Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce?

Technika jazdy defensywnej na Zachodzie znana jest od lat, a w Stanach Zjednoczonych opracowano ją zanim w Polsce samochody stały się ogólnodostępne. Do naszego kraju moda na nią wchodzi bardzo powoli i z dość dużym oporem, ale konsekwentnie. Na chwilę obecną propagują ją szkoły bezpiecznej jazdy, ale być może, w dalekiej przyszłości stanie się podstawą edukacji kierowców.

Ten artykuł ma 3 strony:

Dlaczego jazda defensywna to cenna technika?

Szkoły bezpiecznej jazdy do tej pory uczyły głównie zachowania się podczas niebezpiecznych sytuacji na drodze. Jazda defensywna to coś zupełnie innego. To taka jazda, która powoduje, że sytuacji niebezpiecznych unikamy, zanim one wystąpią. To przewidywanie zachowania innych uczestników ruchu drogowego oraz osób w pobliżu drogi, a także takie prowadzenie pojazdu, by inni użytkownicy drogi łatwo mogli przewidzieć co mamy zamiar zrobić.

Kierowca emocjonalny

Jazda defensywna to nie tyle technika, co ogólny styl prowadzenia auta i podejście kierowcy do tematu używania samochodu. Kierowca defensywny to osoba, która nawet planuje podróż, unikając niebezpiecznych odcinków dróg i pór dnia. Już z samej definicji niełatwo odgadnąć, że osoba zasiadającą za sterami pojazdu może stać się defensywny wraz ze wzrostem doświadczenia. Jednak jazdy defensywnej można się też nauczyć.

Nieliczne szkoły bezpiecznej jazdy w Polsce prowadzą kursy defensive drivingu — w ofertach szeroko stosowane jest anglojęzyczne określenie. W trakcie szkolenia doświadczony instruktor obserwuje kierowcę i zwraca uwagę na czym ma się koncentrować oraz podpowiada jakie niebezpieczne sytuacje mogą się pojawić w najbliższym czasie.

Alfa Romeo Giulia, Seat Ateca i Volkswagen Tiguan w testach Euro NCAP

Trzy nowości sprawdziła organizacja Euro NCAP pod kątem bezpieczeństwa. Alfa Romeo Giulia dojechała do ściany i spisała się na medal, a wyniki Seata…

Instruktor uczy jak wybrać pas ruchu, jak go zmieniać, jak wykonywać manewry o podwyższonym stopniu ryzyka, takie jak skręt w lewo czy wyprzedzanie. Sugeruje jak sygnalizować swoje zamiary i jak odczytywać intencje innych uczestników ruchu. W ten sposób uczy dostrzegania zagrożeń, a także weryfikuje błędy i złe nawyki uczestnika szkolenia.

Jak stać się kierowcą defensywnym?

Najprościej stosować się określonych zasad prowadzenia samochodu. Bardzo dobrze zostały one zdefiniowane przez Škoda Auto Szkołę, jedną z najstarszych szkół bezpiecznej jazdy w naszym kraju.

Pokrótce omówimy na czym polegają i jak można się do nich zastosować w praktyce. Jeżeli jesteście zainteresowani defensywnym prowadzeniem samochodu, to waszą biblią może być również książka "Jak prowadzić" Bena Collinsa, o właśnie takiej tematyce.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Ben Collins znalazł pracę!

Po wielkiej aferze z Benem Collinsem trudno było przewidzieć jaka będzie jego przyszłość. Sam spowodował swoje zwolnienie z najlepszego programu…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Transport zwierząt w samochodzie - jak robić to bezpiecznie i co pokryje ubezpieczenie? Dlaczego nie warto monitorować floty? Michał Krakowski odsłania tajemnice floty firmy Barlinek Głęboka kałuża i poważne szkody – co możesz zniszczyć w samochodzie? Holowanie pojazdu – podstawy prawne i porady praktyczne Jak wybrać samochód korzystając z full service leasingu Korzystanie z auta służbowego do celów prywatnych Sportowe filtry powietrza - czy warto je stosować? Monitoring floty – dlaczego warto zainwestować w system BP, Orlen, Shell, DKV - wybieramy emitenta kart paliwowych Jak wybierać samochód do firmy? Manager floty - obowiązki i zarobki Zadbaj o bezpieczeństwo podczas jazdy zimą Czy można wyeliminować dwumasowe koło zamachowe i jak to poprawnie zrobić? Czy warto stosować olej o niższej lepkości na zimę? Regulamin kierowcy firmowego [cz. 1] Downsizing silników - czy trzeba się go obawiać?

Popularne w tym tygodniu:

Przepisy, o których warto pamiętać jesienią. Gapiostwo może kosztować Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić?