Ograniczenia prędkości na polskich drogach - czy na pewno je znasz?

Wiedzę o dopuszczalnej prędkości na drogach można uznać za podstawową wiedzę każdego kierowcy, a mimo to nie każdy zna niuanse dotyczące tego tematu. Czy na każdej drodze poza obszarem zabudowanym dopuszczalna prędkość to 90 km/h? Czy jesteś pewien, że w obszarze zabudowanym powinieneś zawsze jechać maksymalnie 50 km/h? Jaka jest dopuszczalna prędkość w miejscowości oznaczonej zielonym znakiem? Na te i inne pytania odpowie ten artykuł.

Na samym wstępie należy zaznaczyć, że artykuł dotyczy kierowców samochodów osobowych i użytkowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, czyli najczęściej spotykanych na drogach użytkowników ruchu. Jak podpowiada Kodeks Drogowy, kierowca jest zobowiązany do jazdy z prędkością nieutrudniającą jazdy innym uczestnikom ruchu, a zatem zbyt wolna jazda bez ważnego powodu jest tak samo niedopuszczalna jak zbyt szybka. Oczywiście kierujący jest bezwzględnie zobowiązany do przestrzegania ograniczeń prędkości, a te można podzielić na dwa rodzaje: wynikające z oznaczeń na drogach oraz wynikające z zasad ogólnych.

Prędkość dopuszczalna wynikająca ze znaków drogowych

Nie trzeba żadnemu kierowcy tłumaczyć, że znak ograniczający dopuszczalną prędkość B-33 oznacza, że nie możemy przekraczać prędkości wynikającej z tego znaku. Sama nazwa znaku „ograniczenie prędkości” jest nieco myląca, bo oznacza, że na odcinku drogi, na której się poruszamy, prędkość dopuszczalna co do zasady lub wynikająca z wcześniej ustawionego znaku byłaby wyższa, gdyby nie to ograniczenie. Przykład? Tablica D-42 „obszar zabudowany” z zamontowanym pod nim ograniczeniem prędkości do 40 km/h oznacza, że na całym obszarze zabudowanym dopuszczalna prędkość to 40, a nie 50 km/h niezależnie od pory dnia. Przypominamy jednocześnie, że standardowa prędkość w obszarze zabudowanym wynosząca 50 km/h jest podniesiona do 60 km/h w godzinach 23:00–5:00, chyba, że znaki pokazują inaczej (wspomniana tablica D-42 ze znakiem B-33). Jednocześnie można też spotkać się z podniesieniem dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym do 60, 70 czy 80 km/h jeżeli pozwalają na to warunki. W takiej sytuacji odcinek drogi musi być oznaczony tym samym znakiem B-33 „ograniczenie prędkości”, który jak się okazuje nie tylko ogranicza, ale i podnosi dopuszczalną prędkość. Warto też w tym miejscu wspomnieć o samochodach z przyczepą. Podniesienie prędkości dopuszczalnej w obszarze zabudowanym do 70 km/h i więcej nie dotyczy takich zestawów.

Znak B-33 - podstawowy znak bezwzględnie ograniczający prędkość do podanej wartości

Prędkość ograniczają nie tylko wspomniane znaki, ale również informacyjne, które oznakowują rodzaj drogi. I tak znaki D-7 i D-9, czyli odpowiednio „droga ekspresowa” (120 km/h) i „autostrada” (140 km/h) automatycznie podnoszą dopuszczalną prędkość do obowiązującej na takich drogach. Podobnie jest w przypadku znaku D-40 „strefa zamieszkania” (20 km/h) czy B-43 „strefa ograniczonej prędkości” (jak na znaku). W takich przypadkach prędkość dopuszczalna wynikająca z zasad ogólnych jak i wynikająca ze znaku B-43 obowiązuje aż do odwołania przez stosowny znak, oznaczający koniec drogi/strefy.

Również znaki informacyjne o rodzaju drogi ustalają prędkość dopuszczalną

Dopuszczalna prędkość co do zasady

By mieć wiedzę kompletną na temat dopuszczalnych prędkości należy znać również ogólne zasady, nie wynikające tylko ze znaków. W żaden sposób nieoznaczona dopuszczalna prędkość dotyczy dróg poza obszarem zabudowanym, gdzie obowiązuje standardowy limit 90 km/h. Ale czy zawsze? Okazuje się, że nie. Jeżeli mamy do czynienia z drogą dwujezdniową o przynajmniej dwóch pasach ruchu dla każdego kierunku jazdy, prędkość dopuszczalna to 100 km/h. Nie każdy kierowca o tym wie. Tak jak nie każdy wie, że na drodze ekspresowej, gdzie standardowo prędkość dopuszczalna wynosi 120 km/h, jeżeli jest to droga jednojezdniowa limit wynosi już 100 km/h. W przypadku autostrad nie ma już takiego zamieszania.

