Zmiany w przepisach dla młodych kierowców dopiero za rok [aktualizacja]

Od 4 stycznia 2016 roku miały wejść w życie nowe przepisy dotyczące młodych kierowców. Okazuje się jednak, że termin ten zostanie przesunięty na późniejszy okres.

Kandydaci na kierowców masowo zapisują się na egzaminy na prawo jazdy by jeszcze w tym roku zdobyć uprawnienia do kierowania pojazdem. Powodem są przepisy, które wejdą w życie 4 stycznia 2016 roku. Obejmą one świeżo upieczonych kierowców restrykcjami, a także sprawią, że posiadanie uprawnień będzie nieco bardziej kosztowne. Jakie zmiany czekają kierowców w przyszłym roku?

Jedną z najważniejszych jest dwuletni okres próbny, w czasie którego na kierowcę, który odbierze prawo jazdy w styczniu zostaną nałożone pewne ograniczenia. W tym czasie będzie on musiał szczególnie uważać na przepisy ruchu drogowego, gdyż popełnienie dwóch wykroczeń, niezależnie od ich wagi, wydłuży okres próbny o kolejne dwa lata. Wystarczy jednak, że przekroczy dozwoloną prędkość o 30 km/h – a o to w polskich warunkach bardzo łatwo – a straci uprawnienia. Będzie to szczególnie uciążliwe dla kierowcy, ponieważ przez pierwsze 8 miesięcy od odebrania uprawnień będą na niego nałożone dodatkowe restrykcje odnośnie ograniczeń prędkości: 50 km/h w terenie zabudowanym, 80 km/h poza nim i do 100 km/h na drogach dwujezdniowych (ekspresowe i autostrady). Ograniczenia te będą obowiązywały niezależnie od znaków drogowych ograniczających prędkość. Młody kierowca straci prawo jazdy również wtedy, gdy spowoduje wypadek drogowy. Przez pierwsze 8 miesięcy kierowca będzie też musiał mieć na aucie trochę już zapomniany znaczek zielonego listka. Ponadto młodzi kierowcy przez okres 8 miesięcy od odebrania uprawnień nie będą mogli podjąć pracy lub prowadzić działalności gospodarczej jako kierowca.

Ostatnią zmianą jest kurs doszkalający z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Będzie kosztował 300 zł i obejmie dwie godziny szkolenia teoretycznego w ośrodku ruchu drogowego (100 zł) oraz godzinne szkolenie praktyczne w ośrodku doskonalenia techniki jazdy (200 zł). Problem w tym, że takich ośrodków jeszcze brakuje w naszym kraju. Nie ma ich m. in. w województwie małopolskim, śląskim, podlaskim, podkarpackim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim. Miejmy nadzieję, że pojawią się w najbliższym czasie. Podsumowując, co czeka młodych kierowców w przyszłym roku?

  • Przez 2 lata od odebrania uprawnień popełnienie dwóch wykroczeń poskutkuje wydłużeniem okresu o kolejne 2 lata, a przekroczenie prędkości o 30 km/h lub popełnienie przestępstwa drogowego poskutkuje utratą prawa jazdy.
  • Przez 8 miesięcy od odebrania uprawnień trzeba będzie jeździć z zielonym listkiem, nie będzie można pracować jako kierowca i będą obowiązywały inne ograniczenia prędkości: 50 km/h, 80 km/h i 100 km/h niezależnie od znaków drogowych.
  • Kursy doszkalające z zakresu bezpieczeństwa (teoretyczny i praktyczny) kosztujące łącznie 300 zł

Aby nie wejść w nowe przepisy i dwuletni okres próbny trzeba zdobyć uprawnienia jeszcze w tym roku. Można powiedzieć, że to już ostatni gwizdek na zapisanie się na kurs prawa jazdy. Adept na kierowcę musi odebrać prawo jazdy do 31 grudnia tego roku, a więc zdać egzamin jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia. Nawet zdanie egzaminu w tym roku, ale odebranie dokumentu 4 stycznia poskutkuje nałożeniem nowych zasad na kierowcę.

[aktualizacja 1 grudnia]

Jednak nie trzeba się spieszyć z egzaminem na prawo jazdy, by odebrać dokument przed 4 stycznia przyszłego roku. Wszystko wskazuje na to, że przepisy dotyczące ograniczeń dla młodych kierowców zostaną odroczone w czasie. Przyczyną tego stanu rzeczy są opóźnienia we wdrożeniu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK 2.0). Prace nad tym miały być zakończone do 4 stycznia, a już wiadomo, że to się nie uda. Brakuje przepisów wykonawczych i dokumentacji technicznej. Z tego powodu przełożono wszelkie zmiany związane z funkcjonowaniem CEPiK-u, a do tych należą nowe przepisy odnośnie kierowców. W nowej bazie danych mieli być ewidencjonowani kierowcy zobowiązani do odbycia dodatkowego szkolenia z zakresu bezpiecznej jazdy, a także tacy, których dotyczą pewne ograniczenia, o których możecie przeczytać wyżej.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

[aktualizacja 17 grudnia]

CEPiK 2.0 zostanie uruchomiona dopiero 1 stycznia 2017 roku — taką decyzję podjęli posłowie, tym samym przesuwając zmiany w Prawie o Ruchu Drogowym na taką samą datę. Jednocześnie o rok zostaną przesunięte nowe zasady dla młodych kierowców. W tym czasie być może powstaną nowe ośrodki szkolenia bezpiecznej jazdy, które będą niezbędne dla kierowców, którzy odbiorą prawo jazdy po 1 stycznia 2017. Do tego czasu również nie sprawdzimy w internecie liczby posiadanych punktów karnych. Znowelizowaną ustawę ma przyjąć jeszcze Senat, ale nie ma najmniejszych powodów by tego nie zrobił.

Absurdy przepisów prawa jazdy kat. A i A2

Wejście w życie nowych przepisów regulujących zdawanie egzaminów na prawo jazdy kat. A wprowadziło zamieszanie w świecie motocyklowym. Oczywiście,…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Volkswagen oszukiwał na normach emisji spalin – szefowie koncernu wiedzieli o wszystkim od 10 lat? [aktualizacja] Nissan zakończył program World Endurance Championship [aktualizacja] Fiat Toro – kolejny pick-up nie dla Europy [aktualizacja] Aston Martin wróci do Formuły 1? [aktualizacja] Volvo S60 Polestar na polskim rynku i na torach wyścigowych [aktualizacja] Tylko niektóre samochody Volkswagena z zaniżonym CO2 [aktualizacja] Red Bull Racing będzie korzystał z silników TAG Heuer! [aktualizacja] Fabryczny zespół Renault już oficjalnie [aktualizacja] Dwa muły testowe Bugatti Chirona przyłapane z niedużym maskowaniem! [aktualizacja] Pierwsze sukcesy marki Genesis i modelu G90 [aktualizacja] Model Volvo S90 i V90 (2016) na zdjęciach szpiegowskich [aktualizacja] Zapowiedź nowej Mazdy CX-9 i zdjęcia szpiegowskie [aktualizacja] BMW M1 mogło być dalej produkowane dzięki Alpinie Ferrari Katowice jednym z trzech najlepszych salonów włoskiej marki na świecie Panoz Esperante GTR-1 odrestaurowany przed targami w Dubaju Przegląd projektów na targi SEMA 2015 [cz.3] Lamborghini Huracán prawdopodobnie dostanie napęd wyłącznie na tylną oś Range Rover Evoque Convertible – kabriolet na wszystkie pory roku Dodge Viper GTS po tuningu podstawowym w Geiger Cars Lamborghini Huracán LP 610-4 (2016) - czas na drobne poprawki Citroën nadal w WRC? Decyzja w najbliższym czasie Czy Hyundai zmieni skład kierowców w WRC? Volkswagen w WRC a afera spalinowa Walter de Silva kończy pracę w Volkswagenie

Popularne w tym tygodniu:

Tak umiera legenda. Zaczęła się rozbiórka toru FSO na Żeraniu Ciekawostka z ogłoszenia – mały sedan z wielkim silnikiem BMW M2 z sercem M4, które okazało się zbyt mocne UE chce nowego obowiązkowego wyposażenia samochodów ciężarowych Koniec ze skórami w Bentleyu? Firma stawia na produkty dla wegan Autobahn Stormer Porsche wyprodukowało milion egzemplarzy modelu 911 Floty odwracają się od diesli? Niezupełnie, ale jest trend Dodge Challenger - ależ to brzmi! Volkswagen Golf GTI First Decade – ponad 400-konna hybryda na Worthersee Tydzień w motorsporcie #23 Micra kreuje: niesamowite szezlong i lampa projektu czeskiego artysty, inspirowane sylwetką kompaktowego Nissana