Ford Mondeo Vignale (2015) 2.0 TDCI Powershift - test, opinia, spalanie, cena

Moda na bycie premium to chyba kolejny po crossoverach dominujący trend ostatnich lat. Przymiotnik ten towarzyszy samochodom większości marek i niemal każdego segmentu. To, co kiedyś można było uznać za luksusowe, dzisiaj staje się przystępne praktycznie dla każdego – zarówno pod względem wyposażenia, jak i dostępności materiałów. Nic więc dziwnego, że producenci starają się jeszcze bardziej wyróżnić swoje modele, zwłaszcza flagowe.

© Rafał Warecki

Ford Mondeo Vignale (2015) 2.0 TDCI Powershift — test, opinia

Dodatki w stylu Vignale

Technologiczny wyścig trwa, rodzajów napędów oraz opcji wyposażenia jest coraz więcej, a zamówienie wymarzonego auta w salonie może przypominać łamigłówkę. Walka o spełnienie oczekiwań klientów jest z roku na rok coraz bardziej zażarta – wystarczy spojrzeć na programy indywidualizacji takie jak Audi Exclusive, Porsche Exclusive czy BMW Individual. Niedawno dołączył do nich także popularny Ford z nową, bardziej luksusową serią Vignale, w której oferowane jest flagowe Mondeo z lepszym wyposażeniem i pakietem usług, ale z czasem pojawi się w niej również rodzinny S-Max.

Mondeo Vignale dzięki chromowanym dodatkom prezentuje się dużo bardziej elegancko.

Nowy Ford Mondeo już w standardowych wersjach wygląda dobrze. Udany projekt przedniej części nadwozia i nawiązania stylistyczne do wulgarnego Mustanga, który zrzucił sportowy dres na rzecz eleganckiego garnituru, stanowią jedno z najbardziej wyróżniających się aut w swojej klasie. Vignale to szereg stylowych dodatków do tego biznesowego stroju – od skromnej palety lakierów i tapicerek zaczynając, a na obręczach kół kończąc. Muskularna sylwetka w połączeniu ze złotobrązowym lakierem, chromowanymi akcentami i obręczami kół tworzy obraz eleganckiego auta.

Vignale w odróżnieniu od standardowych Mondeo dostępne jest z nadwoziem typu sedan, a nie liftback, innym znakiem rozpoznawczym ma być grill z heksagonalnym wypełnieniem. Atrapa chłodnicy, kolor nadwozia i wzór obręczy kół nie są jednak na tyle mocnymi wyróżnikami, aby osoba postronna odróżniła normalne Mondeo od lepiej urodzonego brata, dlatego też w kilku miejscach znalazło się stosowne oznaczenie. Sama nazwa luksusowej serii nawiązuje do włoskiego projektanta samochodów Alfredo Vignale. Kreślone przez niego linie nadawały kształt modelom wielu znanym marek, w tym Maserati czy Ferrari. W latach 70. studia Carrozzeria Ghia i Carrozzeria Alfredo Vignale trafiły w ręce Forda. Pierwsze miało już swój udział przy kreowaniu bardziej luksusowych wersji popularnych modeli, drugie właśnie zaczyna sygnować topowe Fordy swoją nazwą.

W porównaniu do całych nadwozi pracy jest tu dużo mniej, tak naprawdę to tylko wykończeniówka i dopieszczenie poszczególnych elementów, którym w produkcji masowej auta tak popularnego jak Mondeo wcześniej poświęcono być może mniej uwagi.

Lepiej dopracowane wnętrze

Większość plastikowych profili wnętrza w serii Vignale obszyto przyjemną w dotyku skórą z wyraźnie podkreślonymi szwami. Ta jednak wygląda naprawdę efektownie dopiero na ręcznie tapicerowanych, arcywygodnych fotelach przeszytych na wzór plastra miodu i dopieszczonych ciemniejszymi wstawkami. Siedziska i oparcia mają wielokierunkową, elektryczną regulację z pompowaniem skrzydeł bocznych, pamięć trzech ustawień, kilkustopniowe podgrzewanie, wentylację oraz masaż. Ten ostatni obejmuje nie tylko pionową, ale również poziomą część fotela co jest rzadko spotykane nawet w samochodach najwyższej klasy. Siedzeniom poświęcono tutaj naprawdę dużo uwagi i ciężko mieć do nich zastrzeżenia, no może poza trochę zbyt wysokim osadzeniem, przez co kierowcy przekraczający wzrostem 190–195 cm mogą czuć się klaustrofobicznie ze względu na głaszczącą czuprynę podsufitkę, przynajmniej w wersji oknem dachowym.

