Samochody z silnikami do jazdy na krótkich dystansach i możliwością montażu taniej instalacji LPG

Niedawno mogliście przeczytać na łamach Autokult.pl o negatywnych skutkach eksploatacji samochodów na krótkich dystansach. Wniosek z artykułu był bardzo prosty – trzeba wiedzieć co kupić, by nie mieć problemów. I właśnie w tym artykule przedstawiamy listę samochodów, które warto kupić z myślą o takiej własnie eksploatacji. Większość z nich to również idealne samochody do montażu instalacji gazowej.

Negatywne skutki eksploatacji samochodu na krótkich dystansach

Kiedyś nie było tego problemu, bo wszystkie silniki były do siebie podobne. Dziś różnice konstrukcyjne w silnikach spalinowych wyraźnie dzielą je na…

Coraz trudniej znaleźć w salonach samochody o prostej konstrukcji, zwłaszcza z prostym silnikiem benzynowym z pośrednim wtryskiem paliwa. Takie samochody najlepiej nadają się do trudnej eksploatacji miejskiej, na krótkich dystansach lub do montażu instalacji gazowej radykalnie obniżającej koszty eksploatacji. Postanowiliśmy sprawdzić co zostało na rynku i czy osoby ceniące sobie przede wszystkim proste, sprawdzone źródła napędu mają jeszcze duży wybór.

Bezpośredni wtrysk benzyny to przyszłość motoryzacji i co do tego nie ma absolutnie żadnych wątpliwości. Za kilka lat tylko takie silniki będą napędzały samochody. Już dziś nie sposób w niektórych salonach wyjechać autem z benzynowym motorem na wtrysku wielopunktowym pośrednim, pozwalającym zamontować stosunkowo tanią instalację gazową czy po prostu cieszyć się spokojem, że silnik nie będzie sprawiał większych problemów przez 150–200 tys. km nawet dość trudnej eksploatacji.

Wtrysk bezpośredni i turbo czy duży wolnossący litraż z wtryskiem pośrednim? Nawet w tak kultowym samochodzie jak Ford Mustang klienci nie potrzebują V8 pod maską

Dziś postanowiliśmy przygotować zestawienie ofert poszczególnych marek, uwzględniając tylko silniki benzynowe z pośrednim wtryskiem paliwa. Nie każdy z nich nadaje się do eksploatacji na LPG, ale wszystkie nadają się do eksploatacji miejskiej i są stosunkowo tanie w trzymaniu. Może to zbyt ogólne określenie, ale przedstawiamy listę bezproblemowych samochodów, którymi można wyjechać z salonu.

Lista ta jest ułożona alfabetycznie, zgodnie z nazwą marki i hierarchicznie pod uwzględnieniu wielkości modelu. Nie zawiera dodatkowych wersji nadwoziowych jeżeli noszą inną nazwę (np. Logan i Logan MCV), chyba, że konkretna wersja nadwoziowa ma inne jednostki napędowe. Nie uwzględniamy tych samych silników w różnych wersjach mocy — w tabeli są tylko ceny wersji podstawowych. W zestawieniu nie uwzględniamy również marek premium, ekskluzywnych i niszowych, jak np. Abarth, BMW czy Bentley (wyjątkiem jest marka Subaru), a jedynie marki popularne, których produkty cieszą się największym zainteresowaniem, a klienci przywiązują uwagę do kosztów eksploatacji. Nie braliśmy również pod uwagę dużych i drogich samochodów terenowych oraz sportowych (wyjątkiem jest tanie Suzuki Jimny).

Podane ceny to ceny podstawowe, nierzadko modeli bez klimatyzacji, z najnowszego rocznika.Nie braliśmy pod uwagę modeli wyprzedażowych jeżeli na rynku jest nowa generacja. Ceny są katalogowe więc mogą się różnić w zależności od dilera. Zapraszam również do przeczytania krótkiej analizy rynku pod tabelą.

