Roborace - seria wyścigowa autonomicznych wozów przed ePrix

Roborace będzie serią towarzyszącą wyścigom Formuły E.

Już od tego sezonu Formuły E dwie godziny przed każdym elektrycznym wyścigiem będą odbywać się godzinne zawody samochodów-robotów. Autonomiczne pojazdy będą wystawiane przez 10 zespołów. Każda drużyna ma wystawiać dwa wozy, więc z prostego rachunku wynika, że w każdym wyścigu weźmie udział 20 robotów. Co ciekawe, jeden z zespołów ma być sponsorowany z finansowania społecznościowego (ang. crowdfounding).

Seria będzie otwarta dla zespołów startujących już w Formule E. Organizatorzy liczą na to, że zachęcą do udziału te drużyny, które bezpośrednio pochodzą od producentów samochodów chcących promować technikę autonomiczną.

Już na wstępie dużą wadą tych zawodów będzie brak różnorodności. Wszystkie samochody mają być takie same. Zespoły mają móc wprowadzać zmiany jedynie w oprogramowaniu wozów. To może okazać się największym problemem tej serii. Nawet zawody elektrycznych bolidów Formuły E przyciągają rzesze kibiców, bo jest tu komu kibicować. Na torze cały czas są kierowcy i za każdym razem, gdy bolid mija trybuny, widzowie mogą spojrzeć na swojego idola i w taki czy inny sposób okazać mu wsparcie. Robotowi nie da się okazać wsparcia, bo jest po prostu bezduszną maszyną prowadzoną przez program. Jeśli na dodatek każdy wóz będzie wyglądał tak samo, a odróżniać je od siebie będą tylko barwy, ostatnia ostoja indywidualizmu zostanie całkowicie wymazana.

Organizatorzy twierdzą, że zdają sobie sprawę z tego, że widzowie chcą móc kibicować ludziom, a nie samym maszynom, dlatego duży nacisk będzie położony na wizerunek inżynierów. Zespoły mają udzielać się publicznie i ich rola w wyścigu ma być bardzo mocno zaznaczona.

Trudy w promowaniu zespołu mogą pójść na marne. Roborace to kompletnie inna seria wyścigowa, niż te, które kochają miłośnicy motorsportu. O ile do Formuły E łatwo przekona się każdy, kto zobaczy wyścig, bo dzieje się tam naprawdę dużo, tak wyścigi robotów będą kompletnie bezduszną serią. Widzieliście kiedyś na Grand Prix Formuły 1 kibica trzymającego transparent z napisem "Go Mercedes F1 W05 Hybrid!"? Nie. I raczej nie zobaczycie.

Twórcy serii podkreślają, że to jest przyszłość sportów motorowych i autonomiczne pojazdy będą coraz większą częścią naszego życia. Miejmy nadzieję, że jednak robotyzacja samochodów ograniczy się do transportu publicznego, a na torach wyścigowych wciąż królować będą żywi kierowcy z charakterami, za które będzie można ich kochać i nienawidzić.

Jakimi zasadami rządzi się Formuła E?

Formuła E zelektryzowała motorsport i to w znaczeniu dosłownym. Dziś poznacie zasady rządzące w FIA Formula E Championship, zespoły, kierowców oraz…

Zobacz również: Super Drag Race 2012

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Volkswagen oszukiwał na normach emisji spalin – szefowie koncernu wiedzieli o wszystkim od 10 lat? [aktualizacja] Nissan zakończył program World Endurance Championship [aktualizacja] Zmiany w przepisach dla młodych kierowców dopiero za rok [aktualizacja] Fiat Toro – kolejny pick-up nie dla Europy [aktualizacja] Aston Martin wróci do Formuły 1? [aktualizacja] Volvo S60 Polestar na polskim rynku i na torach wyścigowych [aktualizacja] Tylko niektóre samochody Volkswagena z zaniżonym CO2 [aktualizacja] Red Bull Racing będzie korzystał z silników TAG Heuer! [aktualizacja] Fabryczny zespół Renault już oficjalnie [aktualizacja] Dwa muły testowe Bugatti Chirona przyłapane z niedużym maskowaniem! [aktualizacja] Pierwsze sukcesy marki Genesis i modelu G90 [aktualizacja] Kwalifikacje do Grand Prix Abu Dhabi 2015 Ford Fiesta M-Sport Edition - idealny hot hatch od zespołu rajdowego Porsche Classic Centre - specjalne miejsce dla Twojego klasycznego Porsche Porsche Cayman GT4 Clubsport - premiera dla głodnych torowych wrażeń [aktualizacja] Fiat 124 Abarth i powrót firmy do WRC – bajki czy realne plany? Nowy Nissan NP300 Navara (2016) - polskie ceny Mercedes-AMG A45 Petronas 2015 World Champion Edition - wersja specjalna z okazji drugiego triumfu Do 2030 roku powstanie sieć stacji wodorowych w Polsce BMW Serii 1 i Serii 2 kolejnej generacji z napędem na przednią oś? Renault również zamieszane w aferę spalinową? Szef Mercedes-AMG: nie zbudujemy hipersamochodu, bo się nie opłaca Sebastian Vettel wygrał Race of Champions (ROC) 2015 TechArt Porsche Cayenne Turbo Magnum (2015) - 3,9 s do setki w galeonie

Popularne w tym tygodniu:

Polacy remontują i wzmacniają silniki w najdroższych klasykach Infiniti Q60 Project Black S może trafić do produkcji seryjnej Auto staje w płomieniach – jak nie pogorszyć sytuacji? Toyota przegrała w Le Mans przez pozdrowienie od innego kierowcy Porsche 911 GT2 RS zaprezentowane na E3 wraz z grą Forza Motorsport 7 Dramatyczny i nieprzewidywalny wyścig w Le Mans Aktualna mapa fotoradarów w Polsce Nowy Mercedes Klasy A: wszystko co wiemy o nowej generacji Jakie wnętrza lubią Polacy?