Polscy kierowcy jeżdżą wolniej, ale wciąż za szybko w terenie zabudowanym

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zleciała Instytutowi Transportu Samochodowego przeprowadzenie badania, które miałoby sprawdzić jak jeżdżą polscy kierowcy. Przy współpracy z firmą Heller Consult zmierzono w 94 punktach na polskich drogach prędkość około 900 tysięcy samochodów.

Kierowcy jeżdżą wyraźnie wolniej niż jeszcze kilka lat temu, ale wciąż 57 procent przekracza dopuszczalną prędkość. Najczęściej dzieje się tak na dwujezdniowych drogach w miastach wojewódzkich (72 procent) i w mniejszych miejscowościach (71 procent). Na autostradach i ekspresówkach połowa kierowców przekracza prędkość.

Instytut podał informacje z jakimi średnimi prędkościami poruszają się polscy kierowcy i tu okazuje się, że na drogach ekspresowych i autostradach jeździmy stosunkowo powoli. Średnia zmierzona prędkość na autostradzie to 113 km/h, a na drodze ekspresowej to 104 km/h. Nieźle jest też na drogach krajowych, wojewódzkich i powiatowych: odpowiednio 81 km/h, 82 km/h i 69 km/h. Oczywiście jest to związane po części z dużym natężeniem ruchu.

W miejscowościach średnie prędkości są już wyższe od dopuszczalnych. W miejscach gdzie obowiązuje ograniczenie do 50 km/h zmierzono średnią prędkość na drogach dwujezdniowych (56 km/h) i jednojezdniowych (49 km/h) w stolicach województw. Na przejściach dróg krajowych, powiatowych i wojewódzkich przez wsie, małe miasta i miasta powiatowe średnia prędkość to 55–57 km/h.

Zmierzono również odstępy między samochodami na poszczególnych drogach. Najczęściej są one zbyt małe na dwujezdniowych drogach miast wojewódzkich i na krajowych biegnących przez mniejsze miejscowości. Na powiatowych zachowujemy zdecydowanie większe odstępy.


Zobacz pełny raport Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2014

Zobacz również: Systemy ułatwiające jazdę - tempomat

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Szósta generacja Chevroleta Camaro zadebiutuje 16 maja [aktualizacja] Most Łazienkowski do całkowitej odbudowy? [aktualizacja] BMW przedstawiło M4 Concept Iconic Lights z laserowymi światłami [aktualizacja] Nowy Mitsubishi Outlander wyszpiegowany w japońskim porcie [aktualizacja] Co dalej z Clarksonem i programem Top Gear? [aktualizacja] Wzmocnione Porsche 911 Turbo S od mcchip-dkr Lotus 3-Eleven zastąpi 2-Eleven już tej jesieni Dodge Viper z dwiema turbosprężarkami i mocą 1000 KM Nowe pakiety aerodynamiczne dla Ferrari 458 Italia od Misha Designs Nowe zdjęcia BMW M6 GT3 z testów w Hiszpanii i Portugalii Giedo van der Garde rozwiązał kontrakt z Sauberem Apele do posłów o zmiany w przepisach dotyczących pieszych [aktualizacja] Opel wycofuje się z rynku rosyjskiego Toyota sprzedaje w Polsce więcej hybryd niż diesli Szalone BMW Z4 z dieslem 50d od AC Schnitzera Różowe Bugatti Veyron w prezencie dla dziewczyny Ekstremalny pokaz z Jaguarem XF w roli głównej Znamy polskie ceny Mercedesa GLE. Jak wyglądają w porównaniu z BMW X6? Pierwszy model McLaren Sport Series dostanie oznaczenie 570S Blisko 4 mln widzów zrezygnowało z BBC bez Top Geara Nowa Kia Picanto 2015 – znamy ceny Andreas Mikkelsen pierwszym kierowcą fabrycznym zespołu Toyoty w WRC? Nissan GT-R 45th Anniversary Gold Edition dla Amerykanów Toto Wolff odpowiada na zarzuty Red Bulla – Mercedes będzie jeszcze szybszy

Popularne w tym tygodniu:

Tak umiera legenda. Zaczęła się rozbiórka toru FSO na Żeraniu Ciekawostka z ogłoszenia – mały sedan z wielkim silnikiem BMW M2 z sercem M4, które okazało się zbyt mocne UE chce nowego obowiązkowego wyposażenia samochodów ciężarowych Koniec ze skórami w Bentleyu? Firma stawia na produkty dla wegan Autobahn Stormer Porsche wyprodukowało milion egzemplarzy modelu 911 Floty odwracają się od diesli? Niezupełnie, ale jest trend Dodge Challenger - ależ to brzmi! Volkswagen Golf GTI First Decade – ponad 400-konna hybryda na Worthersee Tydzień w motorsporcie #23 Micra kreuje: niesamowite szezlong i lampa projektu czeskiego artysty, inspirowane sylwetką kompaktowego Nissana