Samochody z prostymi silnikami benzynowymi

Marka i model Segment

Moc silnika

Cena wersji

podstawowej

Citroën C3 1.0 PureTech B 68 KM 39 900 zł

Citroën C-Elysee 1.6 VTi

C 115 KM 43 900 zł
Citroën Berlingo 1.6 VTi MPV 98 KM 55 900 zł
Citroën Berlingo 1.6 VTi MPV 120 KM 59 900 zł
Dacia Sandero 1.2 16V B 75 KM 29 900 zł
Dacia Sandero TCe 90 B 90 KM 42 950 zł
Dacia Logan 1.2 16V B 75 KM 29 900 zł
Dacia Logan TCe 90 B 90 KM 42 250 zł
Dacia Dokker 1.6 MPV 84 KM 36 900 zł
Dacia Duster 1.6 SUV 105 KM 39 900 zł
Dacia Logdy 1.6  MPV 84 KM 37 900 zł
DS3 1.6 VTi A 110 KM 77 900 zł
DS4 1.6 VTi C 110 KM 74 100 zł
Fiat 500 1.2 A 69 KM 38 500 zł
Fiat 500 0.9 TwinAir A 85 KM 55 500 zł
Fiat Panda 1.2  A 69 KM 31 990 zł
Fiat Panda 0.9 TwinAir A 85 KM 46 200 zł
Fiat Punto 1.2 B 69 KM 37 000 zł
Fiat Punto 0.9 TwinAir B 85 KM 47 000 zł
Fiat 500X 1.6 E-Torq SUV 110 KM 59 900 zł
Fiat 500L 1.4 16V MPV 95 KM 51 500 zł
Fiat 500L 1.4 T-Jet MPV 120 KM 64 900 zł
Fiat Qubo 1.4 16V MPV 77 KM 39 900 zł
Fiat Doblo 1.4 16V MPV 95 KM 53 900 zł
Fiat Doblo 1.4 T-Jet MPV 120 KM 63 900 zł
Fiat Freemont 3.6 V6 MPV 280 KM 143 000 zł
Ford KA 1.2 A 69 KM 30 700 zł
Ford Fiesta 1.25  B 60 KM 45 100 zł
Ford Fiesta 1.4  B 96 KM 50 650 zł
Ford Fiesta 1.6 Ti-VCT B 105 KM 60 600 zł
Ford B-Max 1.4 MPV/B 90 KM 54 950 zł
Ford C-Max 1.6  Ti-VCT MPV 85 KM 60 900 zł
Ford C-Max 1.6 Ti-VCT MPV 85 KM 53 900 zł
Ford Focus 1.6 Ti-VCT C 85 KM 63 690 zł
Honda Jazz 1.2 i-VTEC MPV/B 90 KM 48 500 zł
Honda Jazz 1.4 i-VTEC MPV/B 100 KM 53 100 zł
Honda Civic 1.4 i-VTEC C 100 KM 65 700 zł
Honda Civic 1.8 i-VTEC C 142 KM 70 700 zł
Honda CR-V 2.0 i-VTEC SUV 155 KM 97 500 zł
Honda Accord 2.0 i-VTEC D 156 KM 81 700 zł
Honda Accord 2.4 i-VTEC D 201 KM 105 700 zł
Hyundai i10 1.0 MPI A 66 KM 37 300 zł
Hyundai 1.2 MPI A 87 KM 39 300 zł
Hyundai i20 1.2 MPI B 75 KM 43 900 zł
Hyundai i20 1.4 MPI B 100 KM 52 400 zł
Hyundai ix20 1.4 CVVT MPV/B 90 KM 50 100 zł
Hyundai ix20 1.6 CVVT  MPV/B 125 KM 59 100 zł
Hyundai i30 1.4 MPI C 100 KM 54 400 zł
Hyundai i30 1.6 MPI C 120 KM 63 900 zł
Hyundai Elantra 1.6 MPI C 132 KM 64 700 zł
Kia Picanto 1.0 MPI A 69 KM 33 200 zł
Kia Picanto 1.2 MPI A 85 KM 45 500 zł
Kia Venga 1.4 DOHC MPV/B 90 KM 48 990 zł
Kia Venga 1.6 DOHC MPV/B 125 KM 54 490 zł
Kia Rio 1.2 DOHC B 84 KM 41 990 zł
Kia Rio 1.4 DOHC B 109 KM 49 990 zł
Kia Ceed 1.4 DOHC C 100 KM 55 400 zł
Kia Optima 2.0 DOHC D 165 KM 87 900 zł
Mitsubishi Space Star 1.0 B 71 KM 39 990 zł
Mitsubishi Space Star 1.2 B 80 KM 42 990 zł
Mitsubishi Lancer 1.6 C 117 KM 57 990 zł
Mitsubishi ASX 1.6 SUV 117 KM 61 900 zł
Mitsubishi Outlander 2.0  SUV 150 KM 83 990 zł
Nissan Micra 1.2  A 80 KM 41 490 zł
Nissan Note 1.2  B 80 KM 43 990 zł
Nissan Juke 1.6 SUV/B 94 KM 55 900 zł
Nissan Murano 3.5 SUV 256 KM 239 400 zł
Opel Adam 1.2 Ecotec A 70 KM 43 500 zł
Opel Adam 1.4 Ecotec A 87 KM 50 500 zł
Opel Corsa 1.2 Ecotec B 70 KM 40 800 zł
