Elektroniczna kontrola oleju – czy warto jej zaufać?

Kontrola oleju bez otwierania maski jest możliwa. Co więcej, to rozwiązanie staje się powszechne. Czy kontrolowanie tak istotnego parametru jak poziom oleju w silniku można powierzyć elektronice i czy warto jej zaufać?

Już w latach 80. producenci eksperymentowali z automatyczną kontrolą poziomu oleju, a w takich autach jak BMW elektroniczne wzywanie na wymianę środka smarującego to rozwiązanie powszechne i znane od wielu lat. Dziś powszechne stają się układy pozwalające po wejściu w menu komputera pokładowego lub systemu infotainment sprawdzić nie tylko, czy poziom oleju jest OK., ale również ile jest go w rzeczywistości i jak wygląda jego trwałość. Przyczyna wprowadzenia takich udogodnień jest wbrew pozorom prozaiczna – kierowcom nie chce się kontrolować poziomu oleju.

Aby poprawnie sprawdzić poziom oleju w silniku, trzeba wykonać szereg czynności, co nie zawsze jest wygodne i niekiedy niełatwo to zrobić. Po pierwsze, silnik musi być rozgrzany, ale nie pracować od kilku do kilkunastu minut. To już strata czasu. Po drugie, samochód musi stać na równym podłożu. Niekiedy niewielkie pochylenie wprowadza w duży błąd. Tu czasami jest problem, bo nawet niektóre parkingi niekoniecznie są wypoziomowane. Po trzecie, trzeba otworzyć maskę, wyjąć bagnet, przetrzeć szmatką, włożyć, znów wyjąć i najlepiej powtórzyć czynność. To sporo zachodu, a jeszcze trzeba o tym pamiętać. Dawniej, gdy samochód był traktowany na równi z domem, kontrola oleju była czynnością powszechną, normalną, przez niektórych traktowana z wyjątkową powagą, przeprowadzana regularnie. Dziś, gdy samochód stał się tym samym co żelazko czy telewizor, kontrola oleju stała się zwykłym utrapieniem.

Stąd wyjście naprzeciw klientom, którym nie chce się poświęcać cennego czasu i brudzić czystych rąk. Producenci stosują różne systemy kontroli poziomu i żywotności oleju. Jedne, te prostsze uwzględniają dane ze sterownika, takie ja obciążenie, przebieg, prędkości jazdy, liczbę uruchomień czy liczbę cykli wypalania sadzy w filtra cząstek stałych, by określić teoretyczną żywotność oleju. Inne, te bardziej zaawansowane mierzą właściwości elektryczne oleju, więc jego żywotność określana jest na „żywym organizmie”. Ilość oleju mierzą czujniki umieszczone w misce olejowe współpracujące z czujnikiem ciśnienia oleju. Kierowca jest informowany na bieżąco, po każdym uruchomieniu silnika o stanie środka smarnego lub na żądanie, po wejściu w menu komputera. W sytuacji, gdy oleju jest zbyt mało pojawia się ostrzegawczy komunikat. W przeciwieństwie do zapalenia się kontrolki niskiego ciśnienia w układzie smarowania, taki komunikat pozwala na kontynuowanie jazdy, ponieważ układ elektroniczny ostrzega z pewnym zapasem, tak aby użytkownik mógł dojechać bezpiecznie do serwisu.

Czy można zaufać elektronice?

Czasami trzeba, bo niektóre auta w ogóle nie mają bagnetu oleju (Audi, BMW). Warto też zaznaczyć, że elektronika najczęściej podaje informacje z pewnym zapasem. Informuje o niskim poziomie oleju gdy ten dopiero zbliża się do minimum. Gdyby wziąć statystycznego kierowcę, z pewnością okazałoby się, że takie elektroniczne udogodnienia są o niebo lepsze niż manualna kontrola. Należałoby raczej zdać pytanie: czy to producent może zaufać użytkownikowi?

Z drugiej strony, elektronika bywa zawodna, niedokładna i nie wie o wszystkim. Na przykład o niewielkiej dolewce oleju, choć to akurat najmniejsze zmartwienie, ale bywa i tak, że po kilkakrotnej, nieudanej próbie wypalenia sadzy z DPF poziom oleju wzrośnie do maksimum i co wtedy? Nigdy nie wiadomo jak zareagują czujniki na tak nietypową, choć coraz częściej występującą sytuację w dieslach.

Zasada ograniczonego zaufania obowiązuje i w tym przypadku. Poziom oleju na 100 procent sprawdzimy tylko na bagnecie. Warto zatem, nawet posiadając elektroniczny czujnik od czasu do czasu otworzyć maskę i obejrzeć bagnet. Przy okazji sprawdzić jak wygląda olej, czy nie ma na nim opiłków lub czy jego kolor jest taki, jak być powinien. Koniecznie kontroluj stan oleju manualnie w silniku poddawanym dużemu obciążeniu, o dużej mocy, przy intensywnej eksploatacji lub takim, który znany jest z dużego zużycia środka smarnego.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Pamiętajcie, że w samochodach z możliwością sprawdzenia poziomu oleju wszystkie nieprawidłowości zostaną zapisane w komputerze ECU. Jeżeli silnik zostanie uszkodzony, a w serwisie zostanie wykryta informacja o długotrwałym, niskim poziomie oleju nie będzie litości. Dotyczy to nie tylko zatarcia silnika, bo poziom i jakość oleju mają decydujący wpływ na wiele mechanizmów, np. napęd rozrządu. Warto więc mieć się na baczności w tym temacie.

Przyczyny ubywania oleju silnikowego

Olej to bez wątpienia krew silnika. Służy nie tylko do smarowania i zabezpieczenia przed tarciem jego elementów ruchomych, ale napełnia wiele innych,…

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ smarowania i chłodzenia

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Napędy i zawieszenia crossoverów i SUV-ów – dlaczego nie nadają się do jazdy w terenie? Samochody z silnikami do jazdy na krótkich dystansach i możliwością montażu taniej instalacji LPG Systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy – kiedy i jak działają oraz czy warto im zaufać? Negatywne skutki eksploatacji samochodu na krótkich dystansach Olej w układzie klimatyzacji - czym smarowany jest kompresor? Czy samochodowa instalacja gazowa jest bezpieczna podczas wypadku? Jak poprawnie spakować się na dłuższy wyjazd? Przegląd polskiego rynku hybryd - poradnik kupującego [cz.2] Przegląd polskiego rynku hybryd - poradnik kupującego [cz.1] Nowe samochody z prywatnego importu – przegląd rynku samochodów z USA Sprężarka klimatyzacji – do czego służy i dlaczego się psuje? Krzyżaki wału napędowego – budowa i eksploatacja Zalety i wady klimatyzacji samochodowej Punkty karne za wykroczenia drogowe 2015 / 2016 Wpływ sposobu eksploatacji samochodu na zużycie paliwa – test specjalny [część 1] Nowy taryfikator mandatów na rok 2015 / 2016 Jak serwisować hamulce bębnowe? Hamulce bębnowe – konstrukcje, zalety i wady oraz dlaczego wciąż się je stosuje? Do czego służą przeguby półosi i jakie są objawy ich zużycia?

Popularne w tym tygodniu:

Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie w trasie? 3.0 V6 CDI – zaawansowany techniczne, mocny, ale dość drogi w eksploatacji silnik Mercedesa Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Szkoda całkowita i zbyt niska wycena – jak napisać odwołanie?