Wewnątrzzbiornikowe, niskociśnieniowe pompy paliwa – zasada działania i przyczyny awarii

Dawniej pompy paliwa były napędzane mechanicznie, ale ich czas już przeminął. Obecnie standardem są pompy elektryczne, a w nowoczesnych samochodach z wysokociśnieniowym wtryskiem paliwa nawet dwie. Pierwsza podaje paliwo do układu zasilania i wysokociśnieniowej pompy, która tworzy potrzebne dla wtryskiwaczy ciśnienie paliwa. Pierwsze są umieszczone w zbiorniku paliwa, natomiast drugie pod maską silnika. Dziś zajrzymy do tych pierwszych.

Najpopularniejszym rozwiązaniem jeśli chodzi o pompy paliwa są obecnie pompy umieszczone w zbiorniku paliwa. O wewnątrzbiornikowych pompach często mówi się niskociśnieniowe, ale nie dlatego, że wytwarzają niskie ciśnienie, lecz dlatego, że w nowoczesnych autach są jeszcze pompy wytwarzające znacznie wyższe ciśnienie, zwane wysokociśnieniowymi lub po prostu wtryskowymi. Zadaniem pompy niskociśnieniowej jest wyciągnięcie ze zbiornika i dostarczenie paliwa dalej do układu zasilania. W nowoczesnych samochodach, wytworzone w tej pompie ciśnienie paliwa jest już stosunkowo wysokie. Powodem jest konieczność podania paliwa z nadmiarem do układu zasilania, dlatego typowe pompy niskociśnieniowe wytwarzają ciśnienie nawet do 8 barów. Jest to ciśnienie mierzone na wyjściu z pompy.

Najpopularniejsze obecnie pompy paliwa to pompy wirnikowe, przez które wewnątrz przepływa paliwo. Ruch wirnika pompy umieszczonej w zbiorniku umożliwia wspólne jego osadzenie na osi razem z silnikiem elektrycznym. Łopatki wirnika tworzą ruch wirowy wewnątrz pompy, a paliwo przepływa wokół silnika, zwiększając ciśnienie, które otwiera zawór zwrotny, a paliwo jest kierowane do przewodu paliwowego. Łatwo się zatem domyślić, że paliwo jest jednocześnie czynnikiem smarującym i chłodzącym mechanizm pompy, która jest w nim zanurzona. Generalnie pompa paliwa zainstalowana jest w module zasilającym wraz z czujnikiem poziomu paliwa, filtrem i ogranicznikiem ciśnienia paliwa. Ktoś może zadać pytanie, jak to się dzieje, że umieszczony na przykład w benzynie układ elektryczny nie wywoła iskry i zapłony paliwa. Odpowiedź jest prosta – brakuje tam powietrza, a sama benzyna nie pali się.

Moduł zasilający z pompą paliwa

Do zalet elektrycznych pomp paliwa umieszczony w zbiorniku należy zaliczyć cichą, a ściślej ujmując niesłyszalną dla pasażerów pracę. Efektywność i niezawodność to dwie kolejne zalety, które sprawiły, że tego typu pompy stosuje się już powszechnie.

Przyczyny awarii pomp paliwa

Do najczęstszych objawów niesprawnego układu zasilania należą brak możliwości uruchomienia silnika, gaśnięcie po przekroczeniu pewnego poziomu paliwa w zbiorniku, szarpanie podczas przyspieszania czy ogólnie nierówna praca jednostki napędowej.

Przyczyn braku paliwa w układzie zasilania radzimy poszukać jednak najpierw w okolicy pompy paliwa, gdyż sama pompa to element trwały, przeliczony na wieloletnią eksploatację, a nawet na cały cykl życia samochodu. Zwykle problemem są połączenia elektryczne – obluzowane lub skorodowane. Bywa, że do pompy podawane jest zbyt niskie napięcie elektryczne, co zakłóca lub uniemożliwia jej prawidłową pracę. Czasami problem tkwi w przekaźniku lub nawet komputerze sterującym silnikiem. Niestety mechanicy nierzadko po wykryciu, że pompa działa nieprawidłowo zaczynają naprawę od wymiany pompy, a później i tak są zmuszeni do znalezienia przyczyny usterki. Naraża to użytkowników na bardzo wysokie koszty usługi.

Niestety bywa i tak, że szwankują same pompy. Warunkiem długotrwałej i bezproblemowej eksploatacji pompy wewnątrzzbiornikowej jest odpowiedni poziom paliwa w zbiorniku. Długotrwała jazda z minimalnym poziomem paliwa negatywnie wpływa na trwałość pompy, która nie jest właściwie chłodzona i smarowana. Zaleca się zatem utrzymywanie poziomu paliwa na minimalnym poziomie ¼ zbiornika. Nie jest to oczywiście żelazną zasadą – wystarczy po opróżnieniu zbiornika za każdym razem tankować do pełna. Problem ten dotyczy szczególnie aut zasilanych gazem LPG, w których użytkownicy nie dbają o ilość benzyny w zbiorniku.

W razie konieczności wymiany pompy paliwa, jej zamontowanie należy poprzedzić dokładnym wypłukaniem zbiornika paliwa. Koniecznie należy też zadbać o wymianę filtra paliwa, który regularnie wymieniany chroni elementy pompy przed zanieczyszczeniami.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Ekspert z iParts.pl o niskociśnieniowych pompach paliwa:

We współczesnych samochodach za dostarczenie paliwa do układu wtryskowego odpowiada pompa paliwa, zwana pompą niskiego ciśnienia, pompą układu niskiego ciśnienia czy wstępną pompą paliwa.

