Pasy bezpieczeństwa a ciąża – przepisy i zdrowy rozsądek

Polskie prawo zezwala kobietom w widocznej ciąży jeździć samochodem bez zapiętych pasów bezpieczeństwa, co nierzadko wprowadza w błąd same ciężarne. Dziś dowiecie się czy warto jeździć w pasach będąc w ciąży, jak je zapinać by nie narazić dziecka na uszkodzenie oraz w jaki sposób można pomóc ciężarnej kobiecie by poprawić jej komfort jazdy. Artykuł ten jest kierowany nie tylko do pań, ale również do ich mężów, którzy nierzadko prowadzą auto.

fot. BeSafe

Art. 39 ust. 2 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku „Prawo o ruchu drogowym” wyklucza obowiązek jazdy z zapiętymi pasami dla wybranych osób. Pełny zapis tej części ustawy brzmi następująco.

Obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa nie dotyczy:
1) osoby mającej orzeczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów;
2) kobiety o widocznej ciąży;
3) kierującego taksówką podczas przewożenia pasażera;
4) instruktora lub egzaminatora podczas szkolenia lub egzaminowania;
5) policjanta, funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Inspektora Kontroli Skarbowej, funkcjonariusza celnego i Służby Więziennej, żołnierza Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej – podczas przewożenia osoby (osób) zatrzymanej;
6) funkcjonariusza Biura Ochrony Rządu podczas wykonywania czynności służbowych;
7) zespołu medycznego w czasie udzielania pomocy medycznej;
8) konwojenta podczas przewożenia wartości pieniężnych;
9) osoby chorej lub niepełnosprawnej przewożonej na noszach lub w wózku inwalidzkim.

Choć znowelizowany kodeks drogowy został już podpisany przez Prezydenta i zmienia nieco zasady przewożenia dzieci w pojeździe, to zmiany te nie dotyczą dzieci jeszcze nienarodzonych. Ciężarne kobiety znając lub chociażby słysząc o takim zapisie w prawie, nierzadko są wprowadzane w błąd. Nie chodzi nawet o nakazy czy zakazy, ale sugestię. Można bowiem z tego zapisu wyciągnąć wniosek, że kobiety w ciąży nie powinny zapinać pasów bezpieczeństwa skoro prawo na to pozwala, a podróż samochodem bez zapiętych pasów jest bezpieczna. Wśród kobiet w ciąży panuje nierzadko opinia, że pasy bezpieczeństwa podczas wypadku mogą uszkodzić dziecko, co częściowo jest prawdą. Warto jednak pamiętać, że od zdrowia i rozsądku matki w głównej mierze zależy życie dziecka.

Pasy bezpieczeństwa – chronią czy są niebezpieczne dla nienarodzonego dziecka?

To, że pasy bezpieczeństwa ratują życie wie każdy i choć obowiązek ich zapinania pozostaje sprawą kontrowersyjną, to zdrowy rozsądek wyklucza jazdę bez pasów. Zwłaszcza w nowoczesnych samochodach, w których mamy nierzadko 6 i więcej poduszek powietrznych. Może brzmieć to przewrotnie, ale szczególnie niebezpieczne dla pasażerów jadących bez zapiętych pasów są poduszki czołowe, które gdy pasy są niezapięte, nie tylko nie spełniają swej funkcji, ale też mogą doprowadzić do poważnych obrażeń. Systemy pasów i poduszek powietrznych stanowią jedną, integralną całość i zapewniają pełną ochronę tylko pasażerom zapiętym pasami. A jak wygląda sprawa kobiet ciężarnych?

Kobieta w ciąży powinna dla bezpieczeństwa własnego i dziecka zapinać pas na każdym miejscu w samochodzie, również z tyłu

Kobieta z ciążą sama w sobie nie różni się niczym od nie ciężarnej, a dodatkowy „bagaż” w postaci dziecka nic tu nie zmienia pod kątem bezpieczeństwa dla niej. Niezapięcie pasów może jednak podczas wypadku spowodować uszkodzenie nie tylko ciężarnej pasażerki, ale i dziecka. Również zapięte pasy, ale w sposób nieprawidłowy, mogą spowodować obrażenia dziecka już przy drobnej kolizji, a nawet podczas awaryjnego hamowania. Amerykańskie badania potwierdzają, że w wypadkach samochodowych częściej giną dzieci nienarodzone niż noworodki i małe dzieci przewożone w fotelikach. Szczególnie niebezpieczne jest oderwanie się łożyska, co najczęściej występuje właśnie podczas wypadków u kobiet w ciąży. Wypadek dla ciężarnej kobiety może oznaczać poza stratą dziecka również poważne komplikacje związane z uszkodzeniem jej własnych narządów wewnętrznych.

Dyskomfort to argument

Wiele kobiet skarży się na uczucie dyskomfortu spowodowanego pasami bezpieczeństwa i chyba to jedyny argument, którym kierował się ustawodawca we wspomnianym artykule 39. Każda kobieta ma prawo wybrać pomiędzy komfortem a bezpieczeństwem własnym i dziecka, choć wybór ten pozostaje dyskusyjny. Rzeczywiście szeroki pas biodrowy nie jest najwygodniejszy, a przecież by rzeczywiście spełniał swoja funkcję, powinien być dość solidnie zaciśnięty. Uczucie dyskomfortu szczególnie dotyka ciężarnych kobiet z otyłością lub wyraźnie dużą ciążą (np. ciąża mnoga).

