Rynek używanych samochodów hybrydowych w Polsce - poradnik kupującego

W zeszłym tygodniu pisaliśmy o poradach przedzakupowych, dotyczących samochodów hybrydowych. Dziś możecie sprawdzić jak wygląda rynek aut używanych tego typu.

Podział rynku nie pozostawia cienia wątpliwości, która marka jest w tej dziedzinie najpopularniejsza. Pod uwagę wzięliśmy tylko samochody z roczników do 2014, by wykluczyć choć część aut salonowych z symbolicznym przebiegiem, prezentacyjnych i testowych, a także samochody wyjątkowo drogie i luksusowe (m. in. supersamochody) i rzeczywiście skupić się realiach rynku. Przyjmując takie założenia, niemal połowę ofert stanowią Toyoty (45 proc.). Duży kawałek tortu należy również do Lexusa (27 proc.) – łącznie obie marki będące przecież jednym koncernem, stanowią 72 proc. ofert sprzedaży. Trzecią siłą jest Honda, która na chwilę przygotowania statystyk wypełniała niewiele ponad 11 proc. rynku wtórnego. Pozostałe marki to tak naprawdę margines, ale zaskakuje stosunkowo duża liczba używanych Peugeotów, które u nas poniosły klęskę na rynku pierwotnym. Przyjrzyjmy się tym samochodom z bliska.

Podział rynku używanych samochodów hybrydowych

Toyota

Toyota na rynku europejskim do tej pory oferowała w zasadzie trzy różne modele: Auris, Prius i Yaris. To właśnie te modele stanowią praktycznie całość ofert sprzedaży hybrydowych Toyot. Pragmatyczne podejście Polaków przełożyło się na największą podaż Aurisów, będących połową hybryd japońskiego producenta. Pozostałą część rynku uzupełnia Prius (30 proc.) oraz Yaris (15 proc.). Pozostałe 5 proc. to pojedyncze sztuki amerykańskich Toyot Camry, Avalon czy Highlander.

Toyota Auris Hybrid

Zdecydowana większość hybrydowych Aurisów to auta młode 2- lub 3-letnie. Za takie trzeba zapłacić od 50 do 90 tys. zł — to samochody normalnie używane, z przebiegami od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Średnia cena Aurisa z rocznika 2013 to około 63 tys. zł, a przebieg rzadko przekracza 30 tys. km. Osoby szukające starszej generacji Aurisa z roczników 2010–2012 mogą kupić taką hybrydę za około 30–40 tys. zł. Auta zwykle nie przekraczają lub nieznacznie przekraczają przebieg 100 tys. km.

Toyota Prius

Nieco inaczej wygląda rynek używanych Priusów. Tu mamy zarówno starsze egzemplarze drugiej generacji jak i najnowsze. Najstarsze auta z roczników 2004–2007 kosztują około 20–28 tys. zł. Ich przebiegi dochodzą do nawet 200 tys. km. Samochody drugiej generacji z końcówki produkcji są wyceniane na 25–35 tys. zł. Zdecydowanie droższe są Priusy III. Tu trzeba się już liczyć z ceną od 32–35 tys. zł do około 70 tys. zł lub nawet 90 tys. zł za Priusa Plus. Średnia cena rynkowa Priusa III to 55 tys. zł.

Toyota Yaris Hybrid

Zobacz również: Peugeot 208 1.2 PureTech 110 KM Allure - test

Hybrydowych Yarisów jest najmniej, ale utrzymują wysokie ceny, a to dlatego, że są to stosunkowo młode auta. Zasadniczo ich historia rozpoczyna się w roku 2012 i za samochody najstarsze trzeba zapłacić około 40 tys. zł. Średnia cena rocznika 2013 to 45 tys. zł. Auta z roczników 2014 dochodzą nawet do 60–70 tys. zł.

Warto zaznaczyć, że aż 42 proc. hybrydowych Toyot to samochody kupione w polskim salonie i odsetek ten rośnie wraz z rocznikiem.

Lexus

Na rynku hybrydowych Lexusów przeważają modele RX, nieco mniej jest kompaktowych CT, większych IS oraz jeszcze większych GS. Najbardziej przystępne cenowo są również najstarsze rocznikowo SUV-y RX400 h. Za taką hybrydę zapłacicie od 45–55 tys. zł (roczniki 2006 i 2007) do 250 tys. zł za RX450 h drugiej generacji z roku 2014. Są wyraźne różnice cen pomiędzy 400h a 450h. Za te pierwsze trzeba zapłacić maksimum 60–70 tys. zł, natomiast za drugie od 90 tys. zł w górę. Przebiegi są dość zróżnicowane i bardziej zależą od konkretnego użytkownika niż rocznika. Mieszczą się w przedziale od 20–30 tys. km do ponad 200 tys. km.

