Mazda 2 1.5 115 KM SkyPassion - test, opinia, spalanie, cena

Segment B to przede wszystkim samochody nieduże i przystępne cenowo. Królują zarówno we flotach, jak i w naszych garażach. Nowa Mazda 2 pokazuje, że w tym segmencie można zrobić także auto klasy premium.

fot. Mariusz Zmysłowski © 2015

Ten artykuł ma 2 strony:

Mazda 2 1.5 115 KM SkyPassion — test, opinia

Mazda 2 to kolejne po już nie tak młodym Renault Clio auto, którego wygląd wnosi coś świeżego do segmentu B. Nadwozie nie jest ciosane toporem, przeciwnie, ma bardzo zgrabnie, płynnie poprowadzone kształty, które nadają mu zaskakująco muskularnego jak na tak mały wóz wyglądu. Wśród moich ulubionych elementów stylistyki tego wozu jest kapitalnie poprowadzona chromowana ramka grilla, która wbija się w reflektory, okala diodowym paskiem centralną część i kończy się w narożniku niczym ostrze sztyletu. Front tego samochodu jest niebem perfekcjonistów – wszystko ma tutaj doskonałe proporcje i sprawia wrażenie umiejscowionego idealnie na swoim miejscu.

Dwójka wygląda z przodu bardzo agresywnie. Duży grill i ostro narysowane światła są mocna stroną stylistyki tej części auta.

Pokusiłbym się o stwierdzenie, że włoscy styliści Alfy Romeo, gdyby tworzyli następcę MiTo, mieliby nie lada zadanie by zbudować samochód o tak dobrych proporcjach i seksownych kształtach, dzięki który mógłby bez kompleksów stanąć obok Mazdy 2. Ten samochód naprawdę się udał pod względem wyglądu i to nie tylko zewnętrznego.

Również kabina Dwójki została ładnie naszkicowana, a później przeniesiona do rzeczywistości bez szczególnych cięć w wykonaniu księgowości. Naturalnie, egzemplarz, który widzicie na zdjęciach jest dobrze wyposażony, co również ma niemały wpływ na wygląd jego wnętrza. Na tym tez polega geniusz tego samochodu. Podstawowa wersja jest wyraźnie droższa od wielu konkurentów, ale jest już w standardzie bogato wyposażona – nie brakuje jej nic, by stanowić komfortowy środek transportu. Wystarczy jednak dołożyć około 20 tys. zł, by z tego samego samochodu zrobić segment premium. Powiecie – dużo, owszem, to niemała kwota – stanowi znaczną część ceny bazowej Dwójki. Jednak by dostać takie wykonanie w Audi, trzeba wejść na pułap wyraźnie wyższy niż w Maździe.

Zgrabne kształty podkreśla świetny lakier Soul Red.

Delikatna, bardzo przyjemna w dotyku skóra kryje nie tylko kierownicę i fotele, ale również drzwi i część deski rozdzielczej. Wewnątrz dwójki nie brakuje też aluminium, a tam, gdzie Mazda wykorzystała tworzywo sztuczne, wybrała materiał wysokiej jakości, który bardzo dobrze spasowała. Wnętrze tego wozu sprawia, że naprawdę czujemy się jak w samochodzie z wysokiej półki cenowej.

Mazda zadbała także o dobrą ergonomię swojego przedstawiciela w segmencie B. Zegary są duże i czytelne, co nie jest takie oczywiste we współczesnych samochodach. Wszystkie instrumenty są w tych miejscach, w których ich szukamy. Na wyróżnienie zasługuje też obsługa systemu multimedialnego, która odbywa się za pośrednictwem pokrętła umieszczonego na tunelu środkowym. Jedynym zgrzytem jest dobór koloru kontrolki tempomatu, bardzo dobrego swoją drogą, bo działającego od niskich prędkości. Ma ona kolor pomarańczowy. Przez to wygląda jak kontrolka awaryjna, co przeszkadza, gdy kątem oka w nocy widzimy, że na desce rozdzielczej świeci się coś, co wygląda na ostrzeżenie.

Zobacz również: Jak działa asystent pasa ruchu i aktywny tempomat?

Mazda 2 zaskakuje nie tylko jakością wykonania, ale także dostępnym wyposażeniem. W tym samochodzie po raz pierwszy w tym segmencie spotkałem się z wyświetlaczem przeziernym. HUD w Dwójce wyświetlany jest na wysuwanej płytce. Podobne rozwiązanie stosuje też Citroën i Peugeot, co nie jest tak dobre jak odbijanie wyświetlanego obrazu na szybie. To drugie rozwiązanie znajdziemy w BMW. Mimo, że nie jest to idealny typ HUD-u, i tak ułatwia on jazdę w znacznym stopniu. Dzięki niemu niemal wcale nie musimy zerkać na zegary za kierownicą.

Dobrym dopełnieniem tego zestawu jest silnik benzynowy Mazdy. Mój egzemplarz testowy Dwójki dostał 1,5-litrowy motor benzynowy rozwijający 115 KM. Dla samochodu ważącego okrągłą tonę to moc znacznie ponad potrzeby. Mazda 2 z tym motorem jest bardzo dynamiczna, ale też oszczędna. W trasie można zejść ze zużyciem do poziomu 4,5 l/100 km. Równie istotna jest kultura pracy tej jednostki. 1,5-litrowy silnik jest zaskakująco cichy. Pracuje na tyle dyskretnie, że można nie zorientować się, kiedy system start-stop wyłączył motor dla oszczędności.