Prawidłowe zapinanie pasów przez kobiety ciężarne

By wyeliminować ryzyko poważnych urazów podczas kolizji czy wypadku, kobiety w ciąży powinny zapinać pasy bezpieczeństwa, ale szczególnie istotne jest by robiły to prawidłowo. Pozwoli to również na eliminację lub chociażby zmniejszenie uczucia dyskomfortu. Jak zatem prawidłowo zapiąć pas?

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Część biodrowa powinna być dobrze naciągnięta (ciasna) i poprowadzona pod brzuchem, po kościach miednicy. Pas ramieniowy powinien przebiegać między piersiami, na boku brzucha, ale nie na brzuchu. Bardzo niebezpieczne jest prowadzenie pasa biodrowego po brzuchu lub nad nim, gdyż może on zmiażdżyć dziecko lub spowodować wysunięcie się ciężarnej mamy do przodu podczas uderzenia czołowego. Warto przy tym dodać, że oparcie fotela powinno być ustawione maksymalnie pionowo, na tyle, na ile jest to komfortowe dla kobiety. Podczas jazdy na przednim siedzeniu nie należy wyłączać poduszki powietrznej, ale trzeba się od niej maksymalnie odsunąć w tył. Lepiej by kobieta w ciąży nie prowadziła auta, ponieważ obecność kierownicy i jej poduszki powietrznej może zwiększyć ryzyko obrażeń.

Jak pogodzić komfort i bezpieczeństwo?

Adaptery do pasów bezpieczeństwa dla kobiet w ciąży istnieją na rynku już wiele lat, ale wciąż ich popularność jest niewielka

Już jakiś czas temu firmy zajmujące się bezpieczeństwem dzieci, m. in. produkujące foteliki samochodowe, zauważyły, że istnieje poważny problem ochrony dzieci nienarodzonych. Powstały więc adaptery do pasów bezpieczeństwa dla kobiet w ciąży, które delikatnie zmieniają przebieg pasa biodrowego i jednocześnie poprawiają komfort oraz bezpieczeństwo. W niektórych krajach zachodnich takie adaptery są już dość popularne, a świadomi lekarze zalecają ich stosowanie. U nas to rozwiązanie dopiero raczkuje. Na rynku dominują dwie firmy, a mianowicie Clippasafe oraz BeSafe, których produkty dość znacząco się między sobą różnią.

Zdjęcia górne pokazują zachowanie kobiety w ciąży gdy pas jest nieprawidłowo zapięty. Na dole kobieta zapięta w pas prawidłowo i z adapterem

Pierwszy uniemożliwia przemieszczanie się pasa biodrowego w górę, na brzuch, natomiast drugi koryguje przebieg pasa i sprawia, że system 3-punktowy zamieniany jest w pewnym sensie na 4-punktowy. Pas poprowadzony jest bardziej po udach i miednicy niż jakiejkolwiek części brzucha, co powoduje, że jest niejako protezą pasów używanych w sporcie. Absolutnie wyklucza nie tylko możliwość przemieszczenia się pasa biodrowego na brzuch i macicę, ale też uniemożliwia wysunięcie się zapiętej w pas pasażerki, nawet przy znacznym pochyleniu oparcia fotela. Co więcej, adaptery nie muszą przenosić tak dużych sił jak same pasy, więc ich konstrukcja jest lekka i wygodnie się na nich siedzi. Można je mocować bezpośrednio do oparcia fotela lub zaczepów isofix, w zależności od rozwiązań stosowanych przez producentów. Stosowanie adapterów zaleca się już od 2. miesiąca ciąży.

Mocowania fotelików dziecięcych — czego o nich nie wiedziałeś?

Postanowiliśmy sprawdzić, jak istotna dla bezpieczeństwa jest konstrukcja mocowania fotelików dziecięcych. Do testu wybraliśmy kilka popularnych…

Zobacz więcej artykułów z serii: Bezpieczeństwo

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować? Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Łożysko wyciskowe sprzęgła – zasada działania i eksploatacja Dlaczego pasek napędu osprzętu ma coraz trudniejsze życie? Dlaczego serwis klimatyzacji najlepiej wykonać na wiosnę? Przyczyny ubywania oleju silnikowego Chłodnica układu EGR – co warto o niej wiedzieć? System inteligentnego ładowania akumulatora – musisz wiedzieć o jego istnieniu przed wymianą baterii Czujniki obrotów kół – do czego służą, jak działają i jakie są objawy ich awarii? Rozwój napędu na cztery koła - od automatyki do napędów wirtualnych [część 2] Objawy i skutki awarii chłodnicy oleju Rozwój napędu na cztery koła – od klasyki do automatyki [część 1] Termostaty fazowe – po co komplikować proste urządzenie? Termostat – zadania termostatów i celowość ich stosowania Czy jazda na oponach całorocznych się opłaca? Opony całoroczne – czym się różnią od opon sezonowych? Świeca żarowa pełni więcej funkcji niż myślisz Przyczyny awarii turbosprężarek – część 5 Przyczyny awarii turbosprężarek – część 4 Utrata wartości samochodu po 3 latach – sprawdź ile stracisz Jak dobrać oświetlenie do auta?

Popularne w tym tygodniu:

Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie w trasie? 3.0 V6 CDI – zaawansowany techniczne, mocny, ale dość drogi w eksploatacji silnik Mercedesa Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Szkoda całkowita i zbyt niska wycena – jak napisać odwołanie?