TestyPeugeotPeugeot 308 GT 1.6 THP 205 - test, opinia, spalanie, cena

Peugeot 308 GT 1.6 THP 205 - test, opinia, spalanie, cena

Peugeot 308 w usportowionej wersji GT mimo zmian stylistycznych nadal prezentuje się elegancko i dosyć skromnie.
Peugeot 308 w usportowionej wersji GT mimo zmian stylistycznych nadal prezentuje się elegancko i dosyć skromnie.
Rafał Warecki
22.06.2015 16:41, aktualizacja: 28.03.2023 16:44

Peugeot 308 w 2014 zdobył tytuł Samochodu Roku. Oznacza to, że wyróżniał się na tle konkurencji pożądanymi proporcjami określonych cech, których się od niego oczekuje. Model 308 w światowych recenzjach, a także na naszych łamach, zbierał wysokie noty, między innymi z tego też powodu cały motoryzacyjny światek z niecierpliwością czekał na jego usportowioną wersję. Choć obecna od niedawna na rynku odmiana GT to jeszcze nie GTI, daje przedsmak tego, czego możemy spodziewać się po topowym, francuskim hot-hatchu.

Peugeot 308 GT 1.6 THP 205 - test, opinia

Wersja GT to obecnie najmocniejszy wariant 308 na rynku, jednak z wyglądu nie jest tak ekshibicjonistyczny jak mógłby być. Przedni zderzak niewiele różni się od seryjnego, logo marki powędrowało z maski na atrapę chłodnicy przyozdobioną symbolem GT, a najpoważniejszą zmianą stylistyczną są estetycznie wkomponowane podwójne końcówki układu wydechowego, z czego spalinami dmucha tylko jedna z nich, a druga pełni funkcję wyłącznie wizualnego dodatku. Mocniejszy pakiet aerodynamiczny zachowano dla niewprowadzonej jeszcze do sprzedaży topowej odmiany GTI. Wariant GT nawet na dedykowanych, 18-calowych obręczach i ze specjalnym lakierem Magnetic Blue prezentuje się naprawdę subtelnie, co sprawia, że na drodze jest niepozorny.

Obraz

Wnętrze skrojone pod auto sportowe

Wnętrze 308 GT wyróżnia się na tle pozostałych kilkoma sportowymi akcentami. Czerwone szwy poprowadzone na boczkach drzwi, fotelach, kierownicy czy desce rozdzielczej subtelnie wskazują, że to bardziej drapieżna odmiana popularnego francuskiego hatchbacka niż zazwyczaj widuje się na ulicach. Nieco bardziej wulgarny jest już czerwony kolor przebijający się przez perforację skórzanego wieńca kierownicy czy uchwytów drzwi, ale całość wygląda naprawdę świetnie i jak na usportowionego hatchbacka roztacza w kabinie przyjemny klimat. Mocno wyprofilowane, usportowione fotele stylowo obszyte skórą i Alcantarą świetnie dopasowują się do ciała pewnie podpierając je w zakrętach, a zgrabna, malutka kierownica z niewielkim symbolem wersji na dole rewelacyjnie leży w dłoniach, zresztą tak samo jak ma to miejsce w standardowych odmianach. Kręcenie taką - zabawkową wręcz - fajerą, która przy wyższych prędkościach w trybie sportowym stawia dodatkowy opór to czysta przyjemność.

Wnętrze cechuje się świetnymi fotelami, rewelacyjną kierownicą i kilkoma czerwonymi akcentami, które dodają kabinie nieco charakteru.
Wnętrze cechuje się świetnymi fotelami, rewelacyjną kierownicą i kilkoma czerwonymi akcentami, które dodają kabinie nieco charakteru.

Nieco gorzej jest niestety w momencie zgrywania ze sobą ustawienia foteli i wspomnianej kierownicy. Żeby w Peugeocie 308 siedzieć wygodnie, wszystko mieć w odpowiednim zasięgu kończyn i wzroku oraz nie obcierać przy tym kolanami o kolumnę kierowniczą trzeba poświęcić naprawdę sporo czasu. Niestety mimo usportowienia modelu i lekko wyścigowej pozycji za kierownicą siedzisko nadal jest dość wysoko. Bardziej rośli kierowcy będą mieć jeszcze jeden problem – nisko poprowadzoną kolumnę kierowniczą, która przeszkadza chociażby przy próbie ułożenia prawej nogi podczas hamowania z międzygazem. Same hamulce również wymagają tu przyzwyczajenia. Tarcze o średnicy 330 mm z przodu i 268 mm z tyłu jak na auto bądź co bądź cywilne są dość brutalnie łapane przez klocki i trzeba je dobrze poznać.

