Kultowe auta ze słynnych filmów z okresu PRL [cz.1]

Kino z okresu PRL-u stanowi pewien rodzaj archiwum, z którego, często w formie satyry, możemy w zależności o wieku - dowiedzieć się lub sobie przypomnieć, jak wyglądała codzienność w tamtych czasach. Dzisiaj przyjrzymy się nietypowym samochodom, które występowały w tych produkcjach.

Ten artykuł ma 2 strony:

Nie lubię poniedziałku (1971)

Uwaga, w tekście mogą pojawić się spoilery treści filmów.

Studio Filmowe Kadr udostępnia swoje kultowe filmy w całości na YouTube, dzięki czemu możemy nie tylko opisać samochody, które w nich występowały, ale także je pokazać. Pierwszą produkcją, której się przyjrzymy będzie Nie lubię poniedziałku. Jest to komedia z 1971 roku w reżyserii Tadeusza Chmielewskiego. Charakterystyczną muzykę napisał Jerzy Matuszkiewicz.

Nie lubię poniedziałku opowiada o perypetiach osób mieszkających w Warszawie oraz kilku przyjezdnych. Są to między innymi Fancesco Romanelli z Włoch, zaopatrzeniowiec z Sulęcic Zygmunt Bączek, szukający treblinek do kombajnu, Bohdan Łazuka, kierowca taksówki, milicjant wraz z synem Jackiem i żoną Joasią, pracującą w biurze matrymonialnym, Marianna szukająca miłości i wiele innych osób, których wątki przeplatają się przez cały film. Akcja toczy się w trakcie wrześniowego poniedziałku.

Film obfituje w samochody, które często stanowią tło dla wydarzeń dziejących się w filmie. Jednym z najważniejszych pojazdów filmu jest Triumph Spitfire mk3 z 1967. Przewija się on przez niemal całą historię, ponieważ w wyniku dziwnych zbiegów okoliczności jeżdżą nim różni bohaterowie. Wóz należy do Bohdana Łazuki i pierwszy raz pojawia się już w 4:00, gdy muzyk wychodzi z Sofii kompletnie pijany. Samochód pomaga mu odpalić milicjant w zamian za autograf na plakacie. Bohdan Łazuka porzuca auto i rusza w podróż do domu torami tramwajowymi z pomocą korby od auta. Samochód "goni" go przez cały film. W wyniku splotu różnych wydarzeń milicjant jeszcze kilka razy próbuje wsadzić gwiazdę do samochodu.

Dalej w filmie występują także liczne mniej egzotyczne pojazdy, takie jak Warszawy, Polskie Fiaty 125p czy Syrena 103 artysty granego przez Zygmunta Apostoła. Przyjrzyjmy się jednak tym autom, które stanowiły większą rzadkość w tamtych czasach.

W 12:09 pojawia się Mikrus MR-300, który ukryty jest na parkingu osiedlowym pod plandeką na stelażu, udającą, że kryje się pod nią znacznie większy pojazd. Auto gra tu jednak tylko epizodyczną rolę.

W 38:36 pojawia się jeden z kilku przewijających się przez film Mercedesów. Jest to W110 200 pędzący na lotnisko po Francesco Romanellego. Później jest on mylony z drugim W110 190 D. Przez tę pomyłkę Włoch gubi się w Warszawie, ale to ostatecznie kończy się dla niego dobrze — podpisuje kontrakt i znajduje miłość.

W 59:58 na ekranie widać kolejne nietypowe auto. Jest to Alfa Romeo Giulia Sprint GT Veloce. Występuje ona jako tło do sceny w warsztacie, w którym taksówkarz próbuje reanimować swoją Warszawę.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Dalej, w 1:07:05 pojawia się samochód wystawiony ewidentnie na pokaz. Nie stoi on na parkingu, lecz jest zaparkowany na środku chodnika jako dosyć egzotyczne tło do sceny pod biurem matrymonialnym. Jest to biały Chevrolet Camaro. W Nie lubię poniedziałku występują jeszcze takie zagraniczne wozy jak Ford Anglia, Ford Consul Cortina, Toyota Corolla i Peugeot 204 Cabriolet.

Mad Max: Fury Road – szalona bitwa na drodze w postapokaliptycznym świecie [kino samochodowe]

Mad Max to nie jest typowe kino samochodowe, choć bez swojego pojazdu Max Rockatansky, być może byłby postacią, która przeszła do historii kina bez…

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Historia:

BMW 2002 Turbo – historia turbopioniera Tak się kiedyś jeździło w Polsce - 20-lecie międzywojenne [cz. 2] Samochody przyszłości z przeszłości [cz.1] Tak się kiedyś jeździło w Polsce [cz. 1] Ostatnie sportowe samochody z wolnossącymi silnikami [cz.1] Lamborghini Miura - geneza supersamochodu [historia motoryzacj] Mitsubishi Galant VR-4 Rally Car – protoplasta legendarnego Lancera [historia motorsportu] Ultrarzadkie samochody z lat 80. i 90. ubiegłego wieku [cz.1] Porsche 959, 911 GT1 Straßenversion, Carrera GT i 918 Spyder - fotohistoria czterech flagowców Historia Hondy Civic w pigułce - poznaj wszystkie generacje kultowego hatchbacka Sir Malcolm Campbell – brytyjska legenda prędkości [historia motorsportu] Suzuki SX4 WRC - krótki epizod Japończyków w rajdowych mistrzostwach świata [historia motorsportu] Latające legendy PRL-u Tak się jeździło w Polsce - auta luksusowe i sportowe [cz. 4] Samochody Adolfa Hitlera - historia Zespoły Formuły 1, które odeszły przez minione 10 lat [historia motorsportu] Spyker C8 Laviolette GT2-R (2008) [historia motorsportu] BMW Z8 (E52) - wspomnienie młodego klasyka Tak się jeździło w Polsce - komunikacja publiczna przed wojną [cz. 3] Singer Porsche 911 - król współczesnych klasyków Od dekad z V12: ewolucja hipersamochodów Lamborghini Drugie życie legend motoryzacji [cz. 2] 24 Heures du Mans - najciekawsze historie w pigułce [cz.2: 1981-2014] AC Shelby Cobra 260/289/390/427 (1962) [historia motorsportu]

Popularne w tym tygodniu:

Fiat 126p - dawniej marzenie, dziś model kultowy