Używana Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 (2009-2013) - poradnik kupującego

Po polskich drogach nie jeździ ich zbyt wiele, z salonów wyjeżdżają stosunkowo rzadko, a choć w niektórych krajach cieszą się ogromną popularnością, to nie znajdziemy ich ani w europejskim TOP 50 sprzedaży, ani tym bardziej w polskim. Mowa o Škodach Yeti, nietuzinkowych crossoverach, które choć mają bardzo dużo zalet i niewiele wad, przegrywają m. in. z japońską konkurencją. Dlaczego tak jest i czy sytuacja zmienia się już na rynku wtórnym?

Škoda Yeti cieszy się ogromną popularnością w takich krajach jak Czechy czy Łotwa. Na Łotwie cały czas prowadzi wyścig o pozycję numer 1 na rynku i obecnie przegrywa z Nissanem Qashqaiem oraz nowym Passatem. Jednak to rynek specyficzny, ponieważ sprzedaż samochodów liczy się tam raczej w setkach niż tysiącach. Co innego w Czechach, gdzie Yeti jest obecnie piątym najlepiej sprzedającym się samochodem, ale to też specyficzny rynek, bowiem w pierwszej piątce są cztery modele Škody. We wszystkich testach samochód ten zwykle wygrywa lub znajduje się w czołówce, ale na rynku przegrywa. Jeżeli nie wiemy o co chodzi, to pewnie chodzi o pieniądze. Sprawdźmy.

Škoda Yeti kosztuje obecnie minimum 70 tys. zł z napędem 4×2 i silnikiem 1.2 TSI. Porównywalny Nissan Qashqai kosztuje 68 500 zł, a Kia Sorento z bardziej rozsądnym silnikiem 1.6 GDI kosztuje tyle co Škoda. Jednak by kupić diesla z napędem na cztery koła, trzeba zapłacić 92 200 zł za Škodę, za Nissana 95 900 zł, a za Kię prawie 100 000 zł. O co więc chodzi? Może o wygląd, bo trudno nazwać Yeti samochodem ładnym. A że SUV-y wybierają głównie kobiety, to czego innego oczekiwać?

Charakterystyka

Škoda Yeti choć niepozorna, ma wiele zalet. W gronie kompaktowych crossoverów jest jednym z najdzielniejszych terenowo, pod warunkiem, że ma napęd 4×4. Pudełkowate nadwozie kryje bardzo funkcjonalne wnętrze z dużym, kształtnym bagażnikiem o pojemności 416 litrów i trzema oddzielnymi oraz regulowanymi fotelami dla pasażerów drugiego rzędu. Dzięki systemowi VarioFlex, po wymontowaniu środkowego siedzenia można przesunąć dwa skrajne do środka i stworzyć wygodne, czteroosobowe auto. W razie konieczności można też uzyskać przestrzeń bagażową, porównywalną do tych w… kombivanach. Yeti jest jak wszystkie auta Škody, w których rządzi hasło: funkcjonalność i praktyczność ponad formę.

Deska rozdzielcza nie wyróżnia się niczym specjalnym na tle innych samochodów czeskiego producenta i Volkswagena. W samochodzie siedzi się stosunkowo nisko, choć nadwozie jest wysokie i można odnieść wrażenie, że jedzie się kombivanem pokroju Škody Rapid, a nie eleganckim crossoverem. Może to jest przyczyna niedużej popularności tego auta?

Budowa

Škoda Yeti bazuje na podłodze Škody Octavii 4×4, ma niezależne zawieszenie tylnej osi z czterema wahaczami na koło oraz opcjonalnie i tylko w najmocniejszych wersjach napęd na cztery koła. Za przekazanie napędu na tylną oś odpowiada sprzęgło Haldex, które w terenie działa sprawnie. Jeżeli auto ma w wyposażeniu tryb offroad, jest jeszcze sprawniejsze na bezdrożach. Dzięki dobrym kątom i prześwitowi wynoszącemu 18 cm, nie jest tak łatwo uszkodzić podwozie czy zderzaki. Na szosie zachowuje się jak typowa osobówka, zapewniając dobry komfort i bezpieczne prowadzenie. Samochód zadebiutował w 2009 roku więc wyposażenie standardowe w system ESP i poduszki powietrzne nie powinno dziwić, a w niektórych egzemplarzach znajdziemy również światła przeciwmgłowe podświetlające zakręty, rozbudowany system multimedialny czy automatyczną klimatyzację. W roku 2013 miał miejsce face lifting, który trochę odmienił wygląd samochodu i wnętrza, a mechanicznie odświeżono silniki oraz układ napędowy.

Zobacz również: Dlaczego SUV-y i crossovery mają problem z pokonaniem prostej górki?

