Polski rynek samochodów osobowych – grudzień 2015 – podsumowanie roku

We wrześniu wybuchła afera spalinowa, która pogrążyła markę Volkswagen w Stanach Zjednoczonych. Tymczasem ta sama marka w Polsce odnosi sukcesy, a na koniec roku wyprzedziła Toyotę w liczbie zarejestrowanych w kraju samochodów.

Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR Volkswagen zajął drugie miejsce w liczbie zarejestrowanych w roku 2015 samochodów osobowych, wyprzedzając Toyotę o ledwie 43 rejestracje. Warto przy tym zaznaczyć, że to Toyota wprowadziła na rynek w drugiej połowie roku takie nowości jak Auris i Avensis. Polacy zarejestrowali w grudniu 4 514 aut Volkswagena, o 40 proc. więcej niż w grudniu roku poprzedniego, dzięki czemu producent, który boryka się z tzw. aferą spalinową na świecie, w Polsce na koniec roku został miesięcznym zwycięzcą w liczbie rejestracji. W stosunku do ubiegłego roku odnotował też wzrost o 14,1 proc. Trzeba jednak zauważyć, że swój sukces niemiecki producent zawdzięcza głównie klientom instytucjonalnym, którzy w całym roku stanowili 65 proc. udziału w zakupach, czyli o 4 proc. więcej niż w roku 2014. Volkswagen zajął drugie miejsce w liczbie rejestracji „na firmy”, wyprzedzając Toyotę o 3352 rejestracje, natomiast klienci indywidualni kupili o 3309 Toyot więcej niż Volkswagenów.

Liderem polskiego rynku pozostaje od siedmiu lat Škoda. Polacy zarejestrowali łącznie 44 524 samochody czeskiego producenta, który jest na pierwszym miejscu zarówno w grupie klientów indywidualnych jak i instytucjonalnych. Sukces wielu marek to wynik znakomitej, tegorocznej sprzedaży samochodów osobowych ogólnie. Łącznie zarejestrowano w kraju 352 518 samochody, o 26 398 samochody więcej niż w roku ubiegłym, co daje ponad 8-procentowy wzrost. Jednocześnie zamykamy rok 2015 z najlepszym wynikiem od 15 lat! Ostatni, lepszy wynik miał miejsce w 2000 roku.

Liczba rejestracji TOP10 marek w 2015 roku 
Pozycja Model Liczba rejestracji
1. Skoda  44 524
2. Volkswagen 35 696
3. Toyota 35 653
4.  Opel  28 669
5. Ford 24 989
6. Renault 17 946
7. KIA 17 619
8. Hyundai 16 036
9. Nissan 13 690
10. Dacia 13 005
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR

Afera spalinowa oczywiście nie dotyczy tylko Volkswagena, ale również wspomnianej Škody i tu również można zauważyć, że Polaków średnio interesują nie mające wiele wspólnego z realiami normy czystości spalin. Najpopularniejszym modelem w 2015 roku okazała się Škoda Octavia, czyli auto, które również wyposaża się w silnik 2.0 TDI oraz 1.6 TDI. Do końca grudnia Polacy zarejestrowali 14 193 sztuk tego modelu. To wynik o 1,38 proc. lepszy niż przed rokiem. Świetnie wyglądała również sprzedaż nowej Fabii, która została wiceliderem rynku z liczbą rejestracji na poziomie 12 073 sztuki. Trzecim, najchętniej rejestrowanym samochodem roku 2015 został Volkswagen Golf z liczbą 11 629 rejestracji. Te same trzy modele były najchętniej rejestrowanymi autami grudnia. I to by było tyle jeśli chodzi o tzw. Dieselgate w Polsce.

Liczba rejestracji TOP10 — styczeń-grudzień 2015
Pozycja Model Liczba rejestracji
1. Skoda Octavia 14 176
2. Skoda Fabia 12 046
3. Volkswagen Golf 11 629
4.  Opel Astra 10 637
5. Toyota Auris 9 709
6. Toyota Yaris 9 632
7. Ford Focus 9 186
8. Skoda Rapid 8 974
9. Volkswagen Passat 7 862
10. Renault Clio 7 467
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR
Liczba rejestracji TOP10 — grudzień 2015
Pozycja Model Liczba rejestracji
1. Skoda Octavia 1 438
2. Volkswagen Golf 1 353
3. Skoda Fabia 1 094
4.  Toyota Auris 1 065
5. Toyota Yaris 1 017
6. Opel Astra 985
7. Volkswagen Passat 888
8. Skoda Rapid 885
9. Ford Focus 836
10. Nissan Qashqai 796
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR

Podsumowując miniony rok z czołowej dziesiątki producentów tylko Dacia odnotowała nieznaczny spadek rejestracji w stosunku do minionego roku, ale wciąż mieści się w TOP10 i jej pozycja wydaje się niezagrożona ze strony jedenastego Peugeota. Oczywiście rumuński producent broni się głównie Dusterem – najpopularniejszym modelem marki. Duster przestał być jednak liderem segmentu SUV/Crossover, a został nim na koniec roku Nissan Qashqai. To zasługa świetnego wyniku z grudnia, bo Qashqai uplasował się na dziesiątej pozycji w liczbie zarejestrowanych w tym miesiącu modeli. Ciekawostką może być fakt, że w górę poszybowała Toyota RAV4. Klienci wykupywali ostatnie roczniki przedliftowego modelu, przez co RAV4 zajęła jedenaste miejsce w liczbie grudniowych rejestracji.