Lexus RX400 h

Jeśli chodzi o cenę, to w drugiej kolejności mamy niewiele droższą limuzynę GS450 h i analogiczną sytuację. Za samochody starszej generacji (GS III 2006–2012) trzeba zapłacić od 60 do 80 tys. zł natomiast auta najnowszej generacji (GS IV) startują w zasadzie od 180 tys. zł, ale są to już roczniki od 2014.

Lexus CT200 h

Droższe są niższej klasy Lexusy IS 300 h oraz najniższej CT 200h, a to z racji faktu, że samochody te pochodzą najdalej z rocznika 2011. Najstarsze kompakty CT kosztują od 50 tys. zł, ale ceny dochodzą do 120 tys. zł. Średnia cena Lexusa CT200 h to około 80 tys. zł. Przebiegi są stosunkowo niskie, niższe niż w przypadku Toyoty Auris, rzadko przekraczające 60 tys. km. Droższe są Lexusy IS 300h klasy średniej, ale tu mowa o samochodach z rocznika 2013–2014. Wycenia się je na 120–160 tys. zł. Połowa hybrydowych Lexusów to auta kupione w polskim salonie.

Honda

Rynek hybrydowych Hond do roku 2014 to tylko cztery modele: Civic Hybrid, Insight, Jazz oraz CR-Z. 40 proc. to Civiki, zwykle ósmej generacji, kupione za granicą. Praktycznie nie istnieje rynek aut z polskiego salonu, tak jak to jest w przypadku Toyot czy Lexusów. Za najtańszego Civika Hybrid trzeba zapłacić około 20 tys. zł i są to roczniki 2006. Młodsze auta drożeją nieznacznie. 30–34 tys. zł to kwota za auta z rocznika 2010–2011. Nie ma droższych Civików.

Honda Civic Hybrid

Zaskakuje stosunkowo duża podaż modelu Insight II z roczników 2009–2011. Auta kosztują od 24 do 45 tys. zł. Ich przebiegi są bardzo zróżnicowane, tak jak w przypadku Civików od 40 do 160 tys. km. Podobnie wygląda temat Hond CR-Z, które osiągają ceny zbliżone do Insight. Najtańsze auta kosztują około 35 tys. zł, natomiast najdroższe nie przekraczają 45 tys. zł. Wszystkie są z rocznika 2010.

Honda CR-Z

Pozostaje jeszcze Honda Jazz – samochód równie popularny jak CR-Z czy Insight. Za tego wielkiego malucha z silnikiem 1,3 litra wspomaganym motorem elektrycznym trzeba zapłacić od 35 do 40 tys. zł i mowa tu o rocznikach 2011–2012. Samochody są sprowadzone i mają symboliczne przebiegi. Przypominamy, że wszystkie hybrydowe Hondy to tzw. lekkie hybrydy, czyli nie da się nimi jeździć tylko z napędem elektrycznym, a motor elektryczny służy jedynie do wspomagania silnika benzynowego.

Peugeot

Zaskakująca jest liczba ofert hybrydowego Peugeota, a jeżeli dodać do tego kilka sztuk Citroëna DS5 Hybrid4 to obie marki mają aż 6 proc. tego niewielkiego jeszcze rynku. To właśnie ta marka jest najsilniejsza w grupie niejapońskich. Niemal 100 proc. ofert to oczywiście model 508 RXH, który w odmianie sedan na rynkach zachodnich nosił oznaczenie Hybrid4, jak model 3008. Auta z polskiego salonu? Takie nie istnieją. Większość stanowią mało praktyczne sedany, których u nas nie oferowano. Kosztują od 50 do 60 tys. zł. Wyżej cenione są kombi RXH za około 70–80 tys. zł i mowa tu o rocznikach 2012–2014. Co ciekawe, auta mają spore przebiegi. Średni dla hybrydowego Peugeota to aż 131 tys. km.

Peugeot 508 RXH

Warto jeszcze wspomnieć o hybrydowym Citroenie DS5. Mamy te same roczniki i podobne przebiegi, ale ceny nieco wyższe. Najtańsze auta kosztują niewiele poniżej 60 tys. zł, a za najdroższe zapłacicie 80 tys. zł. Również i tu nie ma co liczyć na egzemplarze z polskiego salonu.

Pozostałe marki

Z marek popularnych nie mamy dużego wyboru na rynku wtórnym poza tym, co powyżej. Najwięcej jest Fordów pochodzących z rynku amerykańskiego, gdzie takie samochody były sprzedawane. Są to Fordy C-Max — młode roczniki 2013–2014 za około 60–70 tys. zł.

