Numer VIN samochodu - jakie informacje ukrywa?

Numer VIN to unikatowy numer identyfikujący dany egzemplarz samochodu, którego rozkodowanie pozwoli uzyskać wiele informacji na jego temat. Sprawdźcie jakich.
Czym jest numer VIN?

fot. Marcin Łobodziński

Numer VIN to indywidualny, przypisany do konkretnego egzemplarza numer pozwalający go zidentyfikować. Jest niczym numer PESEL przypisywany do konkretnej osoby – numer VIN nie może się powtórzyć. Jest nadawany przez producenta w fabryce podczas procesu produkcji zgodnie z przyjętymi w 1981 roku standardami światowymi. Wcześniej każdy producent miał własną metodologię nadawanie tego numeru. Obecnie numer, a konkretnie kod, składa się z 17 znaków, zarówno cyfr jak i liter. Jest podzielony na sekcje, które zawierają identyfikację producenta (sekcja VMI), cechy danego egzemplarza (sekcja VDS), rok modelowy, miejsce produkcji oraz kolejny numer (sekcja VIS). Sekcja VMI identyfikuje producenta i jego pochodzenie (kraj). To, a także oznaczenie rocznika (kod modelowy) są standardowe na całym świecie choć różnie oznaczane, ale w sekcji określającej cechy pojazdu są już indywidualne cechy danego egzemplarza, które dają bardziej szczegółowe informacje. Niestety one są często „wiedzą tajemną”.

Gdzie umieszcza się numer VIN?

Tu na chwilę obecną brakuje jeszcze standardów, ale generalnie nie ma większych problemów ze znalezieniem numeru VIN jeżeli zna się obszary, w których należy szukać. W przypadku aut osobowych są to przegroda czołowa lub nadkole oraz podłoga w okolicy prawego fotela, natomiast w autach zbudowanych w oparciu o ramę nośną często miejscem tym jest rama. Jeżeli nie znajdziecie w tych obszarach, należy szukać ogólnie pod maską, pod dywanikami z przodu lub na podłodze bagażnika. Numer VIN jest wytłoczony bezpośrednio na nadwoziu i na tabliczce znamionowej (również w formie naklejki), przytwierdzonej na stałe do nadwozia. Coraz częstszą praktyką jest umieszczanie VIN zaraz za szybą, w miejscu łączenia się szyby czołowej z nadwoziem, w niewielkim okienku. Miejsc i sposobów umieszczania numeru VIN w konkretnym samochodzie jest kilka by zapowiedz manipulacjom w tym obszarze.

Czego można się dowiedzieć dzięki numerowi VIN?

Po numerze VIN w zasadzie da się zidentyfikować pojazd, uzyskując jednocześnie cenne na jego temat informacje. Pomijamy tu kraj pochodzenia czy rok modelowy, gdyż są to informacje podstawowe, ale mogą to być również kody oznaczające wyposażenie auta, wersję nadwozia i silnika, a także bardzo ważne – po której stronie powinna być kierownica! Niestety nie zawsze jest tak łatwo, jak mogłoby się wydawać. W wielu przypadkach rozkodowanie numeru VIN wymaga użycia indywidualnego dla danej marki dekodera lub udania się do serwisu autoryzowanego. A zatem numer VIN można rozkodować na dwa sposoby: według standardów światowych (informacje podstawowe) lub według standardów producenta (informacje szczegółowe).

Gdzie rozkodować VIN?

W Internecie aż się roi od różnego rodzaju dekoderów VIN, w tym płatnych. Wiele z nich ma zapewniać dokładne sprawdzenie nie tylko specyfikacji pojazdu, ale również jego historii wypadkowej czy serwisowej. Niestety prawda jest zwykle bolesna, bo wszystko wygląda dobrze tylko w teorii. Często informacje są rozbieżne pomiędzy dekoderami VIN, a nierzadko również rozbieżne z rzeczywistością. Co gorsza, niektóre internetowe bazy udostępniają nawet wycenę samochodu po numerze VIN, co jest kompletnym nieporozumieniem. Gdzie zatem szukać tych informacji?

To zależy czego szukacie. Jeżeli chcecie poznać specyfikację auta nie powinno być problemem odnalezienie właściwego dla danej marki dekodera na forum internetowym poświęconym właśnie tej marce. Natomiast chcąc poznać jego historię niestety muszę Was zmartwić – to generalnie nie działa, a jeżeli są jakieś informacje, to są zwykle niespójne. Internetowe dekodery nie mają dostępu do baz danych, na podstawie których można takie informacje pozyskać, zwłaszcza z firm ubezpieczeniowych. Owszem, w niektórych przypadkach można dowiedzieć się o wypadku lub kolizji, ale historię serwisową poznacie tylko w ASO.

Pobieżną historię pojazdu sprawdzicie na rządowej stronie historiapojazdu.gov.pl. Jednak poza numerem VIN, należy uzupełnić informacje o dacie pierwszej rejestracji i wpisać numer rejestracyjny. Otrzymujemy tu informacje o dacie rejestracji w kraju, datach przeglądów technicznych, przebiegu (jeżeli był wpisany) czy wpisie na temat instalacji gazowej. Ponadto dowiadujemy się o podstawowych danych technicznych samochodu.

Informacje ukryte w numerze VIN

Przyjrzyjmy się teraz przykładowym numerom VIN samochodów oraz informacjom, jakie można dzięki nim uzyskać. Pierwszy sposób to stosowanie się do podstawowych zasad rozkodowania numeru dla danego producenta, mówiąc wprost, jest to nic innego jak jego odczytanie.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

WVWZZZ3CZAPXXXXXX

WVW – samochód osobowy marki Volkswagen VW AG (inne oznaczenie dla VW America)
ZZZ – te znaki to tylko znaki wypełniające, nic nie mówią
3C – kod modelu, w tym przypadku Passat od 2005 r.
Z – kolejny znak wypełniający
A – rocznik 2010
P – zakład produkcyjny, w tym przypadku Mosel w Niemczech
XXXXXX – kolejny numer nadwozia

Dla samochodów innych marek znaki i zawartość informacji mogą być inne.

Dla porównania, teraz informacje pozyskane z dekodera VIN dedykowanemu danej marce samochodu. Tu jednak nie wiemy, na podstawie których znaków przypisywane są poszczególne cechy pojazdu.

SARRJSLPNXMXXXXXX

model: MG Rover, Rover 75 i MG ZT
silnik wolnossący
rodzaj nadwozia: sedan
dwa wałki rozrządu przypadające na jeden rząd cylindrów
klasa wyposażenia 3.1
kierownica po lewej stronie
pojemność silnika 1800 cc
silnik 4-cylindrowy rzędowy
wielopunktowy wtrysk paliwa
benzyna
silnik o podwyższonej wydajności
silnik serii K
manualna skrzynia biegów
pięć biegów
silnik 16-zaworowy
rok modelowy
numer seryjny

A teraz informacje pozyskane z bazy historiapojazdu.gov.pl:

DAEWOO, MATIZ 0,8 KAT
samochód osobowy, hatchback

Rok produkcji: 2000
VIN: SUPMF484DYWXXXXXX
Polisa OC: aktualna
Badanie techniczne: aktualne
Ostatni zarejestrowany stan licznika: 56 429 km
Status rejestracji: zarejestrowany

Pojemność silnika: 796 cm³
Moc silnika: 37 kW
Paliwo: benzyna
Liczba miejsc ogółem: 5
Liczba miejsc siedzących: 5
Masa własna pojazdu: 835 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 1210 kg
Liczba osi: 2
Data wydania aktualnego dowodu rejestracyjnego: 07.08.2013
Data wydania karty pojazdu: 21.02.2000

Pierwsza rejestracja w Polsce: 27.03.2000
Pierwszy właściciel w Polsce: 27.03.2000
Właściciel: osoba fizyczna
Województwo, w którym pojazd zarejestrowano: mazowieckie
25.03.2011: Badanie techniczne (ważne do 25.03.2012)
26.03.2012: Badanie techniczne (ważne do 26.03.2013)
27.07.2013: Zmiana właściciela
Właściciel: osoba fizyczna
Województwo, w którym pojazd zarejestrowano: mazowieckie
Dodanie współwłaściciela: osoba fizyczna
21.03.2014: Badanie techniczne (ważne do 21.03.2015)
Ostatni zarejestrowany stan licznika: 51 486 km
21.03.2015: Badanie techniczne (ważne do 21.03.2016)
Ostatni zarejestrowany stan licznika: 56 429 km

Warto wyjaśnić, że brak informacji o wcześniejszych przeglądach technicznych wynika z braku takich informacji w bazie CEP, a nie z powodu braku przeglądów.

Jak zatem widać, warto skorzystać ze wszystkich sposobów identyfikacji pojazdu za pomocą numeru VIN, pod warunkiem, że dwa pierwsze są sprawdzone.

Czy trzeba sprawdzać numer VIN?

Znane są przypadki, że ktoś zmieniał numer VIN w jakimś niecnym celu. Dlatego sprawdzanie tego numeru podczas zakupu samochodu jest konieczne, niezależnie od dobrych intencji sprzedającego. Nawet nie z zasady ograniczonego zaufania do osoby, ale ogólnie do prawa w Polsce, które potrafi postawić nowego nabywcę w sytuacji nie do rozwiązania. Pamiętajcie, by numer VIN sprawdzać w kilku miejscach, najlepiej we wszystkich, w których jest widoczny i co więcej, również w przynajmniej jednej bazie danych lub dekoderze VIN. Jeżeli numer jest zafałszowany, nie pojawi się żaden wynik i to już powinno wzbudzić czujność. Obecnie wielkim zaniedbaniem byłoby nie skorzystać z historiapojazdu.gov.pl względem samochodu zarejestrowanego w Polsce. Oczywiście można pójść o krok dalej i sprawdzić na przykład zgodność ukrytych w numerze VIN informacji ze stanem faktycznym, jednak nie zawsze takie informacje z numeru da się wyciągnąć. Nie powinno być natomiast problemu z uzyskaniem dokładnej specyfikacji w autoryzowanym serwisie, ale tu może być potrzebna nie tylko zgoda właściciela i dokument, ale również i sam właściciel we własnej osobie.

Dlaczego warto sprawdzać numer VIN?

Za każdym razem, kiedy w ogłoszeniu sprzedaży samochodu widzimy dopisek "bezwypadkowy", czujemy się spokojniej niż w przypadku, kiedy tej wiadomości…

Zobacz więcej artykułów z serii: Prawo i przepisy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Mam silnik 1.2 TDI, 1.6 TDI lub 2.0 TDI EA 189 Volkswagena - co powinienem robić? [aktualizacja] Amortyzatory – kiedy nadają się do wymiany? Napędy i zawieszenia crossoverów i SUV-ów – dlaczego nie nadają się do jazdy w terenie? Samochody z silnikami do jazdy na krótkich dystansach i możliwością montażu taniej instalacji LPG Systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy – kiedy i jak działają oraz czy warto im zaufać? Twoje okrążenie Nürburgring w pięciu krokach - praktyczny przewodnik i poradnik Negatywne skutki eksploatacji samochodu na krótkich dystansach Zestaw naprawczy opony - co warto o nim wiedzieć? Poznaj najnowsze materiały i technologie wygłuszania samochodu Co warto wiedzieć o wentylatorach chłodnicy? Nadchodzi jesień – przygotuj się na nowe warunki drogowe Rozwój silników spalinowych na przestrzeni ostatnich lat Co powinieneś wiedzieć o pompie wody? Co to jest sprzęgło samonastawne? Normy emisji spalin Euro i badanie NEDC – o co w tym chodzi? Jak uniknąć kosztownych awarii sprzęgła? Oto porady montażowe Typowe objawy i przyczyny niesprawności sprzęgła Przepływomierze masowe powietrza (MAF) – zasada działania i usterki Co wolno, a czego nie wolno robić w samochodzie podczas jazdy?

Popularne w tym tygodniu:

Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Koncerny samochodowe - kto do kogo należy, a kto jest niezależny? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens?