Audi R8 Spyder V10 - sport pod gołym niebem

Audi, zgodnie z przewidywaniami, zaprezentowało w Nowym Jorku otwartą wersję swojego sportowego modelu R8 V10.

Już od ubiegłorocznej premiery R8 V10 i V10 Plus pewne było, że w końcu na rynek trafi także wersja Spyder tej maszyny. Podczas nowojorskich targów samochodowych Niemcy wreszcie odsłonili przed światem swój najszybszy produkcyjny model z otwartym nadwoziem. Trzeba przyznać, odmiana Spyder prezentuje się lepiej niż coupé. Agresywne i nieco kanciaste kształty obecnego języka stylistycznego Audi pasują do mocarnego kabrioletu wyjątkowo dobrze.

Auto zostało wyposażone w lekki, tkaninowy dach, który chowa się w okolicy pokrywy silnika i pozostawia na wierzchu dwa, podłużne wybrzuszenia z wylotami powietrza. Dodatkowo, na tylnym pasie pojawiła się czarna listwa, łącząca światła. Wygląda na to, że służy ona poprawie przepływu powietrza przez komorę silnika — jest ona bowiem ażurowa. Wracając do dachu — składa się on i rozkłada nie tylko na postoju, ale i w trakcie jazdy. Maksymalna prędkość dla przeprowadzenia tej operacji wynosi 50 km/h. Mechanizm elektrohydrauliczny wykonuje swoją pracę w ciągu 20 sekund.

Audi R8 V10 (2013) [test autokult.pl]

Gdy marka Audi w 2004 roku po raz pierwszy zaprezentowała koncepcyjny model RSQ zbudowany na potrzeby filmu „Ja, robot”, nikt się nie spodziewał, że…

Naturalnie, jak w większości konwersji nadwozia zamkniętego do otwartego, konieczne było wprowadzenie zmian konstrukcyjnych, które poprawią sztywność auta. Jest to niezbędne ze względu na bezpieczeństwo oraz właściwości jezdne auta. 79,6 proc. elementów użytych w Audi Space Frame wykonano ze stopów aluminium. Zastosowano tu także wyjątkowo wytrzymałe i sztywne włókno węglowe. R8 Spyder V10 waży dzięki temu na sucho 1612 kg, co, jak podaje producent, jest masą o 208 kg niższą niż w przypadku poprzednika. Jest też od niego 50 proc. sztywniejsze.

Centralnie umieszczoną jednostką jest w nowym Spyderze 540-konne wolnossące V10. Rozwija ono 540 Nm momentu obrotowego. Szybki kabriolet ze stajni Audi jest w stanie osiągnąć 100 km/h w 3,6 s. Jego prędkość maksymalna wynosi 318 km/h. Co ciekawe, 5,2-litrowe monstrum pozbawione doładowania ma zużywać 11,7 l benzyny na 100 km. Pytanie, ile osób kupuje 540-konnego Spydera, by jeździć w sposób, gwarantujący takie zużycie paliwa? To byłby szczyt motoryzacyjnej perwersji — dysponować jednym z ostatnich wolnossących V10 na rynku i jeździć oszczędnie.

Do "ekologicznej" jazdy zachęca dwusprzęgłowa przekładnia S-Tronic. Ma ona subtelny odcień zieleni dzięki trybowi żeglowania, który pozwala na swobodny wybieg po zdjęciu nogi z gazu. W praktyce wiemy jednak, że ta piekielnie szybka skrzynia bardziej zachęca do częstego redukowania i rozkoszowania się solidnymi kopniakami w plecy, serwowanymi przez 5,2-litrowe V10. Mamy mocne podstawy, by sądzić, że jest właśnie tak, a nie inaczej.

Zobacz również: Audi Q3 2.0 TFSI S tronic (2015) - test napędu quattro i trybu Offroad

Przed kierowcą rozciąga się 12,3-calowy cyfrowy kokpit, który dysponuje grafikami 3D, widokiem Performance i innymi fajnymi zabawkami, które i tak nie będą Cię obchodzić, gdy na krętej, górskiej drodze, pod gołym niebem wciśniesz w podłogę pedał gazu, a za Twoimi plecami zawyje widlasta dziesiątka. Ten wóz to prawdopodobnie jeden z najlepszych dostępnych sposobów na wyciskanie maksimum radości z jazdy sportowym samochodem. W dobie narastającej liczby doładowanych silników R8 Spyder V10 może być wkrótce prawdziwym rarytasem. Mając taką 10-cylindrową orkiestrę za plecami, nawet głośniki Bang & Olufsen montowane w zagłówkach wydają się średnio potrzebne.

Audi R8 Spyder V10 (2016) - zdjęcia

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nissan GT-R R35 (2016) - ostatnie wcielenie Godzilli Mercedes-Benz GLC Coupé (2016) - kolejna nisza zapełniona Lincoln Navigator Concept (2016) - premiera Mazda MX-5 RF (2016) – premiera Nowe Audi R18 na sezon 2016 World Endurance Championship Bell & Ross Aero GT (2016) - spektakularny koncept, który nigdy nie powstanie Po odebraniu fotoradarów strażnikom miejskim na ulicach Warszawy zrobiło się bardziej niebezpiecznie System automatycznego hamowania stanie się standardem w USA BMW X7 pokazane pod plandeką przez producenta BMW 220i Coupé Mcchip-dkr (2016) - prawie jak M Tak ma wyglądać nowe Suzuki Swift Grand Prix Australii 2016 - Mercedesy nadal dominują DS 3 Cabrio Performance (2016) - hot hatch z wiatrem we włosach Ile w Polsce kosztuje Maserati Levante? Mercedes zamiast Jaguara? W Polsce może powstać fabryka koncernu Daimler Mercedes-Benz Klasy C63 AMG – Rottweiler od Piecha Design Jeep Grand Cherokee (2017) Trailhawk i Trackhawk - zapowiedź kolejnych wersji Jeepa Genesis pokaże w Nowym Jorku konkurenta BMW Serii 3 Toyota GT86 (2016) - lifting japońskiej zabawki dla dużych chłopców Mercedes-AMG GLC 43 4Matic (2016) - kolejny mocarz z V6 Genesis EQ900L (2016) - koreańska limuzyna większa od Maybacha Dyrektor ALD Automotive nie będzie już prezesem PZWLP SEAT Leon w barwach firmy A-T Krotoszyn Mitsubishi wprowadza program kredytowo-leasingowy z Bankiem BGŻ BNP Paribas

Popularne w tym tygodniu:

Polacy remontują i wzmacniają silniki w najdroższych klasykach Infiniti Q60 Project Black S może trafić do produkcji seryjnej Toyota przegrała w Le Mans przez pozdrowienie od innego kierowcy Auto staje w płomieniach – jak nie pogorszyć sytuacji? Porsche 911 GT2 RS zaprezentowane na E3 wraz z grą Forza Motorsport 7 Dramatyczny i nieprzewidywalny wyścig w Le Mans Aktualna mapa fotoradarów w Polsce Nowy Mercedes Klasy A: wszystko co wiemy o nowej generacji Jakie wnętrza lubią Polacy?