Nowy Opel Astra z rekordowo niskim współczynnikiem oporu powietrza

Nowy Opel Astra z rekordowo niskim współczynnikiem oporu powietrza

Nowy Opel Astra z rekordowo niskim współczynnikiem oporu powietrza
Marcin Łobodziński
06.08.2015 13:59, aktualizacja: 02.10.2022 09:41

Opel Astra nowej generacji ma być najlepszy pod każdym względem. Już zaprezentowano nowe adaptacyjne oświetlenie LED IntelliLux, pierwsze w klasie kompakt oraz fotele z funkcją masażu i systemem usuwania wilgoci z oparcia, regulowane w kilkunastu płaszczyznach. Teraz Opel chwali się współczynnikiem oporu powietrza na poziomie 0,285.

Wynik w tunelu 0,285 oznacza, że to najbardziej opływowy kompaktowy Opel w historii marki. To wymagało dużo pracy. Obecna generacja Astry ma współczynnik na poziomie 0,325. Warto przy tym wspomnieć, że porównujemy tu najbardziej opływową wersję starej Astry z podstawowym modelem nowej. Wersja z silnikiem Diesla, automatyczną skrzynią biegów i 18-calowymi kołami, osiągnęła w tunelu wynik 0,31 co jest lepszym osiągnięciem niż w obecnej generacji. A to jeszcze nie koniec, ponieważ Opel pracuje nad jeszcze bardziej opływową wersją ecoFlex, którą będą cechowały nie tylko niższy współczynnik oporu powietrza, ale też bardzo ekonomiczne jednostki napędowe.

Obraz

Inżynierowie skupili się na detalach, takich jak linia dachu lekko opadająca ku tyłowi i zakończona niedużym spojlerem, projekt słupka C, obudowy lusterek oraz nowa konstrukcja podwozia. Testy prowadzono w tunelu aerodynamicznym Uniwersytetu w Stuttgarcie, gdzie Opel od lat kształtuje nadwozia swoich modeli. Trzeba pamiętać, że nowa Astra jest mniejsza od obecnej generacji, a dokładnie 5 cm krótsza, 2,5 cm niższa oraz 0,5 cm węższa. Dzięki temu, powierzchnia przekroju poprzecznego pojazdu wynosi 0,642 m2 zamiast 0,770 m2 w poprzednim modelu. W nowej Astrze będzie stosowane ogumienie o mniejszej szerokości niż w analogicznych wersjach silnikowych obecnej. Standardem będą felgi o średnicy 15 cali, a nie jak dotąd 16-calowe.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=H6cqeVQehhU[/youtube]

Ciekawostką może być to, że prace nad podwoziem nie skupiały się wcale nad stosowaniem większej powierzchni paneli przykrywających elementy układu napędowego czy wydechowego jak to obecnie wygląda u innych producentów. Skupiono się na opracowaniu nowych kształtów tego, co mogłoby być przykryte. Nowa konstrukcja tylnego zawieszenia również pomogła zmniejszyć opory. Eliminacja osłon podwozia poskutkowała redukcją masy samochodu.

Zdaniem Opla, nowa Astra z silnikiem 1.0 Turbo i przekładnią Easytronic 3.0 będzie najbardziej ekonomicznym samochodem w swojej klasie. Dużo tych deklaracji, zbiera się coraz więcej, niebawem sprawdzimy jak się mają do rzeczywistości.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (15)