Zobacz również: SsangYong XLC 1.6 Diesel AWD AT - test

Wnętrze Mondeo w wersji Vignale różni się kilkoma detalami i bogatszym wyposażeniem.

Kabina Mondeo Vignale w jasnej konfiguracji wygląda naprawdę efektownie, jednak parze z połaciami skóry pokrywającymi niemal całe wnętrze idą liczne srebrne, wciąż plastikowe wstawki, które przydałoby się zastąpić aluminium lub drewnianym fornirem, wtedy wnętrze nabrałoby wyjątkowości i szlachetności. Docenić je można za to za bardzo dobre spasowanie poszczególnych elementów, to zasługa dodatkowego nadzoru jakości na etapie montażu, obejmującego sto dodatkowych punktów kontrolnych. Innym atutem jest przemyślane rozplanowanie samej kabiny — cieszą liczne, funkcjonalne schowki, szczególnie przestrzeń za lewarkiem skrzyni biegów oraz podwójna skrytka w podłokietniku.

Konturowe fotele z masażem to jeden z najlepszych dodatków linii Vignale.

Bardzo wygodne fotele i przyjazne rozplanowanie otoczenia kierowcy sprawiają, że nawijanie na koła kolejnych kilometrów za kierownicą Mondeo to przyjemność. Również podgrzewana tylna kanapa zapewnia odpowiednią przestrzeń i wystarczający komfort dla dwóch dorosłych do około 185 cm wzrostu, bo na tyle osób wyprofilowano siedziska. Ewentualna podróż w trójkę również będzie znośna, ponieważ tunel środkowy kończy się wraz z przednimi oparciami, ale raczej nie zalecałbym w ten sposób pokonywania dłuższych tras.

Tylną część auta zaprojektowano z myślą o dwójce pasażerów.

Elegancka linia sedana wymusiła też pewne ograniczenia w kwestii bagażnika, który zmalał o 25 l (z 541 do 516 l przy kole dojazdowym), jednak nie litraż jest tu największą przeszkodą, ale krótka bryła kufra i co za tym idzie pokrywa. Otwór wsadowy jest dość mały, a sam bagażnik niestety nie został w ogóle zagospodarowany, brakuje w nim jakichkolwiek przegródek, a nawet haczyków na torby z zakupami. Warto dopłacić do opcjonalnych siatek lub belek zabezpieczających, inaczej po to co przesunie się w stronę kanapy trzeba głęboko zanurkować.

Przez bryłę sedana dostęp do bagażnika może sprawiać kłopoty, sama przestrzeń również nie została najlepiej zagospodarowana.

Tym co ma wyróżniać Vignale na tle innych Mondeo jest bardzo bogate wyposażenie, choć w przypadku najciekawszych pozycji często opcjonalne i nie chodzi mi tu zagospodarowanie bagażnika. Lista standardowych udogodnień i tych wymagających dopłaty znajduje się w tabeli technicznej, jednak niektórych spodziewanych gadżetów można szukać na próżno. W cenniku nie znalazło się miejsce na m.in. automatyczne domykanie drzwi, elektryczną klapę bagażnika dla nadwozia typu sedan czy tryb komfortowego wsiadania/wysiadania odsuwający kierownicę oraz fotel – a przecież i tak są sterowane elektrycznie. Owszem, dla klienta Mondeo może to zbędne dodatki, ale Vignale ma być w końcu luksusowy, wraz z autem sprzedawany jest cały pakiet specyficznych usług, a tego co można znaleźć w wyższych segmentach jednak zabrakło.

System multimedialny choć wydaje się skomplikowany - daje się polubić. Niestety obsługa głosowa nadal nie obejmuje języka polskiego.

Nadal drażni też brak dedykowanego przełącznika do zmiany nastaw adaptacyjnego zawieszenia w obliczu wielu innych, zbędnych wręcz przycisków na desce rozdzielczej. Sąsiadujący z nimi system multimedialny choć na pierwszy rzut oka wydaje się mocno rozbudowany i dość skomplikowany po dłuższym użytkowaniu daje się polubić, podobnie jest z cyfrowymi zegarami skrywającymi sporo funkcji, których niewielu szukałoby akurat tam. Wciąż brakuje niestety głosowej obsługi języka polskiego w SYNC2 – co z tego, że skrywa fajne funkcje, skoro nie potrafi mi odczytać prostego SMS-a kiedy akurat prowadzę? To drobnostki, ale wymagające poprawek.

