Historia Toyoty Land Cruiser w pigułce - podstawowa linia modelowa [część 1]

Wielu twierdzi, że potęga Toyoty została zbudowana na modelu Corolla - najchętniej kupowanym aucie osobowym na świecie. Ja uważam, że Toyota nigdy nie zbudowałaby żadnej potęgi, gdyby nie model Land Cruiser. To ikona marki większa niż wielomilionowa Corolla, przełomowy Prius czy jakikolwiek inny model tego producenta. To Land Cruiser pozwolił rozwinąć Toyocie skrzydła i stać się największym producentem samochodów na świecie. W świecie, w którym rozeznanie na temat generacji Land Cruisera jest niewielkie, a już rozpoznanie modelu po oznaczeniu przyprawia o zawrót głowy nawet wielbicieli offroadu. Poznajcie wszystkie generacje Land Cruisera wraz z jego typowymi oznaczeniami i cechami charakterystycznymi. W pierwszej części zajmę się podstawową linią modelową.

Ten artykuł ma 10 stron:

Wszystko rozpoczęło się niedługo po II Wojnie Światowej, gdy japońskie służby złożyły zamówienie na pojazd podobny do Willysa. Japończycy znali przodka Jeepa ponieważ Amerykanie stacjonowali w tym rejonie, w którym brali udział w działaniach wojennych związanych z konfliktem pomiędzy Koreą Północną a Południową.

Wszystko rozpoczęło się niedługo po II Wojnie Światowej, gdy japońskie służby złożyły zamówienie na pojazd podobny do Willysa. Japończycy znali przodka Jeepa ponieważ Amerykanie stacjonowali w tym rejonie, w którym brali udział w działaniach wojennych związanych z konfliktem pomiędzy Koreą Północną a Południową.

W 1951 roku Toyota zaprezentowała prototyp o oznaczeniu BJ. Oznaczenie można rozszyfrować jako Jeep z silnikiem typu B, znaną z ciężarówek toporną jednostką napędową o pojemności 3,4 litra. W tych czasach również DAT (później Nissan) oraz Mitsubishi nie wykazali się większą pomysłowością i każda pierwsza terenówka w Japonii była po prostu Jeepem.

W 1951 roku Toyota zaprezentowała prototyp o oznaczeniu BJ. Oznaczenie można rozszyfrować jako Jeep z silnikiem typu B, znaną z ciężarówek toporną jednostką napędową o pojemności 3,4 litra. W tych czasach również DAT (później Nissan) oraz Mitsubishi nie wykazali się większą pomysłowością i każda pierwsza terenówka w Japonii była po prostu Jeepem.

Konstrukcja Jeepa Toyoty bazowała na prostych, sprawdzonych rozwiązaniach, co miało jej zapewniać dużą niezawodność, a firmie niskie koszty eksploatacji. Mocny, 85-konny silnik napędzał normalnie 4-tonową ciężarówkę, więc w BJ nie potrzebował reduktora do jazdy terenowej. Samochód pokazał klasę w słynnej próbie podjazdu pod górę Atago, na której szczycie znajduje się świątynia Shinto. Było to możliwe m. in. przez zastosowanie bardzo niskiego przełożenia pierwszego biegu wynoszącego 5:53.

Konstrukcja Jeepa Toyoty bazowała na prostych, sprawdzonych rozwiązaniach, co miało jej zapewniać dużą niezawodność, a firmie niskie koszty eksploatacji. Mocny, 85-konny silnik napędzał normalnie 4-tonową ciężarówkę, więc w BJ nie potrzebował reduktora do jazdy terenowej. Samochód pokazał klasę w słynnej próbie podjazdu pod górę Atago, na której szczycie znajduje się świątynia Shinto. Było to możliwe m. in. przez zastosowanie bardzo niskiego przełożenia pierwszego biegu wynoszącego 5:53.

Oto serce Toyoty BJ. Pojemność 3,4 litra, 6 cylindrów, 85 KM i 212 Nm przy 1600 obr./min.

Oto serce Toyoty BJ. Pojemność 3,4 litra, 6 cylindrów, 85 KM i 212 Nm przy 1600 obr./min.

Testy drogowe tego samochodu potwierdziły jego skuteczność, ale już w latach 50. myślano nad klientem indywidualnym. Nie tylko służby, ale również zwykli użytkownicy mieli przekonać się o jego zaletach.

Testy drogowe tego samochodu potwierdziły jego skuteczność, ale już w latach 50. myślano nad klientem indywidualnym. Nie tylko służby, ale również zwykli użytkownicy mieli przekonać się o jego zaletach.

Produkcję seryjną prezentowanego tu prototypu rozpoczęto w 1953 roku i jako priorytet potraktowano służby japońskie.

Produkcję seryjną prezentowanego tu prototypu rozpoczęto w 1953 roku i jako priorytet potraktowano służby japońskie.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Historia Toyoty Land Cruiser w pigułce

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Historia:

BMW 2002 Turbo – historia turbopioniera Tak się kiedyś jeździło w Polsce - 20-lecie międzywojenne [cz. 2] Samochody przyszłości z przeszłości [cz.1] Tak się kiedyś jeździło w Polsce [cz. 1] Mercedes 190 W201 - jazda youngtimerem [cz. 18] Mercedes 190 W201 - jazda youngtimerem [cz. 17] Starcie tytanów w dziwnym sezonie 2006 - Sébastien Loeb kontra Marcus Grönholm - historia motorsportu Marka Škoda wczoraj, dziś i jutro Lunar Roving Vehicle - historia pojazdu księżycowego Niesamowite samochody koncepcyjne, które nie trafiły do produkcji [cz.2] Kultowe auta ze słynnych filmów z okresu PRL [cz.1] Ostatnie sportowe samochody z wolnossącymi silnikami [cz.1] Lamborghini Miura - geneza supersamochodu [historia motoryzacj] Mitsubishi Galant VR-4 Rally Car – protoplasta legendarnego Lancera [historia motorsportu] Ultrarzadkie samochody z lat 80. i 90. ubiegłego wieku [cz.1] Porsche 959, 911 GT1 Straßenversion, Carrera GT i 918 Spyder - fotohistoria czterech flagowców Historia Hondy Civic w pigułce - poznaj wszystkie generacje kultowego hatchbacka Sir Malcolm Campbell – brytyjska legenda prędkości [historia motorsportu] Suzuki SX4 WRC - krótki epizod Japończyków w rajdowych mistrzostwach świata [historia motorsportu] Latające legendy PRL-u Tak się jeździło w Polsce - auta luksusowe i sportowe [cz. 4] Samochody Adolfa Hitlera - historia Zespoły Formuły 1, które odeszły przez minione 10 lat [historia motorsportu] Spyker C8 Laviolette GT2-R (2008) [historia motorsportu]

Popularne w tym tygodniu:

Fiat 126p - dawniej marzenie, dziś model kultowy