Jak dbać o szyberdach - poradnik

Szyberdach to element, który uprzyjemnia jazdę. Trzeba dbać o jego konserwację, bo inaczej w kabinie może zacząć pojawiać się woda.

Dawniej za klimatyzację trzeba było słono dopłacać nawet w samochodach z górnej półki. Pożądanym wyposażeniem (nieraz montowanym na własną rękę, a nie seryjnie) był szyberdach, będący swoistym substytutem klimatyzacji.

Szyberdach zapewnia cyrkulację powietrza w kabinie. Przy tym korzystanie z niego daje większy komfort niż wtedy, gdy opuści się szyby. Przeciągi i hałas są mniejsze.

Uchylenie szyberdachu może pomóc w pozbyciu się pary z szyb. Pozostawienie latem samochodu na słońcu z uchylonym oknem dachowym może sprawić, że wnętrze nagrzeje się mniej niż w aucie bez omawianego rozwiązania. Szyberdach przydaje się również w pojazdach z klimatyzacją (wysusza ona powietrze).

Przyjemność z jazdy samochodem z szyberdachem można czerpać także bez całkowitego otwierania okna. Odsunięcie zasłonki sprawi, że do kabiny będzie wpadać więcej światła, co zwiększy tym samym poczucie przestrzeni.

Trzeba rzecz jasna pamiętać, że korzystanie szyberdachu nie jest obojętne dla oporu aerodynamicznego i ma wpływ na wzrost zapotrzebowania na paliwo. Da się to odczuć szczególnie, gdy na stację zawitamy po jeździe z większą prędkością i z otwartą, a nie uchyloną szybką.

Tak samo, jak w przypadku innych podzespołów auta, należy regularnie kontrolować stan szyberdachu. Zaniedbania mogą sprawić, że do pojazdu zacznie dostawać się woda. Zmoczona podsufitka może zacząć gnić.

Szyberdach może mieć mechanizm ręczny lub elektryczny. Jeśli szyberdach otwiera się z oporem, czy to przy kręceniu korbką czy po naciśnięciu guzika, może to świadczyć o zanieczyszczeniu mechanizmu. Żeby sprawdzić, co jest nie tak, nie trzeba od razu ściągać podsufitki. Często problem będzie widoczny po maksymalnym uchyleniu szyberdachu.

Szyberdach jest tak skonstruowany, że do jego obudowy ma prawo dostawać się woda. Jest ona odprowadzana przez odpływy, których wyloty umieszcza się np. przy nadkolach. Przyczyną kłopotów mogą być zanieczyszczenia.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Liście i igły z drzew, piasek i każdy inny brud mogą sprawić, że w mechanizmie woda będzie się osadzać zamiast spływać. To z kolei może przyczynić się do rdzewienia obudowy i powstawania wycieków.

Z biegiem czasu swoje właściwości traci uszczelka. Z jej wymianą nie powinno się zwlekać. Jeśli jest w dobrym stanie, trzeba ją od czasu do czasu zabezpieczyć. Tutaj uwaga: nie wolno w tym celu używać sprejów uniwersalnych czy smarów, żadnych tłustych specyfików. Będą one przyciągać brud. Zamiast tego można posłużyć się silikonem w spreju.

Konserwować trzeba też prowadnice. Po wyczyszczeniu mechanizmu możemy go ostrożnie przepłukać wodą, aby upewnić się, że odpływy są droższe i nie mają uszkodzeń powodujących wycieki do wnętrza auta.

Prowadnice podczas konserwacji powinny być jednak suche. Możemy na nie nałożyć np. suchy smar z teflonem. Upewnijmy się, czy szyberdach po zamknięciu dokładnie przylega i jest w jednej linii z dachem.

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Jak jeździć w upale - poradnik Paliwo czy układ napędowy – co opłaca się oszczędzać w silniku TSI? Wypalanie sadzy w filtrze DPF – ile trwa i kosztuje wypad za miasto? Filtr cząstek stałych - wymiana, naprawa, usunięcie? Podstawowe elementy eksploatacyjne w aucie - kiedy je wymieniać? Co skraca żywotność filtra cząstek stałych? Filtr cząstek stałych – wypalanie sadzy i problemy z tym związane Filtr cząstek stałych – czym jest i do czego służy? Paliwo czy koło dwumasowe – co opłaca się oszczędzać w TDI z DSG? Jak dbać o koło dwumasowe? Dach w kabriolecie - podstawy pielęgnacji Jak bezpiecznie spakować bagaże - poradnik Budowa i zasada działania koła dwumasowego Koło dwumasowe – czy naprawdę jest potrzebne? Płyny chłodnicze - skład, rodzaje i eksploatacja Awarie i problemy z układem chłodzenia cieczą Budowa i zasada działania układu chłodzenia cieczą Zasady ecodrivingu – poradnik Mocowania fotelików dziecięcych - czego o nich nie wiedziałeś? Awarie hydraulicznego sterowania sprzęgłem Hydrauliczne sterowanie sprzęgłem Jak działają amortyzatory? Testy zderzeniowe - co jest badane

Popularne w tym tygodniu:

Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens? Jak wybrać mechanika i o co zadbać, oddając mu samochód?