Chiptuning niejedno ma imię – nie tylko zwiększa moc silnika

Chiptuning kojarzy się z szybkim, prostym zwiększeniem mocy silnika poprzez zmianę oprogramowania sterującego jego pracą. Szczególnie dziś, w erze turbodoładowanych jednostek napędowych, większość osób posiadających stosunkowo młode auta w ciągu kilku godzin może podnieść moc i moment obrotowy, uzyskując tym samym lepszą dynamikę. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, że nie jest to jedyna forma chiptuningu, który ma jeszcze inne oblicza.

fot. mcchip-dkr.com

Ten artykuł ma 4 strony:

Co to jest chiptuning?

Chiptuning jest to, w prostym rozumieniu, zmiana parametrów pracy silnika poprzez ingerencję w jego elektronikę. Wchodząc w temat głębiej, zagadnienie to można traktować na dwa sposoby. Po pierwsze, są to modyfikacje samochodów seryjnych, które sprowadzają się do takich zmian w oprogramowaniu komputera sterującego pracą silnika (ECU), by uzyskać wyższą wydajność, bez jakiejkolwiek ingerencji w konstrukcję jednostki napędowej. Tunerzy nazywają to czerpaniem z rezerw, jakie pozostawił konstruktor.

Lamborghini Huracán LP640–4 VOS – test, opinia, spalanie, cena

Nowy Huracán to jedno bardzo dzikie i krzykliwe superauto, a w wydaniu niemieckiego tunera Vision of Speed jest jeszcze dziksze i krzykliwsze. Sprawdzamy,…

Można też przyjąć zasadę, że o ile konstruktor był ograniczony m. in. przepisami dotyczącymi emisji spalin oraz pożądaną przez producenta trwałością, o tyle tuner takich ograniczeń nie ma. Tym samym może sobie pozwolić na nieco więcej niż firma, która wyprodukowała samochód. Warto jednak zauważyć, że w momencie zmiany mocy maksymalnej silnika, pojazd z automatu traci zgodność z homologacją. Inna sprawa, że nikogo to specjalnie nie interesuje, ponieważ wóz już został dopuszczony do ruchu.

Mianem chiptuningu określa się modyfikacje seryjnego komputera sterującego pracą silnika. Nierzadko zachodzi konieczność ingerencji w jego konstrukcję.

W pewnym sensie chiptuning to również stosowanie boxów tuningowych (tzw. power box), przygotowanych przez ich producenta do danego rodzaju silnika. W przeciwieństwie do prawdziwego chiptuningu, w takim przypadku jednostka napędowa nie jest traktowana indywidualnie, lecz jako produkt masowy, z założeniem, że wszystkie maszyny o danym oznaczeniu są identyczne.

Gotowe parametry, przygotowane przez producenta boxów tuningowych, nie dadzą jednak tak dobrych efektów, jak indywidualne strojenie konkretnego egzemplarza samochodu. Można to porównać z dietą przygotowaną dla konkretnej osoby (chiptuning) oraz dietą znalezioną w internecie lub książce (power box).

Power box można kupić w internecie, ale także u tunera, który oferuje nieco więcej niż najtańsze, popularne produkty.

Drugim rodzajem chiptuningu jest przygotowanie programu do silnika zmodyfikowanego kompleksowo, ze zmianami w jego konstrukcji (m. in. zmiana wałków rozrządu, wymiana turbodoładowania, modyfikacje układu wydechowego, itp.). W takim przypadku, chiptuning to coś więcej niż zmiany standardowego oprogramowania, bo nierzadko dochodzi do napisania zupełnie nowego programu od podstaw. Wynika to z faktu, że po poważniejszych modyfikacjach tuner ma do czynienia miejako z zupełnie nowym silnikiem. Standardowy program właściwie do niczego się nie nadaje, więc tworzy się nowy, często zaczynając od wymiany komputera ECU na komputer bez żadnego programu. To z kolei można porównać z zapisaniem czystej kartki.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

W przypadku poważnych modyfikacji konstrukcji silnika, chiptuning to już nie zmiana, lecz tworzenie nowego oprogramowania, sterującego jego pracą.

BMW 220i Coupé Mcchip-dkr (2016) - prawie jak M

Kiedy tuner chce wycisnąć z danego modelu możliwie dużo mocy, na warsztat najczęściej trafia topowy silnik. Mcchip-dkr postąpił jednak inaczej….

Źródło: V-tech, V-tech, V-tech

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Odłączanie cylindrów w silnikach - po co się stosuje i jak to działa? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? BP, Orlen, Shell, DKV - wybieramy emitenta kart paliwowych Jak wybierać samochód do firmy? Manager floty - obowiązki i zarobki Zadbaj o bezpieczeństwo podczas jazdy zimą Czy można wyeliminować dwumasowe koło zamachowe i jak to poprawnie zrobić? Czy warto stosować olej o niższej lepkości na zimę? Regulamin kierowcy firmowego [cz. 1] Downsizing silników - czy trzeba się go obawiać? TCO, czyli cena zakupu samochodu nie jest najważniejsza Formy finansowania zakupu samochodu do firmy Co warto wiedzieć przed zakupem łańcuchów śniegowych? Karty paliwowe w firmie - podstawowe informacje Najlepsze silniki Diesla w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Mam silnik 1.2 TDI, 1.6 TDI lub 2.0 TDI EA 189 Volkswagena - co powinienem robić? [aktualizacja] W co nie warto wierzyć producentom samochodów, czyli kłamstwa i mity, którymi nas karmią Najlepsze silniki benzynowe w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Co to jest przyczynienie się do wypadku drogowego? Wycieki płynów w samochodzie – objawy, przyczyny i zagrożenia

Popularne w tym tygodniu:

Filmy z rejestratorów i zdjęcia samochodów: czym może grozić ich publikacja? Złodzieje mają żniwa przed świętami – jak ustrzec się kradzieży? Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Bezpieczna świąteczna podróż Automatyczna skrzynia biegów: ryzyko czy pewniak? Samochód kontra kręgosłup Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów?