Rodzynki z rynku wtórnego - zmoty

Zmota to bardzo popularne określenie wśród osób, które zajmują się offroadem na poważnie. Takie konstrukcje zwykle bywają drogie, bezkompromisowe i nie nadają się do codziennej jazdy, w przeciwieństwie do nawet mocno zmodyfikowanych aut terenowych. Dziś przedstawimy Wam kilka propozycji znalezionych w serwisach ogłoszeniowych, które możecie kupić od ręki.

Ten artykuł ma 11 stron:

Rodzynki z rynku wtórnego — zmoty

Jednak zanim zobaczycie jakie zmoty można obecnie kupić na rynku wtórnym, proponuję zrozumieć czym jest taki pojazd, bo jeżeli nie pochodzicie ze środowiska offroadowego, możecie być zaskoczeni, a nawet zniesmaczeni niektórymi propozycjami sprzedających.

Zmota to pojazd o autorskiej konstrukcji, często bazujący na aucie seryjnym, ale niekoniecznie, bo część zmot powstaje od podstaw. To pojazd dostosowany do określonych warunków terenowych, zbudowany bez kompromisów według zamysłu, potrzeb i doświadczeń jego twórcy. Zmoty są używane w zasadzie tylko i wyłącznie do uprawiania sportu offroadowego, obecnie są to rajdy przeprawowe, dawniej również Rajdowe Mistrzostwa Polski Samochodów Terenowych (RMPST). Choć często używa się określenia zmota w stosunku do mocno zmodyfikowanych pojazdów seryjnych (duże koła, mocno podniesione zawieszenia) to moim zdaniem nie jest to prawidłowe. Zmota jest już maszyną, która kompletnie nie nadaje się do codziennej eksploatacji i nierzadko została stworzona w oparciu o elementy różnych producentów.

Bardzo często zmoty nie mają karoserii lub mają tylko śladowe ilości poszycia albo karoserie zaprojektowane według własnej inwencji twórczej właściciela, więc nie zawsze wyglądają estetycznie. Zwykle są wyposażone w mocny silnik ze zmodyfikowanym osprzętem w taki sposób, by był możliwie wydajny przy maksymalnym ograniczeniu ryzyka jego uszkodzenia. Zmoty kosztują od kilkudziesięciu do nawet ponad 100 tys. zł. Oczywiście zmota nie jest terminem oficjalnym, a zatem każdy może go definiować na własny sposób. By jednak odróżnić typowe pojazdy terenowe z daleko posuniętymi modyfikacjami od klasycznych zmot, na drugiej karcie prezentujemy Wam wybrane przez nas właśnie takie auto, a na następnych będą już same zmoty. Natomiast na ostatniej przygotowaliśmy niespodziankę – prawdziwego rodzynka z rynku wtórnego.

Pamiętajcie by obejrzeć dokładnie samochód przed zakupem. Autor nie ocenił rzeczywistego stanu technicznego, a wnioski wyciąga jedynie na podstawie przeglądania ogłoszeń. Niektóre ogłoszenia mogą być już nieaktualne lub niezgodne z rzeczywistością.

Rodzynki z rynku wtórnego – oldschoolowe terenówki

Dziś przedstawiamy 10 ciekawych samochodów terenowych znalezionych w ogłoszeniach, które lata świetności mają już dawno za sobą, ale wciąż są…

Źródło: Allegro.pl, otomoto.pl

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Rodzynki z rynku wtórnego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Touareg I [2002-2010] - poradnik kupującego Używany Seat Exeo 2.0 TDI (2008-2013) – poradnik kupującego Używane Audi A6 (C6) 3.0 TDI [2004-2011] – poradnik kupującego Tanie, używane samochody z silnikiem V8 - poradnik kupującego Alternatywa dla rynkowych hitów, czyli nietypowe samochody używane - poradnik kupującego [cz.2] Samochód używany dla kobiety – 10 najlepszych propozycji z rynku wtórnego [poradnik kupującego] Używana Alfa Romeo 159 2.4 JTDm [2005-2011] - poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Alternatywa dla rynkowych hitów, czyli nietypowe samochody używane - poradnik kupującego [cz.1] Używana Toyota Avensis III 1.6-2.0 Valvematic (2008-2015) – poradnik kupującego Używane Renault Megane III 1.6 dCi [2008-2015] - poradnik kupującego Używane Renault Laguna III 2.0 16V [2007-2014] - poradnik kupującego Używana Honda Jazz III 1.2/1.4 i-VTEC [2008-2015] – poradnik kupującego Używany Renault Koleos 2.0 dCi [2008-2014] – poradnik kupującego Używany Hyundai i30 1.4 / 1.6 MPI (2007-2012) – poradnik kupującego Używany Ford Focus II 1.8 TDCI (2004-2011) - poradnik kupującego Używana Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 (2009-2013) - poradnik kupującego Używany Seat Leon II 2.0 FSI [2005-2012] – poradnik kupującego Sensowne auto za 5000 zł – podsumowanie Używane BMW 525d, 530d, 535d F10/F11 [2010-2013] – poradnik kupującego Sensowne auto za 5000 zł – Volvo [część 21] – poradnik kupującego Używane Mitsubishi ASX [od 2010] – poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

Przejechał ponad 2 mln sto tysięcy kilometrów i się nie poddaje Wygrały plebiscyt Car Of The Year. Sprawdziliśmy, jak sprawują się po latach J.D. Power: samochody, które sprawiają najmniej kłopotów Używany Opel Astra J [2009-2016] - poradnik kupującego Osiem kabrioletów za 10 tys. zł