Spotkanie z najnowszymi BMW M na ODTJ Bednary

Spotkanie z najnowszymi BMW M na ODTJ Bednary

M4 i M235i to auta, które na torze dostarczają najwięcej radości z jazdy. Choć mogłoby się wydawać, że pod tym względem przoduje tylnonapędowe M4 to tak naprawdę jest zupełnie na odwrót. M235i ze sportowo wysterowanym xDrivem pozwala nie tylko na szybsze przejazdy i wykręcanie lepszych czasów, ale również jest zwinniejsze, pewniej prowadzi się w poślizgu i dużo chętniej na niego pozwala. Oczywiście wszystko przy całkowicie odłączonych kagańcach.
M4 i M235i to auta, które na torze dostarczają najwięcej radości z jazdy. Choć mogłoby się wydawać, że pod tym względem przoduje tylnonapędowe M4 to tak naprawdę jest zupełnie na odwrót. M235i ze sportowo wysterowanym xDrivem pozwala nie tylko na szybsze przejazdy i wykręcanie lepszych czasów, ale również jest zwinniejsze, pewniej prowadzi się w poślizgu i dużo chętniej na niego pozwala. Oczywiście wszystko przy całkowicie odłączonych kagańcach.
Źródło zdjęć: © fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Rafał Warecki
09.06.2015 10:19, aktualizacja: 30.03.2023 13:17

Kilka dni temu samochody z legendarnym logo ///M opanowały ośrodek doskonalenia techniki jazdy w podpoznańskich Bednarach. BMW Polska zorganizowało tam kameralną imprezę sprowadzając na tor osiem samochodów i grupkę ośmiu dziennikarzy z Polski. Miałem przyjemność być wśród nich i siedząc za kółkiem najnowszych sportowych modeli zmierzyć się z kilkoma przygotowanymi przez zespół instruktorów próbami.

Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
M235i bardzo lubi zakręty, wystarczy delikatnie ująć gazu aby w akompaniamencie cichego pisku opon zaczęła zacieśniać łuki.
M235i bardzo lubi zakręty, wystarczy delikatnie ująć gazu aby w akompaniamencie cichego pisku opon zaczęła zacieśniać łuki.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
M235i xDrive nawet w trudnych warunkach pozwala ograniczyć używanie hamulca do minimum. Praca na kierownicy i dawkowanie gazu to podstawa, a uśmiech na twarzy pojawia się sam. Małe BMW piekielnie łatwo wchodzi w poślizg i równie łatwo się w nim prowadzi dając kierowcy często złudne wrażenie wysokich umiejętności.
M235i xDrive nawet w trudnych warunkach pozwala ograniczyć używanie hamulca do minimum. Praca na kierownicy i dawkowanie gazu to podstawa, a uśmiech na twarzy pojawia się sam. Małe BMW piekielnie łatwo wchodzi w poślizg i równie łatwo się w nim prowadzi dając kierowcy często złudne wrażenie wysokich umiejętności.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Próby na płytach poślizgowych udowadniają, że napęd na wszystkie koła potrafi wyciągnąć kierowcę nawet z beznadziejnych sytuacji. Warto jednak pamiętać, że kluczowym parametrem, który decyduje o tym czy mamy jakąkolwiek szansę na utrzymanie się w torze jazdy jest prędkość. Przy zbyt wysokiej nic nie będzie w stanie pomóc.
Próby na płytach poślizgowych udowadniają, że napęd na wszystkie koła potrafi wyciągnąć kierowcę nawet z beznadziejnych sytuacji. Warto jednak pamiętać, że kluczowym parametrem, który decyduje o tym czy mamy jakąkolwiek szansę na utrzymanie się w torze jazdy jest prędkość. Przy zbyt wysokiej nic nie będzie w stanie pomóc.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Prędkość odpowiednia, koncentracja wzmożona, ale czasem trafiają się nieprzewidywane niespodzianki i cały plan płynnego przejazdu bierze w łeb...
Prędkość odpowiednia, koncentracja wzmożona, ale czasem trafiają się nieprzewidywane niespodzianki i cały plan płynnego przejazdu bierze w łeb...© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Szybko reagujący napęd xDrive bardzo pomaga utrzymać auto w kontrolowanym poślizgu i mimo niskiej przyczepności bezpiecznie ustawić je w kierunku jazdy.