Oznaczenie miejscowości w ten sposób nie zmienia dopuszczalnej prędkości wynikającej z ogólnych przepisów...
...chyba, że mamy taką sytuację. Wówczas ograniczenie prędkości do 50 km/h (nocą 60 km/h) trwa aż do odwołania

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Warto też wiedzieć, że znak D-17a „miejscowość” w żaden sposób nie ogranicza dopuszczalnej na danej drodze prędkości, choć są różne zdania kierowców na ten temat. To jedynie tablica informująca nas o tym, w jakiej miejscowości się znajdujemy i gdzie się ona zaczyna i kończy. Jednak ograniczenie prędkości można dodać poprzez zamontowanie przy znaku D-17a znaku „obszar zabudowany” lub „ograniczenie prędkości”. Jeżeli taka para znaków znajduje się na jednym słupku, wówczas ograniczenie prędkości dotyczy obszaru całej miejscowości oznaczonej znakiem D-17a.

Kiedy ograniczenie prędkości przestaje obowiązywać?

Tylko znaki kończące strefę ograniczonej prędkości odwołują ją.
To samo dotyczy strefy zamieszkania

Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że ograniczenie prędkości odwołują stosowne znaki odwołujące lub skrzyżowania. W tym drugim przypadku należy jednak być dość ostrożnym, bo nie każde skrzyżowanie w naszym mniemaniu, jest nim w świetle prawa. Ponadto nie zawsze skrzyżowanie ma prawo odwołać ograniczenie prędkości. Na drogach dwujezdniowych skrzyżowanie po drugiej stronie (na pasie do ruchu w przeciwnym kierunku) nie odwoła naszego ograniczenia prędkości jeżeli nie ma połączenia pomiędzy tamtym skrzyżowaniem a naszą jezdnią. Czy rozwidlenie dróg odwołuje ograniczenie prędkości? Tak, ale również pod warunkiem, że dotyczy to naszej jezdni.

Skrzyżowania odwołują ograniczenie prędkości znakiem B-33 również w obszarze zabudowanym, dlatego często te ograniczenia są powtarzane. Nie odwołują ich jeżeli znak B-33 znalazł się pod tablicą informującą o początku obszaru zabudowanego i nie odwołują również prędkości 50 km/h (nocą 60 km/h) wynikającej z zasad ogólnych

Skrzyżowania nie odwołują ograniczenia prędkości w strefach zamieszkania, obszarach zabudowanych i strefach ograniczonej prędkości – odwołują je jedynie stosowne znaki kończące dany obszar czy strefę. Jeżeli jednak znak B-33 postawiono w środku miejscowości, to stosuje się zasadę odwołania tej prędkości przez skrzyżowanie. Znak „obszar zabudowany” odwołuje wcześniejsze ograniczenie prędkości wynikające ze znaku B-33, podobnie jak tablica informująca o końcu obszaru zabudowanego. Z kolei znaki „koniec drogi ekspresowej” czy „koniec autostrady” nie odwołują wcześniej postawionego znaku B-33 „ograniczenie prędkości”. Prędkości ograniczonej parą znaków B-33 oraz A-11a "próg zwalniający" na jednym słupku nie odwołuje ten próg. To zawiłe, ale warto zapamiętać te zasady, szczególnie przy powstałym niedawno systemie odcinkowego pomiaru prędkości.

Powyższy przykład udowadnia, że ograniczenie prędkości przy progu zwalniającym nie jest odwołane samym progiem

Sytuacje wyjątkowe i niejasne

Ktoś mógłby pomyśleć, że ten rozdział jest napisany na siłę, ale przypominam, że niektórzy z Was jeżdżąc używają wideorejestratorów rejestrujących również prędkość ruchu. W przypadku kolizji lub potrącenia pieszego pokazanie nagrania nie zawsze będzie grało na Waszą korzyść. Dlaczego? Otóż niektóre znaki ostrzegawcze, takie jak na przykład A-16/D-6 „przejście dla pieszych” czy A-17 „dzieci” i inne, zobowiązują kierowcę do zachowania szczególnej ostrożności, a nawet zmniejszenia prędkości. W razie wypadku, nagranie udowadniające, że zamiast zmniejszyć, zwiększyliście prędkość na takim odcinku drogi będzie dla Was wyjątkowo niekorzystne. Warto zatem pamiętać, że znaki ostrzegawcze mają Was skłonić do zmniejszenia prędkości, nawet jeżeli jest to niepisana zasada.