Opel Corsa 1.4 Ecotec B 75 KM 41 700 zł
Opel Meriva 1.4 Ecotec MPV/B 100 KM 50 300 zł
Opel Meriva 1.4 Turbo MPV/B 120 KM 54 150 zł
Opel Astra 1.4 Twinport C 100 KM 52 650 zł
Opel Astra 1.6 Twinport C 115 KM 55 650 zł
Opel Astra 1.4 Turbo C 120 KM 58 650 zł
Opel Mokka 1.6 Ecotec SUV 115 KM 64 500 zł
Opel Mokka 1.4 Turbo SUV 140 KM 73 250 zł
Opel Zafira Tourer 1.8  MPV 115 KM 81 250 zł
Opel Zafira Tourer 1.4 Turbo MPV 120 KM 86 250 zł
Opel Insignia 1.8 Twinport D 140 KM 85 900 zł
Opel Insignia 1.4 Turbo D 140 KM 88 950 zł
Opel Insignia 1.6 Turbo D 170 KM 94 200 zł
Opel Insignia 2.0 Turbo D 250 KM 126 750 zł
Opel Combo Tour 1.4 MPV 95 KM 68 690 zł
Opel Combo Tour 1.4 Turbo MPV 120 KM 77 690 zł
Peugeot 208 1.0 PureTech B 68 KM 41 000 zł
Peugeot 208 1.6 VTi B 120 KM 61 400 zł
Peugeot 301 1.6 VTi C 115 KM 53 500 zł
Peugeot Partner Tepee 1.6  MPV 98 KM 60 200 zł
Renault Twingo SCe70 A 70 KM 35 900 zł
Renault Twingo TCe90  A 90 KM 45 900 zł
Renault Clio 1.6 16V B 75 KM 41 450 zł
Renault Clio TCe90 B 90 KM 46 450 zł
Renault Captur TCe90 SUV/B 90 KM 55 400 zł
Renault Megane 1.6 16V C 110 KM 62 250 zł
Renault Fluence 1.6 16V C 110 KM 56 000 zł
Renault Scenic 1.6 16V MPV 110 KM 71 000 zł
Renault Laguna 2.0 16V D 140 KM 85 800 zł
Seat Mii 1.0 A 60 KM 34 400 zł
Seat Ibiza SC 1.0  B 75 KM 37 400 zł
Seat Toledo 1.2 MPI B 75 KM 41 500 zł
Skoda Citigo 1.0  A 60 KM 34 520 zł
Skoda Fabia 1.0  B 60 KM 39 380 zł
Skoda Rapid 1.2 MPI B 75 KM 49 200 zł
Skoda Roomster 1.2 MPI MPV/B 70 KM 47 250 zł
Skoda Roomster 1.4 16V MPV/B 85 KM 49 050 zł
Smart Fortwo A 61 KM 46 600 zł
Smart Fortwo Turbo A 90 KM 57 300 zł
Smart Forfour A 61 KM 47 400 zł
Smart Forfor Turbo A 90 KM 57 500 zł
SsangYong Korando SUV 149 KM 68 800 zł
Subaru XV 1.6i C 114 KM 77 150 zł
Subaru XV 2.0i C 150 KM 88 115 zł
Subaru Legacy Kombi 2.0i D 150 KM 137 650 zł
Subaru Legacy Kombi 2.5i D 173 KM 149 800 zł
Subaru Outback 2.5i D 175 KM 145 770 zł
Subaru Forester 2.0i SUV 150 KM 111 660 zł
Suzuki Celerio 1.0 A 68 KM 36 900 zł
Suzuki Swift 1.2 VVT B 94 KM 41 900 zł
Suzuki SX4 Classic 1.6 SUV/B 120 KM 50 900 zł
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 SUV 120 KM 71 900 zł
Suzuki Jimny 1.3 SUV 95 KM 59 900 zł
Suzuki Vitara 1.6 VVT SUV 120 KM 61 900 zł
Suzuki Grand Vitara 3d 1.6 SUV 106 KM 76 900 zł
Suzuki Grand Vitara 3d 2.4  SUV 166 KM 104 900 zł
Suzuki Grand Vitara 5d 2.4 SUV 169 KM 100 900 zł
Toyota Aygo 1.0 VVT-i A 69 KM 33 900 zł
Toyota Yaris 1.0 VVT-i B 69 KM 39 900 zł
Toyota Yaris 1.33 B 99 KM 44 100 zł
Toyota Auris 1.33 (stary) C 99 KM 57 900 zł
Toyota Auris 1.6 (stary) C 132 KM 63 400 zł
Toyota Corolla 1.33 C 99 KM 62 900 zł
Toyota Corolla 1.6  C 132 KM 69 400 zł
Toyota Avensis 1.6  D 132 KM 86 900 zł
Toyota Avensis 1.8  D 147 KM 89 900 zł
Toyota Avensis 2.0 D 152 KM 101 400 zł
Toyota RAV4 2.0 SUV 152 KM 100 900 zł
VW up! 1.0 A 60 KM 32 990 zł
VW Polo 1.0 B 60 KM 42 890 zł