Szybko reagujący napęd xDrive bardzo pomaga utrzymać auto w kontrolowanym poślizgu i mimo niskiej przyczepności bezpiecznie ustawić je w kierunku jazdy.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Górka z mokrą płytą poślizgową i prawym łukiem - co zrobić, żeby wyjść cało z takiej opresji? Noga z hamulca, pracujemy kierownicą i ewentualnie gazem.
Górka z mokrą płytą poślizgową i prawym łukiem - co zrobić, żeby wyjść cało z takiej opresji? Noga z hamulca, pracujemy kierownicą i ewentualnie gazem.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Kilkanaście kilometrów na godzinę za dużo już wystarczy, żeby nawet M235i ze świetnie wysterowanym xDrivem nie podołało na mokrym łuku płyty poślizgowej i wypadło poza założone linie.
Kilkanaście kilometrów na godzinę za dużo już wystarczy, żeby nawet M235i ze świetnie wysterowanym xDrivem nie podołało na mokrym łuku płyty poślizgowej i wypadło poza założone linie.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Mocne i gwałtowne pociągnięcie tylnej osi przez szarpak na płycie poślizgowej w tym przypadku miało symulować nagłe uderzenie w bok auta i wywołany tym głęboki poślizg nadsterowny. Przy takim wymuszeniu nawet 50 km/h to za dużo.
Mocne i gwałtowne pociągnięcie tylnej osi przez szarpak na płycie poślizgowej w tym przypadku miało symulować nagłe uderzenie w bok auta i wywołany tym głęboki poślizg nadsterowny. Przy takim wymuszeniu nawet 50 km/h to za dużo.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Mały wariat M235 z większym bratem - M4.
Mały wariat M235 z większym bratem - M4.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Na prostej wyraźnie czuć przewagę M4 nad M235i, ale w zakrętach ten drugi jest sporo szybszy i daje więcej przyjemności z jazdy. To tylko M-Performance, z zapartym tchem czekamy na M2 czystej krwi.
Na prostej wyraźnie czuć przewagę M4 nad M235i, ale w zakrętach ten drugi jest sporo szybszy i daje więcej przyjemności z jazdy. To tylko M-Performance, z zapartym tchem czekamy na M2 czystej krwi.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
M4 nie odrywa tak chętnie tylnej osi jak mniejsze M235i, jest doroślejsze w prowadzeniu i trochę mniej posłuszne.
M4 nie odrywa tak chętnie tylnej osi jak mniejsze M235i, jest doroślejsze w prowadzeniu i trochę mniej posłuszne.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Dzięki świetnemu rozkładowi mas na osie BMW M4 po wyłączeniu wszelkich asystentów radzi sobie nieźle nawet na mokrym torze.
Dzięki świetnemu rozkładowi mas na osie BMW M4 po wyłączeniu wszelkich asystentów radzi sobie nieźle nawet na mokrym torze.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
BMW M4 prowadzi się stabilnie i pewnie sprawiając pozory, że trudno je wytrącić z równowagi. Przez to również trudniej wyczuć zbliżający się moment nagłego zerwania przyczepności tylnej osi. M4 bywa przez to zdradliwe i czasem trzeba z nim powalczyć o resztki trakcji.
BMW M4 prowadzi się stabilnie i pewnie sprawiając pozory, że trudno je wytrącić z równowagi. Przez to również trudniej wyczuć zbliżający się moment nagłego zerwania przyczepności tylnej osi. M4 bywa przez to zdradliwe i czasem trzeba z nim powalczyć o resztki trakcji.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Wydaje Ci się że szybko zakładasz kontrę na kierownicy i nic nie jest w stanie Cię zaskoczyć? Podczas wielu manewrów decydujące są ułamki sekund. Wystarczy mrugnięcie powieką i już stoisz bokiem lub obracasz się o 180 stopni.
Wydaje Ci się że szybko zakładasz kontrę na kierownicy i nic nie jest w stanie Cię zaskoczyć? Podczas wielu manewrów decydujące są ułamki sekund. Wystarczy mrugnięcie powieką i już stoisz bokiem lub obracasz się o 180 stopni.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Modele X5 M i X6 M były na tej imprezie swoistymi nowościami. Mimo sportowego charakteru podkreślonego wysoką mocą i sztywno zestrojonym podwoziem czuć wyraźną różnicę między nimi, a mniejszymi braćmi.
