Co warto wiedzieć przed zakupem łańcuchów śniegowych?

Łańcuchy śniegowe w wielu regionach Polski są nieprzydatne, ale podczas wyjazdów na urlop czy zimowe ferie w góry mogą się przydać. W niektórych krajach, na specjalnie oznaczonych fragmentach dróg lub w określonych warunkach drogowych mogą być nawet wymagane prawem. Ich brak może oznaczać kłopoty, a kupowanie takiego sprzętu za granicą jest obarczone ryzykiem zapłacenia o wiele więcej, niż zapłacilibyście w Polsce. Przypominamy o kilku podstawowych zasadach dotyczących zakupu i korzystania z łańcuchów śniegowych.

Odpowiednie do potrzeb

Przy doborze łańcuchów śniegowych z pewnością podstawowym czynnikiem jest cena. Jeżeli łańcuchy mają być wykorzystane raz, podczas okazjonalnego wyjazdu, nie ma sensu kupować produktów z najwyższej półki. Nawet warto się zastanowić nad ich wypożyczeniem. Jeżeli macie zamiar korzystać z nich często, to warto wybrać takie, które łatwo się zakłada i zdejmuje. Trzeba bowiem pamiętać o tym, że nie zawsze łańcuchów można używać, a zatem może się zdarzyć, iż w jednym dniu trzeba będzie kilkakrotnie zakładać je i zdejmować. To, co należy rozstrzygnąć, to również dopasowanie łańcuchów do potrzeb. Jeżeli wasz samochód sprawnie porusza się na śniegu (napęd 4×4 i porządne opony zimowe), to najpewniej łańcuchy są wam potrzebne tylko po to, by zgodnie z zasadami obowiązującymi na danej drodze móc się po niej legalnie poruszać. W takim przypadku najlepiej kupić w miarę tanie produkty, bo będziecie ich rzadko używać. W odwrotnej sytuacji lepiej zainwestować w coś lepszego.

Uwaga na najtańsze produkty

Choć w zasadzie łańcuchów wymagających najeżdżania samochodem podczas zakładania nie produkuje się już do aut osobowych, to mimo wszystko są jeszcze na rynku. Są one niewygodne w użyciu, ale mogą być dużo tańsze. Jednak naprawdę ostrożnie należy podchodzić do produktów bez żadnych atestów i certyfikatów, wyprodukowanych w krajach azjatyckich. Najlepiej takich nie kupować. W niektórych państwach nieatestowane łańcuchy są traktowane tak samo, jakbyście ich nie mieli lub jeszcze gorzej, możecie zapłacić mandat za ich używanie – tak jest np. w Austrii. Ponadto, istnieje pewne ryzyko zerwania łańcucha niskiej jakości podczas jazdy, co może się skończyć uszkodzeniem samochodu.

Odpowiednie do rozmiaru opony

Łańcuchy powinny być tak dobrane, by odpowiadały rozmiarowi opony, gdzie najważniejszym czynnikiem doboru jest średnica zewnętrzna koła, ale także jego szerokość. Warto pamiętać o tym, by łańcuchy dobrać do rozmiaru koła zimowego (czyt. z oponą zimową), a nie letniego, które może się znacząco różnić zarówno średnicą jak i szerokością. Przy niedużych różnicach nie powinno mieć to znaczenia, ale tu z kolei pojawia się inny czynnik jakim jest profil opony. Co ciekawe, są modele samochodów, w których nie wolno używać łańcuchów śniegowych i jest to zakaz ze strony producenta. Dotyczy to zwykle samochodów luksusowych i sportowych z kołami o dużej średnicy i niskim profilu opony.

Na które koła zakładać łańcuchy?

Idealnym rozwiązaniem byłoby posiadanie kompletu łańcuchów na każde koło, ale nie jest to konieczne. Łańcuchy śniegowe mają na celu przede wszystkim poprawę trakcji podczas przyspieszania, a zatem umożliwiają ruszanie z miejsca i mobilność. Zatem zawsze powinny być zakładane na koła napędowe. Sterowność i hamowanie to sprawa drugorzędna, ponieważ z łańcuchami powinno się jeździć z niskimi prędkościami, do 50 km/h. Większy dylemat mają posiadacze samochodów z napędem na cztery koła i tu już dużo zależy od rodzaju napędu.

