Koncept e-tron quattro - Audi kontruje i... rzuca wyzwanie BMW?

Od pewnego czasu słychać było mieszankę plotek i kuluarowych zapowiedzi nowego projektu z Ingolstadt, który miał być od podstaw zaprojektowany jako auto elektryczne. Dziś wieczorem kurtyna opadła, Audi przywiozło do Frankfurtu koncept e-tron quattro, który będzie wzorem i inspiracją do wersji produkcyjnej piekielnie mocnego, sportowego SUV-a na prąd.

Patrząc na rosnącą popularność Tesli Model S, nadciągający debiut crossovera Model X oraz coraz lepszą infrastrukturę ładowania można spodziewać się, że w najbliższych latach moda na SUV-y może rozszerzyć swój zasięg również na auta elektryczne.

Audi w ostatnich latach wręcz goni za technologiami, cały czas szuka możliwości wprowadzenia na rynek czegoś nowego, bycia pierwszym. Ciągła rywalizacja i dążenie do intensywnego rozwoju doprowadziły markę z Ingolstadt do serii rozwiązań o nazwie e-tron, które z każdym kolejnym rokiem mają coraz więcej wspólnego z oferowaną w salonach gamą modelową. Podobnie ma być i tym razem z zaprezentowanym we Frankfurcie e-tron quattro, którego produkcja przewidziana jest na 2018 rok.

Projekt ten już od pierwszych założeń obejmował w pełni elektryczny napęd, jednak trochę inny niż w przypadku większości współczesnych aut na prąd. Audi poszło krok dalej deklarując świetne osiągi i bardzo sensowny zasięg na jednym ładowaniu.

Na początku roku 2018, Audi zaprezentuje sportowego, luksusowego SUV-a, napędzanego w 100% elektrycznie. Pojazd studyjny Audi e-tron quattro concept to jego konkretny przedsmak. Samochód ten łączy radość jazdy z dużym zasięgiem, pełną wyrazu stylistyką i najwyższym komfortem.

prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego

Osiągi

Audi e-tron quattro ma figurować w gamie modelowej jako sportowy, luksusowy SUV. Nie bez przyczyny przewija się tu określenie coupé — to również pewnego rodzaju odpowiedź, której przez lata brakowało w temacie BMW X6, a teraz ma być jednocześnie kontrą i wyzwaniem. Elektryczne auto ma być napędzane za pomocą trzech silników, generujących łącznie 435 KM (chwilowo do 503 KM) i 800 Nm, przy czym dwa mają napędzać tylną oś i jeden przednią realizując tym samym elektryczny napęd na wszystkie koła quattro, inteligentnie zarządzany trybami jazdy Audi Drive Select, które odpowiadać mają również za pracę adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego z regulacją tłumienia i prześwitu oraz układu czterech kół skrętnych.

Elektryczny napęd ma gwarantować przyspieszenie od 0 od 100 km/h w zaledwie 4,6 sekundy i 210 km/h prędkości maksymalnej.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Wydajność

Samochody elektryczne to jednak nie tylko osiągi, ale również niski koszt eksploatacji, a więc wysoka wydajność. W przypadku Audi e-tron quattro duży udział w obniżeniu zużycia prądu mają mieć systemy zarządzania przepływem energii i jej odzyskiwania. Nie mniejsze znaczenie przypisano rozbudowanej, aktywnej aerodynamice nadwozia z przodu, z tyłu i na bokach auta co w efekcie dało współczynnik oporu powietrza na niskim poziomie 0,25.

Aby zapewnić lepsze prowadzenie — wszak ma być to sportowy SUV — akumulator o pojemności 95 kWh ukryto pod podłogą kabiny pasażerskiej. Ma on pozwalać na pokonanie 500 km dystansu i być ładowany do pełna w zaledwie 50 minut. Niestety, nie z domowego gniazdka, a ze specjalnej stacji o mocy 150 kW. Czasu normalnego ładowania przy standardowym poborze mocy 3 lub 6 kW Audi nie podało.

Wiemy natomiast, że domowe ładowanie może odbywać się zarówno prądem stałym jak i przemiennym, z ładowarki kablowej lub indukcyjnej (auto wykorzystuje asystenta parkowania tak aby odpowiednio ustawić się na ładowarce). Dodatkowo dach pokryty jest ogniwami fotowoltaicznymi, tak aby doładowywać akumulatory w słoneczne dni.

