Import samochodów używanych rośnie, podobnie jak ich wiek

Minęły cztery miesiące roku 2016 i już teraz wiadomo, że tegoroczny import samochodów używanych może być jednym z najwyższych w historii. Wpływ na liczbę sprowadzanych aut może mieć „program 1000+”, czyli 500 zł na dziecko oraz zlikwidowanie opłaty recyklingowej wynoszącej 500 zł.

Audi A4 Oettinger

Audi A4 Oettinger

Zniesienie opłaty recyklingowej wynoszącej 500 zł to niewielka ulga dla osób chcących zarejestrować auto sprowadzone z zachodu, ale zawsze to coś. Rynek samochodów nowych idzie w górę i to samo dzieje się z importem aut używanych. Tylko w kwietniu zarejestrowano 79 437 aut sprowadzonych, natomiast od początku roku jest to już liczba 292 024 sztuki, czyli 60 tys. samochodów mniej niż zarejestrowano nowych samochodów w całym minionym roku. Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR informuje, że to drugi najlepszy kwiecień w historii (15,8 proc. lepszy od ubiegłorocznego) i jednocześnie prognozuje, że liczba sprowadzonych do Polski samochodów w tym roku może przekroczyć 900 tys. sztuk. Jest to około 2,5-krotnie więcej niż wyjechało z salonów aut nowych. Najlepszy pod tym względem był rok 2008 gdy sprowadzono do Polski 1 062 609 aut. Oczywiście słowo najlepszy można ująć w cudzysłów zależnie od sposobu postrzegania importu samochodów używanych. Na pewno nie jest to najlepsza wiadomość dla polskich dilerów.

Polacy nie zmieniają gustów w kwestii marek. Najpopularniejszą jest Volkswagen, a najchętniej sprowadzanym modelem pozostaje od zeszłego roku Audi A4. Wraz z Passatem i Golfem tworzą silną, pierwszą trójkę, którą próbuje gonić Opel Astra. Być może ten kompakt wyprzedzi Volkswagena Passata, ponieważ Niemcy będą zamieniali stare wersje na nowe. Piątkę zamyka BMW serii 3. Pisałem już o tym kilka razy, ale proszę zwrócić uwagę na fakt, że choć w Polsce najczęściej z salonów wyjeżdżamy kompaktami i autami segmentu B, to na lawetach chętniej widzimy auta klasy średniej. W pierwszej piątce są aż trzy takie modele, w tym dwa marek uznanych za premium.

Najpopularniejsze modele samochodów importowanych do Polski (import w okresie styczeń-kwiecień 2016 r.)
1. Audi A4 11 633
2. Volkswagen Golf 11 139
3. Volkswagen Passat 10 598
4. Opel Astra 10 312
5. BMW serii 3 8 685
6. Renault Scenic 6 051
7. Ford Focus 5 796
8. Audi A3 5 788
9.  Audi A6 5 754
10. Opel Zafira 5 711
Tabela przygotowana na podstawie informacji z Samar

Za niemieckimi modelami plasuje się francuz lubiany przez handlarzy, czyli Renault Scénic. Dalej mamy Forda Focusa, Audi A3 i A6, Opla Zafirę i Corsę oraz BMW serii 5. Liczba sprowadzonych egzemplarzy jest mniej więcej taka sama. Dopiero na 19. miejscu znajduje się Škoda Octavia, hit polskich salonów sprzedaży i polskich flot.

Pamiętajcie, że nie ma tu mowy o najnowszych modelach, a ranking dotyczy aut o tej nazwie, niezależnie od rocznika. Tymczasem najpopularniejsze roczniki to 2004–2006. Sporo aut pochodzi z roku 2003 i 2007. Wraz ze wzrostem wieku, liczby maleją. To samo dotyczy aut nowszych. Można przyjąć, że samochody z lat 90. są nie bardziej popularne od samochodów 5-letnich i młodszych. Choć import wzrósł w porównaniu z analogicznym okresem 2015 roku o niemal 16 proc. to obserwuje się trend polegający na sprowadzaniu coraz starszych samochodów. Średnia wieku samochodu w ubiegłym roku to 10 lat i 5 miesięcy. W tym roku średnia wynosi na chwilę obecną 11 lat i 4 miesiące. Ponadto udział samochodów w wieku od 10 lat w górę wzrósł w stosunku do zeszłego roku aż o 30,3 proc.

