Fuso Canter - mała ciężarówka

Fuso Canter - mała ciężarówka

Fuso Canter - mała ciężarówka
Tomasz Czarnecki
23.04.2016 20:05, aktualizacja: 02.10.2022 08:16

Fuso Canter to ciężarówka, którą mogą prowadzić także kierowcy z prawem jazdy kategorii B, bowiem posiada wersję o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony. Auto dysponuje nawet napędem hybrydowym i elektrycznym.

Konstrukcję nośną pojazdu tworzy rama podłużnicowa. Jej szerokość i długość dopasowano do różnych kategorii wagowych (dmc 3,5 / 6,0 / 7,5 / 8,55 tony). Auto zapewnia warunki do zabudowy, posiada podwójne ogumienie tylnej osi. W ofercie jest sześć rozstawów osi - od 2500 mm przez 2800, 3400, 3850 i 4300 mm do 4750 mm.

Silniki o pojemności 3,0 litra

Układ napędowy Cantera wykorzystuje czterocylindrowy, turbodoładowany silnik Diesla o pojemności skokowej 3,0 litra. Do wyboru są trzy wersje tej jednostki:

· moc 130 KM, 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego,

· moc 150 KM, 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego,

· moc 175 KM, 430 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

W modelach 3,5 t i 6,0 t za oczyszczanie spalin odpowiada połączenie układu recyrkulacji spalin i filtra cząstek stałych. W wyższych kategoriach wagowych wykorzystywany jest silnik o mocy 150 KM lub 175 KM, dodatkowo wyposażony w technologię SCR i wtrysk AdBlue. Interwały serwisowe dla wymiany oleju wynoszą 40 000 km.

Obraz

Funkcja pełzania

Standardowo za przeniesienie siły napędowej odpowiada pięciobiegowa skrzynia manualna z dźwignią zamontowaną na tablicy rozdzielczej. Alternatywnie do wyboru jest zautomatyzowana skrzynia dwusprzęgłowa Duonic, dostępna na życzenie dla prawie wszystkich modeli i bazowo montowana w Canterze 8,55 t. Najlepiej ją zastosować w pojazdach przeznaczonych do jazdy w trudnym terenie, np. w budownictwie, gdzie kierowca musi być szczególnie skupiony na otoczeniu pojazdu. Ponadto wyposażono ją w funkcję pełzania, znaną z konwencjonalnych skrzyń automatycznych - przydatną podczas jazdy w korkach i manewrowania przy niewielkich prędkościach.

W przypadku wersji 4x4 z dołączanym napędem przednich kół standardowe wyposażenie obejmuje samoblokujący dyferencjał tylnej osi i przekładnię redukcyjną dla uzyskania maksymalnej siły ciągu. Porównując z modelami 4x2 zwiększono też prześwit - maksymalnie do 320 mm. Standardowo do napędu Cantera 4x4 służy jednostka o mocy 175 KM. Dzięki dopuszczalnej masie całkowitej 6,5 t nośność podwozia wynosi do 3,7 t.

Hybryda i pojazd elektryczny

Innym szczególnym wariantem jest wysokoprężno-elektryczny Fuso Canter Eco Hybrid. Przy ruszaniu i podczas jazdy z prędkościami do 10 km/h do napędu wykorzystywana jest wyłącznie jednostka elektryczna. Później do akcji wkracza silnik Diesla. Poza tym silnik elektryczny zapewnia dodatkową siłę napędową podczas przyspieszania, np. w trakcie wjazdu na wzniesienie. Równoległy układ hybrydowy składa się z czterocylindrowego silnika wysokoprężnego o pojemności 3,0 litra i mocy 150 KM oraz jednostki elektrycznej rozwijającej moc 54 KM. Do jej zasilania służy energia pochodząca z akumulatorów litowo-jonowych o pojemności energetycznej 2,0 kWh. Cały zespół hybrydowy waży 150 kg. Zdaniem producenta auto z hybrydą zużywa maksymalnie o 23 proc. mniej paliwa od wersji tradycyjnej.

Elektryczny Canter E-Cell testowany był już w firmach zajmujących się ogrodnictwem i utrzymaniem terenów zielonych. Elektryczny silnik 6-tonowej ciężarówki generuje moc 150 KM i moment obrotowy 650 Nm. Litowo-jonowe akumulatory mają tu pojemność 48,4 kWh. Canter E-Cell oferuje zasięg przekraczający 100 km. Nośność podwozia wynosi 3 t.

Fabryka w Portugalii

Canter ma szeroki wybór kabin. Kabina komfortowa mierzy 2 m szerokości i oferuje przestrzeń dla 3 osób. W ofercie jest też długa kabina z dwiema parami drzwi. Gdy szczególne znaczenie ma łatwość manewrowania, dobrym wyborem będzie standardowa, pojedyncza kabina o szerokości jedynie 1,7 m. Można ją nabyć w wersjach o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 lub 6,0 t. W połączeniu z odpowiednio wąskim nadwoziem Canter może wjechać do miejsc, które pozostają poza zasięgiem innych lekkich ciężarówek.

Egzemplarze Cantera na rynek europejski wytwarzane są w miejscowości Tramagal w Portugalii.

Obraz
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)