Saab na pewno nie zostanie wskrzeszony! [aktualizacja]

Szwedzkie przedsiębiorstwo National Electric Vehicle Sweden planuje w ciągu kilku najbliższych lat wskrzesić produkcję samochodów marki Saab. Wydaje się, że ta historia to niekończąca się opowieść.

Najnowsza historia marki Saab to nieduże wzloty i wielkie upadki. Nieliczne próby wskrzeszenia Saaba legły w gruzach. W 2010 roku koncern General Motors sprzedał szwedzkiego producenta holenderskiej firmie Spyker, która miała postawić Saaba na nogi. Efekt? Saab w 2011 roku ogłosił bankructwo. Drugą próbę podjęło konsorcjum National Electric Vehicle Sweden (NEVS), które chciało przygotować samochody elektryczne na rynek chiński pod szwedzką marką, znaną już w branży motoryzacyjnej. Pod koniec roku 2012 rozpoczęto produkcję Saaba 9–3 z silnikiem benzynowym, którego sprzedawano tylko w Szwecji. Równolegle przygotowano pierwsze prototypy samochodów elektrycznych przeznaczonych na Chiny. Niestety, w połowie 2014 roku wstrzymano produkcję i prace rozwojowe z powodu kłopotów finansowych. NEVS nie regulował rachunków, za co groziło im postępowanie upadłościowe. NEVS odmawiało komentarza dopóki nie wyszło na jaw, że wniosek o upadłość był, ale został wycofany.

Szwedzka firma szukała inwestorów, głównie w Chinach by wreszcie wznowić prace nad elektrycznymi samochodami. Z zobowiązaniami względem poddostawców liczonymi na szczęście jedynie w tysiącach, a nie milionach euro, NEVS czekało na szansę. W grudniu zeszłego roku poinformowano o znalezieniu inwestora, którego nazwy nie chciano zdradzać i na pół roku sprawa ucichła.

W sierpniu tego roku ogłoszono niespodziewaną decyzję firmy Saab AB produkującej sprzęt wojskowy – odebranie praw do marki Saab wykorzystywanej do produkcji samochodów. Oznaczało to ni mniej ni więcej jak definitywny koniec samochodów Saab. Firma produkująca słynne szwedzkie samoloty miała już dość ciągłych upadków, informacji o zadłużeniach i bankructw samochodowego Saaba, ponieważ narażało to na psucie opinii o nich samych. Niedługo po tym, NEVS ogłosiło podpisanie umowy z koncernem PSA, który miał pomóc szwedzkiej firmie na poziomie handlowym oraz kolejną umowę z chińskim Dongfengiem na wsparcie technologiczne oraz pomoc w sprzedaży samochodów na tamtejszym rynku. No i teraz dochodzimy do najnowszych wieści o Saabach.

NEVS jest już pewien, że produkcja samochodów elektrycznych ruszy i najpewniej pierwsze auta trafią do sprzedaży w Chinach w 2018 roku. Mają powstać cztery modele oparte na platformie rozwojowej Phoenix. Będą to liftback klasy średniej wyglądający jak Saab 9–3 oraz trzy crossovery – mały, kompaktowy i duży. Wszystkie auta będą miały napęd elektryczny i powstaną w fabrykach w Szwecji i w Chinach. Sprzedaż początkowo ma mieć miejsce w Europie i w Chinach, ale w przyszłości również w Stanach Zjednoczonych. Pozostaje tylko pytanie: co z marką Saab? Tego nie wiemy i niewiele wie na ten temat prezes NEVS Mattias Bergman, który rzekomo prowadzi na ten temat rozmowy z Saab AB. Problem w tym, że Saab AB nie prowadzi rozmów z NEVS. Resztę sami sobie dośpiewajcie…

[aktualizacja 3 lutego]

Marki Saab nie będzie i na tym kończy się historia szwedzkiego producenta. Nawet jeżeli właściciel byłego Saaba, czyli firma National Electric Vehicle Sweden zacznie produkować samochody, to na pewno nie będą nosiły logo i nazwy Saab. Informacje te potwierdził sam rzecznik firmy lotniczej i właściciela praw do marki, Sebastian Carlsson, który dodał iż do sprawy już nie będą wracać i w przyszłości nie odbędą się na ten temat żadne rozmowy.

Firma NEVS stoi zatem przed jeszcze większym problemem, ponieważ będzie musiała zbudować własną markę jeżeli chce sprzedawać swoje samochody. Jeżeli ich auta trafią na rynek chiński, to będą nosiły nazwy chińskie. Pytań już nie mamy i temat kończymy w tym miejscu. Historia Saaba właśnie dobiegła końca.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Marki Volkswagena zagrożone - koncern może sprzedać Bugatti, Ducati, Bentleya, Lamborghini, Scanię i MAN [aktualizacja] Volkswagen oszukiwał na normach emisji spalin – szefowie koncernu wiedzieli o wszystkim od 10 lat? [aktualizacja] Škoda rezygnuje z Roomstera na rzecz tanich crossoverów [aktualizacja] Nissan zakończył program World Endurance Championship [aktualizacja] Zmiany w przepisach dla młodych kierowców dopiero za rok [aktualizacja] Fiat Toro – kolejny pick-up nie dla Europy [aktualizacja] Aston Martin wróci do Formuły 1? [aktualizacja] Volvo S60 Polestar na polskim rynku i na torach wyścigowych [aktualizacja] Rajd Barbórka po raz trzeci dla Kajetana Kajetanowicza Porsche 718 Boxster i 718 Cayman – nowe historyczne nazewnictwo potwierdzone [aktualizacja] Zapowiedź 53. Rajdu Barbórka – przewodnik kibica Prawie połowę Fordów do roku 2020 będą stanowiły hybrydy i auta elektryczne W Norwegii nie zginęło w tym roku ani jedno dziecko na drogach Tylko niektóre samochody Volkswagena z zaniżonym CO2 [aktualizacja] Premiera Genesisa G90 (2016) [aktualizacja] Dlaczego nowa Toyota Prius jest oferowana z dwoma rodzajami baterii? Hyundai i20 WRC spec 2016 i ambitne plany zespołu Porsche bije kolejny rekord światowej sprzedaży – pokonało pułap 200 tys. sztuk Toyota Verso (2016) – kolejny odświeżony model japońskiego producenta Niemcy chcą zakazać samochodów z napędami konwencjonalnymi do roku 2050 Nowy Mercedes-Benz Klasy E (2016) - tak będzie wyglądać wnętrze Hoffmann & Novague R200 - następca Škody 130 RS w akcji na torze Polski rynek samochodów osobowych – listopad 2015 Volvo przygotuje S90 Coupé (C90) w ciągu 4 lat

Popularne w tym tygodniu:

Myśleli, że to zabawne. Zniszczyli auto niepełnosprawnemu dziecku Nowy Mustang będzie przyspieszał szybciej niż Porsche 911 Carrera Nowa Toyota Supra przyłapana na Nurburgringu Nowy Rolls-Royce Phantom oficjalnie: poznaj godnego następcę króla luksusu Od 2040 roku zakaz sprzedaży samochodów spalinowych w Wielkiej Brytanii i Francji Ciekawostka z ogłoszenia – nietypowa honda z wielkim przebiegiem 6h Nürburgring (2017) - Porsche triumfuje w kolejnej rundzie WEC Świat wyścigów długodystansowych oczami Porsche