Olej w układzie klimatyzacji - czym smarowany jest kompresor?

Dziś o olejach, o których wspomina się niezmiernie rzadko, a najczęściej w ogóle. Olejach, które mają ogromny wpływ na trwałość sprężarki klimatyzacji.

O wymianie czy uzupełnianiu czynnika klimatyzacji wie niemal każdy posiadacz samochodu, a jeśli chodzi o czynnik, dużego wyboru nie ma. Większość aut jeżdżących po europejskich drogach ma w układzie klimatyzacji czynnik R134a, natomiast najnowsze modele są napełniane czynnikiem HFO-1234yf. Serwisant nie ma dużego pola do popisu i błędów. Tymczasem nieco inaczej wygląda temat oleju do układów klimatyzacji, który ma za zadanie smarować sprężarkę klimatyzacji.

Sprężarka klimatyzacji, to dość skomplikowane w budowie i zarazem bardzo delikatne urządzenie, które wykonuje kawał ciężkiej pracy w naszych samochodach, zapewniając nam wysoki komfort podróżowania nie tylko podczas upałów, ale także jesienią czy zimą. Kompresor jest urządzeniem trwałym, ale również drogim. O jego kondycję dba m. in. olej.

Podczas napełniania układu czynnikiem podaje się również olej, który zostaje wymieszany z czynnikiem i trafia do sprężarki. Sprężarka jest również fabrycznie napełniona własnym olejem, który został dobrany przez producenta już na etapie projektowania urządzenia. Dobierając olej do kompresora konstruktorzy biorą pod uwagę takie właściwości jak lepkość czy łatwość mieszania się z czynnikiem, którym zostanie napełniony układ. W tym drugim aspekcie niezmiernie ważne jest to, aby olej i czynnik tworzyły jednorodną mieszaninę. Producenci środków smarnych tworzą oleje, które mogą się mieszać z jednym lub z kilkoma typami czynników. Olej musi być też odporny na zmiany temperatur i wysokie ciśnienie.

Najczęściej stosowanymi olejami do układów klimatyzacji są oleje typu PAG (glikole polialkilenowe) i POE (oleje poliestrowe). Rzadziej używa się olejów elektroizolacyjnych, ponieważ te stosuje się tylko do kompresorów z napędem elektrycznym (samochody hybrydowe i elektryczne). Jest też grupa olejów uniwersalnych (PAO), które teoretycznie mieszają się z innymi typami olejów i czynników, co nie jest do końca prawdą.

Oleje PAG występują w klasach lepkości 46, 100,150 i mieszają się z najpopularniejszymi czynnikami R134a oraz R1234yf. Są stabilne i odznaczają się niską higroskopijnością. Oleje typu POE są używane w układach z elementami miedzianymi. Na rynku pojawiają się też oleje zmieszane fabrycznie z barwnikiem UV, co pozwala odnaleźć uszkodzenie w układzie bez dodatkowego podawania barwnika i jednocześnie bez narażania sprężarki na obciążenia związane z gorszym smarowaniem. Producenci kompresorów zwykle nie akceptują stosowania innych olejów niż zalecane, nawet o innych parametrach lepkości, a zwłaszcza olejów uniwersalnych. Niestety to często takie oleje stosuje się w serwisach klimatyzacji, co jest jedną z przyczyn przyspieszonego zużycia sprężarki. Nie jest to jednak jedyny błąd popełniany przez serwisantów.

Błędy przyczyną problemów

Dwa typy olejów, które wyraźnie nie chciały się wymieszać

Zastosowanie niewłaściwego oleju może spowodować dość groźne dla sprężarki sytuacje, które doprowadzą do kosztownych konsekwencji. Niewłaściwy olej może się nie wymieszać z czynnikiem, co nie zapewni dostatecznego smarowania. Niestety często dochodzi również do niewymieszania olejów, na przykład zalanego fabrycznie i dodanego w serwisie, co może spowodować zwiększenie lub zmniejszenie jego lepkości albo wytrącenie z niego związków chemicznych. Związki te mogą zablokować przepływ oleju, natomiast jego zbyt duża lepkość spowoduje niedotarcie środka smarnego do elementów wymagających smarowania. Zmiana lepkości w dół również jest niekorzystna, ponieważ taki olej nie będzie zapewniał odpowiednio trwałego filmu.

