Nadchodzi jesień – przygotuj się na nowe warunki drogowe

Kalendarzowe lato już dawno za nami, ale od około dwóch tygodni w Polsce panują prawdziwie jesienne warunki. Przypominamy jak jesień wpływa na warunki drogowe i na co powinniście zwrócić uwagę.

fot. Marcin Łobodziński

Jesień to jeden z najtrudniejszych okresów dla kierowców. Dni są krótsze, a drogi stają się mokre. Jest to też okres, w którym zaczynamy korzystać z ogrzewania i coraz rzadziej wyłączamy klimatyzację. Czujemy się nierzadko przygnębieni, zwłaszcza tym, że po wyjściu z pracy dzień się kończy. Przypominamy na co warto zwrócić uwagę podczas jazdy jesienią oraz co warto zrobić przy samochodzie w tym okresie.

Krótko i mokro

Jesienią dnie są stosunkowo krótkie w porównaniu z tymi, do których przyzwyczaiło nas lato. Widno robi się około godziny 7, natomiast już o godzinie 16 można mówić o ograniczonej widoczności. Najtrudniejsze warunki dla kierowcy jeśli chodzi o widoczność to wczesny wieczór lub poranek gdy pada deszcz. Wówczas mamy wrażenie, że światła nie oświetlają drogi, a piesi stają się kompletnie niewidoczni. Warto pamiętać o tym, że jesienią, gdy już zapada zmrok, wielu ludzi dopiero wraca z pracy i ruch jest wtedy największy, również pieszych.

Dobrze jest sobie przypomnieć jak zachowuje się auto na mokrej nawierzchni. Droga hamowania zdecydowanie się wydłuża, a zbyt ambitne wejście w zakręt może zakończyć się podsterownością i pojechaniem na wprost. Dlatego też polecamy w wolnym czasie na pustej, mokrej drodze rozpędzić się do wyższej prędkości i zahamować z pełną siłą. Wtedy poukładacie sobie w głowie jak „słabe” stają się hamulce i możemy zauważyć pewne nieprawidłowości w działaniu układu hamulcowego lub systemu ABS – oczywiście jeżeli takie występują.

Nie daj się zaskoczyć

Okres pomiędzy latem a zimą to okres pełen pułapek czyhających na kierowców. Dlatego radzimy szczególnie skupić się podczas jazdy zwłaszcza na drogach, których nie znacie. Nawet wtedy, gdy nie pada deszcz nawierzchnia bardzo często jest wilgotna lub ma zmienną przyczepność. Jadąc suchą drogą możecie być zaskoczeni, że na zakręcie lub tuż przed nim nawierzchnia okaże się mokra. Tak jest dość często. Również wczesnym rankiem lub późnym wieczorem lekki przymrozek może Was zaskoczyć. Nawet jeżeli na drodze nie będzie lodu, to twarde od zimna opony letnie na mokrej, zimnej nawierzchni będą zachowywały się prawie tak, jakbyście jeździli po śniegu.

W niektórych rejonach kraju już mieliśmy opady śniegu tej jesieni

Inną pułapką czekającą na kierowców są liście i błoto na drodze. Na trenach zadrzewionych, gdzie spadają na drogę liście radzimy być czujnym. Gdy liście dostaną się między oponę a nawierzchnię przyczepność staje się bardzo niska i nie pomogą systemy stabilizacji toru jazdy, a nawet ABS. Szczególną uwagę radzimy zachować wjeżdżając z otwartej przestrzeni na drogę biegnącą lasem. Ponadto w lesie, przy bardzo ograniczonej widoczności trzeba się spodziewać dzikich zwierząt, które przy wcześniej kończącym się dniu wcześniej wychodzą na spacery po drogach.

Nie tylko w lesie może być niebezpiecznie. Rolnicy właśnie kończą prace na polach i nierzadko przy dużej wilgotności gleby wyjeżdżają traktorami na drogę, pozostawiając masę błota na nawierzchni. Na pozostawionym na drodze brudzie łatwo stracić przyczepność i skończyć w rowie – tak często kończą nawet kierowcy rajdowi.