Spada popularność Volkswagenów z TDI z powodu silnika 2.0 TDI PD, który występuje w najbardziej przystępnych dla Polaków cenach

Zauważa się także stale rosnący trend polegający na spadku zainteresowania dieslami i wzrostem zainteresowania benzynowymi motorami. W połowie 2014 roku doszło do zrównania popytu na obie wersje silnikowe i od tej pory diesle zaczęły tracić popularność. Obecnie diesle stanową 41,2 proc. ofert samochodów sprowadzonych zza granicy. Według danych Samar, wyraźnie spada popyt na Volkswageny z powodu wprowadzenia w 2006 roku filtra DPF. Ponadto w roku 2003 zadebiutowała wadliwa jednostka 2.0 TDI, nieudany następca legendarnego 1.9 TDI. Dopiero w 2007 roku wprowadzono 2.0 TDI CR.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Za 77 zł/h Google zatrudni kierowców samochodów autonomicznych Audi A7 piloted driving concept przejawia oznaki kultury na drodze Koniec systemu Airscarf w kabrioletach Mercedesa - Daimler przegrał w sądzie Škoda Octavia z nowym silnikiem 1.0 TSI Grand Prix Hiszpanii 2016 – zasłużony awans Maxa Verstappena Polski rynek samochodów osobowych – kwiecień 2016 Nissan kupuje Mitsubishi Znamy nową nazwę programu Clarksona, Maya i Hammonda: The Grand Tour Abarth 595 (2016) - lifting i jeszcze mocniejsza petarda pod maską Alfa Romeo Giulia - silniki oficjalnie przedstawione, dilerzy czekają na zamówienia BMW M4 Competition Sport (2016) - jeszcze rzadsze niż GTS Citroën C4 Picasso i Grand Picasso (2016) - subtelny lifting dla rodziny Odświeżone Subaru Legacy Sport i Outback Touring (2016) Toyota 86 Shooting Brake (2016) - oficjalnie, ale tylko koncepcyjnie Škoda Kodiaq - SUV z Czech już z oficjalną nazwą Porsche przygotowało nowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem Donkervoort D8 GTO-RS (2016) - hardcore po holendersku Akcja serwisowa poduszek Takaty: dodatkowe 35-40 mln generatorów gazu do wymiany BMW S1000RR zamienione w klasyczny motocykl Oficjalne: Daimler zbuduje fabrykę w Polsce Policyjne statystyki majowego długiego weekendu (2016) - bezpieczniej niż rok temu Tesla Model S teraz także z akumulatorem 75 kWh Google podjęło współpracę z Fiat Chrysler Automobiles przy badaniach samochodów autonomicznych Volkswagen Golf GTI Clubsport S (2016) - nowy przednionapędowy król Nürburgringu

Popularne w tym tygodniu:

Heroiczny wyczyn kierowcy tesli: poświęcił auto by ratować innego kierowcę Próbowała wjechać na parking, straciła prawo jazdy Co dalej ze złotym aventadorem, który został rozbity w Warszawie? Jak produkuje się Bugatti Chirona, czyli najszybsze auto świata? Przejęcie Opla przez PSA z akceptacją władz Niemiec Piękne Ferrari F50 Mike'a Tysona może być Twoje Mitsubishi Eclipse powraca w zaskakującej formie Polscy studenci budują crossa z napędem elektrycznym Lamborghini mogą stanąć w płomieniach. 6000 aut wezwanych do serwisu Ceny polis OC mogą niebawem wzrosnąć jeszcze bardziej Koszty utrzymania samochodu w Europie. Kto płaci najwięcej? Odświeżone Audi RS3 Sportback kusi 400-konnym napędem