Niebawem pożegnamy silniki 1.4 TSI i 1.6 TDI Volkswagena

Najpopularniejszy i szeroko stosowany motor benzynowy 1.4 TSI oraz bardzo udany, ale okryty złą sławą po aferze spalinowej diesel 1.6 TDI niebawem mają być wymienione na nowy rodzaj silnika 1,5 litra w wersji benzynowej i zasilanej olejem napędowym.

Tak naprawdę obie wspomniane jednostki zostały okryte złą sławą, przy czym pierwsza z nich przez swoją awaryjność, a druga przez przepisy prawa. Jak na ironię losu pierwszy jest w pełni zgodny z obowiązującymi normami emisji spalin, zdobył nawet tytuł silnika roku w latach 2009–2010, ale jak mało który popsuł opinię o jednostkach benzynowych Volkswagena. Choć motor 1.4 TSI obecnie już można uznać za dobry, to trudno wierzyć w jego dużą trwałość, a klienci kupujący kompakty Grupy VW są skazani właśnie na ten silnik. Jednostka 1.2 TSI wydaje się nieco za mała, więc 1.4 TSI osiągający moce na poziomie 125–150 KM (zależnie od wersji) wydaje się idealny. Jest przy tym bardzo dynamiczny, na tyle, że z powodzeniem napędza dużą Škodę Superb czy Volkswagena Passata.

Problem jednostki 1.4 TSI to awaryjność, z której zasłynęła w pierwszej serii oraz w wersji z podwójnym doładowaniem. Nic dziwnego, że w zeszłym roku wymieniono ten silnik w Seacie Ibizie Cupra i VW Polo GTI - ku zaskoczeniu wszystkich – na większy 1.8 TSI. To właśnie w sportowych odmianach mniejszy benzyniak miał najwięcej problemów. Jednak nie awaryjność jest największym zmartwieniem Volkswagena, a przyszłe normy, według których trzeba będzie podawać zużycie paliwa w normalnym ruchu drogowym. Jednostka 1.4 TSI potrafi być ekonomiczna, ale najlepiej wychodzi to na hamowni. Podczas dynamicznego przyspieszania nie jest już tak dobrze. Co prawda, nawet w Škodzie Superb zaskakuje niskim zużyciem paliwa, ale w przyszłości może mieć problemy, zwłaszcza, że klienci będą żądali jeszcze większej mocy, a unijni komisarze jeszcze mniej spalin. Motor 1.8 TSI w Ibizie Cuprze i Polo GTI to naszym zdaniem tylko stan przejściowy. Zresztą obecny trend wygląda tak, że silniki powyżej pojemności 1.6 nie mają już racji bytu w samochodach kompaktowych.

Nieco inna historia dotyczy jednostki 1.6 TDI. Gdyby oceniać ten silnik z technicznego punktu widzenia, jest praktycznie pozbawiony wad – bardzo ekonomiczny, wystarczająco dynamiczny, lekki i na razie niezwykle niezawodny. Tyle tylko, że był zamieszany w Dieselgate, choć nie grał tam pierwszoplanowej roli. Mimo wszystko, Volkswagen będzie czuł oddech Dieselgate jeszcze przez kilka lat i ma zamiar usunąć z gamy ten motor.

Następcą obu silników ma być nowy, opracowany od podstaw motor o pojemności 1,5 litra zarówno w wersji benzynowej jak i wysokoprężnej. Niewykluczone, że wspólna pojemność oznacza coś jeszcze. Wzorem BMW może powstać silnik o wspólnym dla benzyniaka i diesla kadłubie. Jeśli tak będzie, to mamy jeden z ważniejszych powodów wycofania znakomitego diesla 1.6. Nowa jednostka ma zadebiutować w nowym Golfie, który trafi do sprzedaży w 2017 roku.

Na marginesie, podobny ruch wykonał już Ford, który wymienił 1.6 EcoBoosta i zaprojektowany przez PSA 1.6 TDCi na własne jednostki o pojemności 1,5 litra. Co ciekawe, według nieoficjalnych informacji Ford pracuje nad nową generacją jednostki 1.5 z trzema cylindrami i wysokim stopniem doładowania, współpracującym z 8- lub 9-biegowym automatem, który będzie napędzał nowego Focusa. Silnik ten nosi wewnętrzne oznaczenie Dragon. Nam motory 1.5 Ecoboost i 1.5 TDCI bardzo przypadły do gustu, więc nie mamy nic przeciwko ruchowi Volkswagena.

Nowa Škoda Superb 1.4 TSI Style — test, opinia, spalanie, cena

Wprowadzenie na rynek pierwszej generacji modelu Superb w 2001 roku było ze strony Škody odważnym zagraniem. Skonstruowanie dużej limuzyny pod marką…

Zobacz również: Volkswagen Golf Alltrack - test napędu na cztery koła

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Ford KA na pewno pojawi się w Europie [aktualizacja] Koncepcyjny Opel GT (2016) - małe coupé z małym silnikiem oficjalnie przedstawione [aktualizacja] Nowy Mercedes-Benz Klasy E (2016) W213 – premiera [aktualizacja] Marki Volkswagena zagrożone - koncern może sprzedać Bugatti, Ducati, Bentleya, Lamborghini, Scanię i MAN [aktualizacja] Mahindra zapowiada SUV-a XUV Aero [aktualizacja] Saab na pewno nie zostanie wskrzeszony! [aktualizacja] Chuchała i Dymurski jadą po rajdowe mistrzostwo Europy DeLorean DMC-12 wróci do produkcji w przyszłym roku Kia Sportage (2016) – polskie ceny Hyundai Santa Cruz trafi do produkcji seryjnej? Mitsubishi Electric i Hitachi ukarane za zawiązanie kartelu Jaguar F-Type SVR - pierwszy wyciek zdjęć i informacji [aktualizacja] Ogłoszono finalistów World Car of the Year 2016 Porsche 718 Boxster (2016) - premiera Pagani Huayra BC - przedwczesna premiera na Sycylii 10 marek i modeli z najwierniejszymi klientami Škoda zapowiada auto przed Genewą - będzie nowy SUV? Gminne fotoradary wrócą na drogi? Volkswagen oszukiwał na normach emisji spalin – szefowie koncernu wiedzieli o wszystkim od 10 lat? [aktualizacja] Rajd Monte Carlo 2016 – klasyfikacja generalna Rajd Monte Carlo 2016 – etap II Rajd Monte Carlo 2016 – etap I Nowy Opel GT - pierwsze zapowiedzi Rozpoczął się sezon WRC 2016 - prezentujemy stawkę kierowców

Popularne w tym tygodniu:

Polacy remontują i wzmacniają silniki w najdroższych klasykach Infiniti Q60 Project Black S może trafić do produkcji seryjnej Toyota przegrała w Le Mans przez pozdrowienie od innego kierowcy Auto staje w płomieniach – jak nie pogorszyć sytuacji? Porsche 911 GT2 RS zaprezentowane na E3 wraz z grą Forza Motorsport 7 Dramatyczny i nieprzewidywalny wyścig w Le Mans Aktualna mapa fotoradarów w Polsce Nowy Mercedes Klasy A: wszystko co wiemy o nowej generacji Jakie wnętrza lubią Polacy?