Hyundai IONIQ - elektryczna przyszłość koreańskiego producenta [aktualizacja]

Zasadniczo marka Hyundai nie przywodzi na myśl samochodów elektrycznych czy hybrydowych, ale południowokoreański producent zamierza zmienić to postrzeganie. Niebawem dołączy do wyścigu zbrojeń na polu tego typu aut.

Podczas salonu samochodowego w Genewie w przyszłym roku Hyundai zaprezentuje nowy samochód, który ma zostać wyposażony wyłącznie w napęd alternatywny – nie będzie dostępna klasyczna, spalinowa wersja. Pójdzie zatem śladem takich modeli jak Toyota Prius/Mirai, które również nie występują w wersjach dla typowych spalaczy benzyny lub oleju napędowego. Na chwilę obecną, koncepcyjny pojazd, którego szkice ujawnił koreański producent nosi nazwę IONIQ. Elegancki liftback lub sedan będzie napędzany klasycznym zespołem hybrydowym oraz plug-in do wyboru, a także silnikiem elektrycznym pracującym samodzielnie. Te trzy wersje będą początkiem produkcyjnej
ofensywy Hyundaia na rynku samochodów elektrycznych.

Nadwozie IONIQ zostało zaprojektowane z myślą o dwóch najważniejszych rzeczach. Karoserię wyrzeźbiono w taki sposób, by generowało jak najniższe opory powietrza, stąd opływowa sylwetka i felgi o płaskiej tarczy. Natomiast nadwozie ma też pozostać funkcjonalne, dlatego jest czterodrzwiowe i można się spodziewać pojemnego bagażnika, do którego najprawdopodobniej dostęp będzie zapewniała duża klapa. Pokazano też kokpit, który prezentuje się bardzo nowocześnie, ale bez przesady w kierunku awangardy. Można odnieść wrażenie, że panel do obsługi wentylacji będzie dotykowy tak jak w nowej Hondzie HR-V, ale to tylko przypuszczenie. Z pewnością nie zabraknie w pełni cyfrowego wyświetlacza wskaźników.

Oczywiście samochód bazuje na zupełnie nowej płycie podłogowej, która została zbudowana z myślą o zmieszczeniu akumulatorów. Prawdopodobnie baterie ma dostarczyć firma LG Chem. Do tej pory LG zaopatrywało w akumulatory hybrydowe samochody Chevroleta.

Z silnikami elektrycznymi będzie współpracowała nowo opracowana jednostka napędowa o pojemności 1,6 litra, pracująca w cyklu Atkinsona, oczywiście z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Jej parametry to 103 KM mocy oraz 147 Nm momentu obrotowego. Dzięki podwójnemu systemowi chłodzenia (dodatkowy ma chłodzić układ EGR) silnik ma uzyskiwać wysoką wydajność cieplną, porównywalną do jednostki Toyoty Prius.

W ciągu najbliższych lat wszyscy producenci wprowadzą dziesiątki hybryd i samochodów elektrycznych na rynek. Obecnie nie ma już dyskusji na temat ich sensu i opłacalności – to musi się stać. Co ciekawe, na razie napęd wodorowy jest bez większej przyszłości. Prawdopodobnie jeszcze długo tak pozostanie do czasu rozbudowy sieci tankowania tego paliwa. Ciekawe, czy nie będzie już za późno i czy w tym czasie samochody elektryczne ładowane z sieci nie osiągną takiego poziomu technologicznego, że wodorowe elektryki całkowicie stracą sens. Szczególnie, że koszty ich tankowania są porównywalne z samochodami spalinowymi.

Może będą musiały poczekać kolejne dziesiątki lat na swój czas? Obecnie wszytko zapowiada, że tak właśnie ma być. Bo czy Hyundai, który już od dłuższego czasu testuje intensywnie bardzo udany model wodorowy ix35 Fuel Cell nie powinien zaprezentować właśnie tego typu samochodu mając niemal gotowy napęd? Taj, jak Toyota zrobiła to w tym roku z Mirai? Z jakiegoś powodu nie zanosi się na to…a Hyundai idzie w trochę innym kierunku.

Zobacz również: Nowy Hyundai i20 - test Autokult.pl

[aktualizacja 5 stycznia]

Hyundai opublikował dwa nowe szkice innowacyjnego dla marki modelu IONIQ. Teraz możemy przyjrzeć się przedniej części nadwozia i spojrzeć z góry na deskę rozdzielczą. Wiemy już, że Hyundai IONIQ zostanie po raz pierwszy pokazany w Europie podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, w marcu 2016 roku, ale jeszcze w tym miesiącu ma ruszyć jego sprzedaż na rynku koreańskim. Nietrudno się domyślić, że premiera już tuż tuż.