Nowe technologie

Elektryczny SUV Audi w wersji koncepcyjnej mierzy 4,88 m długości i 1,93 m szerokości przy 1,54 m wysokości. Taki gabaryt wedle deklaracji ma komfortowo pomieścić czwórkę pasażerów na indywidualnych fotelach i 615 l bagażu.

W samej kabinie uwagę zwracać będzie nie tylko przestronność, ale przede wszystkim najnowsze technologie. Na pokładzie e-tron quattro pojawi się oświetlenie laserowe i wszystkie nowinki związane z bezpieczeństwem, nad którymi Audi obecnie pracuje. Auto dzięki wielu czujnikom radarowym, ultradźwiękowym, kamerom i skanerom ma być gotowe też do jazdy autonomicznej.

W samym koncepcie Audi pokazało również kolejną generację wirtualnego kokpitu wykorzystującego diody organiczne OLED, jednak raczej nie ma się co spodziewać aż tak futurystycznego wnętrza z samymi wyświetlaczami, nawet w 2018 roku.

Audi A3 Sportback e-tron — test, opinia, spalanie, cena

"Przewaga dzięki technice" - to flagowe hasło reklamowe Audi. Jednym z najnowszych efektów rozwoju technologicznego tej marki jest pierwszy model…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nissan zakończył program World Endurance Championship [aktualizacja] Aston Martin wróci do Formuły 1? [aktualizacja] Fabryczny zespół Renault już oficjalnie [aktualizacja] Model Volvo S90 i V90 (2016) na zdjęciach szpiegowskich [aktualizacja] Nowe Renault Mégane (2015) - wersje silnikowe [aktualizacja] Borgward BX7 (2015) - oficjalna premiera, której nikt nie potrzebuje [aktualizacja] Zbliża się premiera gry WRC 5 [aktualizacja] Spór pomiędzy Suzuki a Volkswagenem zakończony – niemiecki koncern jeszcze na tym zarobi! [aktualizacja] Dedykowane torby samochodowe receptą na bezproblemowe spakowanie się na wyjazd? Mercedes-Benz Klasy C Coupé (2015) - mały sportowiec przedstawiony na oficjalnych zdjęciach [aktualizacja] SsangYong XAV-Adventure i XLV-Air - nowe koncepty z Korei [aktualizacja] DS 4 Crossback - lifting i uterenowienie zarazem [aktualizacja] Citroën Cactus M (2015) - koncept dla aktywnych [aktualizacja] Nowe Renault Talisman Grandtour – oficjalna zapowiedź producenta [aktualizacja] Nissan Gripz Concept – trzeci etap rozwoju crossovera? [aktualizacja] Nowy Volkswagen Tiguan (2015) oficjalnie zaprezentowany [aktualizacja] Kia Optima GT dla Europy wyciekła do Internetu [aktualizacja] Nowa Kia Sportage (2016) - premiera [aktualizacja] Seat Leon Cross Sport (2015) - Cupra w teren [aktualizacja] Hyundai pokaże we Frankfurcie uterenowionego i20 Active i zestaw odświeżonych modeli [aktualizacja] Bugatti Vision Gran Turismo (2015) - pierwsze stadium Chirona zaprezentowane [aktualizacja] Volkswagen Caddy i Passat Alltrack - nowa rodzina Alltracków się powiększa Nowy Volkswagen Tiguan na pierwszym szkicu Subaru wraca do motorsportu w historycznych barwach

Popularne w tym tygodniu:

Czy doświadczony kierowca zdałby dziś egzamin na prawo jazdy? Niemiecka prokuratura przeszukała siedzibę Audi Wynalazca reflektostopu przestrzega przed chińskimi podróbkami Międzynarodowe Targi Poznań Motor Show 2017 – informacje Większa rodzina Aston Martin Lagonda już wkrótce Drobna kolizja nie musi się zakończyć mandatem Zmierzch Coupé i Cabrio? BMW i Mercedes ograniczą ofertę modeli Pomóżmy Jackowi! - poparzony mechanik potrzebuje wsparcia Nowa Mazda CX-5 (2017) - polskie ceny najładniejszego SUV-a na rynku Futurystyczny SUV Citroëna zadebiutuje już w przyszłym miesiącu Nowa jakość SsangYonga - zapowiedź SUV-a Y400 Tydzień w motorsporcie #15