Pierwszy motocykl o pojemności 500 ccm

Motocykle o pojemności 500 ccm są bardzo popularne wśród osób, które rozpoczynają swoją przygodę z jednośladami. Na rynku jest spory wybór maszyn, które od lat niezawodnie wprowadzają adeptów w świat dwóch kółek.

fot. materiały prasowe

Kilka miesięcy temu podałam kilka propozycji pierwszego motocykla o pojemności 125 ccm. Przedstawiałam również maszyny o pojemności 125 ccm z automatyczną skrzynią biegów na kat. B. Niedawno mogliście przeczytać też o tym, jakie maszyny z klasy pojemnościowej 250 ccm można wybrać na pierwszy motocykl. Teraz przygotowałam zestawienie motocykli o pojemności 500 ccm. Jak zwykle skupiłam się na jednośladach miejskich i sportowych. Są jednak wyjątki. Uprzedzam jednak (a może obiecuję?), że czeka Was nieco dłuższa lektura niż zazwyczaj, ponieważ maszyny z klasy 500 są mi najbliższe i poza suchymi informacjami przedstawiłam też swoje wrażenia z jazd nimi. Niektóre modele mogą się różnić wybranymi parametrami, w zależności od roku ich produkcji.

Nowa generacja 500 ccm: Honda CBR500R, CB500F, CB500X

W ubiegłym roku Honda wprowadziła na rynek trzy nowe modele o pojemności 500 ccm. CBR500R ma charakter sportowy, CB500F — miejski, a CB500X turystyczny. Pięćsetki w zamyśle producenta są adresowane przede wszystkim do początkujących motocyklistów.

Zacznijmy od CBR500R. Ten model miałam okazję testować w ubiegłym roku. Na pierwszy rzut oka nie kojarzy się on z maszyną z klasy 500; kiedy pierwszy raz go zobaczyłam, odniosłam wrażenie, że mam do czynienia z większą pojemnością. Jazda CBR500R była przyjemnością, przede wszystkim dzięki owiewkom, ale nie bez znaczenia było też przyzwoite spalanie, które utrzymywało się na poziomie 4,5 l/100 km. Motocykl jest wyposażony w silnik generujący moc 46,7 KM oraz 43 Nm momentu obrotowego. Wiele osób uzna, że to niewiele, jednak gwarantuję, że po przejażdżce tą maszyną można być zaskoczonym. To, co mi się nie spodobało, to brak możliwości regulacji dźwigni sprzęgła i hamulca. Były też problemy z wrzuceniem pierwszego biegu. Mam jednak nadzieję, że to wady wyłącznie egzemplarza testowego. Cena modelu z rocznika 2014 wynosi 25 800 zł.

Honda CBR500R

Honda CB500F to kolejna ubiegłoroczna nowość producenta, jaką dane mi było jeździć. Ten motocykl bije na głowę model opisywany wyżej. Spodobała mi się wyprostowana, “miejska” pozycja oraz wygodne siedzenie umiejscowione na optymalnej wysokości 785 mm. Przy moich 165 cm wzrostu pozwalało to na bezstresowe manewrowanie tym jednośladem. Jednak to, co dla mnie jest zaletą, dla innych może być wadą, ponieważ osoby wysokie mogłyby odczuwać dyskomfort, zginając kolana podczas jazdy. Dzięki osiągom takim jak w CBR500R ten naked czuł się w mieście jak ryba w wodzie. Dobrze reagował na ruchy manetką i płynnie przyspieszał. Cena modelu z rocznika 2014 wynosi 23 900 zł.

Honda CB500F

Ostatnią propozycją w gamie jest model CB500X. Tym motocyklem nie miałam okazji jeździć, jednak postaram się scharakteryzować jego profil. Jest to maszyna typu Adventure, czyli przeznaczona przede wszystkim do turystyki. Tak jak w CBR500R jednostką napędową jest dwucylindrowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 471 ccm, generujący moc 47,6 KM oraz 43 Nm momentu obrotowego przy 7000 obr./min. O bezpieczeństwo motocyklisty podczas hamowania dbają hamulce z systemem ABS w standardzie. Poza tym każdy właściciel CB500X może wybrać dodatkowe akcesoria ze sporej oferty producenta (m.in. kufry, torby). Cena modelu z rocznika 2014 wynosi 25 500 zł.