[aktualizacja 7 stycznia]

Hyundai po szkicach udostępnił pierwsze dwa zdjęcia swojego nowego modelu, który będzie oferowany również jako hybryda i pełny elektryk. Pojawił się rzut z tyłu, a zatem widać już prawdziwą, a nie naszkicowaną z tradycyjną przesadą sylwetkę. Sylwetkę, która delikatnie rozczarowuje. Od razu rzuca się w oczy to, że samochód będzie raczej tanim modelem konkurującym na wielu rynkach z Toyotą Prius. Za to pozytywnie zaskakuje wnętrze. Nie wiemy co prawda nic o materiałach, ale sam design wygląda naprawdę atrakcyjnie i miejmy nadzieję, że kokpit IONIQ-a wyznaczy kierunek, w którym pójdą nowe modele Hyundaia. Bardzo atrakcyjnie prezentuje się również tablica wskaźników.

Szkice techniczne, które pojawiły się w sieci zdradzają, że za napęd hybrydy będzie odpowiedzialny zespół składający się z benzynowego silnika 1.6 GDI o mocy 103 KM i momencie obrotowym 146 Nm współpracującego z silnikiem elektrycznym generującym 43 KM i 170 Nm. Za przeniesienie napędu ma odpowiadać przekładnia dwusprzęgłowa DCT. W tylnym zawieszeniu pojawi się coś na wzór układu wielowahaczowego. Zespół baterii zostaje umieszczony tuż przy zbiorniku paliwa, pod tylną kanapą. Czekamy z niecierpliwością na oficjalną premierę tego modelu.

Hyundai IONIQ — zdjęcia i szkice przedpremierowe

Nowy rekord Hyundaia ix35 Fuel Cell

Choć w kategorii samochodów zasilanych ogniwami wodorowymi na topie jest dziś Toyota Mirai, to Hyundai po cichu robi swoje. Bazująca na wychodzącym już…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Marki Volkswagena zagrożone - koncern może sprzedać Bugatti, Ducati, Bentleya, Lamborghini, Scanię i MAN [aktualizacja] Saab na pewno nie zostanie wskrzeszony! [aktualizacja] Volkswagen oszukiwał na normach emisji spalin – szefowie koncernu wiedzieli o wszystkim od 10 lat? [aktualizacja] Škoda rezygnuje z Roomstera na rzecz tanich crossoverów [aktualizacja] Nissan zakończył program World Endurance Championship [aktualizacja] Prezent na święta od koncernów paliwowych – olej napędowy poniżej 4 zł za litr! Michael Mauer został dyrektorem działu stylistyki w VW AG Opel przygotowuje kolejną generację sportowego GT? Citroën jednak pojedzie w WRC – historia lubi się powtarzać! Czy nowe Renault Mégane R.S. straci charakter? Zmiany w przepisach dla młodych kierowców dopiero za rok [aktualizacja] Rinspeed Etos (2015) - autonomiczne BMW i8 Pierwszy w Polsce salon samochodów poleasingowych – możesz wybierać spośród oferty 320 samochodów używanych Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju wstrzymał finansowanie nowej fabryki Volkswagena w Polsce. Czy inwestycja jest zagrożona? Debiutuje Opel Astra Sports Tourer i nowe silniki w gamie – polski cennik Fiat Toro – kolejny pick-up nie dla Europy [aktualizacja] Brytyjczycy w natarciu – Jaguar wchodzi do Formuły E Aston Martin wróci do Formuły 1? [aktualizacja] Testy Euro NCAP grudzień 2015: Peugeot Traveller, Citroën Spacetourer Toyota Proace Mercedes-Benz SLC (2016) - lifting i zmiana nazwy SLK Odświeżone Infiniti Q50 z silnikiem 3.0 Twin Turbo Sergio Marchionne grozi odejściem Ferrari z Formuły 1 lub... wprowadzi do niej Alfę Romeo? Mahindra kupiła Pininfarinę za 28 milionów dolarów Diesel BMW dopuszczony do sprzedaży w USA

Popularne w tym tygodniu:

Czy doświadczony kierowca zdałby dziś egzamin na prawo jazdy? Niemiecka prokuratura przeszukała siedzibę Audi Wynalazca reflektostopu przestrzega przed chińskimi podróbkami Międzynarodowe Targi Poznań Motor Show 2017 – informacje Drobna kolizja nie musi się zakończyć mandatem Zmierzch Coupé i Cabrio? BMW i Mercedes ograniczą ofertę modeli Pomóżmy Jackowi! - poparzony mechanik potrzebuje wsparcia Nowa jakość SsangYonga - zapowiedź SUV-a Y400 Christian von Koenigsegg pokazał jak skonfigurowałby swoją Regerę Tydzień w motorsporcie #15 WLTP i RDE: cykle badania emisji, które mają odczarować europejską motoryzację Tydzień w motorsporcie #16