Obsługa i ładowanie akumulatora – to możesz zrobić samodzielnie

Samochody stają się coraz bardziej skomplikowane, a akumulatory nie wytrzymują już tak długiego okresu eksploatacji jak kiedyś. Dziś obsługa akumulatora sprowadza się zwykle do jego wymiany na nowy, ale tak naprawdę wiele rzeczy możecie zrobić samodzielnie. Sprawdźcie jak zrobić to prawidłowo i bezpiecznie.

Jak sprawdzić napięcie akumulatora i ładowania alternatora?

Napięcie akumulatora sprawdzicie w bardzo prosty sposób zwyczajnym miernikiem uniwersalnym. Nie musi to być drogie urządzenie do profesjonalnej pracy – wystarczy sprzęt za 20–30 zł kupiony w sklepie z asortymentem elektrycznym. By zmierzyć napięcie na akumulatorze, należy włączyć i ustawić miernik na DCV (napięcie prądu stałego) oraz wybrać zakres pracy do wartości 20 lub 200, a następnie przyłożyć końcówki przewodów pomiarowych do odpowiednich biegunów w akumulatorze — czerwoną elektrodę do bieguna dodatniego i czarną do ujemnego. Napięcie sprawnego i naładowanego akumulatora powinno się mieścić w zakresie 12,4–12,6 Volta. Oczywiście przy niższym napięciu akumulator wciąż będzie spełniał swoją funkcję, ale potrzebuje już naładowania. Zanim jednak to zrobicie warto sprawdzić, czy winy za niskie napięcie na akumulatorze nie ponosi niesprawny alternator. Aby się o tym przekonać należy sprawdzić ładowanie akumulatora. Jak to zrobić?

Napięcie akumulatora sprawdzamy na wyłączonym silniku...
...a napięcie ładowania na włączonym

Dokładnie w taki sam sposób, tylko przy uruchomionym silniku. Miernik powinien wówczas wskazywać podczas ładowania 14–14,5 V. Jeżeli napięcie jest niższe, może nie doładować akumulatora (warto sprawdzić czy klemy dobrze przylegają do biegunów). Jeżeli wyższe, istnieje ryzyko jego uszkodzenia. Nie dotyczy to jednak samochodów z odzyskiwaniem energii – tu napięcie może dochodzić nawet do 16 V. Co może być przyczyną niższego napięcia ładowania? Niekoniecznie sam alternator. W pierwszej kolejności należy sprawdzić czy prąd „nie ucieka” po drodze z alternatora do akumulatora, ale to już zadanie dla elektryka samochodowego.

Jak ładować akumulator?

Aby naładować akumulator należy w pierwszej kolejności zajrzeć do instrukcji obsługi samochodu i sprawdzić, czy jest to możliwe bez odłączania akumulatora. W wielu przypadkach wystarczy podnieść maskę, podłączyć ładowarkę i ją uruchomić. Tylko w autach z czułą elektroniką i podczas tzw. szybkiego ładowania (dużym natężeniem prądu) trzeba koniecznie odłączyć akumulator. Jeżeli nie posiadacie instrukcji lub nie macie pewności, warto odłączyć go zapobiegawczo. Czy trzeba go wyjmować z samochodu? To zależy. Jeżeli w garażu macie temperaturę ujemną nie jest zalecane takie ładowanie. Wówczas akumulator należy wyjąć i przenieść do cieplejszego pomieszczenia, gdzie jest dobra wentylacja. Jednak przed rozpoczęciem ładowania należy dać mu trochę czasu na dojście do temperatury otoczenia. Trzeba też pamiętać, że podczas ładowania z akumulatora wydziela się bardzo łatwopalny wodór. Jeżeli możecie przeprowadzić ładowanie zamontowanego i podłączonego do instalacji samochodu akumulatora, warto pamiętać tylko o tym, że w samochodach z układem Start/Stop zacisk ujemny ładowarki należy podłączyć do masy samochodu, a nie bieguna ujemnego akumulatora.

