Koncept e-tron quattro - Audi kontruje i... rzuca wyzwanie BMW?

Od pewnego czasu słychać było mieszankę plotek i kuluarowych zapowiedzi nowego projektu z Ingolstadt, który miał być od podstaw zaprojektowany jako auto elektryczne. Dziś wieczorem kurtyna opadła, Audi przywiozło do Frankfurtu koncept e-tron quattro, który będzie wzorem i inspiracją do wersji produkcyjnej piekielnie mocnego, sportowego SUV-a na prąd.

Patrząc na rosnącą popularność Tesli Model S, nadciągający debiut crossovera Model X oraz coraz lepszą infrastrukturę ładowania można spodziewać się, że w najbliższych latach moda na SUV-y może rozszerzyć swój zasięg również na auta elektryczne.

Audi w ostatnich latach wręcz goni za technologiami, cały czas szuka możliwości wprowadzenia na rynek czegoś nowego, bycia pierwszym. Ciągła rywalizacja i dążenie do intensywnego rozwoju doprowadziły markę z Ingolstadt do serii rozwiązań o nazwie e-tron, które z każdym kolejnym rokiem mają coraz więcej wspólnego z oferowaną w salonach gamą modelową. Podobnie ma być i tym razem z zaprezentowanym we Frankfurcie e-tron quattro, którego produkcja przewidziana jest na 2018 rok.

Projekt ten już od pierwszych założeń obejmował w pełni elektryczny napęd, jednak trochę inny niż w przypadku większości współczesnych aut na prąd. Audi poszło krok dalej deklarując świetne osiągi i bardzo sensowny zasięg na jednym ładowaniu.

Na początku roku 2018, Audi zaprezentuje sportowego, luksusowego SUV-a, napędzanego w 100% elektrycznie. Pojazd studyjny Audi e-tron quattro concept to jego konkretny przedsmak. Samochód ten łączy radość jazdy z dużym zasięgiem, pełną wyrazu stylistyką i najwyższym komfortem.

prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego

Osiągi

Audi e-tron quattro ma figurować w gamie modelowej jako sportowy, luksusowy SUV. Nie bez przyczyny przewija się tu określenie coupé — to również pewnego rodzaju odpowiedź, której przez lata brakowało w temacie BMW X6, a teraz ma być jednocześnie kontrą i wyzwaniem. Elektryczne auto ma być napędzane za pomocą trzech silników, generujących łącznie 435 KM (chwilowo do 503 KM) i 800 Nm, przy czym dwa mają napędzać tylną oś i jeden przednią realizując tym samym elektryczny napęd na wszystkie koła quattro, inteligentnie zarządzany trybami jazdy Audi Drive Select, które odpowiadać mają również za pracę adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego z regulacją tłumienia i prześwitu oraz układu czterech kół skrętnych.

Elektryczny napęd ma gwarantować przyspieszenie od 0 od 100 km/h w zaledwie 4,6 sekundy i 210 km/h prędkości maksymalnej.

Zobacz również: Audi Q3 2.0 TFSI S tronic (2015) - test napędu quattro i trybu Offroad

Wydajność

Samochody elektryczne to jednak nie tylko osiągi, ale również niski koszt eksploatacji, a więc wysoka wydajność. W przypadku Audi e-tron quattro duży udział w obniżeniu zużycia prądu mają mieć systemy zarządzania przepływem energii i jej odzyskiwania. Nie mniejsze znaczenie przypisano rozbudowanej, aktywnej aerodynamice nadwozia z przodu, z tyłu i na bokach auta co w efekcie dało współczynnik oporu powietrza na niskim poziomie 0,25.

Aby zapewnić lepsze prowadzenie — wszak ma być to sportowy SUV — akumulator o pojemności 95 kWh ukryto pod podłogą kabiny pasażerskiej. Ma on pozwalać na pokonanie 500 km dystansu i być ładowany do pełna w zaledwie 50 minut. Niestety, nie z domowego gniazdka, a ze specjalnej stacji o mocy 150 kW. Czasu normalnego ładowania przy standardowym poborze mocy 3 lub 6 kW Audi nie podało.

Wiemy natomiast, że domowe ładowanie może odbywać się zarówno prądem stałym jak i przemiennym, z ładowarki kablowej lub indukcyjnej (auto wykorzystuje asystenta parkowania tak aby odpowiednio ustawić się na ładowarce). Dodatkowo dach pokryty jest ogniwami fotowoltaicznymi, tak aby doładowywać akumulatory w słoneczne dni.