W trybie Sport między zegarami pojawia się podgląd kilku parametrów - aktualnie wykorzystywanej mocy, momentu obrotowego i ciśnienia doładowania turbosprężarki.
W trybie Sport między zegarami pojawia się podgląd kilku parametrów - aktualnie wykorzystywanej mocy, momentu obrotowego i ciśnienia doładowania turbosprężarki.

Świetny do jazdy na co dzień

Samo auto w codziennym użytkowaniu jest bardzo mocno cywilizowanym warm-hatchem, który zachował swoją funkcjonalność - ma pięć drzwi, jeszcze w miarę radzi sobie z wybieraniem nierówności drogi, a jednocześnie jest dość szybki i nieźle się prowadzi. Usztywnione i obniżone względem klasycznych wersji zawieszenie (o 7 mm z przodu i 10 mm z tyłu) pewnie trzyma auto w ryzach, ale jednocześnie nie pozwala zbyt mocno rzucać pasażerami kiedy pod kołami przewija się nawierzchnia daleka od idealnie równej. To dobry kompromis skierowany trochę w kierunku właściwości jezdnych. Pamiętam, że model 308 przy pierwszym kontakcie zaskoczył mnie chęcią z jaką łapał nadsterowność w dohamowanym zakręcie. Z wersją GT jest jeszcze lepiej – nie trzeba jej w ogóle prosić o to by zacieśniła łuk. Wystarczy gwałtownie odjąć gaz lub depnąć w pedał hamulca na luźniejszej nawierzchni typu szuter, aby w pełnej kontroli ustawić ją w w żądanym kierunku. Taka jazda to mimo przedniego napędu naprawdę sporo przyjemności i przeświadczenie, że wszystkie drogi za kółkiem 308 GT powinny być szutrowe, bo przy lepszej przyczepności tylna oś pewnie trzyma trakcję i podąża za przednią.

Tylna kanapa mimo innych foteli zapewnia praktycznie tyle samo przestrzeni co w klasycznym 308.
Tylna kanapa mimo innych foteli zapewnia praktycznie tyle samo przestrzeni co w klasycznym 308.

Tym czym Peugeot jeszcze bardziej zachęca do czerpania przyjemności z jazdy jest tryb Sport aktywowany przyciskiem przy lewarku zmiany biegów. Różnica w reakcji motoru na gwałtowne wciśnięcie pedału przyspieszenia w trybie normalnym i sportowym jest niemal tak duża jak między dźwiękiem silnika, który po podświetleniu zegarów na czerwono mocno daje po uszach - niestety z rezonatora. W tybie sportowym między przeciwbieżnie poruszającymi się wskazówkami zegarów pojawiają się też nowe funkcje komputera pokładowego takie jak wskaźnik przeciążeń czy podgląd aktualnie wykorzystywanej mocy, momentu obrotowego oraz chwilowego ciśnienia turbodoładowania.

Bardzo mała kierownica to znak rozpoznawczy części współczesnych Peugeotów. Idealnie pasuje do auta usportowionego jakim jest 308 GT.
Bardzo mała kierownica to znak rozpoznawczy części współczesnych Peugeotów. Idealnie pasuje do auta usportowionego jakim jest 308 GT.

Przy nastawach sportowych 308 GT pokazuje pazur, a turbodoładowana (Twin-Scroll) jednostka bez chwili zwłoki zaczyna żyć w okolicach 1700 obr./min. - czyli wtedy gdy wstaje maksymalny moment obrotowy - i nie traci tchu aż do odcięcia. Silnik kręci się uczciwie do końca zakresu obrotomierza skalowanego pod 7000 obr./min.

Obraz

Biegi są dość krótkie, więc trzeba często wachlować lewarkiem, natomiast w aucie usportowionym jest to zrozumiały zabieg, który jeszcze bardziej podkręca dynamikę jazdy. Ma to niestety wpływ na zużycie paliwa i hałas w trasie, ponieważ przy prędkości autostradowej w okolicach 140 km/h wał korbowy kręci się z prędkością około 3400 obr./min. na 6. biegu wciągając w komory spalania ponad 9 l benzyny na każde 100 km. Sama pewność prowadzenia, skok i wyraźny opór drążka sprawiają natomiast, że zmiana biegu w 308 GT to czysta przyjemność.