Modele X5 M i X6 M były na tej imprezie swoistymi nowościami. Mimo sportowego charakteru podkreślonego wysoką mocą i sztywno zestrojonym podwoziem czuć wyraźną różnicę między nimi, a mniejszymi braćmi.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Napęd xDrive skutecznie i szybko żongluje momentem obrotowym po kołach tak, aby utrzymać auto w założonym kierunku jazdy. Duże i ciężkie BMW X6 M potrafi jechać jak po sznurku.
Napęd xDrive skutecznie i szybko żongluje momentem obrotowym po kołach tak, aby utrzymać auto w założonym kierunku jazdy. Duże i ciężkie BMW X6 M potrafi jechać jak po sznurku.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Choć BMW X6 M w ciasnym slalomie może wyglądać jak słoń w składzie porcelany to radzi sobie nadzwyczaj dobrze. Sztywno zestrojone podwozie, precyzyjny układ kierowniczy i napęd na wszystkie koła skutecznie trzymają niemałego SUV-a w ryzach pozwalając nawet na gwałtowne manewry.
Choć BMW X6 M w ciasnym slalomie może wyglądać jak słoń w składzie porcelany to radzi sobie nadzwyczaj dobrze. Sztywno zestrojone podwozie, precyzyjny układ kierowniczy i napęd na wszystkie koła skutecznie trzymają niemałego SUV-a w ryzach pozwalając nawet na gwałtowne manewry.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Przez drobne zamieszanie z kolejnością prób jazda M6 praktycznie mnie ominęła, za to mogłem spędzić więcej czasu z M235i i M4. Nie narzekałem.
Przez drobne zamieszanie z kolejnością prób jazda M6 praktycznie mnie ominęła, za to mogłem spędzić więcej czasu z M235i i M4. Nie narzekałem.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Mniejsza prędkość i odpowiedni balans masą zapewniają bezpieczne opuszczenie płyty poślizgowej bez wyjeżdżania poza jej obrys.
Mniejsza prędkość i odpowiedni balans masą zapewniają bezpieczne opuszczenie płyty poślizgowej bez wyjeżdżania poza jej obrys.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Długi rozstaw osi sprawia, że M6 nieźle znosi gwałtowne manewry, ale kiedy już zerwie przyczepność za kółkiem trzeba się trochę napracować.
Długi rozstaw osi sprawia, że M6 nieźle znosi gwałtowne manewry, ale kiedy już zerwie przyczepność za kółkiem trzeba się trochę napracować.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
M6 to luksusowy cruiser, który podczas normalnej jazdy zachowuje się pewnie, spokojnie i komfortowo. Ale wystarczy przełączyć tryby pracy poszczególnych układów i mocniej pobawić się gazem, aby przemienił się w szybką bestię nie mniej "niebezpieczną" niż mniejsze M4.
M6 to luksusowy cruiser, który podczas normalnej jazdy zachowuje się pewnie, spokojnie i komfortowo. Ale wystarczy przełączyć tryby pracy poszczególnych układów i mocniej pobawić się gazem, aby przemienił się w szybką bestię nie mniej "niebezpieczną" niż mniejsze M4.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
BMW M135i, czyli dwubryłowy bliźniak M235i pod względem właściwości jezdnych radzi sobie tak samo świetnie jak wydłużony brat, ale w przypadku tego egzemplarza kierowca może liczyć jedynie na tylną oś napędową.
BMW M135i, czyli dwubryłowy bliźniak M235i pod względem właściwości jezdnych radzi sobie tak samo świetnie jak wydłużony brat, ale w przypadku tego egzemplarza kierowca może liczyć jedynie na tylną oś napędową.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Mocna ośka M135i z odłączonymi kagańcami i mokra płyta poślizgowa - sama myśl o tym stawia auto bokiem, ale kontrola poślizgu nie jest już taka łatwa, wymaga wiele doświadczenia i praktyki.
