Kino samochodowe: 24 ciekawostki samochodowe o filmie Bullitt

Dzięki swojej słynnej scenie pościgu samochodowego Bullitt ze Stevem McQueenem stał się legendą motoryzacyjnej kinematofrafii. Wybraliśmy 24 ciekawostki o tym filmie, związane wyłącznie z autami.

Bullitt (1968) - twórcy i obsada

Reżyseria: Peter Yates
Scenariusz: Alan Trustman, Harry Kleiner
Zdjęcia: William A. Fraker
Muzyka: Lalo Schifrin
Montaż: Frank P. Keller
Obsada: Steve McQueen, Robert Vaughn, Jacqueline Bisset
Nagrody: Oscar za najlepszy montaż dla Franka P. Kellera

Bullitt — ciekawostki (tekst może zawierać spoilery)

1. Około 2 min 35–40 s od początku filmu w scenie odbywającej się w garażu podziemnym przez chwilę widoczny jest Jaguar D-Type Steve'a McQueena.

2. Według wczesnych założeń w filmie miało nie być pościgu samochodowego.

3. Do sceny pościgu użyto dwóch Fordów Mustangów i dwóch Dodge'ów Chargerów.

4. Fordy Mustangi używane w trakcie kręcenia filmu należały do Ford Motor Company i zostały użyczone w celach promocyjnych marki.

5. W filmie wykorzystano wersje GT 390 Mustangów. Zostały one pozbawione logo galopującego konia oraz napisów z nazwami modelu. Pod ich maskami pracowały V8 o pojemności 390 cu in, czyli 6,4 l. Moc przekazywana była na koła przez 4-biegowe skrzynie ręczne.

6. Wstępnie w pościgu miał brać udział nie Dodge Charger, ale użyczony przez Forda model Galaxie. Duże sedany były jednak zbyt ciężkie do odegrania niektórych scen.

7. Podobnie jak w przypadku Mustanga, Charger występował w dwóch egzemplarzach. Były to auta zasilane 375-konnym 440 Magnum V8.

8. Samochody biorące udział w scenie pościgu zostały zmodyfikowane. W Mustangach zmianom poddano silnik, hamulce i zawieszenie. Silnik Dodge'a uznano za wystarczająco mocny. Modyfikacje objęły więc przede wszystkim hamulce i zawieszenie.

9. W trakcie słynnego pościgu McQueena za kierownicą w części scen zastępował kaskader Bud Ekins. McQueen nie chciał zastępstwa. Kaskader pojawił się w filmie przez naciski ze strony partnerki aktora na reżysera Petera Yatesa.

10. W trakcie ujęć z wnętrza Mustanga łatwo odróżnić kiedy do kręcenia sceny wykorzystano kaskadera, a kiedy za kierownicą zasiadał McQueen. W pierwszym przypadku nie widać odbicia kierowcy w lusterku wstecznym.

11. Za sterami Dodge'a Chargera w trakcie wszystkich scen, zarówno zbliżeń, jak i kaskaderskich elementów pościgu zasiada ta sama osoba – Bill Hickman.

12. Według wstępnych założeń w trakcie pościgu samochody miały osiągać prędkości do 80 mph, czyli blisko 130 km/h. W praktyce rozwijano do 180 km/h.

13. W trakcie pościgu nie pojawia się muzyka. Zasugerował to kompozytor ścieżki dźwiękowej Lalo Schifrin. Uznał, że dźwięk silników jest wystarczającym podkładem.

14. Pościg miał przebiegać także przez most Golden Gate, ale ekipa filmowa nie dostała zezwolenia na nagrywanie.

15. Scena pościgu nie ma spójnego przebiegu przez miasto. Następujące po sobie ujęcia znajdują się w różnych, rozrzuconych lokalizacjach.

16. chronologii kręcenia. Przez to zniszczenia widoczne na Mustangu pojawiają się w filmie wcześniej niż scena, w której zostały dokonane.

17. W trakcie sceny pościgu wielokrotnie pojawia się ten sam, zielony Volkswagen Garbus.

18. Palenia gumy na wstecznym nie było w scenariuszu. Steve McQueen pomylił trasę i dynamicznie wycofał przed kamerami. Ujęcia nie wycięto.

19. W finalnej scenie pościgu Dodge Charger nie wbija się w stację benzynową. Przejeżdża za nią, co jest widoczne tuż po wybuchu.

20. Nagranie wszystkich ujęć do prawie 10-minutowej sceny pościgu zajęło 3 tygodnie. Przez tak rozciągnięty czas nagrań w trakcie trwania akcji zmienia się zachmurzenie nieba, a cienie z rzucanych niemal pionowo około południa, przechodzą do długich, popołudniowych i z powrotem.

21. Obydwa Dodge Chargery zostały zezłomowane po zakończeniu zdjęć.

22. Z dwójki Mustangów przetrwał tylko jeden. Został on kupiony przez członka ekipy filmowej. Ocalałego Mustanga chciał odkupić później Steve McQueen, ale właściciel się nie zgodził. Obecny status auta jest nieznany.

23. W filmie Bullitt pojawiają się też inne warte uwagi samochody. To między innymi Aston Martin DBS V8, Bentley S3 Continental Flying Spur, Bizzarrini GT 5300 Targa, Chevrolet Camaro, Citroën DS, Jaguar E-Type, Mercedes-Benz 190 SL, Pontiac GTO, Rolls-Royce Phantom V, Porsche 956 C.

24. W filmie Grindhouse: Death Proof samochód Mike'a ma tablice rejestracyjne JJZ 109. Dokładnie te numery miał Mustang Bullitta.

Le Mans ze Stevem McQueenem — zachwyt nad fatalnym kinem [kino samochodowe]

W 1966 roku na ekrany kin wszedł film Grand Prix, opowiadający o fikcyjnym sezonie Formuły 1. Pięć lat później wyścig 24 h Le Mans doczekał się…

Źródło: Turner Classic Movies, About Autos, The Telegraph, IMDb, IMCDB

Zobacz więcej artykułów z serii: Kino samochodowe

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Styl życia:

POM #2: noc na kołach z BMW M135i Kino samochodowe - historia srebrnych ekranów dla zmotoryzowanych POM #1: noc na kołach z Renault Mégane R.S. 275 Trophy Odwiedziliśmy kino samochodowe pod Narodowym Nietypowe gadżety samochodowe: w sklepie Ferrari Bloguj na platformie Autokult.pl i zdobądź książki Clarksona! Motoryzacja w biurze [cz.2] : akcesoria Ferrari Motoryzacyjne spinki do mankietów od producentów samochodów Zaplanuj podróż i wygraj nawigację Mio Spirit 5450 LM [konkurs] Mio Spirit 7550 LM - test nowej uniwersalnej nawigacji samochodowej Gra F1 2015 – recenzja Mad Max: Fury Road – szalona bitwa na drodze w postapokaliptycznym świecie [kino samochodowe] Motoryzacja w biurze [cz.1] : akcesoria Porsche Tory wyścigowe na ścianie - sztuka dla osób z benzyną we krwi Rowery marek samochodowych - konwencjonalne rowery Peugeota [cz.4] Gran Torino - drugoplanowy tytułowy bohater [kino samochodowe] Rowery marek samochodowych - hybrydowe rowery Peugeota [cz.3] Samochodowe akcesoria na lato - okulary [cz.1] The World's Fastest Indian - prawdziwa historia na srebrnym ekranie [kino samochodowe] Legendarny błękit i pomarańcz, czyli ubrania i gadżety w barwach Gulfa [część 1] Rowery marek samochodowych - elektryczny majstersztyk, M dla kuriera i górska bestia BMW [część 2] Project CARS - recenzja gry 4 nowe zegarki na cześć Ayrtona Senny od TAG Heuera Le Mans ze Stevem McQueenem - zachwyt nad fatalnym kinem [kino samochodowe]

Popularne w tym tygodniu:

Wehikuł czasu