Obraz

Peugeot stworzył świetne i stosunkowo szybkie auto dające masę przyjemności w codziennej jeździe. Warto pamiętać jednak, że nie powiedział jeszcze w przypadku modelu 308 ostatniego słowa. Wersja GT nieśmiało zagląda do towarzystwa hot-hatchów, a jej głównym celem jest wybadanie rynku przed czymś mocniejszym – prawdziwym, peugeotowskim GTI.

Plusy:

Bardzo dobre prowadzenie

Przyjemne dla oka dodatki stylistyczne na zewnątrz i wewnątrz auta

Tryb Sport - pod każdym względem

Bogate wyposażenie seryjne wersji GT

Minusy:

Pozycja za kierownicą

Specyficzne jak na "warm-hatcha" hamulce

Ogólna ocena samochodu: 8,5/10

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/17]

Więcej podstawowych informacji o modelu 308 szukaj w naszych poprzednich testach:

Peugeot 308 GT 1.6 THP 205 - dane techniczne, spalanie, cena

Testowany egzemplarz: Peugeot 308 GT 1,6 THP 

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:R4, turbodoładowanie 
Rodzaj paliwa:Benzyna 
Ustawienie:Poprzecznie 
Rozrząd:DOHC 16V 
Objętość skokowa:1598 cm3 
Stopień sprężania:16,3 
Moc maksymalna:205 KM przy 6000 rpm 
Moment maksymalny:285 Nm przy 1750 rpm 
Objętościowy wskaźnik mocy:128 KM/l 
Skrzynia biegów:6-stopniowa, manualna 
Typ napędu:Przedni (FWD) 
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane 
Hamulce tylne:Tarczowe 
Zawieszenie przednie:Kolumny typu MacPherson 
Zawieszenie tylne:Belka skrętna 
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany 
Średnica zawracania:10,8 m 
Koła, ogumienie przednie:225/40 R18 
Koła, ogumienie tylne:225/40 R18 

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:Hatchback 
Liczba drzwi:5 
Współczynnik oporu Cd (Cx):0,29 
Masa własna:1300 kg 
Stosunek masy do mocy:6,3 kg/KM 
Długość:4253 mm 
Szerokość:1804/2043 mm bez/z lusterkami 
Wysokość:1447 mm 
Rozstaw osi:2620 mm 
Rozstaw kół przód/tył:1553/1544 mm 
Prześwit (przód/tył):b.d. 
Pojemność zbiornika paliwa:53 l 
Pojemność bagażnika:398-1206 l 

Specyfikacja użytkowa

Ładowność maksymalna:470 kg 

Osiągi:

 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:7,5 s7,7 s
Prędkość maksymalna:235 km/h 
Zużycie paliwa (miasto):7,4 l/100 km8,9 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):4,6 l/100 km7,0 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):5,6 l/100 km7,8 l/100 km
Emisja CO2:130 g/km 
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek 

Cena

Testowany egzemplarz:110 400 zł 
Model GT od:99 900 zł 
Wersja silnikowa od:99 900 zł 

Wyposażenie:

Wybrane wyposażanie testowanej wersji:Standardowe:Opcjonalne
Dodatki stylistyczne nadwozia:Pakiet GT, chromowane listy, przyciemniane szybyLakier metalizowany (2000 zł)
Dodatki stylistyczne wnętrza:

Sportowe fotele przednie z regulacją lędźwiową, sportowa kierownica, tapicerka siedzeń z alcantary i skóry ekologicznej TEP, aluminiowe nakładki na pedały, pakiet GT

-
Koła i opony:Felgi aluminiowe 18" Diamant i opony 225/40 R18-
Komfort:Bezkluczykowy dostęp, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, tempomat, elektryczne szyby, elektryczne lusterka podgrzewane, klimatyzacja automatyczna 2-strefowa, czujnik deszczu i zmierzchuKamera cofania i Park Assist (3500 zł), akywny tempomat (3000 zł)
Bezpieczeństwo:ABS, ESP, ASR, REF, FSE, TMPS, hill assist, 6 poduszek powietrznych, isofix, reflektory full LED-
Multimedia:Multimedialny ekran dotykowy, kolorowy 9,7" cala, radio z MP3 + 6 głośników (4 przód + 2 tył), gniazdo USB i AUX, sterowanie z kierownicy, zestaw głośnomówiący, bluetooth, nawigacja z mapą Europy i 7 GB dyskuSystem HiFi Denon z 8 głośnikami i subwooferem (2000 zł)
Mechanika:--
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (51)