Opony całoroczne na pierwszy montaż w samochodach Forda

Ford podpisał umowę z firmą Goodyear, producentem opon całorocznych Vector 4Seasons Gen-2. W ramach umowy, w samochodach nowych będą zakładane takie właśnie opony na pierwszy montaż jako opcja dla ogumienia letniego. Ford dołączył do nielicznego na razie grona producentów, którzy zdecydowali się na taki krok i oferuje tego typu opony do modeli Fiesta, Focus, C-Max, Galaxy i S-Max.

W gronie marek, które zdecydowały się na opony całoroczne są już Renault oraz Fiat. Jeśli chodzi o tę drugą markę to tylko w crossoverach Fiata montuje się ogumienie całoroczne, a konkretnie w modelach 500L Trekking. Warto jednak zauważyć, że niektóre samochody terenowe i pick-upy również są wyposażone w ogumienie AP, którego można używać zimą, jednak nie jest to pełnowartościowa opona na śnieg czy zimową pluchę. Tymczasem opony Goodyear serii Vector już nie raz udowodniły, że nie tylko potrafią dorównać oponom zimowym, ale nawet je pokonać w typowo zimowych próbach.

Opony całoroczne od niedawna są tematem dyskusji oraz sporu klientów i serwisów oponiarskich. Oczywistym jest fakt, że zarówno producentom ogumienia jak i serwisom zależy na tym, by klienci kupowali i zmieniali ogumienie na sezonowe. Zwłaszcza warsztaty, które zajmują się zakładaniem i wyważaniem ogumienia zarabiają na kliencie z oponami sezonowymi około 100 zł rocznie. W skali globalnej również producenci ogumienia więcej zarabiają na takim użytkowniku. Tymczasem kierowcy w niektórych regionach Europy coraz częściej zauważają, że zakup ogumienia zimowego mija się z celem. Również w Polsce w większości kraju nie ma typowo zimowych warunków drogowych lub występują one bardzo krótko. Wystarczy przytoczyć przykład obecnego roku. Choć zmiana opon na zimowe zalecana była już kilka tygodni temu, to w znacznej części kraju jeszcze nie widzieliśmy śniegu. Nie ma też przymrozków.

Przypominamy, że opona letnia wbrew temu co mówią tzw. eksperci, zachowuje się lepiej (czyt. bezpieczniej) na suchej i mokrej nawierzchni niezależnie od jej temperatury. Argumentem przemawiającym za stosowaniem ogumienia zimowego są poranne i wieczorne przymrozki. Wówczas zamarznięta warstwa wody staje się bardzo niebezpieczną nawierzchnią, a na takiej zdecydowanie lepiej radzi sobie opona zimowa. A zatem stosowanie dziś opon zimowych to nic innego jak zachowanie się w myśl zasady: przezorny zawsze ubezpieczony. Nawet kosztem właściwości jezdnych na suchej i mokrej nawierzchni lepiej mieć zdecydowanie wyższą przyczepność wtedy, gdy niespodziewanie pojawi się mróz lub śnieg, czyli pojawią się warunki, do jakich nie jesteśmy przyzwyczajeni.

I to również dlatego coraz więcej kierowców, a także jak widać dilerów samochodów decyduje się na montaż ogumienia całorocznego w myśl tej samej zasady. Kierowca na oponach całorocznych jest zawsze gotowy na zimowe warunki, a nie dopiero wtedy, gdy przyjdzie jesień lub gdzieś usłyszy, że jest już pora na zmianę opon. Jest także gotowy na warunki letnie gdy zima już się skończy, a ogumienie całoroczne lepiej spisuje się na suchej i mokrej nawierzchni od opon zimowych. Biorąc pod uwagę fakt, że zimy są obecnie wyjątkowo łagodne, ogumienie całoroczne daje wyższy poziom bezpieczeństwa od opony zimowej i to jak na ironię losu, właśnie w okresie zimowym.

