Audi nie zrobi minivanów, TT w wersji crossover również wstrzymane

Dyrektor Audi Rupert Stadler zdradził kilka szczegółów dotyczących strategii rozwoju niemieckiej marki.

Audi TTQ

Audi TTQ

Obecnie Audi jest w trakcie rozpędzania zakrojonego na szeroką skalę planu rozwoju. Marka inwestuje w nowe modele około 24 miliardy euro. Na razie nie widzimy jeszcze efektów tego potężnego pompowania pieniędzy, ale gwarantuję Wam, że wewnątrz Audi intensywnie pracuje na wszystkich frontach. To dzięki tej zawrotnej sumie do 2020 roku liczba samochodów w gamie niemieckiego producenta ma wzrosnąć do około 60 sztuk.

Okazuje się, że nie znajdziemy w tym gronie minivanów. BMW zaczęło ostrożnie od wprowadzenia przednionapędowego Active Tourera Serii 2. Gdy odbiorcy pozytywnie przyjęli ten samochód, kolejnym krokiem było wprowadzenie większego vana: Gran Tourera. Dlaczego na ten sam ruch nie zdecyduje się Audi? W końcu BMW to bezpośredni konkurent, również działający w sektorze premium, a co za tym idzie, mający podobnych klinetów.

BMW Serii 2 Gran Tourer

Audi w swoich badaniach zauważyło, że naprawdę duże zainteresowanie minivanami istnieje głównie w krajach afrykańskich, a to za mało, by ruszyć z projektem samochodu skrojonego na potrzeby tamtejszych rynków. Klienci Audi znacznie chętniej kupują crossovery i SUV-y. Takie auto nie tylko jest duże, rodzinne, ale do tego ma, czasem niewielkie, ale jednak, walory terenowe. Istotny jest też fakt, że samochody uterenowione są postrzegane jako bardziej atrakcyjne niż minivany. Typowo rodzinne pojazdy są za mało interesujące, by Audi mogło z ich pomocą skutecznie wykroić sobie swój kawałek tortu, którym już od dawna zajada się Mercedes, a do którego dołączyło niedawno BMW. Marka z czterema pierścieniami woli skupić się na rozwoju tego, w czym już czuje się dobrze.

Pytanie w takim razie, dlaczego nie powstanie model TTQ? Sądzę, że sportowy crossover kompaktowych rozmiarów mógłby być strzałem w dziesiątkę, szczególnie na głodnym tego typu pojazdów rynku chińskim. Dyrektor Audi przyznał, że marka chce po prostu zaczekać z premierą tego modelu do momentu pojawienia się drugiej generacji modułowej platformy MQB. W praktyce oznacza to, że na TTQ poczekamy prawdopodobnie nawet do końca dekady.

Audi Prologue Avant Concept

Na koniec warto wspomnieć też o propozycji stworzenia A8 Avant, czyli flagowej limuzyny Audi w wersji kombi. Owszem, publika pozytywnie zareagowała na luksusowy samochód z takim nadwoziem, który Niemcy przedstawili jako Prologue Avant. To jednak nie znaczy, że zobaczymy taki pojazd w produkcji. Badania rynku prowadzone przez Audi wskazują, że oczekujący luksusu klienci, rządni przy okazji praktycznego nadwozia, wolą wybrać… nie ma tu zaskoczenia: SUV-a. A8 Avant mogłoby kanibalizować wewnętrznie sprzedaż modelu Q7, co przy sporych kosztach wprowadzenia dodatkowego nadwozia do produkcji i jednoczesnym obniżeniu prestiżu A8, jest absolutnie pozbawione sensu.

Jakie modele w takim razie zobaczymy w tej nadchodzącej sześćdziesiątce? Niemal pewni możemy być SUV-a o nazwie Q8 oraz małego crossovera Q1. Do gamy istniejącego już Q7 prawdopodobnie dołączy wyposażone w bardzo mocnego diesla SQ7. Sam do listy spodziewanych modeli dopisałbym jeszcze A3 allroad, które dobrze wpisałoby się w głód klientów Audi na uterenowione modele.

Zobacz również: Audi Q3 2.0 TFSI S tronic (2015) - test napędu quattro i trybu Offroad

Audi R8 V10 (2013) [test autokult.pl]

Gdy marka Audi w 2004 roku po raz pierwszy zaprezentowała koncepcyjny model RSQ zbudowany na potrzeby filmu „Ja, robot”, nikt się nie spodziewał, że…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy Opel Astra (2016) - premiera [aktualizacja] Alfa Romeo Giulia coraz bliżej - Internet obiegły kolejne nieoficjalne szkice [aktualizacja] Wyścigowa wersja Forda GT zostanie zaprezentowana już w czerwcu? [aktualizacja] Lotus Super Elise - spektakularny powrót pierwszej serii Zespoły nie chcą powrotu tankowania w trakcie wyścigu Toyota zarezerwowała nazwę S-FR - czy to może być Supra? Piekielny McLaren P1 od MSO (2015) Oto jednostka napędowa Forda Mustanga Shelby GT350 Zaskakujący wygląd Mitsubishi Pajero Sport kolejnej generacji TVR powróci z nowym modelem już w 2017 roku IMSA Mercedes-Benz G63 AMG (2015) podkręcony do 730 KM Koncern Fiat Chrysler Automobiles ma duże opóźnienia w premierach nowych modeli Zero tolerancji za przekroczenie prędkości – czy to przejdzie? Debiutuje nowe BMW X1 z przednim napędem (2016) SRT Tomahawk Vision Gran Turismo zapowiedziany [aktualizacja] Premiera nowego BMW Serii 7 już za tydzień! Citroën‎ obniżył ceny wszystkich swoich samochodów na polskim rynku Test Day Le Mans 2015: Porsche bryluje, Nissan dziaduje Porsche zaczyna produkcję desek rozdzielczych dla klasycznych 911 Oficjalny polski cennik Mazdy MX-5 Harmonogram, trasa i zawodnicy w LOTOS 72. Rajd Polski 100 przedpremierowych Renault Kadjar Premiere Edition na sprzedaż Jeep Wrangler Sahara 2 Door CJ300 od Kahn Design Renault Clio R.S. Trophy 220 EDC – polska cena

Popularne w tym tygodniu:

Polacy remontują i wzmacniają silniki w najdroższych klasykach Infiniti Q60 Project Black S może trafić do produkcji seryjnej Toyota przegrała w Le Mans przez pozdrowienie od innego kierowcy Auto staje w płomieniach – jak nie pogorszyć sytuacji? Dramatyczny i nieprzewidywalny wyścig w Le Mans Aktualna mapa fotoradarów w Polsce Jakie wnętrza lubią Polacy? Autonomiczny Ford Fusion w akcji. Do 2025 roku pojawi się w salonach