Każdy producent może mieć odnośnie stosowania łańcuchów śniegowych inne zasady, ale generalnie wygląda to następująco. W autach ze stałym napędem na cztery koła powinno się zakładać łańcuchy na wszystkie cztery koła. Dłuższa jazda z jedną parą łańcuchów może doprowadzić do przyspieszonego zużycia układu napędowego. W samochodach z napędem na jedną oś i drugą dołączaną automatycznie (95 proc. współczesnych SUV-ów i crossoverów), łańcuchy zakładajcie na oś, którą silnik napędza stale. Wówczas nie wpływa to na pracę napędu, więc nie grozi wam przegrzanie sprzęgła. Inna sprawa, że w takiej konfiguracji oś dopędzana będzie dołączała się rzadziej niż gdybyście łańcuchów nie założyli, a większa średnica koła jednej z osi nie ma większego znaczenia na śniegu. Jednak i w takich samochodach dobrze byłoby mieć cztery łańcuchy.

Na oś czy na krzyż?

Skąd w ogóle takie pytanie? Wydaje się zupełnie oderwane od rzeczywistości, jest pewne grono osób interesujących się rajdami samochodowymi, a w nich od kilku lat stosuje się praktykę zakładania różnych rodzajów ogumienia na krzyż. Wymyślono to podczas Rajdu Monte Carlo, którego odcinki bywają po części ośnieżone lub oblodzone, a częściowo całkowicie czyste z mokrym lub suchym asfaltem. Zakładanie dwóch rodzajów opon – z kolcami i slicków – na krzyż jest bardzo chwalonym rozwiązaniem z punktu widzenia osiągów. W samochodzie seryjnym jest to bez sensu. Trzeba pamiętać, że rajdy samochodowe a codzienność to dwa różne światy i nie wolno takich praktyk stosować z łańcuchami śniegowymi z kilku powodów. Po pierwsze, samochody drogowe są do tego niedostosowane, nawet z napędem na cztery koła będą miały ogromne problemy z ruszaniem i jazdą na wprost. Po drugie, w rajdach jeżdżą kierowcy rajdowi, w większości o wyższych umiejętnościach od waszych. Po trzecie, taka praktyka sprawdza się z różnymi rodzajami opon, a nie z łańcuchami. Zupełnie inną sprawą jest interpretacja takiego pomysłu przez policjanta, który zatrzyma was do kontroli.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Jak jeździć na łańcuchach śniegowych?

Należy pamiętać, że łańcuchy mają wam pomagać, a nie podnosić osiągi samochodu i należy je traktować jako urządzenia pomocnicze. Najlepiej jeździć łagodnie, płynnie ruszać, starać się nie wprowadzać kół z łańcuchami w poślizg i nie przekraczać prędkości około 50 km/h. Tylko wtedy powinno obyć się bez żadnych problemów, a łańcuchy posłużą długo. Ponadto, łańcuchów śniegowych — jak sama nazwa na to wskazuje — powinno się używać na śniegu, czyli na mało przyczepnym gruncie. Jeżeli stan nawierzchni się poprawi, najlepiej je zdjąć lub wybrać ośnieżoną część drogi.

Jak założyć łańcuchy śniegowe? [poradnik]

Łańcuchy śniegowe mogą okazać się niezbędne w trakcie wyprawy w góry lub podczas jazdy po drogach lokalnych, które są obsługiwane przez pługi…

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Karty paliwowe w firmie - podstawowe informacje Najlepsze silniki Diesla w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Mam silnik 1.2 TDI, 1.6 TDI lub 2.0 TDI EA 189 Volkswagena - co powinienem robić? [aktualizacja] W co nie warto wierzyć producentom samochodów, czyli kłamstwa i mity, którymi nas karmią Najlepsze silniki benzynowe w swoich klasach – które polecamy w samochodach używanych? Co to jest przyczynienie się do wypadku drogowego? Wycieki płynów w samochodzie – objawy, przyczyny i zagrożenia Obsługa i ładowanie akumulatora – to możesz zrobić samodzielnie Na jakich zasadach przedłuża się polisę OC i jakie są kary za jej brak? Jak sprawdzić liczbę punktów karnych? Trzecia tablica rejestracyjna – do czego służy i jak ją zdobyć? Najczęstsze awarie samochodu będące skutkiem błędów kierowców Jak poprawnie i bezpiecznie uruchomić auto z kabli Jak sprawdzić płyn hamulcowy oraz dlaczego i kiedy go wymienić? Kolizja, wypadek, katastrofa drogowa – czym się różnią te zdarzenia i jakie są ich skutki? Ograniczenia prędkości na polskich drogach - czy na pewno je znasz? Jak właściwie przechowywać opony i koła? Odcinkowy pomiar prędkości rusza w grudniu - jak działa i na co uważać? Uwaga na silnik 2.5 TDI – co się psuje w najgorszej jednostce napędowej koncernu Volkswagena? [część 2]

Popularne w tym tygodniu:

Przepisy, o których warto pamiętać jesienią. Gapiostwo może kosztować Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić?