Ultrarzadkie samochody z lat 80. i 90. ubiegłego wieku [cz.1]

Supersamochody to z założenia rzadko spotykane pojazdy. Nawet produkowane w największej liczbie maszyny takie jak Lamborghini Gallardo wciąż stanowią egzotykę na drogach i przykuwają spojrzenia. Są w świecie sportowych maszyn wozy, które są jeszcze większą rzadkością na drogach. Powstały w liczbie nie większej niż kilkanaście egzemplarzy, a czasem jako pojedyncze pojazdy dopuszczone do ruchu, często pierwotnie jako koncepty, ale sprzedane w prywatne ręce. Oto ultrarzadkie auta z lat 80. i 90. ubiegłego wieku.

Ten artykuł ma 5 stron:

Sbarro Challenge

Sbarro to szwajcarska firma, która pierwotnie powstała by budować repliki aut różnego rodzaju. W swoim portfolio miała między innymi ogromne Bugatti Typ 41 Royale napędzane V8 Rovera oraz Forda GT40. Sbarro zbudowało także replikę legendarnego Mercedesa 540K. Auto powstałe w 1981 roku zasilane było 5-litrowym V8 Chevroleta.

Ponieważ firma rodziła się na początku lat 70., nie musiała dysponować kosmicznymi technologiami by zbudować sportowy wóz. Obecnie królują kompozytowe monokokpity, wtedy liczyła się przede wszystkim moc i spektakularny wygląd. To udało się osiągnąć bez problemu, wykorzystując za bazę Porsche 911.

Na podstawie niemieckiego sportowca powstał model Challenge. Miał kosmiczny, klinowaty kształt, drzwi otwierane do góry i niemal poziomą przednią szybę. Ostateczna wersja, czyli Challenge III powstała w liczbie 10 egzemplarzy. Napędzał ją 3,3-litrowy bokser z Porsche, generujący około 300 KM.

Sbarro Challenge III rozpędzało się do około 290 km/h. By skuteczniej hamować z tak dużych prędkości, konstruktorzy wyposażyli tę maszynę w hamulce aerodynamiczne.

Dwa lata temu na sprzedaż został wystawiony egzemplarz 7/10 Challenge III. Według niektórych doniesień był to jedyny wóz zbudowany w konfiguracji 4-osobowej. Pojazd został też zmodyfikowany przez wcześniejszego właściciela. Oryginalnie Sbarro Challenge III sprzedawany był z kamerami zamiast lusterek wstecznych. Egzemplarz 7/10 został wyposażony w klasyczne rozwiązanie.

Mercedes-Benz CLK GTR (1997) [Historia motorsportu]

Mercedes-Benz CLK GTR to do dzisiaj obiekt marzeń wielu osób. Przyjrzyjmy mu się z bliska. Oto monografia superwozu, w której są zawarte informacje o…

Zobacz również: Start sezonu Youngtimer Warsaw

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Historia:

Tak się kiedyś jeździło w Polsce - 20-lecie międzywojenne [cz. 2] Samochody przyszłości z przeszłości [cz.1] Tak się kiedyś jeździło w Polsce [cz. 1] Porsche 959, 911 GT1 Straßenversion, Carrera GT i 918 Spyder - fotohistoria czterech flagowców Historia Hondy Civic w pigułce - poznaj wszystkie generacje kultowego hatchbacka Sir Malcolm Campbell – brytyjska legenda prędkości [historia motorsportu] Suzuki SX4 WRC - krótki epizod Japończyków w rajdowych mistrzostwach świata [historia motorsportu] Latające legendy PRL-u Tak się jeździło w Polsce - auta luksusowe i sportowe [cz. 4] Samochody Adolfa Hitlera - historia Zespoły Formuły 1, które odeszły przez minione 10 lat [historia motorsportu] Spyker C8 Laviolette GT2-R (2008) [historia motorsportu] BMW Z8 (E52) - wspomnienie młodego klasyka Tak się jeździło w Polsce - komunikacja publiczna przed wojną [cz. 3] Singer Porsche 911 - król współczesnych klasyków Od dekad z V12: ewolucja hipersamochodów Lamborghini Drugie życie legend motoryzacji [cz. 2] 24 Heures du Mans - najciekawsze historie w pigułce [cz.2: 1981-2014] AC Shelby Cobra 260/289/390/427 (1962) [historia motorsportu] 24 Heures du Mans - najciekawsze historie w pigułce [cz.1: 1923-1978] 20 lat po śmierci Ayrtona Senny wspominamy go inaczej Pierwszy polski kierowca wyścigowy Louis Zborowski i jego perełki Plebiscyt Car of the Year - krótka historia i zasady Toyota TS040 Hybrid (2014) [wyścigi]