Jak serwisować hamulce bębnowe?

Odkąd hamulce tarczowe zaczęły wypierać układy z bębnami, część czynności serwisowych odeszła do historii, a wymiana klocków hamulcowych czy nawet tarcz to coś, co potrafi zrobić spora grupa kierowców samodzielnie. Tymczasem hamulce bębnowe dzięki swojej dużej trwałości wydają się całkowicie bezobsługowe. Trzeba jednak wiedzieć, że i one wymagają regularnych przeglądów.

Zajrzyj pod bęben

Hamulce tarczowe to wdzięczna konstrukcja. Są proste w obsłudze, a praktycznie wszystkie elementy są na wierzchu i można podejrzeć po zdjęciu koła czy wszystko jest w porządku. Łatwo ocenić zarówno stopień zużycia tarczy hamulcowej jak i grubość okładzin na klockach. Zupełnie inaczej jest w hamulcach bębnowych, ponieważ bęben uniemożliwia zobaczenie czegokolwiek. Jedynie wycieki płynu z cylinderka powinny być wizualnie dostrzegalne, ponieważ płyn będzie uciekał dołem bębna, ale i to łatwo przeoczyć. Niestety duża żywotność każdego podzespołu w samochodzie powoduje taki efekt, że kierowca nie zdaje sobie nawet sprawy ze stopnia jego zużycia. To właśnie dotyczy hamulców bębnowych.

Korozja i zanieczyszczenie to największy wróg hamulców bębnowych

Dlatego raz do roku, na przykład podczas wymiany opon na letnie lub na zimowe warto zajrzeć do bębna by ocenić nie tylko zużycie elementów ciernych, ale też po prostu zobaczyć co tam się dzieje. Hamulec bębnowy ma to do siebie, że wszystkie jego elementy znajdują się we wnętrzu bębna i nie wypadną jeżeli się go nie zdejmie. Może to oznaczać duży bałagan w bębnie, którego dawno nikt nie zdejmował. Jedną z rzeczy, jakie można zastać jest zaawansowana korozja zarówno tarczy nośnej jak i szczęk hamulcowych i elementów współpracujących (sprężynki, blaszki, dźwigienki). Słabej jakości okładziny hamulcowe mogą się wykruszyć i drobne elementy będą wirować w bębnie. Jeżeli szczęki zostały wymienione przez niewykwalifikowanego mechanika, któraś ze sprężyn może nie działać tak jak powinna. Ze względu na fakt, że hamulce bębnowe montuje się na tylnej osi, a ta z reguły prawie nie uczestniczy w hamowaniu, często kierowcy nawet nie mają świadomości, że hamulce już nie działają. Jednym z powodów, dla których warto regularnie ściągać bęben hamulcowy jest zbieranie się w nim pyłu z okładzin, który ogranicza skuteczność hamowania. Warto też zrobić to by ocenić stan cylinderka hamulcowego, z którego mogą wyciekać nieduże ilości płynu. Jeżeli po zdjęciu bębna nie zaobserwuje się niczego niepokojącego, warto przedmuchać całość sprężonym powietrzem i cieszyć się dalszą, bezproblemową i tanią eksploatacją.

Ocena stopnia zużycia okładzin ciernych na szczękach czy powierzchni roboczej bębna nie jest trudniejsza niż w przypadku hamulców tarczowych, inny jest tylko sposób pomiaru. Nierzadko w samochodach osobowych zużycie okładzin ciernych przekracza granice wyobraźni, a i tak hamulec spełnia swoją rolę. Jednak w takiej sytuacji bardzo szybko niszczą się bębny. Ich powierzchnia robocza powinna być gładka i równa. Niestety nie zawsze tak jest. Na szczęście w przeciwieństwie do tarcz hamulcowych, bębny można w niewielkim stopniu obrobić mechanicznie (przetoczyć) by wyrównać ich powierzchnię roboczą. Natomiast koniecznie po obróbce powierzchni bębna lub po wymianie na nowy należy również wymienić szczęki. Co więcej, cylinderki hamulcowe są na tyle niedrogimi elementami, że warto podczas wymiany szczęk i bębna je również wymienić. Jest to co prawda działanie profilaktyczne, ale warto mieć spokój na dłuższy czas.

Nieco inne podejście do serwisu hamulców bębnowych powinni mieć kierowcy samochodów terenowych, używanych w trudnym terenie. Choć bębny wykazują się pozorną szczelnością i odpornością na zabrudzenie, to działa to również w drugą stronę, ponieważ brud niełatwo opuszcza wnętrze hamulca bębnowego. Szczególnie niebezpieczna jest eksploatacja samochodu po brodzeniu zimą, gdy duże ilości wody dostaną się do wnętrza bębnów i tam zamarzną. To samo dotyczy brodzenia w bardzo brudnej wodzie lub po prostu w błocie. Dlatego po każdej poważniejszej jeździe w terenie z brodzeniem włącznie najlepiej jest zdemontować bęben i chociaż przemyć elementy układu lub je osuszyć. Długotrwałe działanie wody na elementy hamulca spowodują ich korozję.

W ten bęben nie wal

Podczas prac serwisowych przy układach bębnowych niekiedy dochodzi do błędów popełnianych przez mechaników. Jednym z pierwszych, jakie można zaobserwować jest silne uderzanie młotkiem w bęben hamulcowy gdy ten nie chce zejść z piasty koła. W ten sposób łatwo uszkodzić piastę, na której zamocowany jest bęben, co w przyszłości spowoduje uszkodzenie łożyska koła lub spowoduje wibracje, których w zasadzie nie będzie można zlokalizować. Swoją drogą, nie każdy mechanik zdaje sobie sprawę z tego, że pomiar bicia piasty koła warto zrobić również dla tylnej osi i hamulców bębnowych. Oczywiście delikatne opukanie małym młotkiem jest jak najbardziej dozwolone.