Zasadniczo pompy niskiego ciśnienia zaprojektowane są tak, żeby wytrzymywały cały okres życia samochodu i raczej rzadko zachodzi potrzeba ich wymiany na skutek zużycia eksploatacyjnego. Do uszkodzeń pomp dochodzi najczęściej na skutek błędów użytkowników – np. nagminnej jazdy z niskim poziomem paliwa. Warto pamiętać, że pompa podczas swojej pracy jest chłodzona paliwem i pośrednio smarowana, więc nie toleruje pracy „na sucho”. Niezwykle często problem uszkodzonej pompy paliwa dotyczy aut zasilanych gazem LPG – zgodnie ze sztuką i zaleceniami producentów instalacji gazowych pompa paliwa powinna pracować w sposób ciągły, tłocząc paliwo do instalacji wtryskowej benzyny i chłodzić tym samym wtryskiwacze. Rzecz jasna, paliwo nie jest wykorzystywane, więc wraca kanałami przelewowymi z powrotem do zbiornika. Dlatego także podczas jazdy na gazie warto dbać, aby poziom benzyny w zbiorniku wynosił, co najmniej 1/3 – ¼ objętości. Wielu instalatorów instalacji gazowych robi sprytne w ich mniemaniu „obejście” zasilania pompy paliwa, która w ogóle nie pracuje podczas jazdy na LPG – w takiej sytuacji dochodzi do powolnego niszczenia pompy paliwowej i układu wtryskowego benzyny. Później może się okazać, że odpalenie silnika na benzynie jest niemożliwe z uwagi na niedziałającą pompę lub zapieczone wtryskiwacze.

Zalecenia dotyczące pompy paliwa są dość proste – należy dbać o to, żeby poziom paliwa nie spadł poniżej krytycznego oraz należy tankować dobrej, jakości paliwo na sprawdzonych stacjach (wszelkie wtrącenia, opiłki czy zanieczyszczenia zawarte w benzynie czy oleju napędowym także mogą doprowadzić do uszkodzeń pompy).

Model samochodu cena [zł]

Nazwa producenta

części

Audi A4 B7 2.0 TFSI 1008 VDO
Dacia Logan I 1.2 16V 504 Bosch
Fiat Bravo II 1.4 T-Jet 484 Bosch
Ford Mondeo IV 2.0 1231 VDO
Hyundai i30 I 1.6 16V 236 Airtex
Nissan Qashqai 1.6 dCi 374 Bosch
Opel Astra J 1.6 736 Bosch
Renault Megane III 1.6 805 Bosch
Skoda Octavia II 1.6 TDI 587 Bosch
Toyota Avensis III 2.0  627  Nipparts

 

Ceny części przygotowano w oparciu o katalog iParts.pl

 

Pompy paliwa w silnikach Diesla — budowa i zasada działania

Większość z nas po prostu tankuje auto na stacji benzynowej. Niektórzy słyszeli co nieco o wtryskiwaczach czy filtrze paliwa, inni dowiedzieli się, że…

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ zasilania i paliwo

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Napędy i zawieszenia crossoverów i SUV-ów – dlaczego nie nadają się do jazdy w terenie? Samochody z silnikami do jazdy na krótkich dystansach i możliwością montażu taniej instalacji LPG Systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy – kiedy i jak działają oraz czy warto im zaufać? Negatywne skutki eksploatacji samochodu na krótkich dystansach Elektroniczna kontrola oleju – czy warto jej zaufać? Olej w układzie klimatyzacji - czym smarowany jest kompresor? Czy samochodowa instalacja gazowa jest bezpieczna podczas wypadku? Jak poprawnie spakować się na dłuższy wyjazd? Przegląd polskiego rynku hybryd - poradnik kupującego [cz.2] Przegląd polskiego rynku hybryd - poradnik kupującego [cz.1] Nowe samochody z prywatnego importu – przegląd rynku samochodów z USA Sprężarka klimatyzacji – do czego służy i dlaczego się psuje? Krzyżaki wału napędowego – budowa i eksploatacja Zalety i wady klimatyzacji samochodowej Punkty karne za wykroczenia drogowe 2015 / 2016 Wpływ sposobu eksploatacji samochodu na zużycie paliwa – test specjalny [część 1] Nowy taryfikator mandatów na rok 2015 / 2016 Jak serwisować hamulce bębnowe? Hamulce bębnowe – konstrukcje, zalety i wady oraz dlaczego wciąż się je stosuje?

Popularne w tym tygodniu:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Co potrafi oszukać policyjny alkomat? Sprzedajesz samochód na zagranicznej stronie? Uważaj na oszustów Zatrzymanie prawa jazdy za granicą: co dalej? Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Tradycyjna nawigacja umarła? Jeszcze nie do końca Rowerzyści nie są bez winy: jakie wykroczenia popełniają najczęściej? Samochody do ślubu - co trzeba wiedzieć przed wynajmem Ptasie odchody szczególnie niebezpieczne latem Lista rzeczy, które musisz wiedzieć przed wyjazdem za granicę