Nierzadko jednym z błędów popełnianych w serwisach jest podanie nieprawidłowej ilości oleju do układu. Zbyt mało oleju to oczywiście niedostateczne smarowanie, ale też ryzyko przegrzania i jego zwęglenia się, co może spowodować nieszczelność na płycie zaworowej pomiędzy częścią wysokiego i niskiego ciśnienia układu. Zbyt duża ilość oleju to zaburzenie krążenia czynnika w układzie i wzrost obciążenia w kompresorze oraz jego przeciążenie, które może doprowadzić do awarii.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

A zatem warunkiem długotrwałej i bezproblemowej eksploatacji sprężarki klimatyzacji jest oczywiście napełnianie układu właściwym olejem i właściwą jego ilością. Producenci podają jaki olej należy stosować do ich urządzeń i tych parametrów należy się ściśle trzymać. Warto przed oddaniem auta do serwisu zapytać mechanika jaki olej ma zamiar stosować. Pamiętajcie też, że nie macie żadnych szans na pozytywne rozpatrzenie reklamacji na nowy kompresor, jeżeli jego producent wykryje obecność niewłaściwego oleju.

Sprężarka klimatyzacji – do czego służy i dlaczego się psuje?

Mogliście już przeczytać o podstawowych problemach z układem klimatyzacji oraz kilka porad odnośnie serwisu. Dziś poruszymy temat drogiego urządzenia,…

Zobacz więcej artykułów z serii: Układ wentylacji i klimatyzacji

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Napędy i zawieszenia crossoverów i SUV-ów – dlaczego nie nadają się do jazdy w terenie? Samochody z silnikami do jazdy na krótkich dystansach i możliwością montażu taniej instalacji LPG Systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy – kiedy i jak działają oraz czy warto im zaufać? Negatywne skutki eksploatacji samochodu na krótkich dystansach Czy samochodowa instalacja gazowa jest bezpieczna podczas wypadku? Jak poprawnie spakować się na dłuższy wyjazd? Przegląd polskiego rynku hybryd - poradnik kupującego [cz.2] Przegląd polskiego rynku hybryd - poradnik kupującego [cz.1] Nowe samochody z prywatnego importu – przegląd rynku samochodów z USA Sprężarka klimatyzacji – do czego służy i dlaczego się psuje? Krzyżaki wału napędowego – budowa i eksploatacja Zalety i wady klimatyzacji samochodowej Punkty karne za wykroczenia drogowe 2015 / 2016 Wpływ sposobu eksploatacji samochodu na zużycie paliwa – test specjalny [część 1] Nowy taryfikator mandatów na rok 2015 / 2016 Jak serwisować hamulce bębnowe? Hamulce bębnowe – konstrukcje, zalety i wady oraz dlaczego wciąż się je stosuje? Do czego służą przeguby półosi i jakie są objawy ich zużycia? Okazjonalne i odpłatne przewożenie osób – co powinieneś wiedzieć o carpoolingu?

Popularne w tym tygodniu:

Przepisy, o których warto pamiętać jesienią. Gapiostwo może kosztować Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Jak zapobiec wcześniejszemu zużyciu łożysk kół? Ich wymiana kosztuje coraz więcej i jest coraz trudniejsza Kary i mandaty z zagranicy: kiedy nie warto płacić? Standardowy silnik czy dopłata za mocniejszy? Zobacz, jak producenci aut łatwo zarabiają Uważaj na głębokie kałuże! Łatwo poważnie uszkodzić auto i zapłacić kilka tysięcy złotych za naprawę Jak skleić, polakierować i pomalować zderzak w samochodzie? Ile oleju wlewać do silnika i jak wybrać najlepszy? Jak działa i jak sprawdzić regulator napięcia? Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas? Jak naprawić błotnik? Usuwanie rdzy, klepanie i reperaturka błotnika Jak hamować silnikiem i czy warto to robić?