Przed rozpoczęciem ładowania dobrze jest doprowadzić akumulator do porządku. Tak zaśniedziałe klemy i bieguna najpierw trzeba oczyścić

Zanim zaczniecie ładować, koniecznie należy sprawdzić poziom elektrolitu w akumulatorze. Jeżeli jest go zbyt mało, należy go uzupełnić dolewając wody demineralizowanej do takiego poziomu, by zakryła płyty widoczne po zdjęciu korków. Jest to możliwe tylko przy obudowach, w których w ogóle znajdziecie korki. W nowszych samochodach zwykle są już baterie całkowicie bezobsługowe, w których elektrolitu się nie uzupełnia, ale wymienia akumulator na nowy. W modelach wyposażonych w kolorowy wskaźnik, poziom elektrolitu sprawdzicie zerkając do niego i oceniając barwę. Czarna oznacza odpowiedni poziom elektrolitu, żółty lub biały za niski poziom. W wersjach z korkami można je odkręcić przed rozpoczęciem ładowania, ale nie jest to konieczne jeżeli akumulator jest w miarę nowy. Można je natomiast poluzować i pamiętać o późniejszym dokręceniu.

Przed podłączeniem ładowarki warto zrobić jeszcze jedną rzecz, jeżeli jest to konieczne – wyczyścić bieguny z biało-szarego nalotu. Można to zrobić specjalnym przyrządem lub zwykłą, miękką szczotką drucianą i drobnoziarnistym papierem ściernym. Uwaga by nie zeszlifować nadmiernie średnicy biegunów, bo może być niemożliwe ponowne założenie oryginalnych zacisków (klem). Po oczyszczeniu bieguny warto posmarować wazeliną techniczną.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Najbezpieczniej jest odłączyć akumulator od instalacji, ale nie zawsze jest to konieczne i... łatwe

Ładowanie akumulatora można wykonać różnymi typami prostowników. Najpopularniejsze są ładowarki w pełni automatyczne, w których wybiera się jedynie napięcie. Niektóre typy pozwalają na ustawienie prądu ładowania. Najbezpieczniej ustawić wartość odpowiadającą około 10 proc. pojemności akumulatora, np. 44 Ah ładujemy prądem 4 A. Zabieg ten średnio trwa około 8 godzin i po tym czasie ładowarka wyłącza się samoczynnie lub należy ją wyłączyć samodzielnie.

Jeżeli musisz postawić ładowarkę na samochodzie, lepiej podłożyć pod nią coś, co nie przewodzi prądu

Odłączanie ładowarki jest w zasadzie najbardziej niebezpieczną czynnością. Teoretycznie może dojść nawet do wybuchu, ale bez przesady. Wybuchowy jest wodór, który wydziela się tym intensywniej im intensywniej ładujecie akumulator. Dlatego do takich sytuacji zwykle dochodzi w warsztatach samochodowych, a nie w garażach, gdzie użytkownicy zwykle używają małych ładowarek. Niemniej jednak warto pamiętać, by do ładowanego akumulatora nie podchodzić z otwartym ogniem czy zapalonym papierosem. Jeżeli ładowanie przebiega w garażu, warto najpierw lekko go przewietrzyć przed wyłączeniem ładowarki. W pierwszej kolejności należy wyłączyć ładowarkę, dopiero później odpinać zaciski z akumulatora. Jeżeli ładowarka jest włączona, zdejmowaniu zacisków z biegunów zawsze towarzyszy niebezpieczne iskrzenie. Jeżeli akumulator był ładowany ze zdjętymi klemami (odłączony od instalacji), warto chwilę odczekać, wywietrzyć pomieszczenie i dopiero wtedy założyć klemy. Tu również należy się spodziewać przeskoku iskry w momencie zakładania drugiej klemy.

Jak wyjąć akumulator z samochodu?

Jeżeli zachodzi konieczność wyjęcia akumulatora z jakiegoś powodu, to czas potrzebny na wykonanie takiej operacji zależy od konstrukcji samochodu. Tu również warto zerknąć do instrukcji, chociażby po to by akumulator zlokalizować. Niektórzy producenci m. in. BMW czy Mercedes, decydują się na umieszczenie akumulatora z tyłu samochodu. Inni umieszczają go w podszybiu, gdzie dostęp nie jest najlepszy. Jeżeli musicie go wyjąć, najpierw należy odłączyć go od samochodu. To należy przeprowadzać tylko przy wyłączonym zapłocie, najlepiej po wyjęciu kluczyka ze stacyjki.

