Nowy Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG R-Line - test

Scirocco to jedyne coupé Volkswagena, którego korzenie sięgają lat 70. i po długiej przerwie doczekało się wreszcie swojej współczesnej interpretacji. W tym roku trzecia generacja tego modelu została odświeżona i zapewne jeszcze przez kilka kolejnych lat zostanie w ofercie. Czy biorąc pod uwagę jego cenę i to, że Scirocco III bazuje na starszym Golfie VI, podczas gdy na rynku od trzech lat jest już kolejna generacja słynnego kompaktu, warto w spojrzeć w stronę tego nieco leciwego jak na dzisiejszy postęp techniczny coupé?

fot. Rafał Warecki

Ten artykuł ma 2 strony:

Nowy Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG R-Line — test

Choć Volkswagen Scirocco jest na rynku od dłuższego czasu to wciąż wygląda nowocześnie i pod względem stylizacji skutecznie wyróżnia się na tle najpopularniejszych modeli – w tym bratniego Golfa – czy to nowszej, czy starszej generacji. Szeroka, niska i dość krótka sylwetka nadal cieszy oko i przypomina, że samochody kompaktowe nie muszą być nudne już z założenia. Ostatnie zmiany rocznikowe jeszcze bardziej to podkreślają. Objęły one to co zazwyczaj — delikatnie przestylizowano reflektory czy zderzaki. Niby niewiele, ale widać to na pierwszy rzut oka. Niemało uroku przedniej części auta dodają też drapieżnie użebrowane elementy pakietu R-Line. Nieco świeżości tchnięto też w kabinę co widać chociażby po tablicy zegarów.

Wnętrze jest proste i ergonomiczne do bólu, nie brakuje w nim jednak kilku smaczków takich jak spłaszczona w sportowym stylu kierownica czy mocno wyprofilowane fotele obszyte ciekawą tkaniną w jasną kratę. To właśnie odpowiednio dopieszczone detale często decydują o tym, że coś jest mniej lub bardziej ciekawe i to one często mogą wywrzeć wpływ na decyzję o wyborze samochodu. Scirocco w porównaniu do klasycznych kompaktów ma ich bardzo wiele – od kompaktowego nadwozia zaczynając i na wnętrzu 2+2 kończąc. Bez względu na gusta z tego auta jednak nie będą się raczej cieszyć osoby o ponadprzeciętnym wzroście.

Volkswagen Scirocco 2,0 TSI Perfectline R-Style – pierwsza jazda

Volkswagen sprzedał ponad 200 000 egzemplarzy Scirocco trzeciej generacji. Ostatnia modernizacja ma podtrzymać popularność tego modelu.

Niższa pozycja za kierownicą przywodzi na myśl auto sportowe i wydawać by się mogło, że dzięki niej nad głową będzie jeszcze sporo przestrzeni. Niestety, przez nisko biegnącą linię dachu kierowca powyżej 190 cm będzie dotykał podsufitki. Jeszcze gorzej sytuacja przedstawia się w przypadku wersji ze szklanym dachem, który również zabiera kilka centymetrów. Poza wysokością przestrzeni z przodu raczej nie brakuje, jednak samo wysiadanie i wsiadanie do auta mimo długich drzwi wyższym kierowcom może nie do końca odpowiadać. Kiedy uda się zasiąść za kierownicą fotel o ograniczonej regulacji (odległość, wysokość, pochylenie oparcia) bez względu na posturę można dość dobrze dopasować do ciała i dalej cieszyć się już codzienną jazdą. Nieco gorzej jest w dłuższych trasach, brak podparcia lędźwi sprawia, że w długiej podróży może doskwierać ból dolnej części pleców. Jeszcze słabiej wypada tylna kanapa, na której nie ma zbyt dużo miejsca, sam dostęp wymaga niemal akrobatycznej sprawności - dorośli woleliby raczej z niej nie korzystać.

Zostając jeszcze na chwilę przy przestronności niemieckiego coupé — bagażnik jest dość pojemny przez dużą głębokość, niestety skutkuje to niewygodnym, bardzo wysokim progiem załadunku, po którego pokonaniu pakowany przedmiot wręcz wpada do środka. Nie jest to zbyt funkcjonalne rozwiązanie, ale chęć zachowania estetyki przysadzistego pasa tylnego z wysoko pociągniętym zderzakiem jak widać wzięła tutaj górę.

Zobacz również: SsangYong XLC 1.6 Diesel AWD AT - test

Volkswagen Scirocco 1,4 TSI 160 KM Shark vs Peugeot RCZ 1,6 THP 200 KM — starcie charakterów [test autokult.pl]

Peugeot RCZ — zjawiskowo narysowane auto o nieprzeciętnej linii nadwozia z logo drapieżnego lwa na przedniej masce. Volkswagen Scirocco — zgrabny i…

Sportowo nakreślony Scirocco w porównaniu do klasycznej bryły kompaktów wygląda oryginalnie, ale jak widać ma swoje minusy, które jednym będą doskwierać bardziej, a innym mniej. Pod względem codziennego użytkowania bez wykorzystywania systemu zmiennego tłumienia amortyzatorów nie widać tu większych różnic w odniesieniu do Golfa — Scirocco tak samo dobrze trzyma się drogi i tak samo jak w przypadku mocnych kompaktów długo szuka trakcji po nagłym wciśnięciu pedału gazu do oporu.

