Jak uniknąć kosztownych awarii sprzęgła? Oto porady montażowe

W poprzednim artykule czytaliście o typowych problemach ze sprzęgłem oraz ich przyczynach. Dziś poznacie kilka zasad dotyczących montażu i wymiany, które pozwolą tych problemów uniknąć.

Najdroższym i najczęściej ulegającym awarii lub zużyciu elementem sprzęgła jest dwumasowe koło zamachowe (DKZ), które częścią sprzęgła staje się coraz częściej. Warto wiedzieć, że uszkodzone koło dwumasowe może bardzo szybko wpłynąć negatywnie na pracę sprzęgła (tarczy i docisku) oraz skrzyni biegów. Nie zawsze jednak podlega wymianie razem ze sprzęgłem, a zatem może się zużyć wcześniej lub później. Podczas wymiany samego sprzęgła, co jest uzasadnione ekonomicznie przy wysokich cenach kół dwumasowych, należy dokładnie obejrzeć koło, ponieważ ma ono wpływ na trwałość sprzęgła. Przed zamontowaniem nowego sprzęgła warto sprawdzić stan śrub mocujących DKZ oraz dokładnie obejrzeć i wyczyścić jego powierzchnię roboczą. Jeżeli powierzchnia ta ma rowki lub inne uszkodzenia, w zasadzie podlega wymianie, ponieważ technologicznie kół dwumasowych się nie obrabia. Koniecznie trzeba się upewnić co do długości śrub mocujących docisk, gdyż zbyt długie uszkodzą DKZ. Przy okazji wymiany sprzęgła warto sprawdzić czujniki prędkości obrotowej i położenia wału. Upewnij się też, czy Twój model samochodu nie wymaga montażu tulei centrującej lub trzpieni – sprawdź ich poprawność zamontowania i stan.

Dwumasy nie trzeba wymieniać zawsze ze sprzęgłem, choć na odwrót już tak. Koniecznie trzeba jednak sprawdzić jej stan techniczny

Koło zamachowe nie musi być oczywiście zawsze dwumasowe. Jednak i jego dotyczą pewne uwagi. I tu trzeba sprawdzić stan powierzchni roboczej, ale w przeciwieństwie do DKZ jego obróbka w niedużym zakresie jest możliwa.

Sprawdź uszczelniacze i łożysko pilotujące

Już nieduże ilości oleju na tarczy sprzęgła mogą doprowadzić do poważnych problemów (poślizgi równomierne i nierównomierne, sklejenie się tarczy i docisku). Dlatego przy okazji wymiany sprzęgła warto skontrolować, a nawet wymienić prewencyjnie uszczelniacz wału korbowego. Drugim drobiazgiem, o którym często się zapomina jest łożysko pilotujące wałka sprzęgłowego. Jego uszkodzenie lub jeszcze gorzej, nieobecność może doprowadzić do poważnych awarii sprzęgła. Koniecznie trzeba sprawdzić czy działa poprawnie. Może być ono przyczyną głośnej pracy sprzęgła lub braku możliwości wyłączenia. Brak łożyska pilotującego prowadzi do wyboczenia wałka sprzęgłowego, uszkodzenia jego łożyska, tłumików drgań skrętnych tarczy sprzęgła i łożyska koła dwumasowego.

Wysprzęglik – jeżeli centralny zawsze go wymieniaj

Wysprzęglik centralny to element, który powinno się wymieniać zawsze ze sprzęgłem

Wysprzęglik zwykle nie jest drogim mechanizmem, a jego awaria prowadzi do dużych problemów ze sprzęgłem. Pół biedy jeżeli jest zamocowany poza obudową skrzyni, ale obecnie coraz powszechniej stosuje się wysprzęgliki centralne. Już same jego oględziny wymagają rozłączenia skrzyni od silnika. Nawet jeżeli w konkretnym modelu kosztuje on 300–400 zł lepiej go wymienić profilaktycznie podczas wymiany sprzęgła niż narażać się na koszty. Za robociznę przy jego wymianie zapłacisz tyle samo, co za wymianę sprzęgła, a więc nie warto oszczędzać, zwłaszcza że producenci sprzęgieł dołączają często do kompletu wysprzęglik przeciętnej jakości. Jeżeli podczas wymiany okaże się, że wysprzęglik jest nienaturalnie zużyty koniecznie trzeba ustalić tego przyczynę. Bezwzględnie trzeba też sprawdzić tuleję prowadzącą łożyska wysprzęglającego. Zużyte lub uszkodzone tuleje mogą prowadzić do problemów z pracą mechanizmu wyłączającego sprzęgło – np. ciężkiej pracy pedału. W niektórych autach (np. VW AG) takie tuleje są wykonane z tworzywa sztucznego więc wymiana jest konieczna bez względu na stan techniczny.

Mechanizm wysprzęglania – sprawdź widełki

Podczas prac przy sprzęgle kontroli podlegają również widełki wysprzęglające i wałek je podpierający. Skrzywione lub pęknięte widełki wymienione zawczasu pozwolą uniknąć bardzo nieprzyjemnej awarii. Sprawdzić należy także luzy w mechanizmie wysprzęglania – jeżeli są zbyt duże, może być problem z niedostatecznym wysprzęglaniem. Natomiast zużyte lub wytarte miejsca podparcia widełek, prowadzą do wyboczenia i w efekcie do ciężkiej pracy pedału sprzęgła i/lub szarpania tarczy.

Centrowanie to konieczność!

Często szybki montaż sprzęgła kończy się brakiem wycentrowania. Natomiast złe wycentrowanie wpływa na niewłaściwe działanie sprzęgła bezpośrednio po montażu. Do centrowania sprzęgła w konkretnych modelach mogą służyć odpowiednie, dedykowane przyrządy/trzpienie, choć w większości przypadków wystarczy uniwersalny przyrząd centrujący.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Typowe objawy i przyczyny niesprawności sprzęgła

Sprzęgło jest elementem stale rozwijanym przez konstruktorów samochodów, choć popularność automatycznych skrzyń biegów stale rośnie i zaczynają…

Źródło: LuK

Zobacz więcej artykułów z serii: Sprzęgło i koło dwumasowe

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Napędy i zawieszenia crossoverów i SUV-ów – dlaczego nie nadają się do jazdy w terenie? Samochody z silnikami do jazdy na krótkich dystansach i możliwością montażu taniej instalacji LPG Systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy – kiedy i jak działają oraz czy warto im zaufać? Twoje okrążenie Nürburgring w pięciu krokach - praktyczny przewodnik i poradnik Negatywne skutki eksploatacji samochodu na krótkich dystansach Typowe objawy i przyczyny niesprawności sprzęgła Przepływomierze masowe powietrza (MAF) – zasada działania i usterki Co wolno, a czego nie wolno robić w samochodzie podczas jazdy? Wewnątrzzbiornikowe, niskociśnieniowe pompy paliwa – zasada działania i przyczyny awarii Elektroniczna kontrola oleju – czy warto jej zaufać? Olej w układzie klimatyzacji - czym smarowany jest kompresor? Czy samochodowa instalacja gazowa jest bezpieczna podczas wypadku? Jak poprawnie spakować się na dłuższy wyjazd? Przegląd polskiego rynku hybryd - poradnik kupującego [cz.2] Przegląd polskiego rynku hybryd - poradnik kupującego [cz.1] Nowe samochody z prywatnego importu – przegląd rynku samochodów z USA Sprężarka klimatyzacji – do czego służy i dlaczego się psuje? Krzyżaki wału napędowego – budowa i eksploatacja Zalety i wady klimatyzacji samochodowej

Popularne w tym tygodniu:

Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Bezpieczna świąteczna podróż Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Automatyczna skrzynia biegów: ryzyko czy pewniak? Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie w trasie?