Akumulator nie zawsze znajduje się pod maską silnika

Zaczynajcie od zdjęcia klemy masowej (minusowej), następnie plusowej. Jeżeli z jakichś powodów robicie to odwrotnie uważajcie przy tym, by długim kluczem nie dotknąć masy samochodu podczas odkręcania klemy plusowej. Spowoduje to zwarcie – nie jest to możliwe po odłączeniu w pierwszej kolejności klemy masowej. Akumulator należy wyjmować ostrożnie, by nie przechylać go i nie uszkodzić nim innych elementów znajdujących się pod maską. Podłączając akumulator do samochodu należy założyć najpierw klemę plusową, dopiero po jej dokręceniu ujemną.

Dlaczego najpierw odkręcamy klemę minusową? By nie doszło do zwarcia, gdy odkręcamy plusową. Wystarczy nieostrożny ruch klucza i mamy problem

Obsługa i konserwacja akumulatora

Na czym powinna polegać okresowa obsługa akumulatora? Przede wszystkim na kontroli poziomu elektrolitu i napięcia. Wystarczy zrobić to raz w roku, najlepiej w okresie jesiennym, gdyż przy niskim naładowaniu akumulatora już pierwsze mrozy mogą spowodować zamarznięcie elektrolitu. Jeżeli na biegunach akumulatora pojawi się biały nalot należy go usunąć i zabezpieczyć bieguny wazeliną.

Akumulator – kiedy wymieniać, jak dobierać?

Żywotność akumulatora zależy od wielu czynników, między innymi od tego, jak często eksploatowany jest pojazd. Znaczenie ma również długość…

Zobacz więcej artykułów z serii: Elektryka, oświetlenie i wyposażenie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Mam silnik 1.2 TDI, 1.6 TDI lub 2.0 TDI EA 189 Volkswagena - co powinienem robić? [aktualizacja] Na jakich zasadach przedłuża się polisę OC i jakie są kary za jej brak? Jak sprawdzić liczbę punktów karnych? Trzecia tablica rejestracyjna – do czego służy i jak ją zdobyć? Najczęstsze awarie samochodu będące skutkiem błędów kierowców Jak poprawnie i bezpiecznie uruchomić auto z kabli Jak sprawdzić płyn hamulcowy oraz dlaczego i kiedy go wymienić? Kolizja, wypadek, katastrofa drogowa – czym się różnią te zdarzenia i jakie są ich skutki? Ograniczenia prędkości na polskich drogach - czy na pewno je znasz? Jak właściwie przechowywać opony i koła? Odcinkowy pomiar prędkości rusza w grudniu - jak działa i na co uważać? Uwaga na silnik 2.5 TDI – co się psuje w najgorszej jednostce napędowej koncernu Volkswagena? [część 2] Uwaga na silnik 2.5 TDI – to najgorsza jednostka napędowa w historii koncernu Volkswagena! [część 1] Wpływ obciążenia samochodu na zużycie paliwa - test specjalny [część 2] Płyny do układów wydechowych - czym się różni AdBlue od Eolys? Umowa sprzedaży samochodu – diabeł tkwi w szczegółach Numer VIN samochodu - jakie informacje ukrywa? Amortyzatory – kiedy nadają się do wymiany? Napędy i zawieszenia crossoverów i SUV-ów – dlaczego nie nadają się do jazdy w terenie?

Popularne w tym tygodniu:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Co potrafi oszukać policyjny alkomat? Sprzedajesz samochód na zagranicznej stronie? Uważaj na oszustów Zatrzymanie prawa jazdy za granicą: co dalej? Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Tradycyjna nawigacja umarła? Jeszcze nie do końca Rowerzyści nie są bez winy: jakie wykroczenia popełniają najczęściej? Samochody do ślubu - co trzeba wiedzieć przed wynajmem Ptasie odchody szczególnie niebezpieczne latem Lista rzeczy, które musisz wiedzieć przed wyjazdem za granicę