Dostępna opcja Sport mocniej dociska gumy do nawierzchni i pozwala nieco poszaleć na równych drogach kosztem niezbyt przyjemnych drgań na nierównościach, w Comfort jest nieco bardziej miękko, ale na próżno szukać tutaj poziomu wytłumienia niczym w komfortowej limuzynie. Tryby jazdy nie zmieniają tutaj charakteru auta, to po prostu przesunięcie marginesu po kilka procent w jedną ze stron zależnie od tego na co pozwalają warunki lub na co kierowca ma ochotę. Nie przeszkadzają w tym zbytnio duże jak na kompakt obręcze kół.

Dość mocny silnik 2.0 TSI o mocy 220 KM jak na rzędową czwórkę bardzo przyjemnie brzmi nawet na niskich obrotach. Współpraca jednostki napędowej z przekładnią DSG6 jest naprawdę dobra. Biegi przełączane są bardzo płynnie, a system sterowania bez wyczuwalnej zwłoki skutecznie czyta zamiary kierowcy. Auto chętnie nabiera prędkości już poniżej 2000 obr./min. i nie traci zapału aż do przekroczenia 200 km/h. Nawet przy prędkościach z dwójką z przodu niskie podwozie o małej powierzchni bocznej sprawia wrażenie wysokiej stabilności prowadzenia.

Volkswagen Scirocco — poza szablonem [test autokult.pl]

Myślisz Volkswagen, mówisz Golf. No dobrze, być może część z Was zamiast nazwy popularnego kompaktu wskaże na model Passat. Jednak niewiele osób…

Szybka jazda oczywiście okupiona jest odpowiednio wysokim zużyciem paliwa, jednak jeśli w trasie zatrzymamy wskazówkę prędkościomierzach na wartości około autostradowej to komputer pokładowy zgłosi zapotrzebowanie rzędu 8 l/100 km. Nieźle, tym bardziej w odniesieniu do Beetle, który z tym samym silnikiem i skrzynią potrzebował średnio o 1 l/100 km więcej.

Odświeżony Volkswagen Scirocco mimo kilku lat na karku nadal jest ciekawym samochodem w klasie trzydrzwiowych kompaktów. Ukryte pod usportowionym nadwoziem podzespoły starszego Golfa nie stawiają go na straconej pozycji względem ewentualnych konkurentów. Jeśli szukasz stylowego samochodu skoncentrowanego bardziej na kierowcy niż walorach funkcjonalnych to Scirocco mimo drugiej świeżości nadal może okazać się atrakcyjną propozycją.

Plusy:

Wygląd mimo upływu lat nadal cieszy oko w klasie kompaktów
Dynamika jazdy i dobre prowadzenie
Jakość wykonania kabiny (standard wykończenia jak w modelu Golf)
System regulacji siły tłumienia amortyzatorów

Minusy:

Brak regulacji lędźwiowej w fotelach przypominających sportowe
Przydałoby się więcej sportowych smaczków w kabinie z pakietem R-Line
Przestronność (nie dla wysokich kierowców, mały bagażnik)
Słaba widoczność na tylne skosy

Ogólna ocena samochodu: 7/10

Nowy Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG R-Line — galeria

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Mercedes-Benz Vito Tourer 111 CDI (2015) - test Mitsubishi Space Star 1,2 MT Intense - test Škoda Citigo Monte Carlo 1,0 MPI 75 KM - test Test Renault Twingo III 0.9 TCe [wideo] Nowa Honda CR-V (2015) 1.6 i-DTEC 160 AT9 - pierwsza jazda Nowy Ford Focus ST (2015) - pierwsza jazda [test] Nowy Volkswagen Jetta 1,4 TSI 150 KM Highline (2015) - pierwsza jazda po liftingu Ford Focus 1,5 EcoBoost Titanium vs. Seat Leon FR 1,8 TSI DSG - test Infiniti Q50 2.0 Turbo Sport AT - test Fiat 500 Sport 0.9 TwinAir 105 KM - test Citroën C4 Cactus 1.6 e-HDi ETG6 Shine - test Škoda Octavia Laurin & Klement 1,8 TSI 180 KM - test Volkswagen Beetle 2.0 TSI DSG - test BMW 218d Active Tourer Luxury Line - test Seat Leon ST Style 2,0 TDI DSG - test Krótka Toyota Land Cruiser 150 3.0 D-4D - test Hamann Mirr6r na bazie BMW M6 - test Nowy Ford Transit 2,2 TDCi Trend L3 H2 350 - test Iveco Daily Furgon 35S21V 3,0 205 HPi (2014) - test Testy samochodów Autokult.pl w 2014: podsumowanie Wszystkie testy samochodów Autokult.pl w roku 2014 Nowe Audi S3 Limousine - test Škoda Superb Combi 2,0 TDI 4x4 Elegance Outdoor - test Opel Meriva 1,6 CDTi Design Edition – test

Popularne w tym tygodniu:

3 dni na serpentynach. Dzień trzeci: Lexus LC500h Volvo V90 CrossCountry T6 – luksusowy wycieczkowiec Serce czy rozum? – porównujemy Peugeot 308 w wersjach 1.5 BlueHDi SW oraz GTi Bliskie spotkania trzeciego stopnia: Peugeot 308 SW przemierza Polskę w poszukiwaniu UFO Range Rover Sport 5.0 V8: gdy chcesz czegoś więcej niż Discovery, ale nie podoba ci się Range Rover