Nowe technologie

Elektryczny SUV Audi w wersji koncepcyjnej mierzy 4,88 m długości i 1,93 m szerokości przy 1,54 m wysokości. Taki gabaryt wedle deklaracji ma komfortowo pomieścić czwórkę pasażerów na indywidualnych fotelach i 615 l bagażu.

W samej kabinie uwagę zwracać będzie nie tylko przestronność, ale przede wszystkim najnowsze technologie. Na pokładzie e-tron quattro pojawi się oświetlenie laserowe i wszystkie nowinki związane z bezpieczeństwem, nad którymi Audi obecnie pracuje. Auto dzięki wielu czujnikom radarowym, ultradźwiękowym, kamerom i skanerom ma być gotowe też do jazdy autonomicznej.

W samym koncepcie Audi pokazało również kolejną generację wirtualnego kokpitu wykorzystującego diody organiczne OLED, jednak raczej nie ma się co spodziewać aż tak futurystycznego wnętrza z samymi wyświetlaczami, nawet w 2018 roku.

Audi A3 Sportback e-tron — test, opinia, spalanie, cena

"Przewaga dzięki technice" - to flagowe hasło reklamowe Audi. Jednym z najnowszych efektów rozwoju technologicznego tej marki jest pierwszy model…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nissan zakończył program World Endurance Championship [aktualizacja] Aston Martin wróci do Formuły 1? [aktualizacja] Fabryczny zespół Renault już oficjalnie [aktualizacja] Model Volvo S90 i V90 (2016) na zdjęciach szpiegowskich [aktualizacja] Nowe Renault Mégane (2015) - wersje silnikowe [aktualizacja] Borgward BX7 (2015) - oficjalna premiera, której nikt nie potrzebuje [aktualizacja] Zbliża się premiera gry WRC 5 [aktualizacja] Spór pomiędzy Suzuki a Volkswagenem zakończony – niemiecki koncern jeszcze na tym zarobi! [aktualizacja] Dedykowane torby samochodowe receptą na bezproblemowe spakowanie się na wyjazd? Mercedes-Benz Klasy C Coupé (2015) - mały sportowiec przedstawiony na oficjalnych zdjęciach [aktualizacja] SsangYong XAV-Adventure i XLV-Air - nowe koncepty z Korei [aktualizacja] DS 4 Crossback - lifting i uterenowienie zarazem [aktualizacja] Citroën Cactus M (2015) - koncept dla aktywnych [aktualizacja] Nowe Renault Talisman Grandtour – oficjalna zapowiedź producenta [aktualizacja] Nissan Gripz Concept – trzeci etap rozwoju crossovera? [aktualizacja] Nowy Volkswagen Tiguan (2015) oficjalnie zaprezentowany [aktualizacja] Kia Optima GT dla Europy wyciekła do Internetu [aktualizacja] Nowa Kia Sportage (2016) - premiera [aktualizacja] Seat Leon Cross Sport (2015) - Cupra w teren [aktualizacja] Hyundai pokaże we Frankfurcie uterenowionego i20 Active i zestaw odświeżonych modeli [aktualizacja] Bugatti Vision Gran Turismo (2015) - pierwsze stadium Chirona zaprezentowane [aktualizacja] Volkswagen Caddy i Passat Alltrack - nowa rodzina Alltracków się powiększa Nowy Volkswagen Tiguan na pierwszym szkicu Subaru wraca do motorsportu w historycznych barwach

Popularne w tym tygodniu:

Ford Mustang liderem polskiego rynku aut sportowych Ford odświeżył legendę - sprawdź co się zmieniło Alfa Romeo Stelvio wjeżdża do polskich salonów - poznaj ceny BMW Z4 z silnikiem V10 Vipera Nowe, surowe kary dla drogowych przestępców Nowy projekt Brabusa, czyli zielone piekło na kołach Ferrari F40 Erica Claptona zostało wystawione na sprzedaż Wojskowa zieleń na karoserii BMW M5 Hipersamochód Mercedesa w oficjalnej zapowiedzi Sprawdź ile trzeba będzie zapłacić za ładowanie Tesli Znamy ceny i specyfikacje nowej Hondy Civic X 5D Polska firma odmieniła wnętrze Maserati GranTurismo