Elektronizacja dróg ma usprawnić ruch i poprawić bezpieczeństwo

Czy utknęliście kiedyś w ogromnym korku na autostradzie spowodowanym wypadkiem i myśleliście: „gdybym wiedział…”? Zapewne tak. Taka wiedza jest niezbędna do sprawnego przemieszczania się drogami i wie o tym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która chce wdrożyć do 2020 roku Krajowy System Zarządzania Ruchem.

fot. GDDKiA

Kamery, czujniki, tablice informacyjne i cały sztab ludzi zatrudnionych po to, by na drogach było bezpieczniej i kierowcy nie tracili czasu stojąc w korkach. W planach jest objęcie systemem zarządzania ruchem wszystkich ważniejszych dróg, w tym krajowych, ale na początek system ma objąć wybrane odcinki autostrad. Informacje o tym, co dzieje się na drogach byłyby wyświetlane na tablicach zawieszonych nad drogami, a także wysyłane poprzez specjalne aplikacje bezpośrednio do kierowców, którzy mogliby je odczytać ze smartfona lub systemu nawigacji satelitarnej. Wraz z informacją o tym co dzieje się na drodze, kierowca dostałby również propozycję zmiany trasy poprzez korzystanie ze specjalnie przygotowanych do tego celu sieci dróg równoległych. Do budowy sieci informacyjnej zostaną wykorzystane nie tylko nowe urządzenia, ale i istniejące już kamery systemu viaTOLL i fotoradary należące do GITD.

Jak podaje portal dziennik.pl system do 2020 roku ma funkcjonować na autostradach A1, A2 i A4. Z nich kierowcy będą kierowani w razie potrzeby na drogi alternatywne. Natomiast systemem stałego monitoringu zostaną objęte drogi ekspresowe S3, S7, S8, S17 oraz planowana dopiero S19 z Warszawy do Rzeszowa.

Inwestycja ta ma kosztować ok. 4 miliardów złotych, a część budżetu zostanie pokryta z programu CEF „Łącząc Europę” w ramach unijnego budżetu 2014–2020. Prace rozpoczną się prawdopodobnie już na początku przyszłego roku.

Współpracą przy tworzeniu Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem zainteresowało się już grono firm, czołowych graczy w branży IT. GDDKiA zapewnia, że nie odda całości jednej firmie, ale chce współpracować z kilkoma podwykonawcami by nie uzależniać się od jednego rozwiązania technicznego i jednego dostawcy.

Oczywiście by nie było słodko, pojawiają się pewne problemy, (m. in. już dwuletnie opóźnienie związane z wyborem inżyniera kontraktu) i można się spodziewać, że GDDKiA będzie ich upatrywała u prywatnych koncesjonariuszy autostrad. GDDKiA już informuje, że prywatni zarządcy dróg nie muszą się zgodzić na współpracę, ponieważ tak mają skonstruowane umowy, że rząd nie może im nic narzucać. To przypomina oczywiście sytuację z systemem elektronicznego poboru opłat, który obiecała nam była minister Bieńkowska i kiedy „słuch o niej zaginał”, pomysł ujednolicenia i usprawnienia systemu opłat za przejazd autostradami jest stale odwlekany w czasie.

Kiedy możemy się spodziewać informacji: „Nie wjeżdżaj na autostradę bo staniesz w korku” wyświetlanej nad trasą prowadzącą na wjazd na autostradę? Tego oczywiście nie wiemy, ale pomysł nam się podoba, a Wam?

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Źródło: auto.dziennik.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Wyścigowa wersja Forda GT zostanie zaprezentowana już w czerwcu? [aktualizacja] Klienci instytucjonalni ratują rynek sprzedaży samochodów w Polsce Porsche i Bosch oferują technologię hybrydową dającą przyjemność z jazdy Mazda wyprodukowała milion egzemplarzy CX-5 2-litrowy silnik w Porsche Caymanie i Boxsterze szybciej niż sądziliśmy Nowa Škoda Superb Combi – oficjalne zdjęcia producenta Prawie siedmiuset kierowców bez prawa jazdy po tygodniu działania nowego prawa Audi R8 e-tron piloted driving - sportowiec, który pojedzie sam BMW 3.0 CSL Hommage Concept (2015) - w hołdzie legendzie Zagato Maserati Mostro (2015) pojawi się na Concorso d'Eleganza Villa d'Este Polacy pechowo w Rallycross RX Lites Cup w Wielkiej Brytanii Grand Prix Monako 2015 – przypadkowy zwycięzca Nico Rosberg Rajd Portugalii 2015 - całe podium dla Volkswagena i punkty dla Kubicy Rekordowa kara dla General Motors za wadliwe stacyjki Kwalifikacje do Grand Prix Monako 2015 Renault KWID (2015) - rozdmuchany segment A [aktualizacja] Blisko 34 miliony samochodów do serwisów przez poduszki powietrzne! [aktualizacja] SUV-y i crossovery górą – najpopularniejsze modele poszczególnych producentów w Polsce Audi Q8 zadebiutuje w 2019 roku Nowy silnik 1,2 Turbo - benzynowy downsizing w Toyocie Nowa Toyota Hilux (2015) - japoński uniwersalny żołnierz powraca Fiat Ægea (2015) - światowa premiera włoskiego sedana Nowe Renault Mégane zostanie zaprezentowane w Frankfurcie Mansory Mercedes-Benz S63 AMG Coupé (2015) i 900 luksusowych koni

Popularne w tym tygodniu:

Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet to powrót do przeszłości. Najpiękniejszy samochód roku To już koniec Vipera. Ralph Gilles żegna się z samochodem Takiego przebiegu w żadnym porsche jeszcze nie było. Kanadyjczyk pobił rekord Porsche ma kupić kierowcom okulary przeciwsłoneczne. Zaskakujący wyrok sądu Toyota Supra jednak bez manuala? Na to wygląda "Jedzie z nami Basia". Gratulacje, tylko co z tego? Budowa wyścigówki na finiszu. Polak spełnia swoje marzenie z dzieciństwa Jak wygląda rozpakowanie Bugatti Chirona? Zaglądamy za kulisy Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet na oficjalnym filmie, czyli piękno w ruchu Tak mogłaby wyglądać nowa Alfa Romeo Giulietta. Ale nie będzie Do widzenia, Californio. Ferrari pokazało Portofino Cupra będzie osobną marką? Seat już zastrzegł logo