Przygotuj auto na jesień

Są dwa kluczowe elementy, które wpływają na bezpieczeństwo jazdy zimą, a które nie wymagają dużych nakładów finansowych. W pierwszej kolejności warto wymienić wycieraczki, gdyż częste opady deszczu w połączeniu ze zmrokiem wymagają możliwie najlepszej widoczności, a przy tym czystej szyby bez smug. Druga rzecz, którą powinniście się zająć to oświetlenie. To dobra okazja do sprawdzenia, czy wszystkie światła świecą, ale też warto sprawdzić ustawienie reflektorów. To również dobry moment na wypróbowanie lepszych żarówek samochodowych, jeżeli mieliście to w planach. Ustawienie świateł i wymiana wycieraczek zamkną się w kwocie kilkudziesięciu do stu złotych w zależności od wycieraczek jakie kupicie. To niewielki wydatek, który bardzo poprawi komfort jazdy jesienią.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Mgły, szybko zapadający zmrok, wilgotne powietrze oraz mokre, brudne drogi skłaniają do wymiany wycieraczek i przyjrzenia się światłom oraz oponom

Jesień to też dobry okres do przemyśleń nad oponami. Pewnie wielu z Was co rok zadaje sobie pytanie: czy warto wymieniać opony na zimowe? Teoretycznie już teraz jest na to dobry moment, ponieważ temperatury nierzadko schodzą do poniżej 7 stopni Celsjusza. W praktyce jednak poruszamy się po suchej lub mokrej nawierzchni, a w takich warunkach opona letnia spisuje się lepiej. Przypominam też o oponach całorocznych, które jeżeli kupicie dobrej klasy, są naszym zdaniem najlepszym rozwiązaniem na nasze polskie warunki. Co zatem zrobić?

Najlepiej zacząć od sprawdzenia stanu ogumienia, które obecnie znajduje się w waszych pojazdach. Jeżeli letnie opony doszły już kresu swojego żywota warto założyć nowe, chociażby zimowe, które leżą w garażu. Oczywiście pod warunkiem, że one są w odpowiednim stanie. Jeżeli nie macie opon naprawdę warto rozważyć zakup ogumienia całorocznego. Dwa obszerne artykuły na ten temat znajdziecie poniżej. Natomiast gdy letnie gumy są jeszcze w dobrym stanie to możecie poczekać i sprawdzając pogodę zdecydować się na wymianę na zimowe w odpowiednim Waszym zdaniem czasie.

Opony całoroczne – czym się różnią od opon sezonowych?

W ostatnim czasie na fora internetowe wraca jak bumerang temat opon całorocznych. Ich zwolenników nie brakuje, wręcz przybywa, ale jest też mocna…

Czy jazda na oponach całorocznych się opłaca?

W poprzednim artykule mogliście się dowiedzieć czym są opony całoroczne i przekonać, że technicznie są złotym środkiem na obecnie panujące w…

Jesień to też dobry okres przygotowawczy do zimy. Jednak porady na ten temat przeczytacie w oddzielnym artykule.

Jak dobrać wycieraczki? — poradnik

Widoczność podczas jazdy to ważna kwestia. Od dobrze wyczyszczonych szyb zależy, czy będziemy w stanie poprawnie ocenić odległość oraz zauważyć na…

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Mam silnik 1.2 TDI, 1.6 TDI lub 2.0 TDI EA 189 Volkswagena - co powinienem robić? [aktualizacja] Napędy i zawieszenia crossoverów i SUV-ów – dlaczego nie nadają się do jazdy w terenie? Samochody z silnikami do jazdy na krótkich dystansach i możliwością montażu taniej instalacji LPG Systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy – kiedy i jak działają oraz czy warto im zaufać? Twoje okrążenie Nürburgring w pięciu krokach - praktyczny przewodnik i poradnik Negatywne skutki eksploatacji samochodu na krótkich dystansach Rozwój silników spalinowych na przestrzeni ostatnich lat Co powinieneś wiedzieć o pompie wody? Co to jest sprzęgło samonastawne? Normy emisji spalin Euro i badanie NEDC – o co w tym chodzi? Jak uniknąć kosztownych awarii sprzęgła? Oto porady montażowe Typowe objawy i przyczyny niesprawności sprzęgła Przepływomierze masowe powietrza (MAF) – zasada działania i usterki Co wolno, a czego nie wolno robić w samochodzie podczas jazdy? Wewnątrzzbiornikowe, niskociśnieniowe pompy paliwa – zasada działania i przyczyny awarii Elektroniczna kontrola oleju – czy warto jej zaufać? Olej w układzie klimatyzacji - czym smarowany jest kompresor? Czy samochodowa instalacja gazowa jest bezpieczna podczas wypadku? Jak poprawnie spakować się na dłuższy wyjazd?

Popularne w tym tygodniu:

Wymieniłeś opony przed zużyciem bieżnika? Może dałeś się nabrać Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Samochód jak miejski rower – sprawdziliśmy, jak działa wypożyczalnia na minuty Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Znaki zakazu (typ B) z opisem Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem Czy kierowcy są oszukiwani w sprawie opon? Sprawdzi to UOKiK Zakup auta ze skrzynią DSG: komfort obarczony ryzykiem W których krajach zapłacimy za przejazd autostradą (2017)