Ford C-Max Hybrid

Inne samochody to już marki luksusowe i modele klasy wyższej. Na rynku jest kilka sztuk Audi A8 z 2-litrowym silnikiem TFSI, a także BMW X6 Active Hybrid. Można kupić również Porsche Panamerę lub Cayenne. Są to samochody młode, z symbolicznym przebiegiem, w cenach od 150 do 600 tys. zł. Nie brakuje też Infiniti choć to wciąż margines rynku. Łatwiej znaleźć M 35h niż mniejsze, ale nowsze Q50 Hybrid. Wszystkich samochodów wspomnianych marek premium jest dużo mniej niż samych Lexusów.

Przykładowe ceny używanych samochodów hybrydowych
Model samochodu rocznik przebieg cena
Audi A8 2.0 TFSI Hybrid 2012 47 000 km 145 000 zł
BMW X6 Active Hybrid 2010 122 000 km 160 000 zł
Citroen C5 Hybrid4 2013 145 000 km 71 000 zł
Ford C-Max 2013 68 000 km 55 000 zł
Honda Jazz 1.3 Hybrid 2012 38 000 km 39 000 zł
Honda Insight 2011 33 000 km 43 000 zł
Honda CR-Z 2010 142 000 km 38 000 zł
Honda Civic Hybrid 2010 68 000 km 33 500 zł
Infiniti M 35h 2011 148 000 km 129 000 zł
Lexus RX400 h 2006 246 000 km 50 000 zł
Lexus GS450 h 2008 113 000 km 70 000 zł
Lexus IS300 h 2013 23 000 km 150 000 zł
Lexus CT200 h 2014 23 000 km 87 000 zł
Peugeot 508 RXH 2012 178 000 km 76 000 zł
Peugeot 508 Hybrid4 2012 148 000 km 54 000 zł
Toyota Auris Hybrid 2011 92 000 km 43 000 zł
Toyota Auris Hybrid 2014 20 000 km 80 000 zł
Toyota Prius 2012 131 000 km 54 000 zł
Toyota Yaris Hybrid 2014 56 000 km 53 000 zł

 

Używane samochody hybrydowe — co warto wiedzieć przed zakupem?

Odległa niegdyś przyszłość stała się rzeczywistością. Jeszcze nie każdy wyobraża sobie zakup nowego samochodu hybrydowego w salonie, a…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Peugeot 308 1.6 THP (2007-2013) – poradnik kupującego Używane samochody hybrydowe - co warto wiedzieć przed zakupem? Używane Renault Espace IV i Grand Espace (2002-2014) - poradnik kupującego Używany Volkswagen Touran I [2003-2010] – poradnik kupującego Jak kupować samochód by jak najmniej stracił na wartości? Używane samochody pofirmowe - na co zwrócić uwagę oraz jakie są zalety i wady takich ofert? Używane vany do 20 tys. zł umożliwiające wygodne wożenie trójki dzieci Używany Jeep Grand Cherokee WK/WH 3.0 CRD [2005-2010] - poradnik kupującego Używane kompaktowe minivany do 20 tys. zł umożliwiające wygodne wożenie trójki dzieci Używany Mercedes-Benz ML 270 CDI W163 [1998-2005] – poradnik kupującego Rynek używanych samochodów elektrycznych w Polsce Używane Volvo XC90 I [2003-2014] – poradnik kupującego Uwaga na samochody z silnikiem 2.5 TDI V6 – to pociągające oferty-pułapki! Używane Hyundai Tucson I i Kia Sportage II 2.0 CRDI [2004-2010] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego - zmoty Używany Volkswagen Touareg I [2002-2010] - poradnik kupującego Używany Seat Exeo 2.0 TDI (2008-2013) – poradnik kupującego Używane Audi A6 (C6) 3.0 TDI [2004-2011] – poradnik kupującego Tanie, używane samochody z silnikiem V8 - poradnik kupującego Alternatywa dla rynkowych hitów, czyli nietypowe samochody używane - poradnik kupującego [cz.2] Samochód używany dla kobiety – 10 najlepszych propozycji z rynku wtórnego [poradnik kupującego] Używana Alfa Romeo 159 2.4 JTDm [2005-2011] - poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

Używany Fiat Seicento [1998-2010] - czy warto go jeszcze kupić? Kupujemy klasyka: BMW 850i [1989-1999] Używane Porsche, ale nie 911 - przegląd rynku sportowych modeli Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używane Volkswagen up!, Škoda Citigo i Seat Mii – poradnik kupującego Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego