Zmiany w przepisach dla młodych kierowców dopiero za rok [aktualizacja]

Od 4 stycznia 2016 roku miały wejść w życie nowe przepisy dotyczące młodych kierowców. Okazuje się jednak, że termin ten zostanie przesunięty na późniejszy okres.

Kandydaci na kierowców masowo zapisują się na egzaminy na prawo jazdy by jeszcze w tym roku zdobyć uprawnienia do kierowania pojazdem. Powodem są przepisy, które wejdą w życie 4 stycznia 2016 roku. Obejmą one świeżo upieczonych kierowców restrykcjami, a także sprawią, że posiadanie uprawnień będzie nieco bardziej kosztowne. Jakie zmiany czekają kierowców w przyszłym roku?

Jedną z najważniejszych jest dwuletni okres próbny, w czasie którego na kierowcę, który odbierze prawo jazdy w styczniu zostaną nałożone pewne ograniczenia. W tym czasie będzie on musiał szczególnie uważać na przepisy ruchu drogowego, gdyż popełnienie dwóch wykroczeń, niezależnie od ich wagi, wydłuży okres próbny o kolejne dwa lata. Wystarczy jednak, że przekroczy dozwoloną prędkość o 30 km/h – a o to w polskich warunkach bardzo łatwo – a straci uprawnienia. Będzie to szczególnie uciążliwe dla kierowcy, ponieważ przez pierwsze 8 miesięcy od odebrania uprawnień będą na niego nałożone dodatkowe restrykcje odnośnie ograniczeń prędkości: 50 km/h w terenie zabudowanym, 80 km/h poza nim i do 100 km/h na drogach dwujezdniowych (ekspresowe i autostrady). Ograniczenia te będą obowiązywały niezależnie od znaków drogowych ograniczających prędkość. Młody kierowca straci prawo jazdy również wtedy, gdy spowoduje wypadek drogowy. Przez pierwsze 8 miesięcy kierowca będzie też musiał mieć na aucie trochę już zapomniany znaczek zielonego listka. Ponadto młodzi kierowcy przez okres 8 miesięcy od odebrania uprawnień nie będą mogli podjąć pracy lub prowadzić działalności gospodarczej jako kierowca.

Ostatnią zmianą jest kurs doszkalający z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Będzie kosztował 300 zł i obejmie dwie godziny szkolenia teoretycznego w ośrodku ruchu drogowego (100 zł) oraz godzinne szkolenie praktyczne w ośrodku doskonalenia techniki jazdy (200 zł). Problem w tym, że takich ośrodków jeszcze brakuje w naszym kraju. Nie ma ich m. in. w województwie małopolskim, śląskim, podlaskim, podkarpackim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim. Miejmy nadzieję, że pojawią się w najbliższym czasie. Podsumowując, co czeka młodych kierowców w przyszłym roku?

  • Przez 2 lata od odebrania uprawnień popełnienie dwóch wykroczeń poskutkuje wydłużeniem okresu o kolejne 2 lata, a przekroczenie prędkości o 30 km/h lub popełnienie przestępstwa drogowego poskutkuje utratą prawa jazdy.
  • Przez 8 miesięcy od odebrania uprawnień trzeba będzie jeździć z zielonym listkiem, nie będzie można pracować jako kierowca i będą obowiązywały inne ograniczenia prędkości: 50 km/h, 80 km/h i 100 km/h niezależnie od znaków drogowych.
  • Kursy doszkalające z zakresu bezpieczeństwa (teoretyczny i praktyczny) kosztujące łącznie 300 zł

Aby nie wejść w nowe przepisy i dwuletni okres próbny trzeba zdobyć uprawnienia jeszcze w tym roku. Można powiedzieć, że to już ostatni gwizdek na zapisanie się na kurs prawa jazdy. Adept na kierowcę musi odebrać prawo jazdy do 31 grudnia tego roku, a więc zdać egzamin jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia. Nawet zdanie egzaminu w tym roku, ale odebranie dokumentu 4 stycznia poskutkuje nałożeniem nowych zasad na kierowcę.

[aktualizacja 1 grudnia]

Jednak nie trzeba się spieszyć z egzaminem na prawo jazdy, by odebrać dokument przed 4 stycznia przyszłego roku. Wszystko wskazuje na to, że przepisy dotyczące ograniczeń dla młodych kierowców zostaną odroczone w czasie. Przyczyną tego stanu rzeczy są opóźnienia we wdrożeniu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK 2.0). Prace nad tym miały być zakończone do 4 stycznia, a już wiadomo, że to się nie uda. Brakuje przepisów wykonawczych i dokumentacji technicznej. Z tego powodu przełożono wszelkie zmiany związane z funkcjonowaniem CEPiK-u, a do tych należą nowe przepisy odnośnie kierowców. W nowej bazie danych mieli być ewidencjonowani kierowcy zobowiązani do odbycia dodatkowego szkolenia z zakresu bezpiecznej jazdy, a także tacy, których dotyczą pewne ograniczenia, o których możecie przeczytać wyżej.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

[aktualizacja 17 grudnia]

CEPiK 2.0 zostanie uruchomiona dopiero 1 stycznia 2017 roku — taką decyzję podjęli posłowie, tym samym przesuwając zmiany w Prawie o Ruchu Drogowym na taką samą datę. Jednocześnie o rok zostaną przesunięte nowe zasady dla młodych kierowców. W tym czasie być może powstaną nowe ośrodki szkolenia bezpiecznej jazdy, które będą niezbędne dla kierowców, którzy odbiorą prawo jazdy po 1 stycznia 2017. Do tego czasu również nie sprawdzimy w internecie liczby posiadanych punktów karnych. Znowelizowaną ustawę ma przyjąć jeszcze Senat, ale nie ma najmniejszych powodów by tego nie zrobił.

Absurdy przepisów prawa jazdy kat. A i A2

Wejście w życie nowych przepisów regulujących zdawanie egzaminów na prawo jazdy kat. A wprowadziło zamieszanie w świecie motocyklowym. Oczywiście,…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Volkswagen oszukiwał na normach emisji spalin – szefowie koncernu wiedzieli o wszystkim od 10 lat? [aktualizacja] Nissan zakończył program World Endurance Championship [aktualizacja] Fiat Toro – kolejny pick-up nie dla Europy [aktualizacja] Aston Martin wróci do Formuły 1? [aktualizacja] Volvo S60 Polestar na polskim rynku i na torach wyścigowych [aktualizacja] Tylko niektóre samochody Volkswagena z zaniżonym CO2 [aktualizacja] Red Bull Racing będzie korzystał z silników TAG Heuer! [aktualizacja] Fabryczny zespół Renault już oficjalnie [aktualizacja] Dwa muły testowe Bugatti Chirona przyłapane z niedużym maskowaniem! [aktualizacja] Pierwsze sukcesy marki Genesis i modelu G90 [aktualizacja] Model Volvo S90 i V90 (2016) na zdjęciach szpiegowskich [aktualizacja] Zapowiedź nowej Mazdy CX-9 i zdjęcia szpiegowskie [aktualizacja] BMW M1 mogło być dalej produkowane dzięki Alpinie Ferrari Katowice jednym z trzech najlepszych salonów włoskiej marki na świecie Panoz Esperante GTR-1 odrestaurowany przed targami w Dubaju Przegląd projektów na targi SEMA 2015 [cz.3] Lamborghini Huracán prawdopodobnie dostanie napęd wyłącznie na tylną oś Range Rover Evoque Convertible – kabriolet na wszystkie pory roku Dodge Viper GTS po tuningu podstawowym w Geiger Cars Lamborghini Huracán LP 610-4 (2016) - czas na drobne poprawki Citroën nadal w WRC? Decyzja w najbliższym czasie Czy Hyundai zmieni skład kierowców w WRC? Volkswagen w WRC a afera spalinowa Walter de Silva kończy pracę w Volkswagenie

Popularne w tym tygodniu:

Maluch na sterydach, czyli szalona konstrukcja z nadwoziem Polskiego Fiata 126p Bugatti Chiron najszybciej przyspieszającym samochodem produkcyjnym. Pobił światowy rekord Potwierdzone informacje o kolejnej Mazdzie z silnikiem Wankla. Koncept już w październiku Mitsubishi EVO powraca! W planach elektryfikacja i... Kiedyś bił wszelkie rekordy. Dzisiaj blask Nissana GT-R słabnie Lamborghini ogłosiło datę premiery SUV-a. Model Urus poznamy 4 grudnia Zabytkowy Bentley z wyjątkowym Porsche na lawecie. Przejechały setki kilometrów Brytyjski oddział Alpine musiał zdjąć swoją reklamę. Samochód jechał na niej zbyt szybko Toyota chce wrócić na rynek ze starą nazwą. Czy możliwy jest kolejny sportowy model? Zapłacisz mniej za parkowanie jeżeli masz nowsze auto. Ulgi zamiast kar Volkswagen Up! na Nürburgringu. Wyprzedzał Ferrari Land Rover Discovery holuje 110-cio tonowy pociąg