Cyfrowe zegary to przyjemny i funkcjonalny dodatek.

Całkiem przyjemną poprawkę wprowadzono za to w kwestii wyciszenia samej kabiny, co ma oczywiście niemały wpływ na sam komfort podróżowania. Choć jednostki TDCi słyną z charakterystycznego dźwięku swojej pracy, wewnątrz auta po rozgrzaniu silnika jest bardzo cicho. To zasługa lepiej izolujących, laminowanych szyb oraz systemu aktywnej redukcji szumów Active Noise Cancellation, który za pomocą głośników systemu audio emituje fale akustyczne odwrotne do wytwarzanych przez źródło hałasu.

Pod tym względem auto spisuje się naprawdę dobrze, podobnie zresztą jest z samym komfortem jazdy, który Vignale odziedziczył już po standardowych odmianach Mondeo.

Komfortowa podróż w przyjaznych warunkach

Zawieszenie pracuje niemal bezszelestnie (a przynajmniej nie słychać go w kabinie) i skuteczne filtruje nierówności separując nadwozie od drogi. Warto dopłacić do adaptacyjnych amortyzatorów, ponieważ różnice w zachowaniu auta między trybem komfortowym i sportowym są naprawdę odczuwalne, choć i w jednym i w drugim topowy Ford prowadzi się bardzo przewidywalnie i nie daje powodów do mocnych dohamowań przed zakrętami.

Adaptacyjne zawieszenie Mondeo Vignale redukuje wpływ dużych obręczy kół na komfort jazdy.

Podwójnie turbodoładowany silnik 2.0 TDCi o mocy 210 KM sprzężony z dwusprzęgłową skrzynią Powershift wystarcza do dynamicznej jazdy i całkiem żwawego nabierania prędkości podróżnej w trasie. Skrzynia biegów bardzo przewidywalnie obsługuje silnik — sprawnie, szybko i bez zbędnej nerwowości. Nawet w trybie sportowym wszystko sprawia wrażenie dobrze zgranego i wysterowanego w punkt, mimo żwawszej pracy przekładni i regularnego podtrzymywania wyższych obrotów. Para TDCi/Powershift wydaje się bardziej dopracowana niż konkurencyjne TDI/DSG. Skrzynia nie gubi się, nie szarpie, dobrze interpretuje zamiary kierowcy, a wysoki moment obrotowy 450 Nm dostępny od 2000 obr./min. zapewnia zadowalającą zrywność w razie potrzeby.

Odmiana Vignale to w ofercie Forda coś co po części nawiązuje do dawnych wersji Ghia, ale oferuje jeszcze trochę więcej niż one w swoim czasie. Wokół topowego wariantu Mondeo zbudowana jest cała otoczka związana nie tylko z samym zamówieniem auta, ale również wygodnych usług związanych z kosmetyką czy serwisem w czasie jego eksploatacji. W Polsce przygotowano 6 salonów ze specjalną strefą Vignale Lounge, w których można rozpocząć przygodę z nową linią modelową.

Pozostaje pytanie: czy klienci tak popularnej marki jak Ford rzeczywiście potrzebują specjalnej serii pozycjonowanej jako premium, ale jednak na bazie normalnego modelu? Tak naprawdę to eksperyment i jeszcze nikt nie jest w stanie trafnie odpowiedzieć na to pytanie. Dużą zaletą Mondeo jest jego flotowość, co może sprawiać że klienci szukający kompletnego parku samochodów jednej marki wybiorą kilka sztuk Vignale dla pracowników najwyższych stanowisk, zostawiając normalne Mondeo menedżerom.