Silniki

Škoda Yeti była i nadal jest autem, które bazuje na rozwiązaniach innych modeli VAG i z nimi dzieli się również silnikami. Niestety nie mamy dobrych informacji dla konserwatystów – Yeti napędzają tylko niezbyt proste silniki z turbodoładowaniem TSI lub TDI. Jednostki benzynowe to znane doskonale 1.2 TSI, 1.4 TSI oraz 1.8 TSI. Ostatni z nich nie jest już oferowany na polskim rynku, a z nim był konfigurowany napęd 4×4. Zastąpił go motor 1.4 TSI (150 KM) dostępny również z 4×4. Moce benzyniaków mieszczą się w zakresie 105–160 KM.

Diesle to oczywiście dwa silniki: 1.6 TDI oraz 2.0 TDI. Mniejszy o mocy 105 KM już wycofano z oferty, pozostały tylko 2-litrowe. Te oferują moc od 110 KM do 170 KM, ale obecnie najmocniejszy ma 150 KM. O silnikach TSI wiadomo, że nie są specjalnie trwałe, a tym bardziej niezawodne. Już w tym miejscu mogę napisać, że nie polecam benzynowych Yeti. Nie polecam też wersji 1.6 TDI ponieważ nie była oferowana z napędem na cztery koła, a szczerze, tylko takie wersje są naprawdę atrakcyjne. Dlatego jedynym rozsądnym i najbardziej polecanym jest silnik 2.0 TDI w połączeniu z napędem 4×4. I właśnie takim autem się dziś zajmiemy.

Co się psuje?

Škoda Yeti jest samochodem stosunkowo młodym, ale część egzemplarzy ma już za sobą przebiegi 200 i 300 tys. km więc można wyciągać już jakieś wnioski. Zwłaszcza te, dotyczące silników Diesla, a to najbardziej newralgiczny element tego samochodu, więc od niego zaczniemy.

W Škodzie Yeti montowano tylko diesla z układem wtryskowym Common Rail. Nie ma więc obaw, że trafimy na problematycznego z pompowtryskiwaczami. To dobra wiadomość, bowiem motor CR został naprawdę dopracowany i w tej klasie pojemności i mocy jest jednym z najlepszych na rynku. Wszystkie jego wersje pracowały z filtrem cząstek stałych, który nie sprawia większych problemów jeżeli jest właściwie eksploatowany. O tym, w jaki sposób eksploatować należy samochód by filtr wytrzymał dłużej, pisaliśmy w artykule: „Co skraca żywotność filtra cząstek stałych?”. Niestety nie jest to element tani. Nowy kosztuje ponad 8000 zł. Oczywiście można kupić dużo tańsze zamienniki, ale nie ma gwarancji, że nie będą sprawiały problemów.

Problemy potrafi sprawiać również zawór EGR i nie zawsze pomaga jego czyszczenie. Czasami konieczna jest wymiana. Wymiany wymaga również napęd rozrządu, realizowany paskiem zębatym. Na szczęście nie jest to operacja przeprowadzana specjalnie często. Interwał wynosi 150 tys. km, a im nowszy silnik, tym interwał jest wyższy. Zalecamy trzymać się rozsądnej granicy 150 tys. km, a nawet ostrożniej 120 tys. km. Podobnie jak wymiany oleju zalecamy co maksimum 15 tys. km, a najlepiej skrócić przebieg do 10–12 tys. km. Trzeba też pamiętać o stosowaniu oleju niskopopiołowego.

Pocieszającym jest fakt, że drogie elementy jak turbosprężarka czy układ wtryskowy są dopracowane i trwałe, choć w przypadku awarii wtryskiwaczy trzeba się liczyć z dużym wydatkiem, ponieważ Volkswagen zastosował wtryskiwacze piezoelektryczne. Również turbosprężarka o zmiennej geometrii nie jest tania. Jeśli chodzi o układ paliwowy to wzywano do serwisów niektórych klientów Škody z motorem 2.0 TDI na wymianę wadliwych przewodów wysokiego ciśnienia. Mogą się one rozszczelnić i nastąpi wówczas wyciek paliwa. Jeżeli do tego dojdzie, zalecamy wymianę na oryginalne, poprawione pod względem materiałowym.

Generalnie motor 2.0 TDI nie różni się specjalnie od dopracowanych konstrukcji PSA czy Fiata i jak każdy nowoczesny diesel nie przepada za eksploatacją na krótkich dystansach, częstego uruchamiania i wyłączania. Zwykle tylko w tak eksploatowanych autach mogą być z nim problemy.

