Polskie urzędy wzięły pod lupę silniki TDI Volkswagena

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie afery spalinowej Volkswagena i sprawdzi, czy nie doszło do zbiorowego naruszenia interesów klientów.

Sprawa Volkswagena jest ważna, bezprecedensowa i dotyka dużej liczby użytkowników samochodów – zarówno konsumentów jak i przedsiębiorców w Polsce i w całej Unii Europejskiej. Kwestionowane działania mogą wiązać się z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów, przestrzeganiem norm środowiskowych oraz technicznych. – czytamy w oficjalnym oświadczeniu UOKiK.

7 października doszło do spotkania przedstawicieli UOKiK, Ministerstwa Środowiska oraz Transportowego Dozoru Technicznego, na którym przedstawiono oficjalne stanowisko koncernu Volkswagena. Ten w odpowiedzi na zapytanie Dyrektora TDT potwierdził, że w Polsce sprzedano klientom 66 870 Volkswagenów, 58 890 aut Škody, 12 049 Audi oraz 3 694 Seatów z silnikami EA 189 mającymi nielegalne oprogramowanie. Jednocześnie TDT zwróci się z zapytaniem o przedstawienie środków naprawczych jakie Volkswagen zamierza wprowadzić. W tym temacie UOKiK będzie ściśle współpracował z Transportowym Dozorem Technicznym i Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska.Warto też dodać, że żadna z instytucji rządowych czy pozarządowych nie zamierza w żaden sposób karać koncernu Volkswagen Group Polska za zaistnieją sytuację.

Tymczasem koncern powoli znajduje rozwiązania dla silników TDI z serii EA 189. Na chwilę obecną wiemy, że jednostki 2.0 TDI dostaną odpowiednie oprogramowanie, natomiast mniejsze silniki będą wymagały interwencji mechanicznej i tu z akcją serwisową będzie trzeba czekać nawet do połowy przyszłego roku. Natomiast oprogramowanie do motorów 2-litrowych ma być przygotowane jeszcze w tym roku.

Wiele osób boi się, że zmiana oprogramowania spowoduje spadek osiągów silnika. Przypominamy, że badanie poziomu emisji szkodliwych substancji przeprowadzane jest pod bardzo niskim obciążeniem i tylko w tej sferze nastąpią zmiany. Gdyby miało być inaczej, to każdy producent musiałby szykować zmiany dla swoich silników. Oznacza to być może spadek osiągów przy bardzo niskich obrotach (do 1800–2000). W najgorszym przypadku klienci mogą odczuć nieco opóźnioną reakcję na dodanie gazu z takich obrotów lub odrobinę gorszą elastyczność przy niskim obciążeniu. Z pewnością nie zmienią się osiągi maksymalne, tj. wartość maksymalnego momentu obrotowego w całym zakresie obrotów po pełnym otwarciu przepustnicy.

Mam silnik 1.2 TDI, 1.6 TDI lub 2.0 TDI EA 189 Volkswagena — co powinienem robić? [aktualizacja]

Jeżeli jesteś właścicielem samochodu pochodzącego z koncernu Volkswagen AG wyposażonego w silnik 1.2 TDI, 1.6 TDI lub 2.0 TDI o oznaczeniu EA 189 afera…

Zobacz również: Nowy Volkswagen Tiguan - automatycznie wysuwany hak

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Volkswagen oszukiwał na normach emisji spalin – szefowie koncernu wiedzieli o wszystkim od 10 lat? [aktualizacja] Nissan zakończył program World Endurance Championship [aktualizacja] Aston Martin wróci do Formuły 1? [aktualizacja] Fabryczny zespół Renault już oficjalnie [aktualizacja] Model Volvo S90 i V90 (2016) na zdjęciach szpiegowskich [aktualizacja] Nowe Renault Mégane (2015) - wersje silnikowe [aktualizacja] Honda FCV na ogniwa paliwowe trafi do produkcji! Mazda RX-VISION oficjalnie w Tokio! [aktualizacja] Małe coupé, hot-rod i miejskie auto przyszłości na wodór od Toyoty Niesamowity Dodge WC Power Wagon od Legacy Classic Trucks Nowe wyniki testów Euro NCAP: Hyundai Tucson, Mazda MX-5 i Opel Karl Lexus RX F Sport – dla chcących czegoś ekstra Lamborghini Huracán RevoZport (2015) - więcej mocy i dieta Mitsubishi eX Concept (2015) przed premierą w Tokio Porsche 911 (991) Carrera 4 i Targa 4 po liftingu i z turbodoładowaniem BMW M4 GTS (2015) - najszybsze produkcyjne BMW w historii Nowy Subaru Forester oraz koncepty na Tokio Motor Show 2015 Polski rynek samochodów osobowych – wrzesień 2015 Callaway Corvette C7 GT3-R (2015) - niemiecko-amerykańska broń torowa Wielki come back VW Golfa IV R32 z HPerformance Martin Winterkorn rezygnuje ze stanowiska prezesa grupy Volkswagen AG [aktualizacja] Interbrand 2015 - nowy ranking najbardziej wartościowych marek Ceny ubezpieczeń komunikacyjnych wzrosną – ubezpieczyciele muszą wykazać lepszą rentowność Mitsubishi Lancer (2016) - jeszcze jeden lifting

Popularne w tym tygodniu:

Polacy remontują i wzmacniają silniki w najdroższych klasykach Infiniti Q60 Project Black S może trafić do produkcji seryjnej Toyota przegrała w Le Mans przez pozdrowienie od innego kierowcy Auto staje w płomieniach – jak nie pogorszyć sytuacji? Dramatyczny i nieprzewidywalny wyścig w Le Mans Aktualna mapa fotoradarów w Polsce Autonomiczny Ford Fusion w akcji. Do 2025 roku pojawi się w salonach Jakie wnętrza lubią Polacy? Autopilot w nowym Nissanie Leaf to żadna nowość