Jeżeli wjechałeś w strefę zamieszkania drogą, na której nie było tego znaku, teoretycznie prędkość 20 km/h Cię nie obowiązuje

Inną nietypową sytuacją są strefy zamieszkania i ograniczenia prędkości. Takie strefy muszą być oznakowane na każdej drodze do nich prowadzącej. A zatem, jeżeli znajdziecie się w strefie i przekroczycie dopuszczalną w niej prędkość i zostaniecie zatrzymani, a jesteście pewni, że nie minęliście stosownego znaku, nie przyjmujcie mandatu.

Po lewej znak postawiony przez zarządcę budynku - to nie tyle prędkość dopuszczalna, co rekomendowana, czyli bezpieczna. Natomiast po prawej wjeżdżamy również na prywatne osiedle, ale jednocześnie w strefę ograniczonej prędkości. Jej przestrzeganie jest obowiązkowe za sprawą tabliczki "strefa ruchu"

Niejasne sytuacje wynikają również ze znaków postawionych przez prywatnych zarządców parkingów czy osiedli, a nawet garaży podziemnych. Takie tablice, przypominające znak B-33 należy traktować co prawda raczej informacyjnie, że taką prędkość zaleca zarządca, ale już tabliczka „strefa ruchu” informuje o tym, że w tej strefie obowiązują przepisy ruchu drogowego. A na koniec krótkie podsumowanie…

Ograniczenia prędkości — zasady ogólne
Prędkość na drodze poza obszarem zabudowanym 90 km/h
Prędkość na drodze dwujezdniowej poza obszarem zabudowanym  100 km/h
Prędkość w obszarze zabudowanym 50 km/h
Prędkość w obszarze zabudowanym w godzinach 23:00–5:00 60 km/h
Prędkość w strefie zamieszkania 20 km/h
Prędkość na drodze ekspresowej jednojezdniowej 100 km/h
Prędkość na drodze ekspresowej dwujezdniowej 120 km/h
Prędkość na autostradzie 140 km/h

 

Nowy taryfikator mandatów na rok 2015 / 2016

Ostatnie zmiany w Prawie o ruchu drogowym i zmiany w taryfikatorze mandatów wywołały sporo zamieszania i łatwo się w tym wszystkim pogubić….

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Mam silnik 1.2 TDI, 1.6 TDI lub 2.0 TDI EA 189 Volkswagena - co powinienem robić? [aktualizacja] Jak właściwie przechowywać opony i koła? Odcinkowy pomiar prędkości rusza w grudniu - jak działa i na co uważać? Uwaga na silnik 2.5 TDI – co się psuje w najgorszej jednostce napędowej koncernu Volkswagena? [część 2] Uwaga na silnik 2.5 TDI – to najgorsza jednostka napędowa w historii koncernu Volkswagena! [część 1] Wpływ obciążenia samochodu na zużycie paliwa - test specjalny [część 2] Płyny do układów wydechowych - czym się różni AdBlue od Eolys? Umowa sprzedaży samochodu – diabeł tkwi w szczegółach Numer VIN samochodu - jakie informacje ukrywa? Amortyzatory – kiedy nadają się do wymiany? Napędy i zawieszenia crossoverów i SUV-ów – dlaczego nie nadają się do jazdy w terenie? Samochody z silnikami do jazdy na krótkich dystansach i możliwością montażu taniej instalacji LPG Systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy – kiedy i jak działają oraz czy warto im zaufać? Twoje okrążenie Nürburgring w pięciu krokach - praktyczny przewodnik i poradnik Negatywne skutki eksploatacji samochodu na krótkich dystansach Zestaw naprawczy opony - co warto o nim wiedzieć? Poznaj najnowsze materiały i technologie wygłuszania samochodu Co warto wiedzieć o wentylatorach chłodnicy? Nadchodzi jesień – przygotuj się na nowe warunki drogowe Rozwój silników spalinowych na przestrzeni ostatnich lat

Popularne w tym tygodniu:

Skutki nieodśnieżenia auta mogą być bardzo kosztowne Używane części, których nie możesz zamontować w swoim aucie Czy opłaca się kupić samochód z fabryczną instalacją LPG? Analiza propozycji Opla Używany samochód z dieslem – kiedy warto kupić? Dlaczego silnik Diesla nie chce odpalić zimą? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać?