Używana Toyota Avensis III 1.6-2.0 Valvematic (2008-2015) – poradnik kupującego

Nie ma nic pewniejszego od niezawodności Toyoty – takim hasłem można by podsumować każdy poradnik na temat aut używanych. Jednak nie zawsze tak było. Na niektórych modelach i silnikach przejechało się już spore grono osób wierzących w japońską trwałość. Wielu twierdzi, że Toyota Avensis drugiej generacji na tle innych modeli tego producenta wypada bardzo słabo. A jak jest z następcą, który właśnie schodzi ze sceny samochodów nowych?

Toyota Avensis trzeciej generacji zadebiutowała w 2008 roku i można uznać, że była w sprzedaży do roku 2015. Jej następca to jednak inny samochód, choć wciąż można uznać za facelifting to, co stało się z nowym Avensisem. Co ciekawe, to właśnie ten model dominował na polskim rynku w segmencie D, choć należy wziąć poprawkę na fakt, że wiele egzemplarzy zostało sprzedanych do flot samochodowych. Z drugiej strony to też świadczy o zaufaniu do marki.

Debiut Toyoty Avensis III zszedł się jednocześnie z debiutem Hondy Accord VIII i nastąpił rok później po zaprezentowaniu Mazdy 6 drugiej generacji. W całej trójce Toyota wydaje się samochodem najbrzydszym i najmniej pociągającym. W 2011 roku chyba chciano to poprawić i zmieniono nieco kształt przednich świateł, zderzaka i grilla – niewiele pomogło.

Charakterystyka i budowa

Już Avensisa II trudno nazwać samochodem o konserwatywnej stylistyce, a trzecia generacja poszła o krok dalej. Design przedniego pasa budzi kontrowersje i z pewnością nie jest to najładniejszy samochód w segmencie. Jednak ogólny kształt nadwozia wręcz razi prostotą. Konstrukcyjnie nie zaszły specjalnie duże zmiany w stosunku do poprzednika. To wciąż spore auto, które zostało zbudowane w sposób typowy dla Japończyków. Ma wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi i silniki 4-cylindrowe, które tylko w pojedynczych odmianach mają pojemność większą niż 2 litry. W odróżnieniu jednak od Mazdy 6 czy Hondy Accord, Toyota postawiła na tanią kolumnę MacPhersona w przednim zawieszeniu. Co ciekawe, nie zmienił się rozstaw osi w stosunku do Avensisa II, który wynosi 2700 mm. Warto wspomnieć, że takim wynikiem dziś może pochwalić się… Toyota Corolla.

Toyota Avensis III przed liftingiem w 2011 roku
Toyota Avensis III po liftingu

Mimo to miejsca w kabinie nie zabraknie, a i do bagażnika trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia. Samochód był oferowany w wersji sedan, który pod klapą mieścił 510 l przestrzeni, natomiast w kombi bagażnik miał aż 545 l pojemności. Kombi jest też o 7 cm dłuższe od sedana.

Niestety przestronność to bodaj jedna z niewielu zalet wnętrza Avensisa III. Ani jakością wykonania, ani trwałością elementów nie dorównuje wielu konkurentom. Kokpit jest prosty i czytelny, ale w porównaniu ze wspomnianymi rywalami z Japonii raczej nie może się podobać. Można też ponarzekać na niezbyt wygodne fotele, które są po prostu małe i wyglądają jakby przejęte z kompaktu. Nie każdy odnajdzie wygodną pozycję za kierownicą.

Silniki

Silników nie oferowano zbyt wiele do tego modelu, ale wszystkie pasowały idealnie. Jednostki benzynowe nie zmieniły się w zasadzie do dziś. Należą do rodziny Valvematic i zależnie od pojemności osiągają 132–152 KM. To w zasadzie jeden motor o pojemności 1,6 l, 1,8 l lub 2,0 l. Diesle to silniki 2- i 2,2-litrowe z rodziny D-4D o mocach od 124 do 177 KM. Motor 2.0 D-4D w 2015 roku przy zmianie modelu został zastąpiony konstrukcją BMW.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Najpopularniejsze silniki to diesle, ale nie są tak pewne jak benzyniaki

O silnikach Diesla w poprzednim Avensisie nie można było mówić w superlatywach, ale nowsze z serii 1AD-FAE zdecydowanie się poprawiły. Takie montowano w Avensisie III. Wyeliminowano najpoważniejsze problemy związane z poprzednikiem, ale to wciąż motor, który może zrujnować budżet w przypadku poważniejszej awarii. Dlatego bardziej polecamy benzynowe Valvematic, które opiszę w tym artykule. Konstrukcja motorów 1.6, 1.8 i 2.0 jest niemal identyczna więc uwagi dotyczą każdej benzynowej wersji Avensisa III.

Co się psuje?

Silniki z rodziny Valvematic (oznaczenie fabryczne ZR) zadebiutowały jeszcze przed Avensisaem III. Miały być na tyle wszechstronne by napędzać większe modele od Aurisa i Corolli po RAV4. I tak też się stało. Valvematic okazał się tak udanym silnikiem, że do dziś napędza najnowsze modele Toyoty spełniając wszystkie rygorystyczne normy. Kluczem do sukcesu jest system zmiennych wzniosów zaworów Valvematic, które są regulowane bezstopniowo, zależnie od warunków pracy. Wałek rozrządu przekazuje napęd poprzez specjalne krzywki. Same wałki są napędzane łańcuchem, który nie sprawia absolutnie żadnych problemów. Podobnie jak wszystkie pozostałe elementy poza pompą cieczy chłodzącej. I tu niestety istnieje duże ryzyko.

Uszkodzenia pompy wody łatwo zauważyć przy regularnych kontrolach płynu chłodzącego i świadomej eksploatacji. Niestety użytkownicy Toyot często są przyzwyczajeni do tego, że w ich samochodach nic się nie dzieje i rzadko podnoszą maskę. Niestety wycieki z pomp potrafią być spore i często awarię zauważa się, gdy w układzie jest już mało płynu. W najgorszej sytuacji może dojść do przegrzania i wypalenia uszczelki pod głowicą. Jednak nawet to nie musi skutkować poważnymi problemami. Warto o tym pamiętać i jeżeli decydujecie się na silnik Valvematic trzeba regularnie sprawdzać stan płynu chłodzącego. O reszcie można w zasadzie zapomnieć.

Regulacja zaworów jest hydrauliczna, łańcuch pozostaje bezobsługowy, a jedynie olej wymaga wymiany co 15 tys. km. Tu należy zwrócić uwagę na fakt, że Toyota zaleca olej o bardzo niskiej lepkości 0W-20, takiego nie kupicie na pierwszej lepszej stacji benzynowej. Nawet w wielu sklepach trzeba będzie go specjalnie zamawiać. Warto do takiego oleju wrócić jeżeli poprzedni właściciel stosował inny – to może mieć wpływ na bezproblemową i długotrwałą pracę układu Valvematic.

Ze względu na wtrysk pośredni można zamontować stosunkowo tanią instalację gazową, co nie oznacza, że układ za 3000 zł będzie pracował poprawnie. Silniki Valvematic potrzebują precyzyjnego dawkowania paliwa więc najlepiej wybrać instalacje wtryski sekwencyjnego z najwyższej półki za 4000–4500 zł lub zrezygnować z zasilania LPG.

Nie ma problemów z trwałością skrzyń automatycznych typu CVT, choć ich specyficzna praca wymaga przyzwyczajenia. Benzyniak 2,0 litra osiąga maksymalnie 196 Nm momentu obrotowego, więc ani przekładnia ani koła stożkowe nie są nadmiernie obciążone.

