Używana Dacia Logan I [2004-2012] – poradnik kupującego

Dacia Logan pierwszej generacji jest prostym, stosunkowo młodym i bardzo tanim samochodem dla osób niewymagających nadmiaru komfortu, dynamiki, a przede wszystkim prestiżu. To model dla ludzi, dla których samochód jest tylko środkiem lokomocji.

Zacznijmy od tego, że Dacię Logan z rocznika 2012, czyli ostatniego, można kupić już za około 20 tys. zł. Połowa tej kwoty wystarczy na zakup egzemplarza 8-letniego, a ceny zaczynają się tak naprawdę od 6–7 tys. zł. Zatem przed zakupem tego modelu trzeba się zdecydować, czy za niską cenę i młody rocznik jesteś w stanie zrezygnować z prestiżu posiadania zachodniego samochodu z dobrym wyposażeniem i dynamicznym silnikiem. Jeśli tak, to jesteś na dobrym tropie. Jeżeli zależy Ci w dodatku na niskich kosztach eksploatacji i stosunkowo dużej przestronności to znalazłeś odpowiednie auto.

Charakterystyka

Logan został stworzony jako auto niskobudżetowe i skierowane do osób dwóch kategorii. Pierwszą były mało zamożne rodziny, które chciały w tanim aucie przewieźć w cywilizowany sposób 4 osoby i trochę bagażu. Drugą grupą byli odbiorcy zamożnych krajów (np. Niemcy), którzy potrzebowali możliwie taniego środka lokomocji zakupionego bez żadnych sentymentów za gotówkę i eksploatowanego możliwie niskim kosztem. Logan wstrzelił się idealnie w te grupy. Wystarczy sprawdzić sprzedaż tego modelu by przekonać się, że w krajach bogatych i biednych Logan przyjął się znakomicie. W 2008 roku przeprowadzono niewielki facelifting wizualny, a w 2012 roku zakończono produkcję.

Dacia Logan przed faceliftingiem

Dacia Logan to samochód segmentu B z bagażnikiem klasy średniej. Wybierając wersję MCV kupujemy ogromne kombi, w którym można przewieźć do 7 pasażerów. Jednak trzeba pamiętać, że decydujesz się na samochód pozbawiony stylu, prestiżu, dobrego wykonania i nierzadko wyposażenia. Ani nadwozie, ani tym bardziej wyjątkowo proste wnętrze nie może się podobać wizualnie, ale pod względem praktyczności wiele samochodów zachodnich producentów ustępuje Loganowi. Na przykład pojemność bagażnika wynosi 510 litrów w sedanie i 700 litrów w kombi. Nadwozie jest przejrzyste i w zależności od wersji wyposażeniowej dość ubogie lub spartańskie jeśli chodzi o stosowanie materiałów.

Dacia Logan MCV
Dacia Logan MCV

Podwozie zapewnia dobry komfort jazdy i bezpieczeństwo na poziomie wystarczającym by uznać Logana za samochód nowoczesny. Płyta podłogowa pochodzi z Renault Clio III więc nie ma tragedii. Zawieszenie poddano modyfikacjom skierowanym w stronę komfortu i trwałości kosztem jakości prowadzenia. Co prawda na pokładzie zabraknie systemów elektronicznej pomocy w poślizgu, ale miękkie zestrojenie skutecznie odstrasza kierowców lubiących szybką jazdę i to wystarczy by Loganem jeździć po prostu rozsądnie. W tylnej osi zastosowano hamulce bębnowe, które w zupełności wystarczą do mocy oferowanych silników.

Zobacz również: Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM Blackstorm - test

Silniki

W Loganie stosowano silniki znane z Renault Clio II i III. Do podstawowych należą silniki benzynowe 1,4 l o mocy 75 KM. Trochę lepsze wersje wyposażano w silnik 1,6 l w wersji z 8 zaworami (87 KM) i z 16 zaworami (104 KM). Diesle to znane jednostki 1,5 dCi o mocy 68 lub 86 KM. Jako że dieslem już się zajmowaliśmy przy opisie Renault Mégane II, tym razem weźmiemy na warsztat silniki benzynowe. Warto jedynie wspomnieć, że silniki dCi w Loganie były prostsze i nierzadko trwalsze niż ich odpowiedniki w Renault i nie współpracowały z kołem dwumasowym. Regularnie serwisowane wytrzymują przebiegi rzędu 200 tys. km bez problemów z układem wtryskowym czy obracającymi się panewkami, choć nie jest to zasada.

Co się psuje?