Pozostałe błędy montażowe to niedokładne oczyszczenie piasty oraz wszelkich pozostałych elementów znajdujących się w bębnie. Dotyczy to zwłaszcza sworzni, na których niekiedy pracują szczęki. Sworznie i inne miejsca przylegania szczęk do ich elementu nośnego należy nie tylko bardzo dokładnie oczyścić, ale też posmarować specjalnym smarem przed ponownym montażem. Koniecznie trzeba pamiętać o zabezpieczeniu tłoczków w cylinderku hamulcowym przed ich wypadnięciem. Niektóre hamulce wymagają wstępnej regulacji. Po założeniu bębna należy ustalić wstępny luz między szczękami i bębnem i dopiero wtedy odpowietrzyć układ hamulcowy.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Porada serwisowa eksperta iParts.pl:
Wielu mechaników podczas wymiany hamulców bębnowych zapomina o pomiarze picia piasty twierdząc, że temat ten dotyczy tylko i wyłącznie hamulców tarczowych. Powierzchnia tarczy kotwicznej powinna być dokładnie oczyszczona z rdzy i innych osadów. W trakcie montażu cylinderki hamulcowe należy zabezpieczyć przed wypadnięciem tłoczka – przeznaczone są to tego specjalne klamry, bądź szczypce. Po zmontowaniu hamulców należy pamiętać o odpowietrzeniu układu oraz regulacji (luz pomiędzy szczękami, a bębnem ustawiany jest przy pomocy automatycznego samoregulatora).

Naszym klientom oferujemy bębny i szczęki hamulcowe najbardziej cenionych firm, które dostarczają swoje produkty także do fabryk samochodów na tzw. pierwszy montaż: A.B.S, ATE, Bosch, Blue Print, Brembo, Delphi, FTE, Girling, Jurid, LPR, Magneti Marelli, Metelli, Mintex, Meyle, Remsa, SBS, Textar, TRW, Valeo czy Zimmermann.

Ceny kompletów bębnów i szczęk hamulcowych tylnej osi dla wybranych modeli samochodów

Model samochodu cena [zł]

Nazwa producenta

części

Citroen C3 II 774 Zimmermann/Textar
Dacia Logan I 284 Maxgear
Fiat Grande Punto 502 TRW
Ford Fiesta Mk.7 504 A.B.S.
Honda CR-V I 550 TRW
Mazda 2 658 TRW
Nissan Micra K13 606 Ashika
Opel Corsa D 515 A.B.S.
Renault Clio III 661 A.B.S.
Skoda Fabia II  300 Textar

 

Ceny części przygotowano w oparciu o katalog iParts.pl

 

Hamulce bębnowe – konstrukcje, zalety i wady oraz dlaczego wciąż się je stosuje?

Hamulce bębnowe od dłuższego już czasu wychodzą w powszechnego zastosowania, ale jednocześnie wydaje się, że w małych samochodach wciąż pozostaną…

Zobacz więcej artykułów z serii: Hamulce

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Samochody z silnikami do jazdy na krótkich dystansach i możliwością montażu taniej instalacji LPG Systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy – kiedy i jak działają oraz czy warto im zaufać? Negatywne skutki eksploatacji samochodu na krótkich dystansach Hamulce bębnowe – konstrukcje, zalety i wady oraz dlaczego wciąż się je stosuje? Do czego służą przeguby półosi i jakie są objawy ich zużycia? Okazjonalne i odpłatne przewożenie osób – co powinieneś wiedzieć o carpoolingu? Czujnik spalania detonacyjnego/stukowego i jego rola w pojeździe Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Zawieszenia wielowahaczowe – nie zawsze drogie w eksploatacji, nie zawsze lepsze od prostych rozwiązań Co to jest kolumna MacPhersona? Wideorejestratory do obrony własnej, ale mogą być mieczem obosiecznym Instalacje gazowe do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny – dwa sposoby na obniżenie kosztów eksploatacji Audi e-fuels – syntetyczne paliwa przyszłości według Audi Awaria sondy lambda - prawidłowa diagnoza to klucz do sukcesu Za niskie lub zbyt wysokie ciśnienie oleju – co może być przyczyną? Łożyska nie tylko w kołach – o łożyskach w zawieszeniu Pasy bezpieczeństwa a ciąża – przepisy i zdrowy rozsądek Łożysko wyciskowe sprzęgła – zasada działania i eksploatacja Dlaczego pasek napędu osprzętu ma coraz trudniejsze życie? Dlaczego serwis klimatyzacji najlepiej wykonać na wiosnę?

Popularne w tym tygodniu:

Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 roku - niektóre stacje to pułapki Bardzo wysokie OC dla młodych kierowców. Jak można je obniżyć? Gdzie policja najczęściej sprawdza prędkość? Czy mity o LPG są uzasadnione? Mandaty za granicą. Kary są znacznie wyższe niż w Polsce Oszustwa kierowców i użytkowników samochodów. Czym mogą grozić? Znaki zakazu (typ B) z opisem Niebezpieczne zachowania pasażerów - zaciągnięcie ręcznego i łapanie za kierownicę nie są najgorsze Czy kierowcy są oszukiwani w sprawie opon? Sprawdzi to UOKiK Szybki przegląd techniczny przed wakacyjnym wyjazdem - lista 7 rzeczy do sprawdzenia Tarcze hamulcowe lakierowane metodą UV. Skuteczny sposób na korozję Świece żarowe: kiedyś niezbędne zimą, dziś mogą sprawiać kłopoty latem