Niesamowite samochody koncepcyjne, które nie trafiły do produkcji [cz.2]

Każdego roku na targach samochodowych prezentowane są samochody koncepcyjne, które zapowiadają przyszłe wozy produkcyjne lub zmianę języka stylistycznego danej marki. Te najbardziej niesamowite, niestety, często kończą w muzeach swoich twórców. Oto 10 konceptów pozostawionych bez godnego, produkcyjnego następcy.

Ten artykuł ma 7 stron:

Jaguar C-X75

Niespełnione marzenia — koncepty, które chcielibyśmy zobaczyć na drogach [cz. 1]

Najbardziej niesamowite samochody koncepcyjne nie zawsze są ładne. Zazwyczaj nie osiągają zawrotnych prędkości. I niemal nigdy nie wchodzą do…

Jaguar przedstawił koncepcyjnego C-X75 (Concept, Experimental, 75 - 75 lat od narodzin marki) w roku 2010 podczas Paris Motor Show. Samochód ten został dobrze przyjęty przez publiczność. Była to między innymi zasługa wyglądu, którym koncept nawiązywał do legendarnego XJ220. Nie bez znaczenia był także napęd tego pojazdu. W pierwszej przedstawionej wersji dysponował on czterema silnikami elektrycznymi, które generowały w sumie 776 KM i 1600 Nm. Każdy motor odpowiadał za jedno koło, dzięki czemu w C-X75 realizowany był Torque Vectoring.

Sensacyjne w pierwszej generacji tego konceptu było źródło energii elektrycznej, która zasilała jednostki napędowe. Jaguar zastosował turbiny gazowe Bladon Jets, dzięki którym C-X75 mógł przejechać do 900 km na jednym tankowaniu, i to tankowaniu czegokolwiek. Turbiny gazowe mogły być zasilane LPG, CNG, olejem napędowym i biopaliwami.

Futurystyczny wygląd i zastosowanie nietypowego rozwiązania jako źródła prądu sprawiły, że już na wstępie plany Jaguara były jasne. Wszyscy byli pewni, że brytyjska marka nie ma zamiaru wprowadzać tego wozu do produkcji. Dlatego wielkim zaskoczeniem były wiadomości, które ujrzały światło dzienne w 2011 roku. Jaguar przedstawił wtedy C-X75 w wersji hybrydowej typu plug-in. W stworzeniu tego napędu pomógł zespół Williams F1. Cały system, na który składały się dwa silniki elektryczne (po jednym na oś) oraz 1,6-litrowy motor spalinowy z turbodoładowaniem, miał rozwijać 500 KM.

Niestety, ambitne plany nie zostały zrealizowane. W 2012 roku Jaguar ogłosił, że wbrew wcześniejszym zapowiedziom nie wprowadzi C-X75 do produkcji. Powstało jedynie 5 egzemplarzy prototypowych. Posłużyły one do rozwijania techniki, którą brytyjska marka miała wykorzystać w swoich przyszłych modelach.

Jaguar C-X75 wystąpił w najnowszej części przygód Jamesa Bonda — Spectre. Jeździł nim jeden z przeciwników 007. Spektakularny koncept według wielu przyćmił zgrabnego Astona Martina DB10, którym poruszał się Bond.

Zobacz również: Volkswagen Arteon na Poznań Motor Show 2017

Jaguar C-X75 i Land Rovery w nowym filmie o Bondzie

Jaguar Land Rover zaprezentował modele, które zostaną wykorzystane w "Spectre", najnowszym filmie o Jamesie Bondzie.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Niesamowite samochody koncepcyjne, które nie trafiły do produkcji

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Historia:

BMW 2002 Turbo – historia turbopioniera Tak się kiedyś jeździło w Polsce - 20-lecie międzywojenne [cz. 2] Samochody przyszłości z przeszłości [cz.1] Tak się kiedyś jeździło w Polsce [cz. 1] Kultowe auta ze słynnych filmów z okresu PRL [cz.1] Ostatnie sportowe samochody z wolnossącymi silnikami [cz.1] Lamborghini Miura - geneza supersamochodu [historia motoryzacj] Mitsubishi Galant VR-4 Rally Car – protoplasta legendarnego Lancera [historia motorsportu] Ultrarzadkie samochody z lat 80. i 90. ubiegłego wieku [cz.1] Porsche 959, 911 GT1 Straßenversion, Carrera GT i 918 Spyder - fotohistoria czterech flagowców Historia Hondy Civic w pigułce - poznaj wszystkie generacje kultowego hatchbacka Sir Malcolm Campbell – brytyjska legenda prędkości [historia motorsportu] Suzuki SX4 WRC - krótki epizod Japończyków w rajdowych mistrzostwach świata [historia motorsportu] Latające legendy PRL-u Tak się jeździło w Polsce - auta luksusowe i sportowe [cz. 4] Samochody Adolfa Hitlera - historia Zespoły Formuły 1, które odeszły przez minione 10 lat [historia motorsportu] Spyker C8 Laviolette GT2-R (2008) [historia motorsportu] BMW Z8 (E52) - wspomnienie młodego klasyka Tak się jeździło w Polsce - komunikacja publiczna przed wojną [cz. 3] Singer Porsche 911 - król współczesnych klasyków Od dekad z V12: ewolucja hipersamochodów Lamborghini Drugie życie legend motoryzacji [cz. 2] 24 Heures du Mans - najciekawsze historie w pigułce [cz.2: 1981-2014]