Zacznijmy od tego co widać, a podczas zakupu używanego Logana może zwracać uwagę dość słaby lakier i liczne odpryski. Poza tym w starszych egzemplarzach może się już pojawić korozja, choć sporadycznie dotyczy to nawet najnowszych aut. Nie jest to co prawda głęboka perforacja, ale rdzawe naloty mogą występować na krawędziach drzwi czy klapy bagażnika, pod uszczelkami oraz na połączeniach śrubowych podwozia. Trwały jest natomiast układ wydechowy.

Dacia Logan po faceliftingu

Druga sprawa to wnętrze, które po kilku latach lubi skrzypieć, a niektóre delikatniejsze elementy plastikowe mogą pękać. Niestety Logan jest wykonany tanio. Materiały są twarde i odporne na zużycie. Łatwo je wyczyścić, a zaniedbane egzemplarze mogą nosić głębokie rysy na desce rozdzielczej.

Zaglądając pod auto można dostrzec jak prostą konstrukcją jest zawieszenie Logana. Z przodu klasyczna kolumna MacPhersona z trójkątnym wahaczem dolnym, wykonanym z dużego kawałka blachy. Jego wadą jest brak możliwości wymiany samego sworznia, ale z drugiej strony ceny dobrej klasy zamienników nie przekraczają 200 zł.

Tylne zawieszenie to klasyczna belka skrętna, która współpracuje z dość długimi sprężynami i amortyzatorami zamontowanymi oddzielnie. Konstrukcja bardzo prosta, trwała i tania w naprawach. Zaletą zawieszenia jest spory prześwit, który nie tylko poprawia jakość jazdy na bardzo złych drogach, ale też skutecznie chroni mechanizmy podwozia przed uszkodzeniem.

Wnętrze przed faceliftingiem
Wnętrze po faceliftingu

Nietrwałe są oryginalne łożyska kół, które fachowo wymienione na produkty dobrej klasy rozwiązują problem. Przekładnia kierownicza nie wykazuje zbytnich luzów nawet po dużych przebiegach. Układ hamulcowy jest trwały i bardzo tani w obsłudze.

Silniki benzynowe to sprawdzone i znane mechanikom konstrukcje, które eksploatowane w prawidłowy sposób nie sprawiają większych problemów. Wersje 8-zaworowe dopiero przy większych przebiegach trapią niegroźne przypadłości, takie jak pocenie się pokrywy rozrządu, delikatne wycieki w okolicy wału korbowego i skrzyni biegów czy sporadyczne awarie czujników lub cewek. Jednostki 16-zaworowe ze względu na bardziej rozbudowany napęd rozrządu są nieco droższe w serwisowaniu, a w awarie cewek zapłonowych droższe do usunięcia, ponieważ w tym silniku montowano cewki jednoiskrowe. Czasami szwankują silniki krokowe. Jednak nawet takie przypadłości nie są problemem dla budżetu. Porządne zamienniki kosztują niewiele. Osoby, które jeżdżą dużo, muszą się też liczyć z dość częstą wymianą paska rozrządu (60–90 tys. km w zależności od silnika). Za to Dacia dość luźno podchodzi do tematu wymiany oleju. Zaleca przebiegi 30 tys. km. My zalecamy skrócenie tego dystansu o połowę.

W niektórych egzemplarzach trzeba się liczyć z przyspieszonym zużyciem mechanizmu sterowania biegami lub nawet z uszkodzeniem łożysk i synchronizatorów w przekładni, ale to nie jest reguła. Generalnie na Logana reguł nie ma, ponieważ z produkcją było różnie. Jeden egzemplarz może być awaryjny, inny zupełnie bezproblemowy.

Dacia sprzedawała również różne wersje użytkowe Logana

Warto jeszcze wspomnieć o instalacji gazowej, którą nierzadko można znaleźć w egzemplarzach z rynku wtórnego. Jeśli nie jest to montowany w salonach system Omegas firmy Landi Renzo lub instalacja jest już zużyta, trzeba się liczyć z kosztami. Sama instalacja może być jedynym źródłem większych problemów tego modelu. Jednak nie oznacza to, że odradzam montaż instalacji LPG do Logana. Wręcz przeciwnie. Praktycznie wszystkie silniki się do tego nadają, a jednostki 8-zaworowe w szczególności. Dobre podzespoły będą pracowały niezawodnie i długo, a silnik niewiele przez to straci. Trzeba się jednak zastanowić nad opłacalnością montażu instalacji za 3500–4000 zł do samochodu za 10 000 zł. Na pewno warto w egzemplarzu z silnikiem 1,6 l, który do oszczędnych nie należy.

Koszty eksploatacji

Tu Logan dostaje duży plus bo koszty są ekstremalnie niskie, zwłaszcza w samochodach wyposażonych w instalację gazową. Niska cena zakupu, niskie koszty ubezpieczenia, niskie ceny serwisu i części zamiennych – to największe zalety Logana. Silniki 1,6 l potrafią spalić nawet 9–10 l/100 km, a mniejsze jednostki nie są dużo oszczędniejsze. Tak czy inaczej spalanie na poziomie 7–8 l/100 też jest do osiągnięcia. Dacia Logan należy do aut, które co prawda nie grzeszą trwałością, ale rekompensuje to dostępnością i cenami części zamiennych.