Warto jeszcze zauważyć pewną rzecz. Producenci samochodów wraz z różnego rodzaju ekspertami i instytucjami przekonują i przyzwyczajają nas do pewnych standardów eksploatacji i zachowań, ale zdarza się, że zmieniają zdanie. Kilkanaście lat temu zasilanie silników LPG stanowiło zło, natomiast po niedługim czasie wiele nowych samochodów miało montowaną tzw. fabryczną instalację gazową. Niektórzy do dziś mocno naciskają na oryginalne części zamienne, podczas gdy niektóre marki już oferują klientowi wybór: oryginalne lub renomowane zamienniki. Kilka lat temu przekonywano nas, że jazda na luzie zaprzecza zasadom ekojazdy, a od niedługiego czasu w automatycznych skrzyniach biegów pojawia się tryb żeglowania, który w praktyce jest niczym innym jak jazdą na luzie. W dodatku tryb żeglowania w niektórych samochodach włącza się tylko w trybie najbardziej ekonomicznej jazdy. Dziś producenci po raz kolejny przyznają rację nie ekspertom, ale wychodzą naprzeciw potrzebom i żądaniom klientów i oferują ogumienie całoroczne na pierwszy montaż, podczas gdy jeszcze niedawno dowiadywaliśmy się, że opony do wszystkiego to opony do niczego.

Pożyjemy i zobaczymy do czego jeszcze wrócą lub przyznają się producenci samochodów i co zaczną oferować wbrew swojej wcześniejszej polityce. Może za kilka lat Mercedes będzie produkował silniki, o jakich marzą starsi kierowcy. Wyobrażacie sobie jak dobrze było by kupić nową E-klasę z 70-konnym, wolnossącym dieslem, który wytrzyma milion kilometrów przebiegu…?

Opony całoroczne – czym się różnią od opon sezonowych?

W ostatnim czasie na fora internetowe wraca jak bumerang temat opon całorocznych. Ich zwolenników nie brakuje, wręcz przybywa, ale jest też mocna…

Zobacz również: Ford S-Max - pierwsze wrażenia

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Volkswagen oszukiwał na normach emisji spalin – szefowie koncernu wiedzieli o wszystkim od 10 lat? [aktualizacja] Nissan zakończył program World Endurance Championship [aktualizacja] Zmiany w przepisach dla młodych kierowców dopiero za rok [aktualizacja] Fiat Toro – kolejny pick-up nie dla Europy [aktualizacja] Aston Martin wróci do Formuły 1? [aktualizacja] Volvo S60 Polestar na polskim rynku i na torach wyścigowych [aktualizacja] Tylko niektóre samochody Volkswagena z zaniżonym CO2 [aktualizacja] Red Bull Racing będzie korzystał z silników TAG Heuer! [aktualizacja] Fabryczny zespół Renault już oficjalnie [aktualizacja] Dwa muły testowe Bugatti Chirona przyłapane z niedużym maskowaniem! [aktualizacja] Pierwsze sukcesy marki Genesis i modelu G90 [aktualizacja] Model Volvo S90 i V90 (2016) na zdjęciach szpiegowskich [aktualizacja] Zapowiedź nowej Mazdy CX-9 i zdjęcia szpiegowskie [aktualizacja] Grand Prix Brazylii 2015 - pod kontrolą Rosberga Sébastien Ogier po raz trzeci z rzędu wygrywa Rajd Wielkiej Brytanii 2015 Pininfarina wkrótce w rękach Mahindra & Mahindra Jakich samochodów używanych poszukują Polacy w 2015 roku? Robert Kubica w pierwszej dziesiątce Rajdu Wielkiej Brytanii 2015 Kwalifikacje do Grand Prix Brazylii 2015 Łukasz Habaj rajdowym mistrzem Polski! W Motors Fenyr SuperSport (2015) - samochód, który (nigdy nie) pobije Veyrona [aktualizacja] Robert Kubica z problemami w Rajdzie Wielkiej Brytanii 2015 Autonomiczny i elektryczny SsangYong do 2020 roku! BMW dostarczy podzespoły napędów elektrycznych i hybrydowych dla Karma Automotive

Popularne w tym tygodniu:

Radar Iskra-1 uznany za nieskuteczny. Znowu Wniosek osiedlowego radnego – dość deptania barw narodowych na ulicach Czy doświadczony kierowca zdałby dziś egzamin na prawo jazdy? Alpine otworzy salon sprzedaży w Polsce Poznaliśmy ceny - Volkswagen Arteon jest droższy niż Audi A5 Sportback Niemiecka prokuratura przeszukała siedzibę Audi Międzynarodowe Targi Poznań Motor Show 2017 – informacje Wynalazca reflektostopu przestrzega przed chińskimi podróbkami Opel coraz bardziej premium, dzięki programowi personalizacji Exclusive Większa rodzina Aston Martin Lagonda już wkrótce Zmierzch Coupé i Cabrio? BMW i Mercedes ograniczą ofertę modeli Pomóżmy Jackowi! - poparzony mechanik potrzebuje wsparcia