Honda CBF500

O Hondzie CBF500 przygotowałam kilka miesięcy temu subiektywny materiał, ponieważ dane mi było spędzić z tym motocyklem cały sezon. Maszyny te produkowano w latach 2004–2007 i mimo że były krótko dostępne na rynku, zyskały wielu fanów w całej Europie. Jednostką napędową CBF jest czterosuwowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 499 ccm, generujący moc 56 KM i 45 Nm momentu obrotowego. Współpracuje z nim sześciobiegowa przekładnia. Ten naked został stworzony z myślą o użytkowaniu w ruchu miejskim, jednak z doświadczenia wiem, że turystycznie również dobrze sobie radzi (zresztą z takim zamiarem go kupowałam). Użytkowanie tego motocykla uprzyjemnia spalanie wahające od 4 do 4,5 l/100 km. Na rynku wtórnym zadbany egzemplarz można nabyć w przedziale cenowym (w zależności od rocznika) 8–11 tys. zł.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Honda CB500

W latach 1993–2003 produkowano poprzednika modelu CB500F, o którym pisałam wyżej. To prawdopodobnie na tym modelu uczyła się jeździć spora grupa motocyklistów. Dwie najbardziej popularne opinie o "CeBuli"? Wybacza wiele błędów, a w dodatku jest bardzo zwrotna. Jednostką napędową tego motocykla jest czterosuwowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 499 ccm i mocy 57 KM. Jest on trwały nawet mimo dużych przebiegów. CB ma siedzenie umiejscowione na wysokości 780 mm, co sprawia, że jest maszyną często wybieraną przez niskie osoby.

Suzuki GS500/GS500F

To kolejny motocykl pojawiający się w zestawieniach pierwszych motocykli. Po raz pierwszy został zaprezentowany podczas targów motocyklowych IFMA w 1988 roku. Rok później pojawił się już na rynku, a jego debiutowi towarzyszyła kampania reklamowa z hasłem przewodnim: "Ulga dla portfela". GS500 miał być bowiem propozycją dla tych, którzy chcą jeździć ekonomicznie, bez nadprogramowych wydatków. Sercem motocykla jest jednostka o pojemności 487 ccm generująca moc 46 KM. Osiągi w połączeniu z optymalnymi parametrami sprawiły, że w latach 90. po tę maszynę ustawiały się kolejki. Była produkowana do 2004 roku. A czy dziś wciąż wygląda atrakcyjnie? To kwestia dyskusyjna, jednak faktem jest, że wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością. Podanie uśrednionej wartości motocykla jest trudne, ponieważ dużo zależy od roku produkcji. GS500 był wytwarzany aż przez 10 lat. Zainteresowani na pewno zajrzą na serwisy aukcyjne w poszukiwaniu interesującego ich rocznika.

W 2004 roku przyszła pora na nową koncepcję tego modelu: przedstawiono GS500F. Wyposażono go w zestaw owiewek, co miało zadowolić tych, którzy preferują komfortowe podróże. Z wyglądu nowy GS500F ma niewiele wspólnego ze swoim bratem — nakedem. Jego stylistyka nawiązuje do linii modelowej GSX-R. Wśród zalet, jakie wymieniają użytkownicy tej maszyny, są m.in. oszczędny silnik, stabilne podwozie, niskie koszty eksploatacji. Na rynku wtórnym motocykl można nabyć za 6–9 tys. zł.

Kawasaki ER-5

Kawasaki ER-5 to kolejny naked w zestawieniu. Był produkowany w latach 1997–2003. Napędza go rzędowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 498 ccm. Generowana moc to 50 KM przy 9000 obr./min. Masa wynosi 174 kg na sucho, co pozwala na bezproblemowe manewrowanie nawet w ciasnych przestrzeniach. Właściciele Kawasaki ER-5 narzekają jednak na słabe hamulce oraz zawieszenie dobijające na większych nierównościach. W zależności od rocznika motocykl ten można nabyć za 4–8 tys. zł.

W klasie motocykli o pojemności 500 ccm każdy może znaleźć coś dla siebie i na swój budżet. Wspólny mianownik tych motocykli jest taki, że wiele wybaczają, jednak jak w przypadku wszystkich jednośladów należy mieć wobec nich wiele pokory. Nigdy przecież nie wiadomo, jak mogą nas zaskoczyć.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Motocykle:

Elektryczny Harley-Davidson LiveWire debiutuje! Na miejską przygodę: Yamaha Xenter 150/125 Duch lat 90. wraca: Honda Urban Tiger Fireblade Elektryczny Harley-Davidson? Wyścigowa historia marki na dwóch kołach: Hesketh 24 600 ccm na kursie: dobrze czy źle? Rozmowa z instruktorem motocyklowym Ducati 1199S Panigale - test motocykla używanego Dla wygody podróżowania: Junak M11 Nowy w rodzinie: Yamaha MT-09 Street Tracker Uliczna wyścigówka: Ronax 500 Z duchem retro: Ducati Scrambler Pierwszy motocykl o pojemności 250 ccm Dwusuwowe nowości Yamahy: YZ85, YZ125 i YZ250 Senat: 125 ccm z manualną skrzynią biegów na kat. B Junak szykuje jednoślady na prawo jazdy kat. B Powrót do gry: Ariel wyprodukuje motocykl Unikatowe motocykle BMW dla każdego Honda NM4 Vultus w wersji turystycznej: NM4-02 Honda CBR300R wjeżdża na rynek Motocykl ratowniczy na warszawskich ulicach Solarny skuter na off-road: Daymak Beast Pierwsze miejsce podczas 2. rundy MYT Terenowy zawodnik: Suzuki RM-Z450 na 2015 rok Tragiczny wypadek na kursie kat. A - kursy w OSK zawieszone [aktualizacja]