A co z resztą? Tak jak wspomniałem, wnętrze nie jest wykonane najlepiej, a materiały są średniej jakości, co niestety widać również w samochodach używanych. Miejscami tapicerka może się przecierać lub wygniatać, a plastiki szybko się rysują. Nadwozie dobrze zabezpieczono przed korozją, ale typowo dla Japończyków położono cienką warstwę delikatnego lakieru. Odradzam jego częste polerowanie, zwłaszcza mechaniczne. Podobno nadwozie nie imponuje sztywnością i potrafi skrzypieć, ale szczególnie należy uważać na jazdę po nierównościach. Nie radzimy dużych wybojów atakować z nadmierną prędkością bo może pęknąć przednia szyba. To samo może się przydarzyć podczas wyjeżdżania na duży mróz z ogrzewanego garażu.

Zawieszenie jest trwałe i tanie w naprawach. Tylną oś trudno zajeździć, chyba że bardzo przeciążając samochód, natomiast przednia składa się tylko z jednego wahacza, w którym można wymienić sworzeń i tuleje.

Koszty eksploatacji, ceny i dostępność części zamiennych

Toyota Avensis III jest tanim w eksploatacji samochodem. Dzięki dobrym silnikom benzynowym przy spokojnej jeździe można osiągnąć średnie spalanie rzędu 7 l/100 km. Ponadto samochód w zasadzie się nie psuje i tu najwięcej oszczędzacie. Nieco więcej zapłacicie w serwisie choćby za wymianę nietypowego oleju, ale zasadniczo będzie tanio. Z pewnością trzeba taki samochód ubezpieczyć od kradzieży, zwłaszcza jeżeli mieszkacie w województwie mazowieckim.

Nazwa części Cena Producent
Pompa wody 200 zł Metelli
Sprzęgło kompletne  802 zł Sachs
Cewka zapłonowa jednoiskrowa 358 zł Denso
Łozysko koła — przód 312 zł Kavo Parts
Amortyzator przedni 275 zł Sachs
Amortyzator tylny 163 zł Sachs
Wahacz przedni 281 zł TRW
Tarcze i klocki hamulcowe — przód 425 zł Meyle
Tarcze i klocki hamulcowe — tył 376 zł A.B.S.

Z dostępnością części bywa różnie, ale generalnie problemu nie ma. Wszystko zależy od hurtowni, czasami trzeba trochę poszukać. Jedne mają zamienniki, inne mają ograniczoną ofertę. Może być problem ze znalezieniem wahaczy tylnej osi. Natomiast co do okresowego serwisu to wbrew stereotypom polecamy ASO, które choć drogie, to w Polsce świadczy usługi wysokiej jakości i regularnie przeglądane w ten sposób auto na pewno Was nie zawiedzie.

Oferta rynkowa

Rynek Avensisów III jest stosunkowo bogaty, a rynek już samych Toyot jak zawsze jest dość specyficzny. Nietypowa rzecz to przewaga samochodów krajowych i to znaczna bo wynosząca 67 procent. Przewagę mają też nadwozia kombi i silniki wysokoprężne. W przeciwieństwie do starszych modeli przebiegi są albo niskie, albo średnie. Dla przykładu właściciele Avensisów I nie ukrywają przebiegów rzędu 300 tys. km.

Ceny są oczywiście wysokie. Zaczynają się od niewiele ponad 30 tys. zł za roczniki 2009, choć dochodzą w obrębie tego samego rocznika nawet do 50 tys. zł. Dlaczego? Na rynku zdominowanym przez samochody krajowe ważne jest pochodzenie (prywatny czy flota) oraz stopień serwisowania samochodu (tylko przeglądy czy również naprawy). Nie bez znaczenia pozostaje stan techniczny auta i przebieg, który można sprawdzić.

Toyota Avensis III (2009–2014)
Liczba pojazdów biorących udział w badaniu: 650
Rodzaj paliwa: Pb: 38% ON: 61% Pb+LPG:1%
Pochodzenie: krajowy: 67% sprowadzony: 33%
Nadwozie: Sedan: 41 % Kombi: 59%
Rocznik: Odsetek:

Deklarowany

przebieg:

Średnia cena:
2014 22% 28 000 km 79 000 zł
2013 9% 63 000 km 70 000 zł
2012 16% 80 000 km 59 000 zł
2011 19% 123 000 km 49 000 zł
2010 16% 154 000 km 44 000 zł
2009 18% 145 000 km 42 000 zł

Ogromną zaletą Toyoty Avensis III jest jej niski spadek wartości. Zdarza się, że po 2–3 latach eksploatacji można sprzedać auto za kwotę, za jaką się je kupiło.