Mocna ośka M135i z odłączonymi kagańcami i mokra płyta poślizgowa - sama myśl o tym stawia auto bokiem, ale kontrola poślizgu nie jest już taka łatwa, wymaga wiele doświadczenia i praktyki.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Przesiadając się z M235i xDrive do tylnonapędowej M135i czuć ogromną różnicę w jeździe z napędem na wszystkie koła i bez niego. Pewność zachowań auta na szybkich łukach drastycznie spada, a koncentracja rośnie.
Przesiadając się z M235i xDrive do tylnonapędowej M135i czuć ogromną różnicę w jeździe z napędem na wszystkie koła i bez niego. Pewność zachowań auta na szybkich łukach drastycznie spada, a koncentracja rośnie.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
M135i mimo krótkiego rozstawu osi cały czas zachowuje się bardzo pewnie, nawet na mokrej płycie. Łatwiej też utrzymać je w poślizgu niż M3 lub M4.
M135i mimo krótkiego rozstawu osi cały czas zachowuje się bardzo pewnie, nawet na mokrej płycie. Łatwiej też utrzymać je w poślizgu niż M3 lub M4.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
M3 - model legenda. Szybki, pewny ale wymagający sporo koncentracji od kierowcy.
M3 - model legenda. Szybki, pewny ale wymagający sporo koncentracji od kierowcy.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Mokra płyta poślizgowa to świetne miejsce na naukę czucia tylnonapędowego samochodu. Precyzja w dawkowania gazu to podstawa.
Mokra płyta poślizgowa to świetne miejsce na naukę czucia tylnonapędowego samochodu. Precyzja w dawkowania gazu to podstawa.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
BMW M4 wcale nie ustawia się tak chętnie do jazdy bokiem jak mogłoby się wydawać, a kiedy myślisz że w końcu uda Ci się je złamać wystarczy minimalnie przesadzić z gazem aby zakończyć próbę driftu efektownym obrotem dookoła własnej osi.
BMW M4 wcale nie ustawia się tak chętnie do jazdy bokiem jak mogłoby się wydawać, a kiedy myślisz że w końcu uda Ci się je złamać wystarczy minimalnie przesadzić z gazem aby zakończyć próbę driftu efektownym obrotem dookoła własnej osi.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Granica między utrzymaniem kontrolowanego poślizgu w M4, a całkowitym zerwaniem przyczepności tylnej osi i utratą panowania jest bardzo cienka. Efektowna jazda tym modelem wymaga zegarmistrzowskiej precyzji w dawkowaniu gazu i skręcie kierownicą.
Granica między utrzymaniem kontrolowanego poślizgu w M4, a całkowitym zerwaniem przyczepności tylnej osi i utratą panowania jest bardzo cienka. Efektowna jazda tym modelem wymaga zegarmistrzowskiej precyzji w dawkowaniu gazu i skręcie kierownicą.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Przejażdżka krajobrazowa po okolicy? Trzeba chwilę odpocząć od torowym zmagań sprawdzając jak X5 M zachowuje się...na przykład na szutrze.
Przejażdżka krajobrazowa po okolicy? Trzeba chwilę odpocząć od torowym zmagań sprawdzając jak X5 M zachowuje się...na przykład na szutrze.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Wysoki środek ciężkości na podwoziu X5 M nie robi najmniejszego wrażenia. W trybie sportowym przechyły nadwozia praktycznie nie istnieją.
Wysoki środek ciężkości na podwoziu X5 M nie robi najmniejszego wrażenia. W trybie sportowym przechyły nadwozia praktycznie nie istnieją.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
BMW serii 6 Gran Coupé to auto dla tych, którzy ciągle gdzieś się śpieszą. Potrafi skutecznie udawać komfortową limuzynę, ale po przełączeniu układów w tryb sportowy pokazuje naprawdę ostry pazur i wgniata w fotel. Niestety przejażdżka była krótka.
BMW serii 6 Gran Coupé to auto dla tych, którzy ciągle gdzieś się śpieszą. Potrafi skutecznie udawać komfortową limuzynę, ale po przełączeniu układów w tryb sportowy pokazuje naprawdę ostry pazur i wgniata w fotel. Niestety przejażdżka była krótka.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Obraz
© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Prawie cała rodzina M w komplecie. Z zapartym tchem czekam na M1 i M2.
Prawie cała rodzina M w komplecie. Z zapartym tchem czekam na M1 i M2.© fot. D. Kalamus & L. Nazdracz
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)