Liczba rejestracji TOP10 — styczeń-grudzień 2015 (crossovery i SUV-y)
Pozycja Model Liczba rejestracji
1. Nissan Qashqai 6 388
2. Dacia Duster 6 311
3. KIA Sportage 5 060
4.  Opel Mokka 4 315
5. Toyota RAV4 3 944
6. Hyundai iX35 3 270
7. Volvo XC60 2 859
8. Volkswagen Tiguan 2 786
9. Renault Captur 2 481
10. Suzuki Vitara 2 391
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

W segmencie premium nie sposób pominąć sukcesu marki BMW. Niemieccy producenci zajmują tu trzy czołowe pozycje, ale BMW zajęło ostatecznie 12. miejsce w liczbie rejestracji w całym roku. Łącznie zarejestrowano 9552 samochody tej marki, o 933 więcej niż Mercedesów i 1538 więcej niż Audi. Tym samym, BMW odnotowało wzrost o 23,73 proc. w stosunku do minionego roku. Nieznacznie lepszy, bo 24-procentowy wzrost odnotował Mercedes. Jednak jeśli chodzi o wzrosty w ujęciu procentowym, to niemieckie marki nie dorównują Lexusowi (46 proc.) i Jaguarowi (49 proc.) Tyle tylko, że te marki stanowią wciąż niszę na naszym rynku z liczbą zarejestrowanych samochodów odpowiednio 2519 i 267 sztuk.

Polski rynek samochodów osobowych – listopad 2015

Listopad to kolejny udany miesiąc dla polskich dilerów samochodów, którzy na pewno zakończą rok na plusie w stosunku do ubiegłego.

Źródło: Samar, Samar

Zobacz więcej artykułów z serii: Polski rynek samochodów osobowych

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy Mercedes-Benz Klasy E (2016) W213 – premiera [aktualizacja] Marki Volkswagena zagrożone - koncern może sprzedać Bugatti, Ducati, Bentleya, Lamborghini, Scanię i MAN [aktualizacja] Saab na pewno nie zostanie wskrzeszony! [aktualizacja] Volkswagen oszukiwał na normach emisji spalin – szefowie koncernu wiedzieli o wszystkim od 10 lat? [aktualizacja] BMW i8 Mirrorless oraz i Vision Future Interaction - dwa koncepty z Niemiec na targi CES Kia DRIVE WiSE – nowa submarka koreańskich samochodów autonomicznych Hyundai IONIQ - elektryczna przyszłość koreańskiego producenta [aktualizacja] Dakar 2016 – etap 4: Jujuy-Jujuy Nie wszystkie odcinkowe pomiary prędkości działają Koncepcyjny Volkswagen Budd-e (2016) przed targami CES Hubert Ptaszek zaliczy pełny sezon WRC2 [aktualizacja] Rajd Dakar 2016 – etap 3: Termas de Rio Hondo-Jujuy Faraday Future FFZERO1 - elektryczny hipersamochód z tysiącem koni mechanicznych Rajd Dakar 2016 – etap 2: Villa Carlos Paz-Terios Rio Hondo Ferrari już oficjalnie oddzielone od FCA Continental czarno widzi przyszłość silników Diesla w samochodach osobowych Gumpert kupiony przez firmę z Hongkongu [aktualizacja] Nowa Alfa Romeo Giulietta będzie bazować na Giulii? [aktualizacja] Znamy oficjalną datę premiery produkcyjnego samochodu sportowego Alpine BMW będzie świętować swoje 100. urodziny samochodem autonomicznym Nowe zasady dotyczące punktów karnych dopiero od przyszłego roku? Rajd Dakar 2016 - etap 1: Rosario-Villa Carlos Paz Rajd Dakar 2016 – prolog: Buenos Aires - Rosario Ostra odmiana Pagani Huayry oficjalnie zapowiedziana

Popularne w tym tygodniu:

Haniebnie ubrany jednoślad – ciekawy sprzęt sfotografowany w centrum Warszawy Takiego przebiegu w żadnym porsche jeszcze nie było. Kanadyjczyk pobił rekord Toyota odwleka powszechne zastosowanie turbo w silnikach benzynowych Toyota Supra jednak bez manuala? Na to wygląda Porsche ma kupić kierowcom okulary przeciwsłoneczne. Zaskakujący wyrok sądu "Jedzie z nami Basia". Gratulacje, tylko co z tego? Budowa wyścigówki na finiszu. Polak spełnia swoje marzenie z dzieciństwa Masz pierwszą MX-5 do restauracji? Mazda ci w tym pomoże Chcesz kupić nieużywanego LFA? W salonach jest 12 sztuk Cupra będzie osobną marką? Seat już zastrzegł logo Ford sierra w stylu Rat należąca do naszego czytelnika. Jak wam się podoba? Jak wygląda rozpakowanie Bugatti Chirona? Zaglądamy za kulisy