Czy warto?

Nie powinniście pytać czy warto, ale raczej, którą wersję silnikową warto kupić. O dobrej opinii na temat tego modelu niech świadczą ceny i to, jak długo wiszą ogłoszenia na egzemplarze kupione i serwisowane w kraju. Słowem: idą jak ciepłe bułki.

Z opisywanych silników najlepiej wybrać jednostkę 1,8 lub 2,0 litra. Są w zasadzie bezproblemowe, szczególnie ta większa, w której rzadziej dochodzi do awarii pompy cieczy. Zapewniają moc odpowiednio 147 i 152 KM, czyli bardzo podobną i na miarę samochodu klasy średniej. Motor 1,6 litra choć nie jest za słaby, to jednak pozostaje alternatywą dla osoby, której nie zależy bardzo na osiągach.

Toyota Avensis 2,2 D-Cat Prestige — walcząc ze stereotypem [test autokult.pl]

Świat jest pełen stereotypów. W piłkę nożną najlepiej grają Niemcy, blondynki nie grzeszą inteligencją, a każda teściowa to jędza. Świat…

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używane Audi A6 (C6) 3.0 TDI [2004-2011] – poradnik kupującego Tanie, używane samochody z silnikiem V8 - poradnik kupującego Alternatywa dla rynkowych hitów, czyli nietypowe samochody używane - poradnik kupującego [cz.2] Samochód używany dla kobiety – 10 najlepszych propozycji z rynku wtórnego [poradnik kupującego] Używana Alfa Romeo 159 2.4 JTDm [2005-2011] - poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Alternatywa dla rynkowych hitów, czyli nietypowe samochody używane - poradnik kupującego [cz.1] Używane Renault Megane III 1.6 dCi [2008-2015] - poradnik kupującego Używane Renault Laguna III 2.0 16V [2007-2014] - poradnik kupującego Używana Honda Jazz III 1.2/1.4 i-VTEC [2008-2015] – poradnik kupującego Używany Renault Koleos 2.0 dCi [2008-2014] – poradnik kupującego Używany Hyundai i30 1.4 / 1.6 MPI (2007-2012) – poradnik kupującego Używany Ford Focus II 1.8 TDCI (2004-2011) - poradnik kupującego Używana Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 (2009-2013) - poradnik kupującego Używany Seat Leon II 2.0 FSI [2005-2012] – poradnik kupującego Sensowne auto za 5000 zł – podsumowanie Używane BMW 525d, 530d, 535d F10/F11 [2010-2013] – poradnik kupującego Sensowne auto za 5000 zł – Volvo [część 21] – poradnik kupującego Używane Mitsubishi ASX [od 2010] – poradnik kupującego Sensowne auto za 5000 zł – Volkswagen [część 20] – poradnik kupującego Motoryzacyjne marzenie z Anglii? – szybki przegląd rynku Używana Toyota Avensis 1,6 & 1,8 VVT-i [1998-2002] – poradnik kupującego Sensowne auto za 5000 zł - Toyota [część 19] - poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

BMW Serii 7 E38 [1994-2001] – poradnik kupującego Używane Volvo S80 I [1998-2005] - poradnik kupującego Używana Toyota Celica VII [1999-2005] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Alfa Romeo 155 2.0 TS [1992-1997] Używana Toyota Prius II [2004-2009] - poradnik kupującego Używane Mitsubishi Pajero Pinin [1999-2005] - poradnik kupującego Używane Subaru Impreza GC bez turbo [1993-2000] - poradnik kupującego Używany Nissan Navara D40 2.5 dCi [2005-2014] - poradnik kupującego