Czy jazda na oponach całorocznych się opłaca?

W poprzednim artykule mogliście się dowiedzieć czym są opony całoroczne i przekonać, że technicznie są złotym środkiem na obecnie panujące w Europie, również w Polsce warunki klimatyczne. Dziś dowiecie się, czy i w jakich warunkach jazda na oponach całorocznych się opłaca.

Ten artykuł ma 7 stron:

Porównanie kosztów eksploatacji opon sezonowych i całorocznych

Koszty eksploatacji opon to nie tylko cena ich zakupu i koszt montażu, ale również ich trwałość. Byłbym skłonny stwierdzić, że trwałość ma czasami większy wpływ na ogólny koszt eksploatacji niż cena zakupu. Dla przykładu weźmy oponę kosztującą 300 zł, która wytrzyma 20 tys. km. Koszt jej eksploatacji to 15 zł/1000 km. Przy komplecie mamy kwotę 60 zł. Tymczasem opona kosztująca 400 zł, ale mająca trwałość 30 tys. km będzie nas kosztowała 13,3 zł/1000 km, co da łącznie różnicę na komplecie 6,7 zł/1000 km. Przeliczając w prosty sposób, po 30 tys. km zapłacimy za opony droższe 1600 zł, a za tańsze 1800 zł. W rzeczywistości będzie to jednak wydatek rzędu 2400 zł, ponieważ będziemy musieli kupić dwa komplety by pokonać ten dystans.

Opony całoroczne – czym się różnią od opon sezonowych?

W ostatnim czasie na fora internetowe wraca jak bumerang temat opon całorocznych. Ich zwolenników nie brakuje, wręcz przybywa, ale jest też mocna…

Problem z trwałością polega na tym, że trudno ją ustalić. Według opinii użytkowników trwałość opon wynosi 40–100 tys. km. Akademie bezpiecznej jazdy twierdzą, że po 45 tys. km każda opona nadaje się do wymiany. Tymczasem DEKRA, organizacja zajmująca się m. in. testami opon, prowadzi próby określające trwałość ogumienia, ale niekompletne. Samochód jeździ na dystansie 10 tys. km, po którym mierzy się zużycie bieżnika i określa jego potencjalną trwałość. Według DEKRA przeciętnie jest to dystans 25–35 tys. km. Moje własne doświadczenia są bliższe wynikom wspomnianej organizacji.

Michelin stworzył oponę letnio-zimową zamiast całorocznej

Gdy świat motoryzacji był skupiony na licznych premierach genewskiego salonu samochodowego, Michelin też miał swoją premierę, ale we Francji….

Piszę o trwałości nie bez przyczyny. W obliczeniach, które za chwilę wspólnie przeanalizujemy jest ona kluczowa. Zwłaszcza, że porównywałem produkty o podobnej cenie. Łącznie przeprowadziłem kilka obliczeń i przygotowałem dla Was kilka zestawień, aby odnieść się do różnych założeń. Artykuł ten podzieliłem na karty w celu łatwiejszego znalezienia konkretnych zestawień.

Pierwsze założenia odnośnie trwałości są dość rygorystyczne dla wszystkich porównywanych opon. Oto one:

  • Trwałość opon letnich – maks. 30 000 km
  • Trwałość opon zimowych – maks. 20 000 km

Zobacz również: Goodyear - konferencja

  • Trwałość opon całorocznych – maks. 20 000 km

Przyjąłem takie założenia dla zimówek z powodu umiarkowanego klimatu, w którym trwałość miękkich opon zimowych wyraźnie spada przy wyższych temperaturach. Jednocześnie taką samą określiłem dla ogumienia całorocznego. A zatem już na wstępie, może Wam się wydawać, że całoroczne stoją na pozycji straconej, co jednocześnie bardziej dobitnie pokaże jakie są relacje między oponami tego typu, a sezonowymi.

Kolejnym założeniem jest maksymalny przebieg miesięczny. Mówi się, że opony całoroczne opłaca się kupować tylko wtedy, gdy robimy niewielkie przebiegi. Jednocześnie trudno określić jednoznacznie, co jest przebiegiem niewielkim, normalnym i dużym. Jest to bowiem sprawa indywidualna. Przebieg 1000 km/m-c można uznać z niewielki, choć dla wielu to sporo. 2000 km/m-c (120 000 km/5 lat) można uznać za przebieg normalny, natomiast 4000 km/m-c za duży. Dla takich wartości prowadziłem obliczenia, przy założeniu, że dystans pokonany przez kierowcę jest stały w okresie miesiąca niezależnie od pory roku.

Kolejne założenie to koszt wymiany ogumienia z pominięciem kosztów jego przechowywania. Koszt wizyty w zakładzie wulkanizacji oceniłem na 90 zł. Średnio zmiana opon kosztuje od 15 do 25 zł za sztukę, a dla niektórych wiąże się to również z wydatkiem na paliwo i stratą czasu.

Ostatnim założeniem jest eksploatacja opon letnich w miesiącach kwiecień-październik (7 miesięcy) i zimowych w miesiącach listopad-marzec (5 miesięcy). Teraz możecie przejść do kolejnej karty aby zobaczyć pierwsze porównanie.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Koła i ogumienie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Świeca żarowa pełni więcej funkcji niż myślisz Przyczyny awarii turbosprężarek – część 5 Przyczyny awarii turbosprężarek – część 4 Utrata wartości samochodu po 3 latach – sprawdź ile stracisz Jak dobrać oświetlenie do auta? Przyczyny awarii turbosprężarek – część 3 Przyczyny awarii turbosprężarek – część 2 Niewyważenie kół cz.2 - więcej o procesie wyważania Przyczyny awarii turbosprężarek – część 1 Wymiana turbosprężarki – prawidłowa technologia naprawy Niewyważenie kół cz.1 - rodzaje i przyczyny występowania Samochód szybki kontra ekonomiczny – porównanie Duże koła – plusy i minusy ich posiadania Awarie cewek zapłonowych i ich objawy Jak gasić pożar samochodu? Kolor spalin - co oznacza? Aluminiowe czy stalowe - jakie felgi lepsze na zimę? Cewka zapłonowa jednoiskrowa – budowa i zasada działania Cewka zapłonowa dwuiskrowa – budowa i zasada działania Test akumulatorów GTÜ – które są najlepsze?

Popularne w tym tygodniu:

Twój pasażer trzyma nogi na desce – przeczytaj, a już nigdy mu nie pozwolisz Wyjazd za granicę: co z obowiązkowym wyposażeniem? OC na raty: ile trzeba dopłacić? Sprzedajesz samochód na zagranicznej stronie? Uważaj na oszustów Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Co potrafi oszukać policyjny alkomat? Tradycyjna nawigacja umarła? Jeszcze nie do końca Zatrzymanie prawa jazdy za granicą: co dalej? Rowerzyści nie są bez winy: jakie wykroczenia popełniają najczęściej? Samochody do ślubu - co trzeba wiedzieć przed wynajmem Lista rzeczy, które musisz wiedzieć przed wyjazdem za granicę Jak oszczędzać paliwo z głową?