Ogólna ocena8z 10

Plusy:

  • Bardzo wygodne fotele konturowe
  • Skórzana tapicerka elementów wnętrza i foteli
  • Świetne wyciszenie wnętrza
  • Wysoki komfort jazdy
  • Praca duetu TDCi/Powershift

Minusy:

  • Brak języka polskiego w SYNC2
  • Brak jakichkolwiek seryjnych udogodnień w zagospodarowaniu bagażnika
  • Ciasnota nad głową dla wyższych pasażerów

Ford Mondeo Vignale (2015) 2.0 TDCI Powershift — zdjęcia

Volkswagen Passat B8 i Ford Mondeo V — test porównawczy [cz.2]

Volkswagen Passat i Ford Mondeo to chyba jedne z najbardziej wyczekiwanych premier końcówki zeszłego roku. Obydwa samochody grają w tym samym segmencie i…

Ford Mondeo Vignale (2015) 2.0 TDCI Powershift — dane techniczne, spalanie, cena

Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi Powershift

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie: R4 BiTurbo  
Rodzaj paliwa: Olej napędowy  
Ustawienie: Poprzeczne  
Rozrząd: DOHC 16V  
Objętość skokowa: 1997 cm³  
Moc maksymalna: 210 KM (przy 3750 rpm)  
Moment maksymalny: 450 Nm (przy 2000 rpm)  
Skrzynia biegów: 6-biegowa, dwusprzęgłowa  
Typ napędu: Na przednie koła (FWD)  
Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane  
Hamulce tylne: Tarczowe  
Zawieszenie przednie: Kolumna typu MacPhersona  
Zawieszenie tylne: Wielowahaczowe  
Średnica zawracania: 11,5 m  
Koła, ogumienie przednie: 235/40 R19  
Koła, ogumienie tylne: 235/40 R19  

Masy i wymiary:

Typ nadwozia: Sedan  
Liczba drzwi: 4  
Masa własna: 1599 kg  
Ładowność: 731 kg  
Długość: 4871 mm  
Szerokość: 1852 mm bez lusterek, 2121 mm z lusterkami  
Wysokość: 1482 mm  
Rozstaw osi: 2850 mm  
Rozstaw kół przód/tył: 1589/1585 mm  
Pojemność zbiornika paliwa: 60 l  
Pojemność bagażnika: 516 l z kołem dojazdowym  
Osiągi:
  Katalogowo: Pomiar własny:
Przyspieszenie 0–100 km/h: 7,9 s  
Prędkość maksymalna: 233 km/h  
Zużycie paliwa (miasto): 5,8 l/100 km ok. 7,3 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): 4,5 l/100 km w spokojnej trasie ok. 6,4 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 5,0 l/100 kml ok. 6,9 l/100 km
Emisja CO2: 130 g/km  
Test zderzeniowy Euro NCAP: 5 gwiazdek  
Cena:
Cena testowego egzemplarza: ok. 194 400 zł  
Wersja silnikowa od: 164 000 zł  
Model od: 149 000 zł  
Wybrane wyposażenie standardowe wersji Vignale:
Elementy nadwozia: Elementy chromowane, stylizacja Vignale
Elementy wnętrza: Deska rozdzielcza, kierownicy i dźwignia zmiany biegów wykończone skórą, oświetlenie wnętrza LED, tapicerka skórzana
Koła i opony: Obręcze ze stopów lekkich z oponami 235/45 R18
Komfort: Tempomat, klimatyzacja dwustrefowa z automatyczną regulacją temperatury, Active Noise Cancellation, czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz kamera, podgrzewana szyba przednia, elektryczne szyby x4 i lusterka, Ford KeyFree z przyciskiem FordPower, fotel kierowcy z elektryczną regulacją położenia w 10 kierunkach i pasażera w 6, podgrzewane fotele z przodu i z tyłu
Bezpieczeństwo: ABS, EBD, ESC, TA, EBA, HSA, TMPS, 7 poduszek powietrznych, Pre-Collision Assist, asystent pasa ruchu, system rozpoznawania znaków, reflektory Ford Dynamic LED
Multimedia: Radioodtwarzacz Sony CD/MP3 z Ford SYNC 2 (ICFAT) zawiera: kolorowy wyświetlacz dotykowy 8”, zestaw głośnomówiący z Bluetooth® i rozbudowaną funkcją sterowania głosem (bez języka polskiego) oraz funkcją wzywania pomocy, 9 głośników Sony, gniazda: USB, SD, zdalne sterowanie na kierownicy
Mechanika: Skrzynia Powershift
Wybrane wyposażenie opcjonalne auta testowego:
Elementy nadwozia:  

Lakier Vignale Nocciola (1350 zł)