Ceny i dostępność części

Ze względu na pokrewieństwo techniczne z Renault Clio, zamienniki eksploatacyjne pojawiły się już chwilę po debiucie tego modelu. Dziś rynek części jest bardzo bogaty, można kupić wszystko i wybierać od najtańszych do najdroższych podzespołów. Serwis auta jest mało skomplikowany i nie wymaga specjalistycznego serwisu, a jedynie znającego podstawy mechanika. Logana można śmiało serwisować we własnym zakresie z książką „Poradnik użytkownika” w ręku, a z pomocą przychodzą m. in. fora internetowe, takie jak mocno rozbudowany daciaklub.

Sytuacja rynkowa

Dostępność samochodów jest duża, choć nie ich tyle co najpopularniejszych Volkswagenów, Fordów czy Opli. Mimo wszystko jest w czym wybierać. Można poszukać egzemplarzy krajowych i sprowadzonych. Dacia Logan jest na tyle tanim samochodem, że raczej nie opłaca się handlarzom sprowadzać i klepać rozbitków. Sprowadzenie samochodu z Niemiec nie oznacza, że od razu trafimy na bogatą wersję wyposażenia.

Łatwiej znaleźć Logana z silnikiem benzynowym i nie ma problemu z kupnem auta z zamontowaną już instalacją gazową. Większość ofert stanowią klasyczne Logany sedan, ale bez trudów znajdziecie również kombi.

Czy warto?

Żaby kupić Dacię Logan trzeba zmienić sposób myślenia o samochodzie i odrzucić wszelkiego rodzaju stereotypy. Wbrew pozorom Logan pierwszej generacji to solidny samochód godny polecenia. Niezależnie od wyboru silnika można być zadowolonym. Szukając dynamiczniejszej wersji warto rozważyć najmocniejszego benzyniaka 1,6 16 V lub mocniejszego diesla dCi. Licząc tylko pieniądze najlepszym wyborem będzie 1,4 i LPG. Warto wspomnieć o tym, że Logan MCV może być najtańszym, w miarę młodym samochodem na rynku, zdalnym do przewiezienia dorosłej pary i czterech fotelików z dziećmi. Pod warunkiem, że ktoś będzie miał odwagę posadzić dziecko w trzecim rzędzie.

Zobacz więcej artykułów z serii: Samochód używany - poradnik kupującego

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Jeep Wrangler YJ (1987-1995) – poradnik kupującego Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) - poradnik kupującego Sensowne auto za 5000 zł – Nissan [część 12] - poradnik kupującego Nowy Volkswagen Jetta 1,4 TSI 150 KM Highline (2015) - pierwsza jazda po liftingu [galeria zdjęć] Używany SsangYong/Daewoo Korando I 2,9 TD [1997-2006] - poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – oldschoolowe terenówki Sensowne auto za 5000 zł – Mercedes [część 11] - poradnik kupującego Używany Opel Vectra C 3,0 CDTI (2002-2008) – poradnik kupującego Prawie nowy, używany samochód – ile kosztuje? Używane BMW 530i E60 (2003-2010) – poradnik kupującego Używany Land Rover Freelander I (1997-2006) - poradnik kupującego Czy warto kupić tanią terenówkę? – poradnik kupującego Używana Mazda 6 II 2,0 MRZ-CD (2008-2012) – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – japońskie youngtimery Sensowne auto za 5000 zł – Mazda [część 9] - poradnik kupującego Używany Ford Fiesta Mk7 1,25 Duratec (2008-2012) - poradnik kupującego Używane Renault Mégane II 1,5 dCi [2002-2008] – poradnik kupującego Rodzynki z rynku wtórnego – perełki spod znaku GTI Używany Peugeot 407 1,6 HDI [2004-2010] – czy warto kupić francuza? Sensowne auto za 5000 zł na L [część 8] Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Rodzynki z rynku wtórnego – bawarskie perełki Używany UAZ 469B (31512) – terenówka dla konesera Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7]

Popularne w tym tygodniu:

VW T5 szybszy od Porsche. Szalony pomysł berlińskiej firmy Używane Renault Clio III: francuski maluch zaskakuje niezawodnością i niskimi kosztami Ryzykowne wersje popularnych aut. Tanie w zakupie, drogie w utrzymaniu Używana Honda FR-V [2004-2009]: dziwna, ale bardzo praktyczna Używany Volkswagen Lupo: godny uwagi maluch za dwie pensje