 

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Analiza według marek

Jak pokazuje powyższa tabela, samochodów z prostymi silnikami benzynowymi jest jeszcze dużo na rynku, ale też szybko znikają. Wystarczy popatrzeć na grupę Volkswagena, gdzie tylko najmniejsze modele są oferowane z takimi jednostkami, a nawet silniki większe niż 3-cylindrowy 1.0 o mocach 60–75 KM niemal całkowicie zniknęły z najnowszych cenników. Silnik 1.4 MPI dostępny jest tylko w Škodzie Roomster, a 1.2 MPI tylko w Seacie Toledo i Skodach Rapid oraz Roomster. Niedawno jeszcze ten motor można było kupić do Ibizy.

Ostatni benzynowy silnik z pośrednim wtryskiem w Grupie Volkswagena?

Innym, ciekawym przykładem są silniki grupy PSA. Mamy tu dwie rodziny PureTech oraz VTi. Te pierwsze są już z bezpośrednim wtryskiem benzyny i tylko jednostka litrowa nie ma tego rozwiązania. Natomiast silniki VTi o stosunkowo dużej mocy z pewnością znikną z rynku w ciągu najbliższych lat. Prostych jednostek napędowych trzyma się jeszcze Ford, ale są to generalnie silniki pozwalające na obniżenie ceny katalogowej i patrząc na gamę niektórych modeli jak Mondeo czy rodzinę Tourneo, EcoBoosty będą je wypierać. Nie ma się czego obawiać jeśli chodzi o Fiata, ponieważ z jednej strony rozwój tej marki stoi w miejscu, a z drugiej oferowany silnik E-Torq jak widać trafił pod maskę najnowszego 500X.

Przegląd rynku pokazuje, że marki japońskie i koreańskie trzymają się prostych rozwiązań z wtryskiem pośrednim, ale Koreańczycy mają wyraźną tendencję do zastępowania motorów MPI silnikami GDI w większych modelach. Pocieszeniem jest też fakt, że w niedawno zaprezentowanym i20 oraz poliftowym i30 silniki MPI wciąż mają mocną pozycję.

Nie wszystkie silniki TCe mają wtrysk bezpośredni

W Mitsubishi w zasadzie nic się nie dzieje, więc trudno tu zapowiadać jakąś rewolucję, ale na przykład w gamie najpopularniejszych Nissanów coraz trudniej będzie kupić silnik z pośrednim wtryskiem. Sytuacja może niebawem wyglądać podobnie w Renault, gdzie w nowym Mégane może już nie być silników tego typu. Teraz dostępne są motory wolnossące i turbo z pośrednim wtryskiem od samochodów najmniejszych do kompaktów. Warto jeszcze wspomnieć o Suzuki, które jeszcze na chwilę obecną oferuje wszystkie jednostki z wtryskiem pośrednim, ale już szykowane są spore zmiany w tym obszarze.

Bezpiecznie mogą się czuć chętni na zakup Opla, który jest zadowolony m. in. z silnika 1.4 turbo, a jeśli chodzi o Insignię, następcy nie widać. Podobnie jest z minivanami i crossoverami – tu pozostają silniki starego typu. Nie ma też obaw o Toyotę. Choć zaprezentowano już jednostkę 1.2 z turbo i bezpośrednim wtryskiem, to wątpimy, by downsizing wyparł szybko rodzinę Valvematic, skoro ta pozostaje w nowym Aurisie i Avensisie. Jednak zawarcie porozumienia z Mazdą może sugerować przeniesienie w przyszłości technologii bezpośredniego wtrysku benzyny do większych motorów wolnossących Toyoty. Nie nastąpi to jednak zbyt szybko.

Ciekawostką jest Honda, która oferuje silniki i-VTEC do wszystkich modeli w gamie i na chwilę obecną nie zapowiada się żadna rewolucja. Jeżeli w nowej CRV nadal mamy wtrysk pośredni, to znaczy, że te jednostki jeszcze mają przed sobą kilka lat.

Analiza według segmentów

W segmencie A żywot wtrysku pośredniego potrwa jeszcze nie mniej niż kilkanaście lat. Natomiast widać wyraźny trend wyposażania aut segmentu B w niewielkie jednostki doładowane. O ile japońscy producenci są tu dość sceptyczni, to na przykład Grupa VW pozostawiła praktycznie tylko silnik 1.0. Być może w Oplu Corsie i Fordzie Fiesta litrowe silniki z turbo niebawem całkowicie zastąpią wolnossące. Już to się dzieje w Renault, choć tu najsłabsze jednostki doładowane TCe mają jeszcze wtrysk pośredni. Trudno powiedzieć co będzie w kolejnych generacjach samochodów segmentu B w Grupie PSA. Na chwilę obecną odświeżony Peugeota 208 jest oferowany jeszcze z wtryskiem pośrednim, choć na przykład w modelu 2008 już nie ma silnika 1.6 VTi.