Elementy wnętrza: -
Koła i opony: Obręcze ze stopów lekkich z oponami 235/40 R19 (4300 zł)
Komfort: Inteligentny tempomat (pakiet Ultimate: 8500 zł), elektryczn regulacja kierownicy (1150 zł), elektryczne okno dachowe (pakiet Panorama: 3100 zł), przednie fotele wielokonturowe, z funkcją 11-punktowego masażu, wentylowane, elektryczna regulacja położenia fotela pasażera w 10 kierunkach (3750 zł), podgrzewana kierownica (pakiet Winter: 1100 zł)
Bezpieczeństwo: Nadmuchiwane pasy bezpieczeństwa z tyłu (850 zł), Active City Stop (900 zł), Active Park Assist (pakiet Connectivity: 5400 zł), asystent martwego pola (pakiet Ultimate: 8500 zł)
Multimedia: System nawigacji satelitarnej Sony CD/SD z DAB+ i Ford SYNC 2 (ICFAZ) zawiera: kolorowy wyświetlacz dotykowy 8”, TMC, zestaw głośnomówiący z Bluetooth® i rozbudowaną funkcją sterowania głosem (bez języka polskiego) oraz funkcją wzywania pomocy, system nagłośnienia Premium (12 głośników Sony w tym subwoofer), gniazda: USB, SD, zdalne sterowanie na kierownicy, mapy Europy z widokiem 3D, menu tekstowe w języku polskim, komunikaty głosowe nawigacji w języku angielskim (pakiet Connectivity: 5400 zł)
Mechanika: Zawieszenie adaptacyjne CCD (pakiet Ultimate: 8500 zł)

Ford Mondeo 2,0 EcoBoost Ghia — wzorowy popcar [test autokult.pl]

Już w pierwszym zdaniu muszę się przyznać, że od dawna nie jeździłem dłużej żadnym współczesnym Fordem. Gdy na redakcyjnym parkingu wylądowało…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Peugeot 508 1,6 THP Active - test, opinia, spalanie, cena Nowe Volvo V60 Cross Country D4 AWD (2016) - test, opinia, spalanie, cena Volkswagen Caravelle 2.0 TDI Comfortline (150 KM) - test, opinia, spalanie, cena Volvo XC60 - szwedzki sposób na każde warunki - test Nissan Pulsar (2015) 1.6 DIG-T - test, opinia, spalanie, cena Nowy Fiat Tipo (2016) 1.4 16V - test, opinia, spalanie, cena Range Rover Evoque 2.0 TD4 180 KM HSE Dynamic - test, opinia, spalanie, cena Jaguar XF (2015) 2.0 GTDi Prestige - test, opinia, spalanie, cena Seat Ibiza FR 1.2 TSI (90 KM) – test, opinia, spalanie, cena Ford S-Max 2.0 TDCi PowerShift Titanium - test, opinia, spalanie, cena SsangYong Rexton 2.0 Diesel AT5 4WD - test, opinia, spalanie, cena Fiat Doblò 2.0 MultiJet Lounge - test, opinia, spalanie, cena Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde TCT - test, opinia, spalanie, cena Volkswagen e-Golf i Nissan Leaf - test, opinia, cena Honda HR-V 1.5 i-VTEC vs. Kia Soul 1.6 GDI - test, porównanie, opinia, spalanie, cena Nowy Ford Focus RS (2016) - test, opinia, spalanie, cena Nowa Kia Sportage (2016) 1.6 T-GDI 4x4 - test, opinia, spalanie, cena Toyota RAV4 Hybrid (2016) - test, opinia, spalanie, cena Mazda CX-3 2,0 150 KM AT SkyPassion - test, opinia, spalanie cena Mercedes-Benz GLE 350 d 4MATIC 9G-Tronic - test, opinia, spalanie, cena Nowe Renault Mégane (2016) dCi 130 BOSE – test, opinia, spalanie, cena Audi Q7 3.0 TDI TipTronic quattro - test, opinia, spalanie, cena Mercedes-Benz Avantgarde V250 d - test, opinia, spalanie, cena Volkswagen e-up! - test, opinia, zasięg, cena

Popularne w tym tygodniu:

Mercedes C450 AMG 4Matic (2016) - V6 lepsze od V8? Wilk z Domaniewskiej – Aston Martin V12 Vantage S na ulicach Warszawy Suzuki SX4 S-cross 1.4 BoosterJet z nowym mocnym sercem Gladiator Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC: przestarzały czy dojrzały?