Układ napędowy jest trwały i bezproblemowy pod warunkiem, że nie ma w nim przekładni DSG. Kupując Yeti z DSG trzeba się liczyć z kosztownym serwisem po około 200 tys. km lub wcześniej, jeżeli regularnie nie wymieniano w niej oleju. Ten wymaga wymiany po około 60–80 tys. km. Podobnie jak olej w sprzęgle Haldex 4. generacji (później był już Haldex 5. gen). Aby zapewnić sprawność napędu należy wymienić olej przeznaczony do Haldexa po około 50–60 tys. km. Koło dwumasowe jest trwałe jeżeli samochód nie był intensywnie eksploatowany w mieście lub na bezdrożach. Pamiętajcie, że w przekładni DSG również jest koło dwumasowe, więc kupowanie z Yeti 2.0 TDI automatu jest ekonomicznie błędem.

Poza układem napędowym, Škoda Yeti boryka się z drobiazgami. Nie najlepsza jest powłoka lakiernicza. Zwykle jest jednak w gorszym stanie tylko w egzemplarzach, które jeździły w terenie lub po drogach szutrowych. Zwieszenie nie wymaga kosztownego serwisu, choć z tyłu mamy oś wielowahaczową. Z przodu zastosowano wahacze z przykręcanymi sworzniami i wymiennymi tulejami, więc są tanie w eksploatacji. Z tyłu każda ingerencja w układ jezdny wymaga sprawdzenia zbieżności, a jazda w terenie też wpływa na geometrię. Trzeba pamiętać o tym, że Škoda Yeti nie jest samochodem terenowym i należy z umiarem korzystać z jej zdolności. Choć konstrukcja układu jezdnego wydaje się solidna, wahacz można uszkodzić. Pamiętajcie też o zmiennym prześwicie wynikającym z niezależnej konstrukcji zawieszenia.

Koszty eksploatacji oraz ceny i dostępność części

Teoretycznie koszty eksploatacji Škody Yeti z silnikiem 2.0 TDI są dość wysokie. Niezależna konstrukcja zawieszenia, piasty kół z niewymiennymi łożyskami, cztery hamulce tarczowe, napęd na cztery koła no i wreszcie silnik Diesla z DPF. Jak pokazuje praktyka, samochód zachęca do jazdy w terenie jeżeli ma napęd 4×4, ale mimo powyższych nie przysparza większych kłopotów, a koszt serwisowania nie jest wyższy niż w przypadku rodzinnej Octavii. Dostęp do części jest wzorowy, a i rynek zamienników jest już dobrze zaopatrzony. Mechanicy specjalizujący się w samochodach grupy VAG może nie znają Yeti tak dobrze jak Golfów, Passatów, Audi i Octavii, ale przecież te auta różnią się nieznacznie między sobą. Uwaga na złodziei, bo samochód cieszy się u nich powodzeniem.

Nazwa części Cena Producent
Zestaw paska rozrządu 465 zł INA
Pompa wody 128 zł Valeo
Zestaw paska osprzętu 187 zł SKF
Sprzęgło kompletne  626 zł LuK
Dwumasowe koło zamachowe 1053 zł LuK
Zawór EGR 600 zł Valeo
Przegub napędowy przedni, zewnętrzny 186 zł SKF
Łozysko koła — przód 249 zł A.B.S.
Łożysko koła — tył  239 zł Optimal
Amortyzator przedni 180 zł Monroe
Amortyzator tylny 170 zł Monroe
Wahacz poprzeczny tylnego zawieszenia 106 zł SWAG
Tarcze i klocki hamulcowe — przód 380 zł Zimmermann
Tarcze i klocki hamulcowe — tył 274 zł Meyle

 

Ceny części dla wersji 2.0 TDI (140 KM) 4×4 przygotowano w oparciu o katalog iParts.pl

Diesle 2.0 TDI należą do bardzo oszczędnych, ale jednocześnie ich dobra dynamika sprawia, że jeździ się dość szybko. Normalnie takie auto zużywa 6–8 litrów oleju napędowego, więc koszt codziennej eksploatacji nie powinien być wysoki. Koszt zakupu ogumienia również, choć bogato wyposażone samochody mogą mieć nawet 17-calowe koła z oponami o dość niskim profilu. Najczęściej spotykanym ogumieniem jest rozmiar 205/55 R16 lub 215/60 R16 i to najlepsze rozmiary do tego crossovera. Drugi, stosowany w wersji 4×4 to nieco wyższa opona, a dobrej klasy letnią kupicie za ok. 350–400 zł za sztukę. Za całoroczną trzeba zapłacić ok. 400–500 zł i takie ogumienie szczególnie polecamy do tego auta, jeżeli ma od czasu do czasu służyć jako terenówka.

Sytuacja rynkowa

Jako, że samochód jest stosunkowo młody i wciąż nowoczesny, trzeba za niego zapłacić dość sporo. Zwłaszcza, że na rynku nie brakuje również aut kupionych w polskim salonie, za to ogólnie brakuje ofert. Najtańsze Yeti zaczynają się od około 30–35 tys. zł, ale zadbane auta kupicie za 40–45 tys. zł. Lepiej wyposażone z silnikami 2.0 TDI są jeszcze droższe. W zasadzie chcąc kupić Yeti w konfiguracji 2.0 TDI 4×4 trzeba mieć około 50 tys. zł.

SKODA YETI (2009–2013)
Liczba pojazdów biorących udział w badaniu: 100
Rodzaj paliwa: Pb: 50% ON: 50% Pb+LPG: 0%
Pochodzenie: krajowy: 60% sprowadzony: 40%
Skrzynia biegów: manualna: 91% automatyczna: 9%
Napęd: przedni: 65% 4×4: 35%
Rocznik: Odsetek:

Deklarowany

przebieg:

Średnia cena:
2013 16% 30 000 km 62 000 zł
2012 11% 51 000 km 46 000 zł
2011 36% 93 000 km 50 000 zł
2010 33% 107 000 km 40 500 zł
2009 4% 140 000 km 39 000 zł

 

Statystyki przygotowane przez Autokult.pl

 

Niestety mamy złą wiadomość dla chętnych na zakup tego samochodu. Jest ich bardzo mało. Diesle i benzyniaki dzielą rynek na pół. Nie znajdziecie aut z instalacją gazową, ale za to 35 procent samochodów ma napęd na cztery koła. Wersje z automatem to zdecydowana mniejszość, wręcz pojedyncze sztuki.

Czy warto?

Oczywiście. To jeden z najlepszych crossoverów tej wielkości na rynku jeżeli cenicie sobie prawdziwą funkcjonalność i właściwości terenowe. Samochód oferuje dokładnie to, czego oczekuje się od crossovera poza jednym – atrakcyjnym wyglądem. Auto polecamy pod dwoma warunkami. Pierwszym z nich jest wybór wersji 2.0 TDI. Drugim jest napęd na cztery koła i chęć korzystania z właściwości terenowych. Jeżeli ma być to auto na co dzień i do jazdy po mieście, szybciej znajdziecie inne, ładniejsze, tańsze i może nawet lepsze.

Nowa Škoda Yeti 1,6 TDI DSG 4×2 Ambition — test

Już od kilku lat czeska Škoda zajmuje pierwsze miejsca w rankingach sprzedaży nowych aut na terenie naszego kraju. Takie modele jak Octavia czy Fabia…

Škoda Yeti 1,8 TSI Experience — rozwiązanie optymalne [test autokult.pl]

Niedawno przekonałem się na własnej skórze, na czym polega fenomen Škody Yeti. Ten model, podobnie jak niedawno testowany przeze mnie Nissan Qashqai,…

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używane Audi A6 (C6) 3.0 TDI [2004-2011] – poradnik kupującego Tanie, używane samochody z silnikiem V8 - poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Używany Seat Leon II 2.0 FSI [2005-2012] – poradnik kupującego Sensowne auto za 5000 zł – podsumowanie Używane BMW 525d, 530d, 535d F10/F11 [2010-2013] – poradnik kupującego Sensowne auto za 5000 zł – Volvo [część 21] – poradnik kupującego Używane Mitsubishi ASX [od 2010] – poradnik kupującego Sensowne auto za 5000 zł – Volkswagen [część 20] – poradnik kupującego Motoryzacyjne marzenie z Anglii? – szybki przegląd rynku Używana Toyota Avensis 1,6 & 1,8 VVT-i [1998-2002] – poradnik kupującego Sensowne auto za 5000 zł - Toyota [część 19] - poradnik kupującego Używana Honda Civic VII 1.7 CTDi [2001-2005] – poradnik kupującego Sensowne auto za 5000 zł – Subaru i Suzuki [część 18] – poradnik kupującego Używana Škoda Fabia I 1,4 16V [1999-2007] – poradnik kupującego Sensowne auto za 5000 zł – Seat i Škoda [część 17] – poradnik kupującego Używany Rover 214 Si / 25 1.4 16V [1995-2005] – poradnik kupującego Używany SUV na każdą kieszeń - które auto jest najlepsze? [poradnik kupującego] Używana Toyota RAV4 2,0 [1995-2000] - SUV na każdą kieszeń - poradnik kupującego Sensowne auto za 5000 zł – Rover i Saab [część 16] - poradnik kupującego Używane Suzuki Grand Vitara 2,0 16V [1998-2005] - SUV na każdą kieszeń - poradnik kupującego Używana Kia Sportage I 2,0i [1994-2002] – SUV na każdą kieszeń – poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

Samochody z USA - czy można nazwać je gorszymi?