Segment B jest jeszcze dość bogaty w silniki z wtryskiem pośrednim, ale w ciągu kilku lat wszystko może się zmienić

Gorzej jest w segmencie kompaktów, gdzie tak na dobrą sprawę tylko kilku producentów oferuje w miarę dobre silniki podstawowe. Są to zazwyczaj jednostki o pojemności 1,6 litra o mocy ok. 100–115 KM. Wyjątkiem jest oczywiście Toyota. Ciekawą sytuację mamy w Citroënie, który do C4 nie oferuje silnika 1.6 VTi, ale ten jest dostępny w DS4 – pewnie po to by obniżyć cenę podstawową. Możecie spać spokojnie jeżeli czekacie na nową Astrę, która prawdopodobnie będzie też dostępna w wersji z LPG. Natomiast wielbiciele Grupy VW mogą zapomnieć o kompakcie z pośrednim wtryskiem benzyny.

Ciekawe co się będzie działo w Mitsubishi i jak długo znakomity MIVEC pozostanie w ofercie

Chcąc kupić auto klasy średniej z prostą jednostką napędową opartą o wtrysk pośredni najlepszym rozwiązaniem jest szybko pobiec do Hondy. Tam jeszcze Accord jest dostępny z dwoma takimi silnikami, a jego ceny są bardzo atrakcyjne. Długo jeszcze można czekać na ruch Opla względem Insignii, którą oferuje tylko z jednostkami z wtryskiem pośrednim. Natomiast Passat czy Mondeo, a nawet Hyundai i40 są oferowane tylko z GDI. Tu natomiast zaskakuje Kia, która oferuje Optimę z mocną jednostką o pojemności 2 litrów i nie z rodziny GDI. Renault po prezentacji nowej Laguny prawdopodobnie zrezygnuje z wtrysku pośredniego, natomiast Subaru też przechodzi powoli na wtrysk bezpośredni w swoich benzyniakach.

Nie przeglądaliśmy aut wyższej klasy, ponieważ klienci nie przejmują się techniką wtrysku paliwa w samochodach za ponad 200 tys. zł. Natomiast ciekawostką są takie modele jak Fiat Freemont, jedyny na rynku samochód, który można nazwać vanem z silnikiem o wtrysku pośrednim. Kto chce natomiast kupić crossovera do jazdy po mieście ma jeszcze spory wybór. Suzuki daje klientom największy wybór.

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Negatywne skutki eksploatacji samochodu na krótkich dystansach Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Audi e-fuels – syntetyczne paliwa przyszłości według Audi Awaria sondy lambda - prawidłowa diagnoza to klucz do sukcesu Za niskie lub zbyt wysokie ciśnienie oleju – co może być przyczyną? Łożyska nie tylko w kołach – o łożyskach w zawieszeniu Pasy bezpieczeństwa a ciąża – przepisy i zdrowy rozsądek Łożysko wyciskowe sprzęgła – zasada działania i eksploatacja Dlaczego pasek napędu osprzętu ma coraz trudniejsze życie? Dlaczego serwis klimatyzacji najlepiej wykonać na wiosnę? Przyczyny ubywania oleju silnikowego Chłodnica układu EGR – co warto o niej wiedzieć? System inteligentnego ładowania akumulatora – musisz wiedzieć o jego istnieniu przed wymianą baterii Czujniki obrotów kół – do czego służą, jak działają i jakie są objawy ich awarii? Rozwój napędu na cztery koła - od automatyki do napędów wirtualnych [część 2] Objawy i skutki awarii chłodnicy oleju Rozwój napędu na cztery koła – od klasyki do automatyki [część 1] Termostaty fazowe – po co komplikować proste urządzenie? Termostat – zadania termostatów i celowość ich stosowania Czy jazda na oponach całorocznych się opłaca?

Popularne w tym tygodniu:

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Co potrafi oszukać policyjny alkomat? Sprzedajesz samochód na zagranicznej stronie? Uważaj na oszustów Zatrzymanie prawa jazdy za granicą: co dalej? Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Tradycyjna nawigacja umarła? Jeszcze nie do końca Rowerzyści nie są bez winy: jakie wykroczenia popełniają najczęściej? Samochody do ślubu - co trzeba wiedzieć przed wynajmem Ptasie odchody szczególnie niebezpieczne latem Lista rzeczy, które musisz wiedzieć przed wyjazdem za granicę