Klienci instytucjonalni ratują rynek sprzedaży samochodów w Polsce

Według raportów Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR tegoroczny kwiecień wbrew różnym statystykom był fatalny dla rynku motoryzacyjnego i jednocześnie najgorszy w historii jeśli wziąć pod uwagę udział w sprzedaży samochodów klientom prywatnym.

W kwietniu tego roku klienci prywatni kupili tylko 9662 samochody, co stanowi 34,2 procent całej sprzedaży w tym miesiącu – to najgorszy wynik w historii rynkowych badań. Reszta aut (18 598) jaka wyjechała z salonów należy do firm. Mimo iż różne dane i statystyki podają wzrost sprzedaży samochodów w kwietniu, to realnie miesiąc był fatalny. Trzeba bowiem wziąć pod uwagę bardzo słaby kwiecień 2014, z którym tegoroczny kwiecień jest porównywany gdy mówi się o wzrostach. Wówczas sprzedaż samochodów gwałtownie spadła po zlikwidowaniu możliwości odliczenia 100 procent podatku VAT od zakupu tzw. „aut z kratką”. Biorąc pod uwagę dodatkowo fakt, że wyprzedaże samochodów z poprzednich roczników kończą się zwykle w marcu, niewiele ponad 2-procentowy wzrost kwietniowy w tym roku wcale nie nastraja pozytywnie.

SAMAR analizuje rynek samochodów z podziałem na klientów indywidualnych oraz instytucjonalnych i okazuje się, że klientów indywidualnych wciąż ubywa. W okresie od stycznia do kwietnia 2015 roku klienci indywidualni stanowili jedynie 41,75 procenta rynku.

Jakie samochody wybierają firmy, a jakie wybieramy prywatnie?

Podział rynku jest ciekawy w kontekście wyboru marek samochodów. Firmy najchętniej kupują samochody grupy Volkswagena, gdzie Škoda i Volkswagen zajmują dwie pierwsze pozycje. Nieco inaczej jest już w gronie klientów indywidualnych, gdzie Toyota zajmująca drugie miejsce wyraźnie depcze po piętach Škodzie. Volkswagen jest natomiast na czwartym miejscu za Oplem.

Cztery wyżej wymienione marki należą do najchętniej wybieranych przez ogół Polaków w gronie marek popularnych. Liderem pozostaje Škoda, którą ściga Toyota. Japończykom depcze po piętach Volkswagen, a tuż za nim plasuje się Opel.

Grupa Volkswagena nie jest już tak silna w gronie marek premium gdzie liderem jest BMW przed Mercedesem. Audi znalazło się na trzeciej pozycji, a niewiele niżej mamy Volvo. Pozostałe marki są już wyraźnie słabsze.

Spadki sprzedaży prawie wszędzie

W rankingu pierwszych 15 marek samochodowych w Polsce aż 9 z nich odnotowało spadki przedaży. Były to: : Skoda, Volkswagen, Ford, Renault, Hyundai, Dacia, Peugeot, BMW oraz Citroën. Spadek sprzedaży odczuł wyraźnie Citroën, który sprzedał o 40 procent mniej samochodów niż w analogicznym, ubiegłorocznym okresie. Warto jednak zaznaczyć, że marka DS oddzieliła się od Citroëna, ale nawet uwzględniając ten fakt, Francuzi stracili 35 procent klientów.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Tymczasem, najdynamiczniej rozwija się sprzedaż Seata, który odnotował niemal 70-procentowy wzrost sprzedaży i obecnie zajmuje 12. pozycję na rynku z 3077 sprzedanymi autami na koncie. Trochę jeszcze brakuje do Dacii, ale jest blisko pierwszej dziesiątki. Oczywiście tak duży wzrost sprzedaży jest realnie zależny częściowo od stosunkowo słabych wyników z ubiegłego roku.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Wyścigowa wersja Forda GT zostanie zaprezentowana już w czerwcu? [aktualizacja] Porsche i Bosch oferują technologię hybrydową dającą przyjemność z jazdy Mazda wyprodukowała milion egzemplarzy CX-5 2-litrowy silnik w Porsche Caymanie i Boxsterze szybciej niż sądziliśmy Nowa Škoda Superb Combi – oficjalne zdjęcia producenta Prawie siedmiuset kierowców bez prawa jazdy po tygodniu działania nowego prawa Audi R8 e-tron piloted driving - sportowiec, który pojedzie sam BMW 3.0 CSL Hommage Concept (2015) - w hołdzie legendzie Zagato Maserati Mostro (2015) pojawi się na Concorso d'Eleganza Villa d'Este Polacy pechowo w Rallycross RX Lites Cup w Wielkiej Brytanii Grand Prix Monako 2015 – przypadkowy zwycięzca Nico Rosberg Rajd Portugalii 2015 - całe podium dla Volkswagena i punkty dla Kubicy Rekordowa kara dla General Motors za wadliwe stacyjki Kwalifikacje do Grand Prix Monako 2015 Renault KWID (2015) - rozdmuchany segment A [aktualizacja] Blisko 34 miliony samochodów do serwisów przez poduszki powietrzne! [aktualizacja] SUV-y i crossovery górą – najpopularniejsze modele poszczególnych producentów w Polsce Audi Q8 zadebiutuje w 2019 roku Nowy silnik 1,2 Turbo - benzynowy downsizing w Toyocie Nowa Toyota Hilux (2015) - japoński uniwersalny żołnierz powraca Fiat Ægea (2015) - światowa premiera włoskiego sedana Nowe Renault Mégane zostanie zaprezentowane w Frankfurcie Mansory Mercedes-Benz S63 AMG Coupé (2015) i 900 luksusowych koni Maserati Levante - ilustracje patentowe zdradziły wygląd auta

Popularne w tym tygodniu:

Czy doświadczony kierowca zdałby dziś egzamin na prawo jazdy? Niemiecka prokuratura przeszukała siedzibę Audi Wynalazca reflektostopu przestrzega przed chińskimi podróbkami Międzynarodowe Targi Poznań Motor Show 2017 – informacje Drobna kolizja nie musi się zakończyć mandatem Zmierzch Coupé i Cabrio? BMW i Mercedes ograniczą ofertę modeli Christian von Koenigsegg pokazał jak skonfigurowałby swoją Regerę Nowa jakość SsangYonga - zapowiedź SUV-a Y400 Tydzień w motorsporcie #15 WLTP i RDE: cykle badania emisji, które mają odczarować europejską motoryzację Tydzień w motorsporcie #16 Wołga może powrócić na rynek w zaskakującej formie