Duże zegary, ładnie zaprojektowana deska rozdzielcza - styliści spisali się na medal.

Komfortowa praca silnika idzie w parze z dobrze zestrojonym zawieszeniem, które nieźle wybiera nierówności, zapewniając bardzo dobre warunki do jazdy całemu kompletowi pasażerów. Tych na pokład możemy zabrać teoretycznie czwórkę, jednak trzecia osoba, siedząca pośrodku kanapy nie będzie miała szczególnie dużo miejsca – to nic nowego w aucie tego segmentu. Zaskakująco dużo miejsca mają za to osoby siedzące na skrajnych miejscach. Za przednimi fotelami nawet dorośli nie będą narzekać na brak miejsca na nogi. Problematyczny może być jedynie nisko poprowadzony sufit.

Mazda 2 już w standardzie jest dobrze wyposażona. Ma komplet poduszek powietrznych, klimatyzację manualną, elektrycznie sterowane wszystkie szyby i wiele innych dodatków. Taki egzemplarz kosztuje 53 400 zł. Auto, które widzicie na zdjęciach to wydatek równy około 76 tys. zł. W kwestii wspomnianego wysokiego standardu wykonania wnętrza kluczowe znaczenie miał tu nie tylko poziom wyposażenia SkyPassion, ale także pakiet wnętrza Off White, który obejmuje wykończenie jasną skórą z czerwonymi dodatkami. Doskonale grają z nimi opcjonalne dywaniki z czerwonymi pasami.

Mazda 2 kosztuje sporo, ale to nie znaczy wcale, że jest droga. Jest wyceniona proporcjonalnie do jakości wykonania i standardowego wyposażenia. Dwójka nie stanie się raczej królem polskiego segmentu B, ale ze pewnością każdy, kto się na nią zdecyduje, będzie zadowolony ze swojego wyboru.

PLUSY:

Atrakcyjny wygląd
Wysoka jakość wykonania
Cichy i mocny silnik
Bogate wyposażenie już w standardzie
Sporo miejsca na nogi z tyłu
Dobra ergonomia, wygodne sterowanie multimediami

MINUSY:

Mało miejsca nad głowami
Kontrolka tempomatu w niefortunnym kolorze

Ogólna ocena samochodu:

8/10

Mazda 2 1.5 115 KM SkyPassion — zdjęcia

Hyundai i30 Turbo 1.6T vs Mazda 3 2.0 Skyactiv-G — silnik doładowany czy wolnossący?

Mocny silnik benzynowy z turbodoładowaniem czy wolnossący? To dylemat, przed którym stajemy coraz rzadziej. Ze względu na rosnące wymagania odnośnie…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

BMW 220i Cabrio - test, opinia, spalanie, cena Toyota Avensis 2.0 D4-D (2015) - test, opinia, spalanie, cena Opel Karl 1,0 EcoTec Cosmo - test, opinia, spalanie, cena Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech More Life - test, opinia, spalanie, cena BMW i8 - test, opinia, spalanie, cena Renault Kadjar dCi 130 4x4 BOSE - test, opinia, spalanie, cena Hyundai i30 Turbo 1.6T vs Mazda 3 2.0 Skyactiv-G - silnik doładowany czy wolnossący? Nowa Škoda Fabia Combi 1.2 TSI - test, opinia, spalanie, cena Hyundai i40 Wagon (2015) 1.7 CRDI 7-DCT – test, opinia, spalanie, cena Nowe BMW X4 xDrive 28i - test, opinia, spalanie, cena Mini John Cooper Works Steptronic - test, opinia, spalanie, cena Nowe Audi A4 B9 2.0 TDI S-Tronic S-Line - test, opinia, spalanie, cena Peugeot 208 1.2 PureTech 110 KM Allure - test [wideo] Volkswagen Golf R DSG - test, opinia, spalanie, cena Peugeot 508 SW RXH 2.0 BlueHDI 180 EAT6 - test, opinia, spalanie, cena Nowa Toyota Auris 1.2 Multidrive S - test, opinia, spalanie, cena Renault Espace 1.6 TCe 200 EDC Initiale Paris - test, opinia, spalanie, cena Opel Adam Rocks i Opel Adam S - test, opinia, spalanie, cena BMW M135i sDrive manual - test, opinia, spalanie, cena Mercedes-Benz CLS 350 BlueTEC 4MATIC - test, opinia, spalanie, cena DS 5 1.6 THP 200 SportChic - test [wideo] Isuzu D-Max 2.5 TD LSX z namiotem Roof Lodge - test, opinia, spalanie, cena Volkswagen Tiguan 1.4 TSI manual Sport & Style R-Line - test, opinia, spalanie, cena Nowy Ford Mustang Fastback GT V8 5.0 - test, opinia, spalanie, cena

Popularne w tym tygodniu:

Mercedes C450 AMG 4Matic (2016) - V6 lepsze od V8? Wilk z Domaniewskiej – Aston Martin V12 Vantage S na ulicach Warszawy Gladiator Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC: przestarzały czy dojrzały?