Mercedes-Benz CLA 250 4Matic z pakietem AMG - test

Ktoś pamięta jeszcze Mercedesa Klasy A, który miał problem z przejściem tzw. testu łosia? Oto w co przeistoczył się tamten malec.

fot. Mariusz Zmysłowski

Ten artykuł ma 2 strony:

Mercedes-Benz CLA 250 4Matic z pakietem AMG — test

No dobrze, może nie przeistoczył się bezpośrednio, bo właściwym następcą jest Klasa A. CLA jest jednak pochodną tego kompaktu, jego wersją sedan. Zaraz, na pewno sedan? W końcu Mercedes określa ten samochód mianem coupé. W rzeczywistości CLA jest tak samo coupé, jak jego wersja kombi jest shooting brake'iem. Czyli nie jest.

Oczywiście, ktoś w Mercedesie, kto wpadł na to, żeby tak ponazywać poszczególne wersje musiał mieć do tego jakiekolwiek podstawy. Dlatego CLA chociaż coupé nie jest, to został narysowany tak, by wyglądał dynamicznie. Jego sylwetka wygląda dobrze. Pasuje do niej pakiet AMG, który do charakternego samochodu dosypuje jeszcze szczyptę ostrych przypraw. Miękkie przetłoczenia na bokach dobrze grają z wyraźnie nakreślonymi liniami pasa przedniego.

Mercedes-Benz CLA200 — w ofensywie [test autokult.pl]

Ofensywa Mercedesa trwa. Po zupełnie odmienionej, powabnej nowej klasie A przyszła kolej na model CLA. Czy to auto przypominające nobliwego CLS-a, ale…

Proporcje nadwozia CLA zostały dobrane tak, że jeśli dobrze się przyjrzymy, to jedynym co zdradza na zdjęciach jego niewielkie rozmiary to duże przednie światła. Niewielkich rozmiarów auta nie da się ukryć wewnątrz. CLA nie jest może ciasny, bo z tyłu miejsca na nogi jest więcej niż w BMW Serii 1. Jednak przez te zgrabne kształty, które pozwalają przylepić mu łatkę coupé, ma mały problem. Opadający dach ujmuje przestrzeni nad głowami pasażerów kanapy. Zatem z tyłu komfortu zaznają osoby raczej filigranowe.

Czy to poważna wada? Nie w przypadku CLA. Ten samochód nie miał być rodzinny. On nie służy do przewożenia chordy rozwrzeszczanych dzieci, a do bagażnika nie musi się mieścić para labradorów. Mercedes CLA to samochód skoncentrowany wokół kierowcy. Właśnie dlatego mamy tu świetne fotele bardzo dobrze trzymające w trakcie szybkiej jazdy i jednocześnie zapewniające komfort na dobrym poziomie gdy spędzamy za kółkiem więcej czasu.

Zobacz również: Nowy Ford Focus RS (2016) - test

Mercedes-Benz CLA200 — w ofensywie [test autokult.pl]

Ofensywa Mercedesa trwa. Po zupełnie odmienionej, powabnej nowej klasie A przyszła kolej na model CLA. Czy to auto przypominające nobliwego CLS-a, ale…

W trakcie jazdy moim egzemplarzem CLA do gustu przypadła mi także kierownica. Wieniec ma odpowiednią grubość i średnicę. Do tego jest delikatnie spłaszczony na dole. Świetnie sprawdza się gdy trzeba szybko korygować tor jazdy. Pracuje się nią bardzo komfortowo i pewnie.

Tuż za nią umieszczony jest drążek sterujący skrzynią 7G-Tronic. Mercedes pozbył się go z tunelu środkowego, zostawiając miejsce na dodatkowy schowek. W kwestii dźwigienek ukrytych za kierownicą ten niemiecki producent jest królem minimalizmu. Zmieścił w nich wiele funkcji nie rezygnując z łatwości obsługi. To mi się bardzo podoba.

Mercedes-Benz Klasy E 350 BlueTec AMG 9G-Tronic (W212) - test

Mercedes powoli oddala się od konserwatyzmu. Awangardowa stylistyka niezbyt szybko, ale konsekwentnie wkrada się do wnętrz i na nadwozia. Widać to po…

Za ergonomię postawiłbym CLA piątkę, gdyby nie jeden denerwujący drobiazg. Zmiana trybu pracy skrzyni biegów między S, E i M nie odbywa się z kierownicy bądź za pośrednictwem dodatkowej pozycji drążka sterującego automatem. Służy do tego przycisk umieszczony na konsoli środkowej. Przez to za każdym razem gdy chcemy zmienić tryb pracy przekładni, musimy odrywać wzrok od drogi, a rękę od kierownicy i szukać go gdzieś na środku.

Kiedy już ustawimy tryb S i dobrze ułożymy się w oplatającym nasze ciało fotelu, będziemy mogli rozkoszować się tym, co Mercedes dostarczył nam pod maską. CLA 250 wyposażony jest w 2-litrowy motor rozwijający 211 KM i 350 Nm. Cała ta stajnia trafia na cztery koła przez 7-biegowy automat. Chociaż nie jest to prawdziwa bestia ze stajni AMG, to pcha CLA naprzód naprawdę żwawo. Tylko 6,6 s potrzeba temu kompaktowemu Mercedesowi, by na prędkościomierzu wskazówka dotarła do wartości 100 km/h.

To bardzo dobry wynik, ale jest on osiągany w zaskakująco stonowany sposób. 2-litrowy silnik nie brzmi tak wściekle jak obiecują to liczby oraz wygląd auta. Tylko spójrzcie: agresywny pakiet aerodynamiczny, dwie niemałe końcówki układu wydechowego, czerwone pierścienie okalające biksenonowe reflektory – to obietnica naprawdę ostrych wrażeń. W rzeczywistości trochę ich brakuje, szczególnie w sferze subiektywnej, nieopisanej liczbami.

Czy to znaczy, że CLA nie jest wystarczająco szybki? Absolutnie, pod względem możliwości na drodze nie można mu nic zarzucić. Nie ma on problemów z przeniesieniem stosunkowo dużej mocy na asfalt. Napęd na cztery koła sprawnie odpycha CLA od drogi. Dzięki usztywnionemu zawieszeniu wchodzącemu w skład pakietu AMG ten sedan sprawia wrażenie zwartego i daje kierowcy bardzo duży zapas na szybkich łukach. Świetna kierownica dodatkowo ułatwia panowanie nad tą czerwoną pigułą. Jeśli już trochę przesadzimy, z opresji wyciągną nas bardzo skuteczne hamulce.

Mercedes-Benz Klasy C 250 BlueTEC AMG — test

Ilu producentów samochodów wciąż jest w stanie zrobić coś wysmakowanego? Niewielu. Nawet u przedstawicieli prawdziwego premium zdarzają się wpadki,…

W tej doskonałości brakuje tylko minimalnie więcej charakteru, który było bardzo łatwo uzyskać stosując odpowiednio rasowy wydech. Niewielkie braki da się też odczuć w działaniu skrzyni 7G-Tronic. Kickdown nie jest tak szybki, jak można tego oczekiwać od takiego samochodu. W prawdzie redukcja nie następuje ospale, ale zauważalne jest wyraźne opóźnienie.

Kiedy już trochę poszalejemy i wymęczymy te 211 koni, przyjdzie nam zmierzyć się z liczbami wyświetlanymi przez komputer pokładowy. CLA w mieście przy spokojnej jeździe potrzebuje około 10 l benzyny na 100 km. Napęd na cztery koła, automat i dwa litry pojemności nie pozostawiają złudzeń – to nie jest oszczędny samochód. Taka jest cena ogromnej frajdy dostarczanej w świetnym opakowaniu przygotowanym przez Mercedesa.

Ile przyjdzie nam za tę przyjemność zapłacić w salonie? Egzemplarz, który widzicie na zdjęciach kosztuje 234 285,14 zł. To ponad 100 tys. więcej niż bazowy model. Nawet mając na uwadze długą listę dodatków, która zmieściła się w tej sumie, nikt nie nazwie CLA tanim. Mimo to Mercedes musiał rozsądnie obliczyć ceny w katalogu, bo w poprzednim roku w Polsce ponad 700 osób kupiło ten samochód. To prawie 200 sztuk więcej niż BMW sprzedało Serii 1.

Jeździłem CLA z niekłamaną przyjemnością. Pożegnałem go niechętnie. To naprawdę świetny samochód z kilkoma wadami, które byłbym w stanie wybaczyć mu w zamian za rewelacyjny styl, kapitalne prowadzenie i bardzo dobre osiągi.

PLUSY:

Świetny wygląd
Bardzo dobre osiągi
Wnętrze stworzone dla kierowcy
Bardzo dobre prowadzenie
Niezwykle skuteczne światła

MINUSY:

Za wolna redukcja przełożeń
Przełącznik trybów przekładni w niewygodnym miejscu
Mało miejsca nad głowami pasażerów tylnej kanapy

Ogólna ocena samochodu: 8/10

Mercedes-Benz CLA 250 4Matic z pakietem AMG — galeria zdjęć

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Test Mercedesa C180 Estate [wideo] Toyota Land Cruiser 150 3,0 D-4D Arctic Trucks AT35 i Toyota Hilux 3,0 D-4D Arctic Truck AT35 - test Mercedes-Benz Vito Tourer 111 CDI (2015) - test Nowy Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG R-Line - test Mitsubishi Space Star 1,2 MT Intense - test Škoda Citigo Monte Carlo 1,0 MPI 75 KM - test Test Renault Twingo III 0.9 TCe [wideo] Nowa Honda CR-V (2015) 1.6 i-DTEC 160 AT9 - pierwsza jazda Nowy Ford Focus ST (2015) - pierwsza jazda [test] Nowy Volkswagen Jetta 1,4 TSI 150 KM Highline (2015) - pierwsza jazda po liftingu Ford Focus 1,5 EcoBoost Titanium vs. Seat Leon FR 1,8 TSI DSG - test Infiniti Q50 2.0 Turbo Sport AT - test Fiat 500 Sport 0.9 TwinAir 105 KM - test Citroën C4 Cactus 1.6 e-HDi ETG6 Shine - test Škoda Octavia Laurin & Klement 1,8 TSI 180 KM - test Volkswagen Beetle 2.0 TSI DSG - test BMW 218d Active Tourer Luxury Line - test Seat Leon ST Style 2,0 TDI DSG - test Krótka Toyota Land Cruiser 150 3.0 D-4D - test Hamann Mirr6r na bazie BMW M6 - test Nowy Ford Transit 2,2 TDCi Trend L3 H2 350 - test Iveco Daily Furgon 35S21V 3,0 205 HPi (2014) - test Testy samochodów Autokult.pl w 2014: podsumowanie Wszystkie testy samochodów Autokult.pl w roku 2014

Popularne w tym tygodniu:

Porsche 356A: testujemy kultowy model odrestaurowany w Polsce Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro: więcej niż coupé Maserati Levante S kontra Volvo XC90 T8 – Super-SUV-y na zamarzniętym Jeziorze Śniardwy Odświeżona Škoda Octavia stała się samochodem kompletnym Seat Leon Cupra 300: taki jak trzeba